Pikkupojat Isojen poikien reissulla!

Jaaa morjesta kaikki Ajelijat ja Ajelijattaret!

Olimme viime viikolla Manager Kanasen ja Ajelutiimin eläinosaston kanssa kahden päivän skitourinki reissulla Zillertalin ylämailla Hintertuxin lähimaastoissa. Manageri Kananen tutustutti Rakkikoiran ja Oravan isojen poikien vuorihommiin ja kävimmekin selättämässä kaksi melkoista kurulaista. Reissulla yövyimme todella mahtavassa winterraumissa Olperer-hyttellä Hintertuxin jäätikkökeskuksen takamaastossa. Kokonaisuudessa reissu oli mahtava seikkailu ja kokemus koko retkikunnalle. Seuraavassa lisää reissusta kuvien kera, bitte ja schön!

Manageri ja Orava valmiina taistoon. Orava oli hyvin ylpeä vyöllä roikkuvista killuttimista, eikä suostunut piilottamaan niitä koko reissulla.

Ensimmäisen päivän kurulainen, Hintertuxin banaani odotteli poiccasia taustalla. Banaanifobian omaava R4kkikoira teki tällä kertaa poikkeuksen ja veteli banskun oikein tyylikkäästi.

Kinnausmatkalla banaanille kävimme myös viereiseltä rigde forresteriltä tarkistamassa miltä seuraavan päivän linja näyttäisi. Eihän se nyt kuitenkaa sieltä näkynyt...

Banaanikurulaisen suulla pistettiin myös kyseistä herkkua poskeen ja sitten eikun valmistautumaan hieman jännittävään laskeutumiseen.

Oravan poika laskeutuu alas Managerin valvovan silmän alla. Hienostihan se meni vaikka jännitti kuin Kuopion raviradalla totossa konsanaan.

Meininki kun Gorilla häkissä herkkupäivä - banaania ja iloisia eläimiä.

Reissun ensimmäisen päivän THE lasku oli suoritettu ja kaikki meni mallikkaasti. Baanaani kurulaiselle pääsimme melko kohtuullisella kinnauksella, jonka jälkeen laskeuduimme kuruun sisään köydellä. Emme ole aikaisemmin juurikaan harrastaneet vastaavia sitomisleikkejä, joten iso kiitos Managerille poiccien opastamisesta tämän osa-alueen parissa. Laskuna banaanikuru oli oikein mukava ja ajoituksemme oli lumen suhteen juuri oikea. Pääsimme tyylittelemään alas oikein ihanteellisissa olosuhteissa. Seuraavaksi meillä oli edessä siirtyminen kohti Olperer-hytteä, joka oli reissumme yöpymispaikka.

Matka hytelle taittui melko nopeasti ja pääsimme fiilistelemään mahtavia iltamaisemia.

Olperer hytte sijaitsee melko lähellä Hintertuxin laskettelukeskusta, mutta kuitenkin omassa rauhassaan ja mahtavissa maisemissa.

Vielä panoramakuva hytten edustalta. Kyllä sielu lepää.

Orava vaihtoi heti hytelle päästyään lomatunnelmiin, kuten sandaalitkin kertovat.

Manageri ei aivan pysty samaan kuin toinen suurmies historiassa, mutta urheilullisena miehenä hän muutti lumet vain vedeksi, eikä enää miksikään muuksi. Hellalla saatiin hyttelle myös oikein mukava lämpötila yöpymiseen.

Seuraava aamu valkeni toivoa täynnä ja Oravalla suupielet tahtoivat väkisin vääntyä hymyyn. Aamupala näissä maisemissa tuli syötyä ennätystahtiin!

Toisen päivän missio oli seuraava: Aamupala ja sen jälkeen laittaa winterraum samaan kuntoon missä oli tullessa. Olperer-hytten winterraumilta meidän piti cruisailla muutama sata vertikaalimetriä alas, jotta pääsimme tarkastelemaan alhaaltapäin ennalta kartasta valittua kurulaista. Kartan perusteella olimme arvioineet, että kurulaisen ylöspäin kipuaminen veisi meiltä korkeintaan kaksi tuntia, joten meillä oli hyvin aikaa tähän ja sen jälkeen vielä pitkähköön kotimatkaan lähimpään kylään, josta Opitzi ja postipate tulisivat meidät noutamaan. Noutoajaksi olimme alustavasti sopineet klo. 16:00.

