1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
akallio
Offline
Viimeksi kirjautunut: 11 tuntia 54 min sitten
Liittyi: 31.01.2013 - 17:25
Ultrakevyet jäätikkövarusteet

Onko arvon foorumilaisilla kokemusta tai perusteltuja mielipiteitä näistä viime aikoina tulleista ultakeveistä jäätikköpelastusvarusteista?

Petzl RAD SYSTEM ja erityisesti paketin köysi/naru RAD line:

https://www.petzl.com/GB/en/Sport/Ropes/RAD-SYSTEM

Sebastien Constantin ultakevyt taljaussetti, jossa lainataan purjehduspuolen kamaa, erityisesti kevytsakkeleita (soft shackle):

http://www.sebastien-constant.com/shop/materiel/secours/rescue-syteme-01...

Näillä tavoin saa pelastusvarustuksen painon ehkä noin kolmasosaan "normaalista".  Tärkein motivaatio näille ainakin itsellä on, että kevytkin setti mukana on parempi kuin kotona kaapissa oleva setti.

 

beomaster
Offline
Viimeksi kirjautunut: 2 tuntia 31 min sitten
Liittyi: 04.09.2003 - 20:29

Tuli tänä talvena hommattua tuo räd-naru ja askarreltua tuo Sebin setti ite. Vähän testitaljailua, ym kuivatreeniä tehtynä ja valjaissa killunut muutamalla reissulla mukana. Painonsäästöhän noissa tietysti se ykkösjuttu on, mut heikkouksiakin löytyy, suurimpana varmaan se, että hintaa on molemmilla ihan poskettomasti verrattuna tavan settiin ja käytettävyys dyneemasakkeleilla on surkea verrattuna sulkkareihin. Näillä painoilla kamat tulee kuitenkin varmasti otettua helpommin mukaan mäkeen.

Köysi vakuutti, kevyt kantaa, helppo käsitellä ja taljahommissa ei mee pelkän venyvän köyden kiskomiseks. Prusikit pitää vaihtaa normaalia ohkasempaan, 5mm puri, mut tuli ostettua jo 4mm narua jos siitä sais vielä paremmat. Laskeutumisissa täytyy olla tarkkana ja testata omat atc/sulkkari-kombot, jotta kitka varmasti riittää. Kannattaa lukea Petzlin sivuja, siellä on kerrottu hyvin noita yhteensopivuuksia ja muutenkin ohjeita köyden käyttöön ja siitä mihin se on tarkotettu. Kiivetähän sillä ei saa, mutta testissä "railoonputoaminen" pysähtyi ihan mukavasti dynaamiseen köyteen verrattuna, kuten Petzlinkin testit kertoo.

Dyneemasakkeleissa painon säästö on kaikista suurin. Yksi sulkkari painaa sen 50-60g ja sakkeli noin 4-6g. Käytettävyys kuitenkin on todella paljon nihkeempi, kun sulkkareilla, joten systeemi kannattaa treenata huolella. Etenkin hanskat kädessä niiden kanssa pelaaminen on todella hidasta sulkkareihin verrattuna. Hankalimpia on kohdat, joissa samaan sakkeliin täytyy laittaa kiinni kaksi artikkelia, esim prusik ja dyneeman pätkä taljaukseen. Normaalissa sulkkarissa ne voi klipata sisään yksi kerrallaan, mutta tässä systeemissä prusikki pitää ensin pyörittää köyden ympäri ja sitten yhdellä kertaa pujottaa sakkeli prusikkiin ja sakkeliin seuraava lenkki kiinni. Köyttä pitkin kiivetessä sama homma. On hidasta.

Ihan jokaista sulkkaria valjaissa ei siis kannata näillä korvata ja taljassa voi käyttää jotain kevyitä lankaportillisia sulkkareita autoblockin takana (joiden auetessa kukaan ei tipu mihinkään), jotka painaa kevyimmillään noin 20g.

Kokonaisuutena olen tyytyväinen settiin ja se kulkee varmasti useammin mukana kuin aiemmin. Lompakko keveni reilusti, mutta niin keveni pelastussettikin. Parhaimmillaan nuo romut on pidemmillä reissuilla, jossa kaikki paino halutaan minimiin, mutta tavallisilla päiväreissuilla sulkkarinippu on käytettävyydeltään selvästi varmempi ja nopeampi. Lisäks jos haluaa, niin tuota marine hoist-settiä voi todella pienellä lisäpainolla kantaa tavallisen pelastussetin lisäksi lisäämään taljausvoimaa päivinä, jolloin painolla ei ole suurta merkitystä. Jos näitä hankkii, niin ajatusta tarvii mukaan vielä tavan settiä enemmän ja paljon treeniä ja yhteensopivuustestiä omien kamojen (ja taitojen) kanssa.

akallio
Offline
Viimeksi kirjautunut: 11 tuntia 54 min sitten
Liittyi: 31.01.2013 - 17:25

Enpä olisi uskonut, että noin täsmävastauksen saan. Kiitos siitä!

Itsekin katselin, että sakkelin askarteleminen ei sinänsä olisi vaikeaa. Tähän toki joku saattaa kommentoida, että kiipeilyvälineitä ei ikinä pitäisi valmistaa itse, mutta tässä tapauksessa kyse on enemmänkin solmun tekemisestä. Toki ei ihan.

