1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Markku Jussila
Nastat talvijuoksukengässä

Mitä mieltä olette nastojen tarpeesta talvisessa "katujuoksussa"?

Eli kun mennään talvella lähinnä huonosti hiekoitettua puolijäistä asfalttia ja kovia hiekkateitä. Hangessa, poluilla ja pehmeillä alustoilla ei samoilla kengillä mentäisi ollenkaan.

Toistaiseksi olen pärjännyt ilman nastoja, mutta nyt menee kengät vaihtoon joten olisi kiva kuulla muiden kokemuksia nastoista.

devi

Itse kyllästyin nimenomaan katujuoksussa varomiseen jäisillä osuuksilla ja päätin ostaa nasturit. 

Olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen. Pito on ihan tautinen. Nyt voi luottaa siihen että jalat ei lähde alta.

Toimii myös jäisillä poluilla ja hiekkateillä.

Suosittelen.

Pelkomi

Suosittelen ehdottomasti! Eritoten, jos on syytä varoa liukastumista tai muita äkkiliikkeitä esim. lääketieteellisistä syistä. Mielestäni on jopa erikoista, että vaihdamme joka syksy autoihin nastat, mutta kengissä ne ovat ennemminkin poikkeus.

Ainoastaan jos on tarkoitus käydä samalla reissulla esim. kaupassa, voi nastojen narskuminen vähän nolottaa.

kilpuri

Minusta nastoja ei välttämättä tarvitse kaduilla juostessa. Liukkaissa kohdissa joutuu vaan juoksemaan tarkemmalla askelella ja keskittymään askeleisiin. Mut siitähän trailrunningissa kyse eli talvi tekee vaan katujuoksustakin sopivasti vähän trailrunningia.

Voi tosiaan olla eri jos jalkaongelmia ja pitää siksi erityisesti varoa kaatumisia ja venähdyksiä. Mutta normaalijuoksijalle normaalilla kävelytiellä juostessa nastat ei tarpeen.

Markku Jussila

[quote=kilpuri]

Minusta nastoja ei välttämättä tarvitse kaduilla juostessa. Liukkaissa kohdissa joutuu vaan juoksemaan tarkemmalla askelella ja keskittymään askeleisiin. Mut siitähän trailrunningissa kyse eli talvi tekee vaan katujuoksustakin sopivasti vähän trailrunningia.

[/quote]

Näin itsekin pitkään ajattelin.

Mutta nastattomia paremmin pitäviä asfalttikenkiä on tosi vähän. Melkein kaikki paremman pidon kengät ovat kevyemmin vaimennettuja maastojuoksukenkiä. Asfaltilla ja teillä tykkään itse paremmasta vaimennuksesta. Ja veikkaan että aika monen muunkin polvet ja muut tykkää samasta.

Mutta heittäkää vinkkejä mahdollisesti nastattomistakin kesäkenkiä selvästi paremman pidon omaavista katujuoksulenkkareista. Eli hyvä pitä JA hyvä vaimennus haussa.

Myös nastakengistä suositukset vastaavista hyvän vaimennuksen omaavista ja erityisesti kadulle sopivista tervetulleita.

devi

[quote]Myös nastakengistä suositukset vastaavista hyvän vaimennuksen omaavista ja erityisesti kadulle sopivista tervetulleita.[/quote]

Pitoa ja vaimennusta oli myös minun kriteerini ja valintani oli Haglöfsin Gram Spike Gt.

Olen ollut tyytyväinen.

Markku Jussila

[quote=devi]

[quote]Myös nastakengistä suositukset vastaavista hyvän vaimennuksen omaavista ja erityisesti kadulle sopivista tervetulleita.[/quote]

Pitoa ja vaimennusta oli myös minun kriteerini ja valintani oli Haglöfsin Gram Spike Gt.

Olen ollut tyytyväinen.[/quote]

Saman kengän kesäversiolla (Gram AM GT) olen juossut kesällä poluilla. Satunnaisesti kokeillut asfaltillakin. Minusta sekin tuntui hieman kovalta asfaltilla ihan samalla tavalla kuin suurin osa maastojuoksu-/trailrunningkengistä.

Taitaa olla niin ettei "oikeista asfalttikengistä" yksinkertaisesti ole talviversioita. Kaikki talviversiot tuntuvat olevan lähinnä maastoon ja pehmeälle alustalle tarkoitettuja. Omistuista. Luulisi että talvellakin juostaan enemmän asfaltilla kuin maastossa melkein vastaavasti kuin kesälläkin.

