1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Newbie
Mitä aloittelijan kannattaa hankkia

Moi,

Voisiko joku viisaampi kertoa, että mitä kannattaa ehdottomasti aloittelijan hankkia, jos ideana on tehdä parinkymmenen kilometrin päivämatkoja sekä myös viettää viikonloppuja metsässä. Tuntuu olevan niin paljon kaikennäköistä sälää tarjolla, että on hankala päättää, että mitä pitäisi hankkia. Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

akallio

Olen tätä kovasti miettinyt ja tullut siihen johtopäätökseen, että ei välttämättä ole pakko hankkia mitään erityistä, vaan tavallisilla kodin tavaroilla pärjää - rinkka on tähän ehkä ainoa poikkeus. Toki helposti myös ainakin jonkun teltan tarvitsee, mutta sekin voi olla halpismalli.

Vaelluskenkiä ei tarvitse, vaan lenkkareilla pärjää ja vedenpitävillä lenkkareilla pärjää vielä paremmin. Tai kumppareilla. Henk. koht. olen sitä mieltä, että vaelluskengät on melkolailla turhat kokonaisuudessaan, enkä omiani käytä kuin hyvin poikkeuksellisissa tilanteissa.

Telttaa ei tarvitse, jos tekee lähinnä päiväreissuja ja muuten luottaa tupiin tai muihin valmiisiin paikkoihin. Toki valmius maastossa yöpymiseen olisi syytä olla, joten ainakin kevytpressua kannattaa kuskata mukana.

Keitintä ei tarvitse, jos luottaa nuotioihin. Mutta sitten pitää seurata metsäpalotilannetta. Toisaalta simppeli ruuvattava kaasukeitin toimii oikein hyvin ja maksaa kympin.

Kantolaite pitää olla sellainen, että sillä pystyy tavarat hyvin kuskaamaan. Ja koska alkuvaiheessa ne ovat painavia, niin käytännössä rinkka on aika ehdoton. Sen pitää olla kantajan mittoihin sopiva. Mutta muuten voi olla kyllä halpakin malli, ei niissä kai mitään vikaa ole. Myös isolla repulla pärjää, mutta yön yli reissuilla pitää sitten olla aika pro-kamaa kaikkien varusteiden, että ovat riittävän pieniä ja keveitä.

Vaatteiksi kelpaa tavalliset kotoa löytyvät vehkeet. Siihen kaveriksi sadeviitta tai vastaava. Aina voi myös pysähtyä sadetta pitelemään ja kyllähän myös kosteat kamppeet saa kuivattua, varsinkin kesäaikaan.

Kartta ja kompassi on hyvä aina olla.

Varusteet myös kompensoivat toisiaan. Jos on hyvä teltta, niin pääsee sadetta suojaan päivälläkin näppärästi, jne. Ja taidot kompensoivat varusteita, kun niitä kertyy.

Sen suhteen olen skeptinen, että ilman pientä jallupulloa reissua saisi onnistumaan.

jeppe jääkarhu

Kelin mukainen vaatetus, ei kuitenkaan pakko olla tekninen tms. Suosittelen teknisiin kerrastoihin kuitenkin sijoittamaan. Mukavampi pitää päällä useampi päivä. Sadevaatteet erikseen, kartta ja kompassi. Hyvät jalkineet, itse pidän vaelluskengistä toisin kuin edellinen kirjoittaja. Tärkeintä kuitenkin, että toimivat sinulle ja kestävät vaikka matkaa ja painoa olisi enemmänkin. Ruokailuvälineet mielellään omat, ruanlaittovälineet saa vuokrattuakin. Teltan ja rinkan saa vuokrattua. Puukko on hyvä olla. Makuupussi ja alusta on mukavia kun ovat omia, mutta lainattuakin saa.
Noilla jo aika pitkälle pääsee ja tosiaan suurimman osan kalliimmista tavaroista saa vuokraan/käytettynä eli alkuun pääsee halvalla.

samoaja

Ainakin vaelluskenkiin kannattaa satsata ja tietenkin hyviin vaatteisiin. Näin syksyllä kannattaa varautua myös vesisateisiin, eli sadevaatteet mukaan. Myös rinkka kannattaa olla kerralla hyvä, niin sitä on mukavampi kantaa.

Itselläni kulkee aina puukko mukana ja pieni retkikirves. Jos pidempään on niin tietenkin ruokailuvälineet, vanhoja armeijan pakkeja saa halvalla ja avotulella sillä keittelee vaikka sun mitä. Telttahan on ihan näppärä, ellei halua kyhätä itse laavuntapaista suojaa. Makuupussi tottakai ja tämäkin kannattaa olla kerralla hyvä eikä mitään pilipalia (kokemusta on "hyvistä ja halvoista")

Kompassi ja kartta. Suosittelen myös varavirtalähteen hankkimista puhelimelle, ihan vain varmuuden vuoksi. Armeijan jekkulanka, sillä voi solmia vaikka ja mitä, pieni ja kompakti, mahtuu hyvin taskuun. Tulenteko vehkeet tottakai. Jotain ensiapu vehkeitä kaiken varalta (itse veistelin kerran sormeen mukavan haavan)

Sanoisin, että kannattaa retkivehkeiden kohdalla panostaa laatuun heti alkuunsa. Toki hieman kalliimpia, mutta omien kokemusteni perusteella ne kestää paremmin eikä tarvi joka vuosi olla ostamassa uutta tavaraa.