Jännä että jo 5 mm prusik puree RAD-naruun, ilmeisesti se pinnan karhennus auttaa oikeastikin. Onko sulla siinä setissä narut dyneemaa tms. ja jos on, niin mistä löysit? Ja etsitkö jostain myös setin metalliosat?

beomaster
Offline
Viimeksi kirjautunut: 2 tuntia 31 min sitten
Liittyi: 04.09.2003 - 20:29

Samoja mietteitä oli itselläni, mutta kun pelastushommissa kuitenkin se microtraxion ottaa sen uhrin painon, niin kaikki sen takana oleva ei ole enää niin riskialtista, ettenkö olisi omiin askartelutaitoihin luottanut. Ja toki sakkelit pitää testata ja koeponnistaa ennen oikeaa käyttöä. Käytin dyneemanaruja noissa, löytyy veneilyliikkeistä, samoin tuo taljapyörä ja friction ring.

https://www.marinea.fi/harken_29_mm_carbo_ploki_lenkilla
https://www.marnela.com/product/250R1410/LOW%2520FRICTION%2520RINGS%2520...
https://www.marnela.com/product/LSMOM-0112201/DYNA%2520ONE%2520%2520Dyne...

Prusikit tein ihan tavallisesta Petzlin 5mm narusta ja karhentelin kunnolla, niin piti kyllä, mutta täytyy vielä testata tuo 4mm, josko sillä saisi vielä helpommin kitkaa.

akallio
Offline
Viimeksi kirjautunut: 11 tuntia 54 min sitten
Liittyi: 31.01.2013 - 17:25

Kiitti linkeistä! Sama periaate tosiaan itsellä mielessä, että Microtraxion ja sitä varten oikeat kamat aina mukana.

4 mm narun murtopaino on 350 kilon luokkaa. Siitä kun ottaa solmun ja kulumisen pois, niin kyllähän se vieläkin ihmisen kestää, mutta toki ylimääräistä pelivaraa ei kovin paljon jää. Mutta kuten mainittu niin kriittistä tehtävää nuo ei tulisikaan hoitamaan.

akallio
Offline
Viimeksi kirjautunut: 11 tuntia 54 min sitten
Liittyi: 31.01.2013 - 17:25

Tuossa olisi 4 mm naru, jossa Dyneema-ydin ja polyesterikuori. Murtolujuus parempi 850 kg. Voisi olla hyvä prusikkiin ("Hyvä kulman sietokyky ja juoksevuus. Rakenne kulutusta kestävä ja köysilukoissa hyvin pitävä.")

https://www.marnela.com/product/LSMOM-0112802/MEGATWIN%2520DYNEEMA%2520-...

Mistä narusta teit muuten sakkelit?

beomaster
Offline
Viimeksi kirjautunut: 2 tuntia 31 min sitten
Liittyi: 04.09.2003 - 20:29

Sakkelit tein tosta linkkaamastani Dyna-Onesta, 4mm.

Samulijp
Offline
Viimeksi kirjautunut: 2 tuntia 12 min sitten
Liittyi: 02.05.2013 - 15:36

Tuo "Näillä painoilla kamat tulee kuitenkin varmasti otettua helpommin mukaan mäkeen" kiteyttää aika hyvin tämän RAD setin kauneuden. Itsekkin tuota kattellut sillä silmällä.

Katsokaa Zermattin pelastushelikopteri realityä. Siinä tulee railojen kunnioitusta ihan eri tavalla, kun näkee kuinka ikäviä paikkoja ne on.

https://www.redbull.tv/video/AP-1N849GEKD2111/the-crevasse

akallio
Offline
Viimeksi kirjautunut: 11 tuntia 54 min sitten
Liittyi: 31.01.2013 - 17:25

Nyt on jonkinlainen setti rakenneltu:

https://twitter.com/Aleksi___K/status/887715173280215043

Petzl Rad Line on aika pätevän oloinen naru. Vähän yllättäen minun 8mm köyteen tarkoitetut prusikit toimi siinä suoraan, eli kaipa se erikoispinta toimii ihan oikeastikin. Yllätys myös oli se, että lyhyt prusik-lenkki painaa 17g.

Taljasysteemistä tuli 125g, eli käytännössä sulkkarin verran enemmän kuin esikuvansa.

Jätin pois kaksi pehmeää sakkelia (soft shackle), koska taljapyörän ja narun voi solmia “pysyvästi" prusikkiin ja ei paljon häiritse prusikin solmimista. Toki solmujen ohittaminen menee hankalaksi ja tavara ei ole yhtä kätevästi monikäyttöistä. Kolmannen pehmeän sakkelin korvasin tavallisella sulkkarilla (40g). Sen kun vaihtaa 20g sulkkariin, niin ylimääräinen paino on olematon ja sulkkari toimii myös hyvin koko setin säilyttämisessä.

Dyneemanarun pleissaus (silmukkojen teko) oli kyllä todella hankalaa. Monen eri yritelmän jälkeen päädyin viritykseen, jossa on neulepuikko ja sen peräosaan linjakkaasti teipattuna juomapilli. Neulepuikoilla saa mentyä halutun pätkän narun sisällä helposti ja lopuksi vähemmän helposti vedettyä perässä pillin sisälle. Ja lopuksi pilliin saa tungettua sisälle narun toisen pään ja sillä tavalla kuljettua narun haluamaansa kohtaan. Mikä tahansa pilliä paksumpi ei kulje narun sisällä ja kaikenlaiset yritykset vetää narua sellaisenaan itsensä sisällä jäivät pysyvästi jumiin parin sentin jälkeen.

Kyllähän tuo talja toimii ja vaikuttaa tehokkaalta. Kitkaa on vähän ja staattisella narulla on hyvä taljata. Mutta pitää vielä kokeilla realistisemmissa käytöissä, onhan tuo suhteellisen monimutkainen viritys, varsinkin jos lisää vielä solmujen ohittamisen siihen.