1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
jared

^tämä oli varsinaisen valaiseva vastaus, kiitos.

Käytin jotain Haltin ilmatäytteistä makuualustaa.

akallio

Sellainen alusta on ihan riittävä, jos siis kyse on niistä Haltin paksuista eristeettömistä alustoista.

matlis

[quote=Markku Jussila]

Miksi sitten usein suositellaan olemaan mahdollisimman kevyillä vaatteilla tai alasti?

[/quote]

Mulle ekana mieleen tullutta vaihtoehtoa ei mainittu. Mielestäni on parempi nukkua ilkosilteen kuin kosteissa vaatteissa. Päivän puuhailujen ja illan tullen kondensaatio vaatteiden pintaan kostuttaa ja samoilla kerrastoilla pussiin kostuttaa pussin. Itse nukun kerrastossa, koska se on miellyttävämpi ihoa vasten kuin makuupussi. Lisäksi vaihdan juuri ennen pussiin menoa vähintään rutikuivat sukat ja koko kerraston tai ylä- tai alaosaan pitämättömän/kuivan vaatteen. Aamulla taas vaihdan heti sen vähän kostean kerraston ja sukat takaisin päälle.  Pidemmällä reissulla sitä täysin kuivaa ei välttämättä olekaan, mutta yökamat on mulla yleensä päällä vain ja ainoastaan öisin.

kiravuo

[quote=Markku Jussila]

Miksi sitten usein suositellaan olemaan mahdollisimman kevyillä vaatteilla tai alasti?

[/quote]

Kullervo Kemppinen esitti jossain kirjassaan että tämä tulee USA:n asevoimien sodanjälkeisistä ylijäämämakuupusseista, joissa oli ommeltuna ohjelappunen, jonka mukaan makuupussiin tuli mennä alasti. Tämä on tietenkin validi ohje sen ajan sotilaille, joiden vaatteet ovat usein kenttäolosuhteissa märkiä ja joilla ei yleensä ollut kuivia vaihtovaatteita.

Nykyiset tekniset kerrastot kuivuvat niin nopeasti, että olettaisin niiden olevan päivän vaelluksen jälkeen illalla jo kuivat ja siten ohje on enimmäkseen vanhentunut.

kiravuo

Profiili

Vähillä vaatteilla pitää nukkua siksi että pussissa oleva ilma lämpenee. Jos nukutaan vaatteet päällä, eristys tapahtuu jo vaatteissa ja makuupussissa oleva ilma on viileämpää. Unesta ei tule niin levollista. Taikasana oli muistaakseni mikroilmasto... Tärkeää tietysti on että käytössä on tarpeeksi lämmin makuupussi.

akallio

Hmm... Minä nukun yleensä aika reilulla vaatetuksella, enkä ikinä ole törmännyt siihen, että pussin ilma olisi epämiellyttävän kylmää. Jos kylmä tuntuu, niin se tulee maasta, jalkopäästä, suuaukosta tai polven tms. venyttämästä kohdasta. Vaatetuksen eristävyys on kuitenkin aika vähäistä verrattuna siihen pussiin.

ecky
Käyttäjän ecky kuva

Yleensä tulee tehtyä se virhe, että makuualusta on riittämätön ja pussiin kömmitään jo valmiiksi kylmissään. Kun vielä lisäksi uskotaan sitä ohjetta, että pitää olla mahdollisimman vähän vaatetta pussissa nukkuessa, niin eihän siitä hommasta tule yhtään mitään.

-- 

"The stars obtuse emit a shivered ray"  James Thomson

Sarekretkeilijä

No kyllä siitäkin ajan kanssa tulee, jos on tarpeeksi lämmin pussi

karskinen
Käyttäjän karskinen kuva

[quote=Kummalehto]

Vähillä vaatteilla pitää nukkua siksi että pussissa oleva ilma lämpenee. Jos nukutaan vaatteet päällä, eristys tapahtuu jo vaatteissa ja makuupussissa oleva ilma on viileämpää. Unesta ei tule niin levollista. Taikasana oli muistaakseni mikroilmasto... Tärkeää tietysti on että käytössä on tarpeeksi lämmin makuupussi.

[/quote]

Riittävän lämpimässä pussissa on todellakin mukava kölliä vähissä vaatteissa. Jokin syy saattaa kuitenkin ajaa käyttämään ohuempaa pussia, jolloin on oikeastaan pakko pukea kylmempinä öinä lisää vaatetta pussiin kömpiessä.

Toisaalta ainakin keinokuituiseen pussiin voi kömpiä hikisissä vaatteissa ja toivoa vaatteiden kuivuvan yön aikana.

Profiili

[quote=akallio]

Hmm... Minä nukun yleensä aika reilulla vaatetuksella, enkä ikinä ole törmännyt siihen, että pussin ilma olisi epämiellyttävän kylmää. Jos kylmä tuntuu, niin se tulee maasta, jalkopäästä, suuaukosta tai polven tms. venyttämästä kohdasta. Vaatetuksen eristävyys on kuitenkin aika vähäistä verrattuna siihen pussiin.

[/quote] Sitten sinulla on vallitsevaan säähän alimitoitettu makuupussi. Oikean lämpöisellä makuupussilla ei vaatteet päällä pysty edes nukkumaan, pussissa hikoilisi kuin sika.

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

[quote=Kummalehto]

Sitten sinulla on vallitsevaan säähän alimitoitettu makuupussi. Oikean lämpöisellä makuupussilla ei vaatteet päällä pysty edes nukkumaan, pussissa hikoilisi kuin sika.

[/quote]

Tämä on näitä makuasioita. Esimerkiksi minä en halua kantaa rinkassa 1,5-kiloista makuupussia, jotta voisin nukkua siinä alasti. Kannan mieluummin 700-grammaista makuupussia, ja pukeudun tarvittaessa kerrastoon/fleeceen/pipoon/villasukkiin, jotka mulla on joka tapauksessa mukana. Hyödynnän siis kaikkea mukana kantamaani, enkä roudaa jokaista yksittäistä toimintoa varten omaa varustetta. Mun näkökulmastani on typerää kantaa raskasta makuupussia, ja samalla jättää kasa lämpimiä vaatteita eteiseen odottamaan seuraavaa päivää.

En myöskään halua ostaa kovin montaa makuupussia. Jos en olisi valmis mukauttamaan makuupussin lämpimyyttä pukeutumalla makuupussiin kelin vaatimalla tavalla, minun tarvitsisi omistaa eri makuupussi vähintään joka 10 Celsius-asteen välein. Kesäyön pussi, syksypussi, nollakelin pussi, kevyt pakkaspussi, talvipussi.

Tämä keskustelu käytiin jo siinä toisessa topikissa, johon tuossa yläpuolella viitattiinkin. Ei aloiteta sitä väittelyä uudestaan. Siitä ei päästä mihinkään, että jos makuupussissa on kylmä, kannattaa pistää lisää vaatetta. Ihan niinkuin talvella kun lähdet ulos: jos t-paita ja takki ei riitä, pistä villapaita väliin. Jos joku haluaa maata  siellä makuupussissa hytisten ja hokea itsekseen, että makuupussissa kuuluu olla alasti, niin siitä vaan. Ei kuitenkaan jaeta kokemattomille tuollaisia neuvoja.

KalleK

Haglöfsin ohjeet: mahdollisimman vähän vaatetta pussin sisään (max tekninen kerrasto) ja jos tarve vaatii niin sitten takkia tai muuta pussin päälle. Tämä siksi, että kosteus pääsisi mahdollisimman tehokkaasti pussista pois.

http://youtu.be/K7mGKaDLTBk

Ihan vain gallupin vuoksi: itse tykkään nukkua tarpeeksi lämpöisessä pussissa mahdollisimman vähissä vaatteissa.

karskinen
Käyttäjän karskinen kuva

[quote=dabomba]

...

Tämä on näitä makuasioita. Esimerkiksi minä en halua kantaa rinkassa 1,5-kiloista makuupussia, jotta voisin nukkua siinä alasti. Kannan mieluummin 700-grammaista makuupussia, ja pukeudun tarvittaessa kerrastoon/fleeceen/pipoon/villasukkiin, jotka mulla on joka tapauksessa mukana. Hyödynnän siis kaikkea mukana kantamaani, enkä roudaa jokaista yksittäistä toimintoa varten omaa varustetta. Mun näkökulmastani on typerää kantaa raskasta makuupussia, ja samalla jättää kasa lämpimiä vaatteita eteiseen odottamaan seuraavaa päivää.

...

[/quote]

700-grammaista pussia et voi edes leikilläsi verrata yhtä laadukkaseen 1500-grammaiseen pussiin: 700-grammaisessa untuvapussissa voisi olla hieman yli 300 grammaa untuvaa täytteenä, mutta 1 1/2-kiloisessa untuvaa voi olla 1000 grammaa.

Itse en ole ollenkaan varma, mikä on paras tapa toimia. Molemmilla tavoilla on omat etunsa, eikä kannettavan kokonaispaino välttämättä eroa paljoa -riippuu vähän miten mennään ja milloin.  

Sarekretkeilijä

Kyllä samalla pussilla voi nukkua niin syksyllä kuin kesäkuumalla. Tarvittaessa avaa vain pussin peitteksi kuin täkin. Einiitä tarvita siis kuin yksi ja nakuna tietysti aina sisään.

Minulla on ollut kaksi pussia. Ensimmäinen muutaman vuoden, jolla pystyi nukkumaan muutamassa pakkasasteessa. Sittemmin ostin vuonna 1984 puoliuntuvapussin, jonka luvattiin toimivan -30 asteessa. Ehkä se oli ekstreme, koska paleli niin kylmässä. Sama pussi on edelleen minulla käytössä eikä muita ole ollut.

akallio

[quote=Kummalehto]Sitten sinulla on vallitsevaan säähän alimitoitettu makuupussi. Oikean lämpöisellä makuupussilla ei vaatteet päällä pysty edes nukkumaan, pussissa hikoilisi kuin sika.[/quote]

Tai sinulla ylimitoitettu, kun kannat tarpeetonta eristettä mukanasi. Kuten sanottu, nämä on makuasioita, joista on turha väitellä. Molemmilla tyyleillä pärjää.

dabomba
Käyttäjän dabomba kuva

[quote=karskinen]

700-grammaista pussia et voi edes leikilläsi verrata yhtä laadukkaseen 1500-grammaiseen pussiin: 700-grammaisessa untuvapussissa voisi olla hieman yli 300 grammaa untuvaa täytteenä, mutta 1 1/2-kiloisessa untuvaa voi olla 1000 grammaa.

[/quote]

Numerot heitin äkkiseltään niitä sen tarkemmin laskeskelematta. Voi olla että liioittelin hieman, kun mun omasta mielestäni asiallinen näkökulma avasi näköjään ikkunan saivartelulle. Mun varsinainen pointti pitäisi käydä ilmi niiden numeroiden ympärillä olevasta tekstistä.

[quote=kauheamies]

Kyllä samalla pussilla voi nukkua niin syksyllä kuin kesäkuumalla. Tarvittaessa avaa vain pussin peitteksi kuin täkin. Einiitä tarvita siis kuin yksi ja nakuna tietysti aina sisään.

[/quote]

Jos vaihtoehdot on A) nakuna avatun pussin alla tai B) nakuna pussin sisällä, niin mitä teet jos sulle tulee kylmä? Minusta on outoa rajata ehdottomasti pois vaihtoehto C) lisää eristäviä kerroksia päälle, etenkin kun ollaan neuvomassa jotakuta joka kysyy asiasta.

Mulla on vain kaksi pussia. Kevyt pussi ja talvipussi. Ja kumpaakin käytän kaikilla tavoilla A-C.

[quote=akallio]

Kuten sanottu, nämä on makuasioita, joista on turha väitellä. Molemmilla tyyleillä pärjää.

[/quote]

Näin on. Jokainen tehköön kuten haluaa. Ei nyt kuitenkaan väitetä neuvoja kysyville, että makuupussissa on lämpimintä nukkua alasti. Alasti nukkuminen voi olla optimaalista, jos käytössä on riittävän lämmin makuupussi. Alasti nukkuminen on järjetöntä, jos alasti nukkuessa palelee.

Sarekretkeilijä

Joo usein varsinkin pussi peittona on ainakin paita päällä.

Lämpimällä pussilla kun kesäisin kuljen ei kyllä koskaan ole kylmä. Yleensä joutuu jalkopään vetskaria avaamaan. Siksi nakuna. Tämä oma puheenvuoro olikin tuolle vaatteet päällä nukkujalle, jolla on pussi joka kelille tai joka puhui monen pussin ostosta. Edit ai sä se olitkin

Tai oli mulla kylmä, kun tuulessa kasasin telttaa ja luntakin välillä sateli ja oli näpit jäässä ja kun sain teltan kasaan ja kamat auki, olikin tosi kylmä. No ei kun pussiin ja kyllä siellä nakuna kohta taas oli lämmin.

akallio

Mainitaan nyt vielä se ehkä tärkein syy, miksi itse nukun kerrasto päällä: pysyy pussi puhtaana. Ennen oli käytössä silkkinen sisälakana, mutta omaan makuun kerrasto on käytännöllisempi. 

Korpijaakko

Kun sopiva kevyt ja pikkupakkasilla toimiva makuupussi uupuu, niin vedin viime viikon reissun Käsivarren suunnassa vanhalla n. 1100g kuitupussilla, jonka T-lim on 1C. Vuodet (ja kanoottisäkkiin runttaaminen) ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä, enkä tuossa lämpötilassa tarkene sillä enää pelkkä kerrasto, sukat ja pipo päällä. Vaihtoehtona olisi ollut n. 1700g untuvapussi, jolla tarkenen kokeillusti kerrastossa alle -20C lukemiin. Tuntui järkevämmältä valita kevyt pussi kun halusin kuitenkin leirissä oleskeluun ja packraft-melontaan lämmintä vaatetta. Jos päivät olisivat olleet "pussista polulle ja polulta pussiin", niin ehkä olisin valinnut toisin.

Nukuin vähintään kerrasto ja merino T-paita päällä sekä villasukat jalassa. Kolmena yönä kuudesta heräsin kylmään. Kaksi kertaa oli vain pieni vilu 30min ennen herätyskellon sointia ja takana yli 9h hyvää, yhtenäistä unta. Epäilen, että syynä oli lähinnä energiatason lasku kun illallisesta alkoi olla pitkä aika. Toisena reissun pakkasyönä heräsin kylmään jo n. 6h yöunien jälkeen ja lisäsin kevyen toppatakin alle kulkupaitani. Lisäksi jalassa oli myös fleece-shortsit. Nukuin loppuyön kohtuullisne hyvin. Kylmimmältäkin yöltä jäi reserviä vielä yhden paidan, tuulihousujen, kuoritakin ja kuivapuvun sekä hanskojen ja buffin verran. Aika paljon siis (suunitelma: muut vaatteet päälle, kuivapuku siihen päälle ja kuoritakki pussin jalkopään ulkopuolelle lisäeristeeksi).

Koen, että makuupussivalinta oli onnistunut. Toki sellainen 800-900g untuvapussi olisi ollut vielä parempi, mutta kun en semmoista omista.

Tämä siis yhtenä case-esimerkkinä makuupussin valinnasta ja vaatteiden käytöstä sen sisällä. Olen myös joskus kantanut pikkupakkasilla mukanani untuvapussia, jolla tarkenin alle -30C lämpöiloissa, vaikka mukana oli myös lämmintä vaatetta, mutta silloin käytin makuupussia peittona useimpina öinä. Jos haetaan riittävää makuupussia, niin mielestäni minimi on lähtökohta. Enemmänkin voi toki olla.

Sarekretkeilijä

Nojoo, makuupussiani ei käytety juuri yhtään vuosina 1987-2002. Sen jälkeen viikon tai kahden kesävaelluksia ja pussi on pesty ilmeisesti vain kaksi kertaa vuoden 2003 jälkeen. En muista, olisiko pesty kerran 80-luvulla. Kai se siksi vielä pelittää.

