1 viestiä / 0 new
Liittyi: 26.10.2015 - 21:59
Saalbach?

Hei,

Kaveriporukan reissu suunnitteilla ens talveksi Alpeille. Yhtenä vaihtoehtona nousi esille Saalbach. Kaikki muu selvisi web-sivujen kautta, mutta mitä mieltä olette 'ski route' tyylisten offareiden tarjonnasta Saalbachissa verrattuna esim. St. Antoniin?

Jouni

Eero V
Käyttäjän Eero V kuva
Viimeksi kirjautunut: 1 viikko 4 päivää sitten
Liittyi: 12.07.2004 - 16:28

'Ski-route tyyliset' offarit ovat lähes kaikkialla puhki hiihdettyja kumpareille menneitä vaikeasti hiihdettäviä kunnostamattomia väyliä. Vältä niitä! Saalbach on laaja hyvä hiihtokeskus, josta kulkee nykyään yhdyshissit myös Fieberbrunniin. Joten jo pelkkä rinnetarjonta on lievästi sanoen runsas.

Koska teitä ilmeisesti kiinnostavat myös offarit, niitäkin löytyy yllättävän monenlaisia. Seuraavat kommentit viittaavat rinnekarttaan http://www.schoolski.co.uk/images/pistemaps/saalbach.pdf :

Jos bookkaatte offarioppaan, hän todennäköisesti vie tiedät kartan vasempaan laitaan rinteen 16 vieressä olevalle seinämälle, joka on aina täynnä jälkiä paitsi heti dumpin jälkeen.

Parempia vaihtoehtoja löytää itse, kun on printannut topo-kartan itselleen netistä. Tässä url: http://www.austrianmap.at/ . Seuraavassa muutamia esimerkkejä:

(1) Schattberg Ost
Mainitulta kabiinin yläasemalta harjannetta itään (pdf-kartalla alaspäin) ja poistuminen rinnettä 2b pitkin Limbergsalmin jälkeen.

(2) Simalalm
Edellisen alapuolelta kaakkoon juuri ennen Lindberg 4er hissin ala-asemaa (pdf-kartalla sinisen katkoviivan suuntaan Rammernin niityille tai sen vasemmalta puolelta metsän läpi Herzogalmin niityille). Alhaalla juuri ennen puroa kulkee tie Jauserniin, josta skibussilla takaisin keskustaan. Tie on mukavan viettävä, mutta joskus hiekoitettu.

(3) Stemmerkogel
Schattberg Westin yläasemalta vähän rinnettä alas ja sitten pdf-kartalla näkyvän harjanteen sivua vasemmalle (etelään), joko Stemmerkogelin kohdalle tai sitten seuraavalle vuorelle, jonka alla Hackelbergeralmin kesäkahvila. Sieltä poistumispolku Schattberg Westin kabiinin keskiasemalle.

(4) Spieleckkogel
Hinterglemmin perukoilla viimeiseltä hissiltä länsi-lounaaseen Spieleckkogelille (1998 m). Sieltä alas kaakkoon joko hisseille takaisin tai metsä- ja peltotilkkujen kautta alas Lengau'hin asti kuten videossa. Lengausta pääsee ski-bussilla takaisin Saalbachiin.

(5) Bernkogel
Bernkogel 6er-hissin yläasemalta harjanteita pitkin kohti Spielberghausia (itään). Spielberghaus on idyllinen metsäravintola, jossa voi syödä lounasta. Illalla sinne järjestetään usein kissa-kuljetuksia ribsejä syömään. Korkeimmalta huipulta yleensä lasketaan suoraan kohtia S:ää, mutta mielenkiintoisempi (ja parempiluminen) reitti kulkee metsän suojassa huipun takaa (koillispuolelta). Sitä käytettäessä täytyy vain varoa, ettei hiihdä liikaa vasemmalle alas, jotta pääsee takaisin suoran reitin loppuniitylle.
_ _ _ _ _

Fieberbrunniin laskettaessa löytyy myös offari-vaihtoehtoja Hinterglemmistä, ja F on tunnettu vapaalaskukeskus. Lumisateen jälkeen tietysti kaikkialta voi tehdä löytöjä aivan rinteiden läheltä.

Mikko Piironen
Viimeksi kirjautunut: 3 viikkoa 5 päivää sitten
Liittyi: 17.12.2002 - 20:12

Aikamoista. Vaikka Relaa on pääsääntöisesti melko hiljainen niin näköjään saa hyviäkin neuvoja. Itselle Saalbach on uusi tuttavuus enkä ollut käynyt ennen Fieberbrunnin yhteyden rakentamista. Offarivinkkejä ei multa heru, koska olen laskenut siellä vain rinneporukoissa tai yksin. Mutta helposti saavutettavaa offaria näyttäisi olevan runsaasti tarjolla. Hiihtoloma-aikaan ja viikonloppuisin ne helpot offarit tietysti tuhotaan nopeasti, mutta muulloin arkena löytyy kyllä helposti paikkaa omille jäljille vaikka sateesta alkaisi olemaan useampikin päivä.