1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
skiyou
Retkilehti sekoilee

Olen pahemman kerran naimisissa Retki-lehden kanssa. Syksyllä 2012 sain karhulaskun kesäkuun maksamatta jääneestä laskusta. Tarkistin asian tiliotteeltani (maksullinen tapahtuma). Olin maksanut laskun. Laitoin e-mailin lehteen, että lasku maksettu, pyysivät kopiota maksutapahtumasta. Taas tiliotteelle maksullisiin tapahtumiin ja kopio Retki-lehteen. Lehden vastaus oli " kiitos kuitista, olemme merkanneet laskun maksetuksi". Ei edes anteeksipyyntöä. Sekös minua kismitti, joten irtisanoin lehden tilauksen ja pyysin asiasta kuittauksen. Kuittausta en saanut. Tämä tapahtui joulukuussa 2012.

Lehti lakkasi tulemasta, mutta lasku kestotilauksesta tuli kesäkuussa 2013. Laitoin e-mailia, että en ole lehden tilaaja.

Seuraava lasku tuli marraskuussa. E-mailiin lehdelle oli pakko panna jo yksi kirosanakin mukaan, kun niin potutti. Puhelimellahan sinne tilaajapalveluun ei pääse. Seuraavassa Retki-lehden vastaus

" Hei,
Retkilehden asiakaspalvelu on nyt muuttunut eri taholle ja kun katson tuota tilaustanne on se edelleen aktiivinen, eli tuo aikaisempi asiakaspalvelun hoitaja ei ole kyllä huolehtinut tätä peruutusta loppuun. Sen takia sieltä laskuakin tulee.
Hyvitän nyt kaikki nuo laskut pois joten voitte hävittää ne virheellisinä.

Pahoittelen sattunutta tilannetta!"

Nyt joulukuun lopussa tuli taas lasku. En ota enää yhteyttä lehteen. Jos vielä laskuja lähettävät, haastan lehden oikeuteen kotirauhan häiritsemisestä.

eliseo

Mulla aivan samanlainen tilanne! Syyskuussa tuli ensimmäinen karhukirje perintätoimistosta. En reagoinut, koska meille ei ole tullut lehteä tammikuun 2012 jälkeen. Nyt joulukuussa tuli uusi kirje perintätoimistosta. Laitoin heti asiakaspalautteeseen viestiä ja kysyin miten selittävät asian kun lehteä ei ole tullut melkein vuoteen enää (ja itse asiassa lehden tuleminenkin loppui kuin seinään..). Sain vastauksesi, että poistavat tilaukseni, mutta en muuta.. 

Tällainen mainos on kyllä huonoa Retkilehdelle. Huonoa mainosta on myös se, että lehti ilmestyi (tai postitettiin) tilausjakson aikana vähän miten ja milloin sattui..

Kohto

Ymmärrän nimimerkkien hatutuksen, mutta siltikin suosisin rauhallista lähestymistapaa. Itse toimisin niin, että laittaisin kohtuullisen ytimekkään, mutta kohteliaan mailin Retki-lehdelle asiakaspalveluun. Maili on siinäkin mielessä parempi ratkaisu kuin puhelinsoitto, että tällöin asian vastaanottava henkilö ehtii kaikessa rauhassa perehtyä asiaan ja tarvittaessa keskustella muiden ihmisten kanssa.

En jaksa uskoa, että tässä olisi kyse rahastuksesta tai jostain muusta, vaan yksinkertaisesti asiakashallintajärjestelmän sekoilusta. Kyllähän asia tietenkin on niin, että tällaista ei saisi tapahtua, mutta IT-alan ihmisenä tiedän, että sopivasti keskeneräinen järjestelmä, vaihtuvat työntekijät ja huonoa tuuria, niin katastrofi on valmis.

Plo

[quote=pl56272]Ymmärrän nimimerkkien hatutuksen, mutta siltikin suosisin rauhallista lähestymistapaa.[/quote]

Vaellusnetin puolella oli sen verran paljon kertomuksia Retken surkeasta asiakaspalvelusta ja perusteettomasta laskutuksesta sen verran pitkältä ajalta, että minä en usko sattumaan vaan siihen, että lehti kokeilee kepillä jäätä eli kerää rahaa perusteettomasti heiltä, jotka eivät viitsi valittaa. En väitä, että näin tosiasiallisesti on, mutta tällainen tunne minulle on syntynyt. Kysymys on siis omasta tulkinnastani.

Ja jos kysymys onkin vain ikävistä sattumista, niin niitä on sen verran paljon, että vähintään välinpitämättömyyudestä lehteä voi syyttää. Se olisi voinut esimerkiksi informoida julkisesti laskutuksessa syntyneistä ongelmista.

Plo

Lisättäköön vielä, että silloin, kun lehteen on vaikea tai mahdoton saada yhteys, minusta on täysin perusteltua olettaa, että se ei pelaa rehellisin kortein. Väärinymmärryksiä voi syntyä, mutta vastuunsa kantava firma selvittää ne itse aktiivisesti sen sijaan että loihtii yhteyspimennon.

Kohto

Ymmärrän kyllä nimimerkki Plo:n tilanteen. Kyllähän lehden asiakaspalvelun pitäisi toimia niin, että vääriltä ihmisiltä ei laskuteta. Skimbaajan laskutuksessa ja lehtien tulemisessa oli häikkää ennen koko lehden yhdistymistä Retki-lehteen ja varmaan siellä on käytössä sama järjestelmä kuin Retki-lehdessä. Silti en jaksa tahallisuuteen uskoa. Retki lehdelläkin lienee kymmeniätuhansia tilaajia. Järjestelmässä oleva toistuva virhe voi aiheuttaa väärää laskutusta.

Niin sanottu valelaskutus, eli tekaistujen laskujen lähettäminen on rikos. En tässä tapauksessa siihen usko. Toisaalta jos ajatellaan lehdellä olevan vaikkapa 20000 - 30000 tilaajaa ja joskus muutama kymmenen laskua lähtee vääriin paikkoihin, ei tästä voida panna ketään linnaan. Jos näin tehtäisiin lähes kaikista Suomen lehdistä joku olisi linnassa ja käytännössähän kaikki järkevä toiminta loppuisi.

Plo

On miten on, mutta yleisenä huomiona sanoisin, että nykymaailmassa tällaisissa tilanteissa rehellisyys kannattaa. Netti yhdistää tehokkaasti samanlaiset kokemukset, jolloin yksilöiden kokemuksista syntyy laajempi näkemys. Tällöin virheen tehnyt osapuoli on heikoilla, jos se yrittää peitellä virhettään.

Kun virhe havaitaan, siitä kannattaa tiedottaa ja pyrkiä lisäämään työvoimaa virhetilanteiden hoitoon. On kelju juttu, kun ihmisille tulee laskuja, joita heidän ei pitäisi maksaa tai jotka he ovat jo maksaneet.

Sokosti Suomujoki

Jännä, että tästä laskutussotkusta on Vaellusnetissä useampi sivu kertomusta ongelmista, ja silti itse putiikki ei ole kommentoinut asiaa missään millään tavalla. Eivät varmaan sitten lue alan foorumeita siellä putiikissa.