1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
herra nylppy
Viimeksi kirjautunut: 2 viikkoa 2 päivää sitten
Liittyi: 01.03.2012 - 11:36
Jauhetaan nyt vielä pätkälankkuratkaisuista ja uppolumesta

Dodiih... pari vuotta enemmän tai vähemmän aktiivista uusiohiihtoa takana (tarkoittaa siis kahdenkymmenen vuoden lomaa hiihtämisestä), ja hyvä niin - aikaisemmin lähinnä tympeää ahdistusta herättäneet kärsimysvälineet ovat tulleet osaksi talvista harrastusrepertoaaria. Hiihdän pääasiassa ladulla, moottorikelkkareiteillä ja järven jäällä keveillä (hyvin kapeilla) BC-suksilla, mutta nyt olen alkanut entistä enemmän halajamaan totisempaa rämpimistä kunnon uppolumessa, jota ainakin tänä talvena on kertynyt - eli, kamapäivitys mielessä.

- Olen harkinnut OAC:n XCD GT - suksia (vai mitkä ne nyt onkaan), tai vaihtoehtona voisi olla yhtä hyvin vaikkapa Madshuss Annum, Åsnes Kongsvold tai sen kantillinen lähivastine, jonka nimeä en muista, tms. suhteellisen lyhyt pätkäsuksi, joilla voi liikkua pusikosta mäkeen ja alaskin. Siteinä tuskin tulen käyttämään muuta kuin jotain kenkiin kiinnitettäviä yleismalleja, joten niistä en nyt jaksa jauhaa enempää. Joka tapauksessa, kaipaisin neuvoja itseäni kokeneemmilta... Lähinnä minua mietyttää eri vaihtoehtojen toimivuus... Ensinnäkin, nuo OAC:t tulevat yhdessä pituudessa, mikä on valmistajan kannalta varmastikin varsin näppärää, mutta mihin niiden rahkeet todellisuudessa riittävät? Kuinka hyvin ne kelluttavat 90:n kilon kokonaistaakkaa - sanotaan nyt vaikka - metrisessä ja upottavassa lumessa? Ja sama kysymys koskee toki myös noita muita enemmän tai vähemmän vastaavia "oikeita" suksia... Oletan, etteivät parimetriset lankut toimi pitkän eräsuksen tavoin, mutta eihän sellaisia kai hullukaan laita jalkaan mäkisessä metsämaastossa, ainakaan itselleni ei tulisi mieleenkään, joten jonkinlainen kompromissi on tehtävä (tässäkin) asiassa.

Entä sitten erilaiset pohjaratkaisut? OAC:n aikaisemman mallin osalta olen kuullut kritiikkiä, ja yleensäkin karvan toimivuus pidemmän päälle hieman epäilyttää. Onko tuollaisten karvapohjien huolto oikeasti saatanallista masokismia, vai olenko vaan saanut väärän kuvan? Entä sitten jyrsitty pitopohja - kestääkö se käyttöä, ja kestääkö käyttäjä sen ääntä kovalla lumella? Veikkaan, että minua saattaisi miellyttää eniten jokin voideltavaksi tarkoitettu vaihtoehto, jos sellaista on, koska en koe voitelua hankalana, ja se toisaalta sallii hieman pelivaraa eri olosuhteissa. Tämä siis vain mutua.

Myös eri rakenneratkaisut kiinnostavat, eli suksien tulisi olla mieluiten käyttöä kestävät. Kuvittelisin, että puuydin on tässä suhteessa kohtuullisen hyvä?

Ja varmaan jotain muutakin pitäisi vielä osata kysyä. :/

JuusoJaaskis
Viimeksi kirjautunut: 2 kuukautta 3 viikkoa sitten
Liittyi: 17.01.2018 - 10:01

Sen verran voin auttaa, että ainakaan ne lyhyemmät versiot kellutti ihan ok tällaista 100kg läskiä.

Itse valitsisin noi XCD:t omaan huvitteluun. Oon ymmärtänyt, että hiihdettövyts tyydyttävä mutta kuitenkin leikkisiitty riittää ja laskettavuuttakin. Noista yleissiteistä hyviä kokemuksia muuten mut en oo vielä löytänyt tarpeeksi jäykkää kenkää laskemista ajatellen. Olis kivat lelut rämpiessä lähimetsiä ja mäkiä.

joutu
Viimeksi kirjautunut: 2 kuukautta 4 viikkoa sitten
Liittyi: 27.02.2014 - 09:08

Aikanaan kokeillut Altai ski ja OAC Kar suksia ja todennut, että ilman kunnon siteitä ja monoja kantista ei juuri ole hyötyä. Päädyin hankkimaan kantittomat "metsästyssukset" Polar Ski Stumpyt, joihin asensin keskialueelle karvat. Nyt niitä myydään myös karvalla. Alunperin ajatus oli, että ne voisi välillä irrottaa, mutta maastohiihtojen jälkeen totesin, että se on turhaa. Sukset toimivat oikein hyvin upottavassa lumessa. Testattu Kuusamon Valtavaaralla yli puolen metrin puuterissa. Jalassa pitkävartiset maastokengät remmisiteiden kanssa toimii ihan ok. Käännökset onnistuu alppi ja tellutyyleillä. Sukset on taipuisat ja pysyvät pinnalla hyvin. Kovalla hangella hiihto ja lasku holtitonta sivuttaispidon puuttuessa. Liuku on ihan ok, kunhan karvaa on hieman käsitelty luistovoiteella. Muuten karvoja vielä ole tarvinnut huoltaa mitenkään. Eli nämä sukset siis pehmeille hangille ja kantilliset myös kovalle.

Kuvat: