1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Pilvi
Pitkä vkonloppu vaellus/retkipaikka Suomi tai lähialueella

Helsinki ahdistus iski ja jos löytyisi hyvä kohde vapuksi (eli matka-aika 30.4.-4.5.) niin se olisi loistavaa. Olen melko hyvässä kunnossa ja arvostan hieman vaativampia reittejä, joilla pääsee pois teiden/kylien varsilta. Muita vain vkonlopun mittaisia reissuja suunnitteilla, joten niihinkin sopivia vinkkejä olisi kiva saada. Helvetinjärvi, Nuuksio ja Hämeen järviylänkö tästä etelästä jo tuttuja. Karhunkierros ja Kaldoaivi käyty pohjoisemmassa.

Markku Jussila

Pumpattava Sup ja Päijänteen kansallispuisto. Eli saarien patikoinnit Sup-reppu selässä tai Sup rantaan odottamaan jättäen ja vain saaresta toiseen melomalla. Ehtisi kiertää kaikki isoimmat saaret.

Muutenkin suosin etelän pitkille viikonloppureissuille melontaa tai retkipyöräilyä. Jotenkin suhteessa parempaa kuin etelän Kansallispuistoissa vaeltelu.

Mutta varmaan joku keksii hyvän vaellusreitinkin tuolle ajalle. 

Pilvi

Hmm, saaret ei nyt oikein innosta, mut onhan sekin ajattelemisen arvoinen idea. Packraft on omasta mielestä sup:ia kätevämpi, vaikka en ole sellaista kokeillutkaan. Ei tartte huolehtia kastumisesta Smile

Ällä

Herajärven kierros Kolilla ei olisi liian kaukana Helsingistä, jos on aikaa pitkä viikonloppu, ja Luontoon-sivujen mukaan siellä on taas otettu joku lauttayhteyskin käyttöön talven jälkeen. Itse en ole tuota vielä patikoinut, mutta kuuluu haastetta riittävän korkeuserojen takia.

Viikonloppuretki kannattaa joskus tehdä Repovedelle, jos se ei ole vielä tuttu paikka. Komeat maisemat, ja siksi saattaa olla reilusti väkeä. Evon retkeilyalueella on paljon laavuja ja reitistöä, mutta myös metsäautoteitä, joten ainakaan oma kokemus sieltä ei ole hirveän erämainen. Aion kyllä vielä mennä sinnekin uudestaan.

Markku Jussila

Lisää erilaisia ideoita kun jotenkin en itse lämpene noille yli 2 yön reissuille Etelä-Suomen paikoissa:

Miten olisi Isojärvi + Leivonmäki. Eli vaikka 1 yö toisessa ja 2 yötä toisessa.

Tai vastaavasti Helvetinjärvi + Seitseminen.

Noiden välillä on siis niin lyhyt automatka ettei menisi välipäivän siirtymäkään paikasta toiseen ihan autoiluksi. Vain lyhyt autoilu, johon saa yhdistettyä jonkun perisuomalaisen huoltoasemalounaan. Sellainen kunnon huoltoasemalounas jossain Keski-Suomessakin on mukavan kaukana Helsingin tunnelmista. Ja sitten olisikin taas jo kansallispuiston luonnossa.

Yudi

Seitsemisen ja Helvetinjärven välillä menee reitti (Pirkan Taival) ja siinä "puolimatkassa" on Riuttaskorpi. Evollakin saa jonkun päivän kulumaan kun kulkee sen "ristiin-rastiin" ja Ilves Reittiä pääsee jatkamaan matkaa haluamaansa suuntaan.

Liesjärvi on pieni paikka, mutta jos sen yhdistää läheiseen Torronsuohon niin siinäkin varmaan saa jokusen päivän kulumaan varsinkin, kun/jos ottaa maastokartan ja katsoo itse lisäreittejä retkeen.

Virsu

Patvinsuo, Hossa, Martinselkonen...

Neidonkenkä

Minäkin suosittelen Herajärven kierrosta, Patvinsuon aluetta tai Koitajokea Smile

Mortti

Hirvaankierros Salamajärvellä ei ole kovin vaativa, mut on siinä viikonlopuksi tarpomista (58 km).

Samo vaari

Olisi juhannuksen aikana viikonloppu vapaa, perjantai-illasta sunnuntaihin. Metsään olisi tarkoitus lähteä teltan kanssa, pitkälle ei ehdi. Olen ajatellut Riuttaskorpea kohteeksi. Onkohan siellä paljon väkeä? Entä kaljaveikkoja? Olisi kiva kuulla viime aikojen tilanteesta siellä päin, jos jollain on tietoa tilanteesta siellä.

Axu
Käyttäjän Axu kuva

Kebnekaiselle vaan ja hyvin kerkee, ellei kiipeä huipulle*biggrin*

Samo vaari

Ei vanha pappa sinne asti enää jaksa tallustella . . .

Tare76

[quote=Ällä]

Herajärven kierros Kolilla ei olisi liian kaukana Helsingistä, jos on aikaa pitkä viikonloppu, ja Luontoon-sivujen mukaan siellä on taas otettu joku lauttayhteyskin käyttöön talven jälkeen. Itse en ole tuota vielä patikoinut, mutta kuuluu haastetta riittävän korkeuserojen takia.

[/quote]

Jep, hyvä kohde viikonlopuksi. Yöpaikkojakin löytyy, ei tarvitse välttämättä telttaa roudata. Kannattaa jättää Kolin huippu viimeiseksi etapiksi, koska sieltä on parhaat maisemat ja huipulle pääsee hissillä.

Samo vaari

Tuli siellä Riuttaskorvessa käytyä. Hiljaista ja rauhallista oli. Ihan kiva paikka. Täytyy mennä toistenkin!

Kuvat: