1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Täti
Prästigen Alkavare Kapell

Hei! 

Kiinnostuin tämmöisestä polusta. Lähteeköhän se Kvikkjokkista? Viitsisikö joku ystävällisesti selostaa minulle reitin? Minulla on BD10. Olen kerran kulkenut Sarekissa joten minulla on hiukan hajua siitä, mitä siellä tulee vastaan. Mutta en nyt nettiä selaamalla oikein saanut selkoa tuosta papinpolusta.

Kiitos etukäteen Smile

Sarekretkeilijä

Duoda duoda. En oikein ole varma, mitä kaikkea tähän liittyy, mutta minulla on vahva kuva asiasta. Parasta olisi kai ostaa aiheesta kirjoitettu tuore kirja. Oliko se Fowelin vai mikä tehnyt. Katso googlesta.
Tässä on ilmeisesti kirjailijan blogi, joka sivuaa aihetta:
https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/index.htm?date=2013-07-01
Mellan Alkavare kapell och Kvikkjokk vandrade prästerna och kyrkfolket förr i tiden, och den väg de tog kallas för Präststigen. Resan tog tre dagar. Från kapellet började färden med roddbåt över Álggajávrre. Därefter gick man på västra sidan av Alep Sarvesjåhkå och Tjågnårisjåhkå, gissningsvis fram till vattendelaren där nu ett renstängsel tvärar över. Därefter rakt sydlig kurs mot Vássjájávrátja. Jag tänkte nu ansluta till denna stig, som jag ritat in på kartan med blå prickar (observera att jag har försökt att gissa hur de gick, jag garanterar inte att jag har helt rätt). Min egen väg är inritad med röda prickar."

Tuolla on kartta selvästä tapauksesta. Grundstenikin puhuu perinteisestä kirkkotiestä. Linnén vägeniltä (onko osa sitä?) ei pudota Tarraluopalille, vaan pidetään korkeus ja jatketaan laaksoon ja vedenjakajalle. Sieltä kohti kappelia. Käsittääkseni siis Kvikkjokkista veneellä Vallevarren puolelle ja Vallevarren kautta Vallevaggeen. Ruonasvaggen kautta Buojdes-järven pohjoisrannan kautta eteenpäin, jos ei sisi halua talsia Padjelantareittiä Tarradalenissa Tarraluopalille ja nousta sieltä 300 m. En oikein ole varma, mitä kaikkea tuolla prästigenillä tarkoitetaan. Kappelille soudetaan veneellä Miellädnon yli tai järvenpään?

Sarekretkeilijä

Kyseessä ei siis ole oikeastaan polku, vaan kulkureitti. Ilmeisesti siellä on ollut joskus kiviä. Tässä vielä yksi linkki, joka sivuaa aihetta:

https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/index.htm?tag=595

Täällä on AD Libriksen sivu kirjalle:

https://www.adlibris.com/se/bok/praststigen-till-alkavare-kapell-och-and...

Kävelin itse Linnen reitin 2016 ja olen monta kertaa mennyt Tarreluoppalilta Sarvesvaggeen. Kvikkjokkista joen vastarannalta lähtee polku, joka päättyy Vallevarelle. Kukkulan 863 takana on pari puroa ja oli vielä heinä-elokuun vaihteessa 2016. Ehkä joinain kesinä vesi saattaa lopahtaa, jolloin on jatkettava pidemmälle leiriin (?) Vallevaggea on sitten hyvä painaa kurun reunalla. Habresista Ruonasvaggen perälle on hieman hakusessa välillä helppo reitti. Telttapaikkoja on siellä täällä Vallevaggessa kyllä ja sitten Habresissa kuuluisa kiikarointimesta ja paljon tietenkin Ruonasvaggessa. Jatko sitten Ruonaksen länsipuolitse ylemmäs, jossa koko ajan telttapaikkoja.Sitten kukkuloiden 1089 ja 989 välistä Buojdes-järven päähän. Järven pohjoisranta on onneksi lyhyt, sillä se on hieman hankalampikulkuista. No eipä paljoa. Itsellä tuli pakkopaussi siellä ukonilman takia. Sitten vain hyvää baanaa n. 1000 meetrissä pysyen kohti Nuortap Garnistjakkåa. Todella hyviä leiripaikkoja tämän tästä ja hyvä kävellä. Ei siis alas Tarreluopalille, vaan jatko samassa tasossa noin. Oikein hyvää mennä. Vassjavaratjan länsipuolella on ennen pääpuroa sivujoessa levennys piirretty kuin kapeaksi lammeksi. Molemmin puolin voi mennä yli ja läpikin muistaakseni. Käsittääkseni Garranisjågåsjia myöten kannattaa pudottautua 900 metriin ennen näitä tai ainakin siinä nousin ylös itse Tarraluopalilta. Tonnssakin saattaisi voida jatkaa ja laskea myöhemmin hieman. Pitänee tarkista Grundstenilta. Maasto sitten tasaisella kohto Alkavarea on oikein hyvä mennä

Täti

Tuhannet kiitokset. Löysin jo itsekin hieman jotakin tietoa. Prinskullenille voisi lentääkin painavine rinkkoineen ja siitä sitten aloittaa. Gps tulee kai lopultakin hankittavaksi. Grundstenia pitää nyt lukea ja karttaa tutkia ahkerasti.

Täti

Tjågnorisjoki lienee kai sitten kahlattavissa tuosta kohtaa, Fowwen blogin kartan mukaan. Sitten tulee Rissajohkan kahlaus ja lopulta Miellädno, jossa sanotaan olevan kehnohko silta. Oletko kahlannut noista kahdesta joesta/ käyttänyt Miellädnon siltaa?
Sitten olisin ilmeisesti kappelilla.

Sarekretkeilijä

Kansallispuiston raja kai hämää, koska koko Tjangårisjokea ei ole olemassa vedenjakajalla. Rissajåhkan pitäisi olla peruskauraa eli ei ongelmia normikeleillä. En ole siitä koskaan mennyt. Miellädnolla pitäisi olla myös soutuveneitä. Siltataitaa olla vähän vaarallinen, jos ei ole korjattu. Ennen siltaa on joessa saaria, joiden kautta on Miellädno myös kuulemma kahlattavissa Silta on pari kilometriä pohjoisempana kuin mitä karttaan on merkitty. Soutuveneitä pitäisi siis olla.