1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Umpihankimies
Käyttäjän Umpihankimies kuva
Keitinlaatikko edullisesti

On oikeastaan 3 eri kanavaa hankkia keitinlaatikko. Ankarat Avotunturit-verkkokaupasta, Primus expedition box (huono) tai tehdä itse.

Vähäisen saatavuuden takia useimmat varmaankin askartelevat omat laatikkonsa. Tai sitten omien suunnitelmien pohjalta teetetään peltipajalla.

Oma laatikko valmistui perustyökaluilla parissa illassa. Lievästi kopioin Reissu-Peten mallia. Pientä mokailua toki tuli ja toinen pianosarana piti purkaa ja niitata uudestaan. Jälki ei ole mitään metallipajatasoa mutta toimivuus ratkaisee.

Kanttaus tapahtui puupalikoilla ja vasaralla ja osien kiinnitys pop-niiteillä. Pellin leikkaus kohtuullisen hyvillä peltisaksilla. Kummoisia työkaluja ei siis tarvita. Työpajana toimi olohuoneen paksumpi intialainen matto Smile

2kpl poltinta ja 2.5 litran trangian kattilaa mahtuu yhtä aikaa.

Mitat 56cm x 32cm x 15cm. 1mm alumiinia yksinkertaisella kanttauksella. 0,7mm alumiini pitää kantata tuplana jäykkyyden saavuttamiseksi. Pohjassa on vielä pidikkeet keittimen jaloille niin pysyy paikallaan.

Kustannukset.

Alumiinia jämäpala peltipajalta kahvipaketilla (1m2). 2kpl saranat Biltemasta 5,8€. Niitit ja muut löytyi omasta varastosta. Eli kokonaiskustannus alle 10€. Tein itse ja säästin Smile

Kaikki tarvittava kuten polttimet 2kpl, kattilat 2kpl, vaneripala,suppilot ja muut aterimet mahtuu laatikkoon sisälle.

Suosittelen askartelua kaikille.

smile emoticon

Kuvat: 
tope

Näppärä sälli! Siistiä jälkeä noin simppeleillä työkaluilla. Keitinlaatikon käytettävyyttä ja turvallisuutta voi parantaa lisäämällä verkon. Verkko tulee keitinten kattilankannattimien tasolle ja se helpottaa kattiloiden siirtelyä

Kuvat: 
Warrior

Terve,
Paljonko laatikko painaa ilman ritilää?
Ja sitten havainto ja huhu: Primuksen laatikossa on kahdelle keittimelle yhteinen polttoaineen syöttö. Pullo on sijoitettu laatikon ulkopuolelle (turvallisempiko?). Kuulemani mukaan, jos eivät nyt sitten ole muuttaneet mitoitusta, kansi ei mene kiinni Omnifuel keittimen ollessa käyttökunnossa??

eeromo

Hyvän näköisiä laatikoita! Suosin itse tekemistä, niin saa sellaisen kuin haluaa. Muutama kommentti laatikon suunnitteluun ja käyttöön, mitä olen itse huomannut:
- Ehdottomasti bensapullo laatikon sisään. Kaikki "keitinpalot" mitä olen kokenut ovat olleet pullon suulla. Msr:n pumppu on keittimen heikoin osa, ja voi alkaa vuotamaan ikävästi. Tai pumpun saattaa vahingossa kiertää vähän ohi kierteiltä.
- Minulla on irroitettava kansi laatikossani. Kätevää, kun toista keitintä voi pitää laatikossa sisäteltassa ja toista kannella ulkoteltassa.
- Sinulla näyttää olevan lämpöripalla varustettuja kattiloita. Älä käytä niitä teltassa keitellessäsi! Lämpöripa sitoo keittimen lämmön niin tehokkaasti itseensä, että kattilan sivuille alkaa tiivistymään kosteutta, joka valuu keittimen liekkiin. Keitin ei pala enää puhtaasti, ja häkää muodostuu telttaan. Tällä menetelmällä häkämyrkytyksen ovat saaneet mm. Stein p. Aasheimin porukka etelänapamantereella (2011), Jukka Viljasen juoksiporukka Grönlannissa, ja minulla on henkilökohtainenkin kokemus. Häkämyrkytysvaaran (kuolema) lisäksi teltta ei lämpiä, kun "hukkalämpöä" ei synny.

akallio

Hyviä vinkkejä! Itsekin vaihdoin kattilasarjan viime talvena rivattomaan.

Mutta sitä mietin, että jos pullo on ulkopuolella ja vuotaa, niin eihän se myöskään syty? Omassa laatikossa on kyllä myös pullo sisäpuolella.

Korpijaakko

"- Sinulla näyttää olevan lämpöripalla varustettuja kattiloita. Älä käytä niitä teltassa keitellessäsi! Lämpöripa sitoo keittimen lämmön niin tehokkaasti itseensä, että kattilan sivuille alkaa tiivistymään kosteutta, joka valuu keittimen liekkiin. Keitin ei pala enää puhtaasti, ja häkää muodostuu telttaan. Tällä menetelmällä häkämyrkytyksen ovat saaneet mm. Stein p. Aasheimin porukka etelänapamantereella (2011), Jukka Viljasen juoksiporukka Grönlannissa, ja minulla on henkilökohtainenkin kokemus. Häkämyrkytysvaaran (kuolema) lisäksi teltta ei lämpiä, kun "hukkalämpöä" ei synny."

Huomio on hyvä ja paikallaan ja faktat jokseenkin oikein. Tosin Viljasen tapauksesta en mene takuuseen kun tunnen sen vain toisen käden tietojen kautta. Ja toiseksi syynä ei ole veden valuminen keittimen liekkiin vaan palotilan jäähtymine ja/tai vesihöyryn liian suuri määrä palotilassa. Mutta...

Itse olen käyttänyt lämpörivoilla varustettuja kattiloita bensakeittimien kanssa sisäteltassa jotakuinkin 300 päivänä. Ja käytän edelleen. Yksi todennäköinen häkätapaus on ollut, joten varovainen pitää olla ja miettiä tarkasti mitä tekee. Joskus polttoainetaloudellisuus ja nopeus ovat kuitenkin sen arvoisia. Lämmitys on toissijainen funktio ja sitä voi toteuttaa myös toisella keittimellä.

En tällä yllytä ketään kokeilemaan ja omalla vastuullahan kaikki keittelevät. Mutta tämä muistutuksena siitä, että elämässä asiat ovat harvoin mustavalkoisia.

akallio: Miten olisi esim. katastrofitapaus, jossa hidas vuoto pullosta/pumpusta esim. solumuoville, josta valuu keitinlaatikon alle, joka on riittävän lämmin höyrystämään bensan ja sitten... humps! Epätodennäköistä, muttei mahdotonta. Itse tykkään pullosta laatikossa.

akallio

Oletteko muuten seuranneet, että onko kondenssiveden suhteen eroa? Tuokin selitys kuulostaa sinänsä järkeenkäyvältä, että rivattomassa kattilassa kylkiä hipova lämmin virtaus on vahvempi ja siksi niiden kuvittelisi kuivuvan tehokkaammin. Perustuuko se faktana pidetty palotilan jäähtyminen kuinka vankkaan tutkimukseen?

Minustakin pullo laatikossa on kätevämpi, mitä vähemmän irtotavaraa teltan pohjalla on niin sen parempi. Mutta turvallisuuden osalta en tiedä.

Väittäisin, että bensavuodon haistaa varsin pian. Eli jos ulkopuolella oleva pullo tihkuu bensaa, niin keittimen ehtisi sammuttamaan ennen kuin höyrystynyttä bensaa on teltassa yli kriittisen pisteen. Ja jos polttaa petroolia, niin sitten silloin ulkopuolelta alkava palo on aika mahdoton.

Korpijaakko

akallio: Ei tietoa tutkimuksesta, mutta keittimeen putoavasta vedestä se tuskin johtuu. Keittimeen tippuu kyllä välillä pisaroita, mutta sen kyllä kuulee/huomaa jos seuraa keittimen toimintaa. Pahimmillaan tippuva pisara sammuttaa keittimen, esim. MSR XGK (kaikki mallit) ovat sille yllättävän herkkiä. Tätä on tapahtunut myös rivattomilla kattiloilla. Tosin tuntuisi, että reunojen kondensio on voimakkaampaa rivoitetuissa kattiloissa. Riittämätön palolämpötila tai hapen määrä ovat ainoat selitykset, jotka itse keksin hään muodostumiselle. Itse veikkaisin palolämpötilaa, sillä vähäisten virtausopin opintojeni rivat eivät haittaisi ilman virtausta tasapohjaiseen kattilaan verrattuna. Parempi lämmönsiirto sen sijaan väkisin jäähdyttää enemmän.

Olisiko ideaa miten tuon voisi mitata? Häkämittari ja lämpömittari? Jos yhteisvaihtelua, niin todennäköisesti myös korrelaatio, mutta eihän se aukoton selitys taida olla vielä silloinkaan?

akallio

Lämpötilan mittaaminen taitaa olla vaikeaa. Kattiloiden pohjat ovat erilaiset, joten lämpötilan jakauma on väistämättä erilainen. Rivallisessa kattilassahan kylmä pohja on kauempana liekistä. Lämpökameran kuva voisi kertoa paljon, jos tuollaisesta asiasta sitä on mahdollista saada (lämpötilaerot ovat melkoisia). Ja tietysti yhä jää tilaa kolmannelle selittävälle tekijälle: esim. ilman virtaus eli hapen määrä selittää lämpötilan ja häkäpitoisuuden.

kiravuo

Uusimmassa Erä-lehdessä 9/16 on artikkeli aiheesta testeineen ja mittauksineen, suosittelen.

Tiivistäen, kun poltetaan hiilivetyjä, hiili yhtyy ensin yhteen happeen, muodostaen häkää ja sitten toiseen happeen, jos toinen happiatomi on tarjoilla ja jos lämpötila on tarpeeksi korkea reaktiolle.

Jos kattilassa on lunta ja se on lähellä poltinta ja rivat vielä haittaavat ilman virtausta, häkäkaasu ehtii jäähtyä eikä enää syty kun se saisi tarpeeksi ilmaa muuttuakseen hiilidioksidiksi.

Ratkaisuksi ehdotetaan kattilan kohottamista polttimesta tai lisähapen tarjoamista esim. tuulettimella.

kiravuo

akallio

Itsekin suosittelen jutun lukemista.

Jutussa oli tehty suljettu pöttö, jossa poltetaan kontrolloidusti poltinta. Tällä tavoin päästiin kokeilemaan esimerkiksi kattilan kohottamista ja tuuletusaukon kokoa. Tuuletusaukon osalta tuo kokeilu ei kuitenkaan mielestäni ollut erityisen kiinnostava, koska oikeasti keitintä poltetaan ilmaa läpäisevässä sisäteltassa, eikä tiiviissä pöntössä. Ja ehkä muutenkin on vähän kysymysmerkki, että miten hyvin saadut tulokset pätevät telttaympäristössä.