Kyllä kelpaa kruissailla näissä maisemissa kohti kurunpoikasen valloitusta.

Manageri tähystelee toisen päivän päävastustajaa.

Lähestyminen päivän kurulaiselle vei meiltä hieman odotetttua kauemmin, joten emme olleet vielä täysin varmoja riittäisikö meillä aika kavuta se ylös. Kurun nähtyämme päätimme kuitenkin lähteä ylöspäin yhden miehen ja yhden poiccasen voimin, koska näky alhaalta oli niin vaikuttava. Rakkikoira jäi alas tarkkailemaan Managerin ja Oravan toimintaa, sekä pitämään yhteyksiä Opitziin ja Postipateen.

Orava ja Manageri lähdössä "nopealle kipaisulle" kurulaiseen.

Alkukinnailun jälkeen virittelimme monoihin jääraudat ja vaihdoimme kävelyhommiin.

Kurulainen päätti haastaa retkikuntamme kahta jäsentä loppupuoliskon haikilla ja meno muuttui nelivedolla etenemiseksi.

Kakkospäivän lasku oli todellakin kaiken kiipeämisen arvoinen. 920 vertikaalimetriä 40 - 55 asteista kurua hyvissä jyrkänlaskulaskuolosuhteissa, Orava ja Manageri kiittää!! (screenshot Orden kypäräkamerasta).

Toisen päivä lasku oli kertakaikkiaan upea. Harvoin pääsee laskemaan noin pitkää kurulaista ja vieläpä noin mahtavissa olosuhteissa. Ainut pieni miinus oli se, että kello näytti jo kello viittä iltapäivälle, kun viimein Orava ja Manageri tulivat rännistä alas. Olimme arvioineet kurun ja sen lähestymisen hieman väärin kartan perusteella. Meillä oli vielä pitkähkö siirtyminen edessä noutopaikkaamme ja päivänvaloa oli jälellä noin 1,5h. Lähdimme samantien liikkeellä ja jatkamaan seikkailua.

Illan hämärtyessä jopa Oravan ja Rakkikoirankin täytyi viritellä otsalamput päähän. Päädyimme valitsemaan sommerwegin kävelyreitiksemme, koska autotiellä olevan tunnelin ovi oli kiinni.

Kohtasimme kotimatkallamme myös toisen tunnelin. Tunnelin oven suulta löysimme napit, joilla ovi aukesi. Taas opittiin uutta. Tunnelissa on tunnelmaa.

Pitkäksi venyneen päivän päätteeksi saavuimme noutopaikkaamme lopulta kello 20:30. Reissu oli upea seikkailu ja pienistä aikataulullisista venymisistä huolimatta todella onnistunut. Saimme kaksi hienoa jyrkähköä kurulaskua ja tunnelmallisen illan, sekä yön Olperer - hytten winterraumissa. Tarkempi kuvaus laskusta kypäräkameravideon kera löytyy Managerin blogista osoitteesta http://moecki.wordpress.com/2014/03/23/nassbachklamm-hochstellerbach-nor.... Ajelutiimi suosittelee muutenkin Managerin blogia kaikille englanninkielen taitoisille!

Viime päivinä kotilaaksossamme Zillertalissa olemme saaneet nauttia poikkeuksellisesti hyvistä lumiolosuhteista, mutta siitä lisää mahdollisesti seuraavassa blogipostauksessamme. Viikonlopuksi suuntaamme Obergurgliin seuraamaan riiraiderkisoja ja päättämään kauden Itävallan osalta muutaman wiessbierin, sekä jägäteen muodossa! Ensi viikolla poiccaset matkustavat takaisin Suomen maalle, mutta vain hetkeksi ennen kuin Norjan kinitourinkiapajat kutsuvat. Näistä kaikista seuraavassa!

Ajelurikasta viikonloppua toivottaen

Ordenpoika ja Rakkiräksytin

Käyttäjän napakettu kuva

napakettu

jariarkko
Offline
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 2 tuntia sitten
Liittyi: 13.02.2012 - 12:44
Re: Pikkupojat Isojen poikien reissulla!

Kovannäköisen kurun olette pojat laskeneet! Hienoa!

Video oli hyvä, mutta sen linkki on rikki. Oikean löytää poistamalla roskat linkin perästä. Kannattaa ehkä korjata…

Tässä siis oikea linkki: http://moecki.wordpress.com/2014/03/23/nassbachklamm-hochstellerbach-nor...