Korpijaakko

[quote=kauheamies]

Nojoo, makuupussiani ei käytety juuri yhtään vuosina 1987-2002. Sen jälkeen viikon tai kahden kesävaelluksia ja pussi on pesty ilmeisesti vain kaksi kertaa vuoden 2003 jälkeen. En muista, olisiko pesty kerran 80-luvulla. Kai se siksi vielä pelittää.

[/quote]

Ikähän ei sinänsä vaikuta makuupussin eristävyyteen vaan käytön ja kulumisen määrä. Peseminen puolestaan heikentää kuitumakuupussin toimivuutta (rikkoo kuidun rakennetta, jolloin eristävyys heikkenee), mutta untuvamakuupussi vaan tykkää pesusta kun untuvat puhdistuvat.

karskinen
Käyttäjän karskinen kuva

[quote=dabomba]

[quote=karskinen]

[/quote]

Numerot heitin äkkiseltään niitä sen tarkemmin laskeskelematta. Voi olla että liioittelin hieman, kun mun omasta mielestäni asiallinen näkökulma avasi näköjään ikkunan saivartelulle. Mun varsinainen pointti pitäisi käydä ilmi niiden numeroiden ympärillä olevasta tekstistä.

...

[/quote]

Ymmärrän kyllä ajatuksesi. Toki pussiin kannattaa pukea lisää vaatetta, jos on kylmä.

Kevyimmän mahdollisen yhdistelmän rakentaminen onkin haasteellisempi tehtävä. Onko kannattavaa ottaa mukaan hieman ohut pussi ja lisätä reppuun jokin lämmin vaatekerta, vai minimoida vaatteiden määrä ja ottaa mukaan hieman lämpimämpi pussi?

Makuupussia ei kannata mielestäni valita siten, että reppuun on otettava vaatetta minimiä enemmän. Untuva on ehdottomasti paras eriste, joten sitä kannattaa kylmän torjuntaan ottaa mukaan.

Sarekretkeilijä

Niin ehkä pesu ei edes kuluta ompeleita, jotka pitävät pussia kasassa. Suuri ongelma saattaa olla pian untuvat pursuaminen ulos ja sitä on jo tapahtunut. Joitain kohtia on teipattu.

Laiskiainen

Vanha viisaus on että kuuma italianpata mahassa lämmittää enemmän kuin fleece makuupussissa. 

herra nylppy

Pussin leikkauksellakin on merkitystä! - Ja aika hiton paljon. Minulla on Joutsenen 1000 ja Quantum 900 (muistaakseni), ja jälkimmäinen on huomattavasti lämpimämpi ahtaamman mitoituksensa perusteella. On siinä ilmeisesti vähän enemmän täytettäkin, mutta tonnisen ongelma on omien kokemusteni mukaan pussin (erityisesti yläosan) väljyys suhteessa untuvan määrään, ja sitä kautta huonompi eristys - täyte ei siis "riitä" samalla tavalla, ja painuu helposti kasaan kostuessaan / paskaisena. Toki molemmat ovat erittäin hyviä pusseja, mutta pitkäaikaiskäytössä & rinnakkain vertailtuna kertovat designin merkityksestä.

- Nylpytystä jo vuodesta 1973!

karskinen
Käyttäjän karskinen kuva

[quote=Laiskiainen]

Vanha viisaus on että kuuma italianpata mahassa lämmittää enemmän kuin fleece makuupussissa. 

[/quote]

Osa ruuasta kannattaa vaihtaa hieman lämpimämpään makupussiin, erityisesti jos kevyt kantamus on tavoitteena.

Laiskiainen

[quote=karskinen]

[quote=Laiskiainen]

[/quote]

Osa ruuasta kannattaa vaihtaa hieman lämpimämpään makupussiin, erityisesti jos kevyt kantamus on tavoitteena.

[/quote] Jos haluaa oikein hyötykäyttää aamupalavesiä niin keittää ne jo illalla ja laittaa juomapullossa villasukkiin käärittynä makuupussin jalkopäähän. Aamulla on vielä vähän lämpöä ja kiehahtaa nopeasti uudestaan. 