IlkkaL

Mulla on ollut pari talvea Icebugin nastalenkkarit. Pito on älyttömän hyvä ja pystyy millä tahansa kelillä juoksemaan rennosti. Eli en missään tapauksessa luopuisi nastoista. Ainakin tälläiselle raskastekoiselle (läskille) juoksijalle tuntuu, että ilman kunnon pitoa, tulee kaikkea pientä vaivaa. Mulla alkoi penikat vaivaamaan kun juoksin tavallisilla lenkkareilla liukkaalla.

Mulla taitaa olla nuo Icebug Pythot ja siinä on ainakin ihan tarpeeksi vaimennusta mulle.

PeeTee

[quote=Markku Jussila]

Taitaa olla niin ettei "oikeista asfalttikengistä" yksinkertaisesti ole talviversioita. Kaikki talviversiot tuntuvat olevan lähinnä maastoon ja pehmeälle alustalle tarkoitettuja. Omistuista. Luulisi että talvellakin juostaan enemmän asfaltilla kuin maastossa melkein vastaavasti kuin kesälläkin.

[/quote]

Icebugin lenkkarit on periaatteessa aina traililenkkareita, mutta DTS malli on silti suunniteltu yhtä paljon asfaltille ja tielle kuin maastoon. En ole Icebugin DTS:ällä juossut mutta kaupassa kokeillessa vaikutti kiinnostavalta juuri tollaseen kaupungin talvijuoksukäyttöön.

MS

[quote=Markku Jussila]Mitä mieltä olette nastojen tarpeesta talvisessa "katujuoksussa"?[/quote]

Kunnon talvella niitä ei tarvitse, esimerkiksi salomonin speedcros wintergrip pitää riittävästi sekä lumella että ainakin kuivalla jäällä, mutta ovat hirveän raskaat paljaalla asvaltilla. Vaimennusta ja tukea niissä on melko vähän joten juoksu on päkiävoittoista ellei halua nyrjäyttää nilkkaansa.

Mutta epätasaisella alustalla, kuten talvella monesti ja maastossa aina, yleensäottaenkin pitää juosta päkiällä, jotta lihaksisto tukee riittävästi nilkkaa, tämän muistaa yleensä viimeistään silloin kun päästelee keväällä ensimmäisen kerran metsäpolkua rennosti alamäkeen.

Nastat on hyvät ulkona, mutta sisälle tultaessa vahingoittavat pehmeitä lattiapintoja ja ovat tajuttoman liukkaat kovilla ja märillä pinnoilla. Kivilattialla heittää lipat aika helposti, eli pitää olla pirun varovainen, kun kävelee porraskäytävissä yms julkisissa tiloissa. Ja kyllähän kovametallinastat naarmuttavat kivipintojakin. Nastalenkkareiden pohjamateriaali voi olla paremmin asvaltilla toimivaa, kuin nastattomien talvikenkien. Huonosti toteutettuna nastat voivat aiheuttaa kovalla alustalla asentovirheitä ja jalkakipuja.

Joo eli en osaa auttaa, täydelliset nastakengät on edelleen hakusessa, kokemusta on talvijuoksussa asicsin nastakengistä, halvoista suunnistusnastareista, erikseen asennetuista nastoista (pienet joten surkea pito), niistä kumilenkkinastoista (yllättävän hyvät jos pohja riittävän pehmeä, asvaltilla pitää riisua) ja sitten noista nastattomista salomonin talvipohjista.

Icebugeja tuntuu kehutun, ostanen sellaiset seuraavaksi jahka saan nykyisen lenkkariarsenaalin kulutettua loppuun joskus ensi vuosikymmenelle mentäessä....

Viimevuosina nastoja on tarvinnut täällä etelässäkin aika vähän, kun pääkallokelejä on ollut harvassa.

Niin ja kannattaa olla nimenomaan kovametallinastat, teräsnastat kuluu todella nopeasti pyöreäreunaisiksi jos juoksee vähänkään asvaltilla. 

PeeTee

[quote=MS]

Icebugeja tuntuu kehutun, ostanen sellaiset seuraavaksi jahka saan nykyisen lenkkariarsenaalin kulutettua loppuun joskus ensi vuosikymmenelle mentäessä....

[/quote]

Juokseminen on hyvä harrastus kun siinä ei tarvita suurta määrää kalliita välineitä Biggrin

kelopuu

Jotkut sanovat Ice bugeja koviksi ja jäykiksi nastakengiksi.  itse en ole niitä kokeillut.  Oriveteläinen Sarva tekee myös nastakenkiä, ne ovat ensisijassa juoksukengät, "asffalttikengät". Kengissä on kovametallinastat ja ovat mielestäni erittäin hyvät juosta.  Nastat tuovat talvijuoksuun liukkaana aikana varmuutta ja turha jännitys ja jäykkyys juoksusta katoaa (=jalat eivät kipeydy).  Nastakengät ovat hintansa väärtit, jos niillä välttää yhdenkin liukastumisen.