1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
herra nylppy
Viimeksi kirjautunut: 5 päivää 3 tuntia sitten
Liittyi: 01.03.2012 - 11:36
pitoa old school single chamber telluihin

Tuli hankittua wanhat Atomic ARC telemark racing - lankut, jotka vaikuttavat aika kivoilta päiväretkeilyyn kumpuilevassa maastossa, jos vaan kantavaa löytyy alle. Kumpuilevassa maastossa on kuitenkin sellainen pikku ongelma, että myös ajoittain ylöspäinkin pitäisi nousta... Ilmeisesti monet käyttävät tämän tyyppisissä suksissa jonkinlaisia laskuissa irrotettavia pitokarvoja, mutta jos niitä joka nousua varten virittelisin, en varmaan muuta koko päivänä ehtisikään tekemään, kun en varsinaisesti tunturi- saati vuoristomaastossa liiku. - Onkohan tämän tyyppisiä karvoja saatavana jonkinlaisena pysyvästi pohjaan kiinnitettävänä liuskana à la OAC:n viritykset (tai sitten vähän kuin pitoteippi)? Pitovoide ei ymmärrettävästi oikein tahdo pysyä suksessa kunnolla... joten mikä neuvoksi? Entä onko ajatus pohjaan jyrsittävästä lyhyestä pitoalueesta aivan älyvapaa? Tietysti yksi vaihtoehto on jatkaa vaan raakana - ainakin haba siinä saa harjoitusta.

Kyselen varmasti tyhmiä, mutta nämä sukset ovat sikäli mukavammat kuin yleiskäytössäni olevat pidemmät ja kapeammat Vossit, kun ovat inan lyhyemmät, ja kääntyvät nätimmin tiheässäkin pöpelikössä, joten sopivat paremmin lyhyisiin kaakaorommilla kuorrutettuihin fiilistelypäiväretkiin, jolloin ideana ei ole hiihtää pitkiä matkoja. Myös purjeen kanssa nämä ARC:t saattaisivat olla käyttökelpoiset, mutta sitten varmaan kannattaisi unohtaa pitopuoli kokonaan(?).

akallio
Viimeksi kirjautunut: 16 tuntia 18 min sitten
Liittyi: 31.01.2013 - 17:25

Karvat taitaa olla ainoa vaihtoehto ja niiden pitäisi olla lyhyet, jos haluat säilyttää luiston. Ihmiset ovat liimailleet tavallisia karvoja pysyvästi suksenpohjiin, joten se olisi yksi vaihtoehto - ehkä se realistisin. En muista mikä proseduuri oli, mutta varmaan jotain tyyliin että ensin poistetaan karvan oma liima ja sitten laitetaan kovemmalla tavaralla kiinni pohjaan. Vaellusnetissä oli tästä juttua aiemmin talvella.

Vähän vastaavaan tarpeeseen olen Madshus Intelligrippejä kokeillut. Ihan kauhean vakuuttunut en vielä ole, mutta katsotaan. Niissä siis luistoasia on ratkaistu niin, että karva on noin 3/4 pitkä ja alkupää on suksenpohjamuovia.

Laskussa karvojen hankaluus on siinä, että suksen luisto muuttuu kantatessa vs. tasaisena. Mutta itse en ole kokenut ongelmaksi kun tunturisuksilla olen alas tullut täyspitkillä karvoilla.

vesa
Viimeksi kirjautunut: 6 kuukautta 4 päivää sitten
Liittyi: 30.07.2004 - 03:23

Kyllä pitovoide siellä päivästä kolmeen pysyy ja on parempi laskea kuin karvat, pitovoide myös luistaa kun suksi liukuu. Yksi purkki taskussa sitä varten että kuluu, itse koen karvojen käytön enemmän nyhräyksenä kuin aamuisen nopean voitelun.

Kaitsu
Viimeksi kirjautunut: Yksi kuukausi 1 viikko sitten
Liittyi: 19.12.2002 - 10:18

Jopa nuo nykyaikaiset skini-latusukset on lähes hengenvaarallisia. Vanha isäukko (84-v.) ei enää niillä uskalla hiihtää: heitti taas viikko sitten voltit, kun laskussa käännöksessä, latu-uran loppuessa löi auralle ja koitti jarruttaa. Saman tien töppäsi karva kiinni ja voltilla eteenpäin. Lyhyetkin skinit ottavat kiinni todella aggressiivisesti esim. kovalta baanalta pehmeään tuiskulumeen tultaessa, varokaa ihan oikeasti!

Jos yhtään reitillä on laskuja, ja vieläpä pehmeää lunta, niin voiteilla. Kun laittaa raudalla ensin pitoalueelle pohjavoiteen, niin pärjää todella pitkään ihan vaan yhden kerroksen aamuittain pitoa lisää hieromalla.

akallio
Viimeksi kirjautunut: 16 tuntia 18 min sitten
Liittyi: 31.01.2013 - 17:25

Eli pitovoide ei haittaa luistoa liikaa, vaikka se koko ajan hankaakin lumeen?

Minkä pohjavoiteen laitat pitoalueelle raudalla?