Korpijaakko

[quote=Laiskiainen]

Jos haluaa oikein hyötykäyttää aamupalavesiä niin keittää ne jo illalla ja laittaa juomapullossa villasukkiin käärittynä makuupussin jalkopäähän. Aamulla on vielä vähän lämpöä ja kiehahtaa nopeasti uudestaan. 

[/quote]

Liekö noinkaan? Täytyy nimittäin kantaa polttoainetta mukanaan ja tuossa todennäköisesti suklaa tai pähkinät vatsassa lämmittää enemmän kun keittimen huonolla hyötysuhteella veteen ja siitä kroppaan siirretty energia. Varsinkin jalkopäässä energia menee hukkaan, nivuset tai kainalo ovat parempia paikkoja. Jos siis tosissaan optimoidaan. Tietysti mukavahan se kuumavesipullo siellä jalkopäässä on jos makuupussi on vähän alimitoitettu.

Eräs kotimainen naparetkeilijä joskus analysoi, että päivän vedet kannattaa sulattaa aamulla, jotta ne eivät jäähdy yön aikana (= hukkaan mennyttä polttoainetta). Lisäksi vedet kannattaa lämmittää niin, että ne ovat käytettäessä juomalämpöisiä eivätkä liian kuumia. Ensimmäinen termospullo täyteen n. 60C vettä, toinen n. 80C vettä ja kolmas lähes hiekuvaa. Kun ne juodaan järjestyksessä työpäivän aikana, niin aina on sopivan lämpöistä vettä eikä polttoainetta kulu hukkaan. (Oma pohdintani tuohon on myös kannettavan veden painon optimointi eli kiehuvan veden pullottaminen ja jatkaminen lumella käytettäessä, olisiko tehokkaampaa?)

Paljonhan erilaista optimointia ja viilaamista voi miettiä, mutta yleensä reissu ei kaadu puutteelliseen optimointiin vaan sinnepäin ja vaikka vähän isommalla marginaalilla pelaa oikein hyvin. Mutta toki kukin saa harrastaa haluamallaan tavalla (moraalisin reunaehdoin).

Laiskiainen

Kolme termospulloa painaa aika paljon, muuten ihan hyvä idea. Itse ainakin olen pysynyt kunnon talvipakkailla ym. metodilla lämpimänä (tosin villasukkien tilalla Nalgenepullon oma lämpösuoja ja vedenpitävä pakkauspussi). Talviretkeilyhän muutenkin on lähinna vedenkeittämistä silloin kun ei liikuta.

Kannatan kyllä kunnollista makuupussia. Meinasin vaan että riittävä ruoka ja muut vippaskonstit auttavat jos reissua suunniteltaessa on ollut liian optimistinen varusteiden suhteen. Pieni "iltalenkki" ennen pussiin kömpimistä myös auttaa.

Korpijaakko

[quote=Laiskiainen]

Kolme termospulloa painaa aika paljon, muuten ihan hyvä idea. Itse ainakin olen pysynyt kunnon talvipakkailla ym. metodilla lämpimänä (tosin villasukkien tilalla Nalgenepullon oma lämpösuoja ja vedenpitävä pakkauspussi). Talviretkeilyhän muutenkin on lähinna vedenkeittämistä silloin kun ei liikuta.

Kannatan kyllä kunnollista makuupussia. Meinasin vaan että riittävä ruoka ja muut vippaskonstit auttavat jos reissua suunniteltaessa on ollut liian optimistinen varusteiden suhteen. Pieni "iltalenkki" ennen pussiin kömpimistä myös auttaa.

[/quote]

Samoilla linjoilla siis ollaan. Pussiin ei kannata mennä märkänä, nälkäisenä eikä kylmissään jos sen vaan voi välttää.

Kolme termaria tuntuu omastakin mielestäni vähän överiltä, olosuhteista riippuen olen korvannut yhden tai kaksi lämpösuojallisella (kannattaa teipata itse solumuovista, valmiit painavia) Nalgenella, mutta ilmeisesti esim. Pohjoisnavalle hiihdettäessä on termarit paikallaan. Niin isot pojat kertoo.

Sivut