Kaitsu

Eiköhän ne oo ihan samaa tavaraa, ittellä näkyy olevan ikivanha Roden purkki, sellanen oranssi.

Tietysti pitovoide haittaa luistoa, muttei niin paljon kuin karva, joka pysäyttää vauhdin ku seinään, jos vain luistovaiheessa lumeen osuu. Pakkaskeleillä jopa pelkkä raudalla tasaiseksi ja aika lyhyelle alueelle levitetty pohjavoide saattaa riittää. Kunhan ei vaan liian lämpimän kelin pitoa levitä, sitten alkaa kyllä tökkiä.

herra nylppy

Oukkei - kiitos tuhannesti monipuolisista näkemyksistä! Taidan sitten vielä pitäytyä eri pitovoiteiden testauksessa... Sopiva pohjavoide saattaisi parantaa sen pysyvyyttä. Tosiaan toi, että kun varsinaista voidepesää suksessa ei ole, on mietityttänyt... Ja kovin laajalle alueelle pitoa ei viitsisi levittää, kun luistokin on kiva ominaisuus. Toisaalta voiteissa on se hyvä puoli, että ne saa poiskin - varmastikin helpommin kuin jotkut supermyrkyllä liimatut karvat... Jotka konseptitasolla vaikuttivat hyvältä idealta.

Mutta jos vielä löytyy näkemyksiä, niin kertokaa ihmeessä!

- Nylpytystä jo vuodesta 1973!

Kaitsu

Tulin just hiihtämästä, talven ehkä paras keli, ja muistin yhden jutun: Jos sukset liian löysät, niin pitoa vasta noin päkiästä eteenpäin parikyt senttiä. Tällöin selviää laskuista hyvin, kun laittaa vaan painon kantapäille. Sama homma muuten liian löysillä skinisuksilla. Isäukon suksissa on siteissä ne NIS-kiskot. 15 kiloa keveämmän Sepon sukset toimivat minulla välttävästi, kun siirrän siteet niin taakse kuin vaan saa ja muistan laskuissa lähes roikkua kantapäillä.

vesa

Tulin just metsälenkiltä suksilla joissa on n.1.5m pitovoidetta (sukset 260), sekalaisesti sinistä, sin extraa ja vihreää, lisätty kun tarvis. Luisto oli hyvä, pitoa ihmeen hyvin vaikka hiihtopäiviä 5 edellisestä voitelusta.

herra nylppy

Vesa, aika reipas pitoalue noissa sun suksissa, tosin suksetkin ovat hieman eri kaliiberia kuin mun kysymyksessä olevat. Omat on vaan 195 cm, ja olen 190 cm itse, mutta painoni on piirun alle 80. Veikkaisin kuiteskin, että noissa sun suksissa on voidepesäkin, ja pysyyhän sellaisissa huolellisesti tehty voitelu pitkään.

Noi mun lankut on siis vanhat kilpa?tellut, leveydet aika liki Madshus Glittertind suksia, vain tosi paljon löysemmät, voidepesä olematon. Teoriassa mulle liian lyhyet, mutta en hiffaa millä perusteella bc/xcd/tellut pitäisi aikuisten oikeasti valita. Pituus vai painoko näiden valinnassa ratkaisee? Vai onko nääkin jutut samaa mumbojumboa, kuin melonnassa ja pyöräilyssä?

Kaitsu

Tee se perinteinen paperisuikaletesti!

herra nylppy

Joo, tehty on, mutta kun sukset on ns. single chamber. Siis voidepesää ei oo niihin samalla tavalla suunniteltu kuin double chamber suksiin, edes oletuksena. Eli noi voi puristaa yhteen helposti yhdellä kädellä.

Tein testin, ja pesää löytyi, mutta jäi lohtupesän asteelle. Wink

vesa

Mulla on metsäsuksien lisäksi myös tellut melko tarkkaan Glittertindien mitoilla ja ilman voidepesää, niitä käytän yleensä silloin kun hanki kantaa pienemmän suksen. Voitelu on samalla lailla eli reilusti pitovoidetta ja toimii. Kun latusuksen maksimiluistoa ei tavoitella niin liuku riittää offroadissa, pitovoiteen pituudella voi lisätä pitoa jos tarvitsee.
Pitovoiteen kanssa tulee tietysti ongelmia, tai oikeammin tarkempaa voitelua, silloin kun lämpötila menee nollaan ja plussalle. Pakkasella taas voitelu on todella helppoa vaikka matkan verrella, pari kerrosta purkista ja tasoitus vaikka kämmenellä.
Joskus kun pitovoidekerros on likaantunut tai paakkuuntunut puhdistan pohjat ja uusi liuku- ja pitovoitelu. Skinejä käytän vain Norja-Ruotsin isoilla korkeuseroilla, en oikeastaan Suomen puolella edes ahkion kanssa.

herra nylppy

Vesa, kiitos vinkistä! Testasin nyt pakkasella, ja toimii todellakin ihan riittävän hyvin omilla pikku nyppylöilläni, vaikka monissa lähteissä muuta väitetäänkin. Jotenkin olen aina kuvitellut, että lätyistä pito hinkkautuu pois alta aikayksikön, mut ei näköjään... Seuraavaksi suojakelejä odottamaan...