1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
herra nylppy
Merinokerrasto hoikahkolle, pitkälle ja pitkäkätiselle

Otsikon mukainen viritys XL-kokoisena on hakusessa. Löytyykö markkinoilta muuta kuin pygmi-mitoitettuja tuotteita? Alusasujen palautuksia sovituksen jälkeen hyväksytään suht harvoin, joten olisi kiva kuulla pitkien ja hoik... öö, sopusuhtaisten kokemuksia. Millä valmistajalla on reilu mitoitus? Haglöfs ehkä?

Vääräjalka2

Ortovox on muistaakseni pitkä ja tiukahko. Devold on tosi pygmi mitoitettu ja IceBreaker siitä välistä.

Samu Koski
Käyttäjän Samu Koski kuva

Kerrastoista ei suoraan oo kokemusta, mut arcteryxillä on ainakin kaikissa takeissa ja puseroissa vähintään riittävät hihat vaikka itekkin oon joksenki pitkäkätinen.

Korpijaakko

Katselisin jotain, jossa on pitkä helma ja pitkät hihat (peukaloreiät). Jos olisin kovin hoikka, ostaisin tällaisen kokoa pienempänä. Ainakin Devoldin jotkut mallit (Expedition?) on pitkiä. Myös Acliman merinoverkkokerrastot ovat aika pitkiä ja istuvia, en tiedä onko sitten peruskerrastot.

Yksi vaihtoehtohan on myös teettää sopiva kerrasto. Oulussa Shelby myy omaa tuotantoaan, joten varmaan saisi myös mittatilauksena ja Espanjassa juuri aloittanut pikkufirma As Tucas tekee mittatilaustuotteia. Sivuilla ei ole merinokerrostoa, mutta muita kerrastoja kyllä ja merinoa on varastossa, joten onnistunee.

Highlander

Olen käyttänyt paljon Smartwoolin kerrastoja, ei taida olla ihan just ns. hoikkien poikien kerrastoja jahka 183/93 miehelle menee M. Pitkät hihat ja helmat niissä siltikin on.

aman

Ei löydy. Kirjoitin samasta asiasta täällä viime talvena, kun olin itsekin vastaavaa ostelemassa. Päädyin ostamaan suomalaisen Delffin merinokerraston, joka oli lähinnä sitä mitä halusin: Craftin zeron tyköistuvuus ja leikkaus merinovillaisena. Delffissä on ribb-kankaan tuoma joustavuus, pituus oli riittävä ja korkeahko kaulus.

Haittapuolena pesussa se kutistui sen verran, että pituus ei ole oikein riittävä enää, helmassa eikä hihoissa. Jos tästä olisi mainittu pakkauksessa, olisin ostanut isomman koon. Luulisin että se olisi silti riittävän tyköistuva, vaikkei kutistuneenakaan se vielä ole mitenkään liian kireä.

JM

Ortovoxin merinoissa on pitkät hihat ja jalat, tai no ainaki oli niissä mitkä ostin 2008. Muutenki ollu kyllä törkeen hyvä toi 240g/m ortovoxin paita. Vastaavas housuosa on ollu aika vähällä käytöllä, kun mulla tuppaa housut olee yleensä paksummat kuin rotsi. Housuosa varsinkin suunniteltu aika hoikalle, L:n vyötärö oli tiukka 70kg kunnossa 181 pitkälle. Jaloissa oli silti pituutta reilusti.

Kestävyys on kans kohillaan, toi paita on ollu tommonen suosikkivaate tosi moneen käyttöön ympärivuotisesti. Viimekaudella alko tulee suht samaan aikaan reikiä moneen kohtaan ja muutenki on 2 viime kautta tuntunu vähän viileeltä, et kai se on kauttaaltaan ohentunu pikkuhiljaa. Käyttöpäiviä lienee äkkiseltään arvoituna laskiessa joku 200-250 ja muussa käytössä saman verran. 

beisik

Moro,

itse kanssa etsiskelin viime talvena merinopaitaa jossa olisi riittävän pitkät hihat. Kokeilin arcteryxin,woolpowerin,icebreakerin,devoldin,mckinleyn, jne paitoja, mikään ei sopinut. Lopulta löysin haglöfsin actives mallistosta 100% merinopaidan. Ainakin itsellä hihavakio (=se kun nostaa käden eteen nouseeko hiha ärsyttävästi ylöspäin) oli super hyvä. Kannattaa käydä kokeilemassa, ainoa paikka mistä löysin tuon silloin kaupoista oli varuste.netistä. Ja pelkkä paita siis, housuista ei tietoa.

Ja edit: siis tämä oli vain huomiona jos haluat saada pitkät hihat, xl mitoituksesta ei ole tietoa.

varg62
Käyttäjän varg62 kuva

Yleensä mitä norskeissa myydään löytyy juuri noita sillä norskit on pitkäselkäisiä ja kädet kuin apinoilla eli pitkät...*biggrin*

Rami

[quote=JM]

Ortovoxin merinoissa on pitkät hihat ja jalat, tai no ainaki oli niissä mitkä ostin 2008. Muutenki ollu kyllä törkeen hyvä toi 240g/m ortovoxin paita. Vastaavas housuosa on ollu aika vähällä käytöllä, kun mulla tuppaa housut olee yleensä paksummat kuin rotsi. Housuosa varsinkin suunniteltu aika hoikalle, L:n vyötärö oli tiukka 70kg kunnossa 181 pitkälle. Jaloissa oli silti pituutta reilusti.

Kestävyys on kans kohillaan, toi paita on ollu tommonen suosikkivaate tosi moneen käyttöön ympärivuotisesti. Viimekaudella alko tulee suht samaan aikaan reikiä moneen kohtaan ja muutenki on 2 viime kautta tuntunu vähän viileeltä, et kai se on kauttaaltaan ohentunu pikkuhiljaa. Käyttöpäiviä lienee äkkiseltään arvoituna laskiessa joku 200-250 ja muussa käytössä saman verran.

[/quote]

Olen samaa ja eri mieltä Ortovoxista. Mulla on paksu paita ja ohut paita. Paksu paita ei ole aluspaita ollenkaan (olisko peräti 280g/m2). Sen hihat ja selkä on tosi pitkät. Hihoissa vieläpä peukaloreiät. Korkea kaulus vetoketjulla. Tykkään mallista hirveästi. Paita on niin lämmin, että en ole sitä ihan hirveästi käyttänyt. Sopii kylmille keleille kiipeilyyn, patikointiin tai rinteeseen. Ohut pitkähihainen paita ei ole kovin pitkää mallia, erityisesti selkäosa on liian lyhyt mulle, olen pitkäselkäinen. Kuinka ollakaan olen käyttänyt tuota ohutta paitaa todella paljon kiipeilyhommissa ja vähän muissakin. Se on juuri sopivan paksuinen, kun ei ole tosi lämmin eikä kylmä keli. Alla olen pitänyt usein teknistä paitaa. Ohut pitkähihanen on mulla ollut viitisen vuotta ja kuten JM:lläkin, niin minunkin paita on yhtäkkiä täynnä reikiä.

Juuri hankin Icebreakerin ohuen pitkähihaisen, ei ole vielä käyttökokemusta. Paidassa on korkea kaulus vetoketjulla, mitä vanhassa ohuessa paidassani ei ollut ja uudessa paidassa on myös todella pitkä selkämys. Hihat saisivat olla vähän pidemmätkin ja malli voisi olla vähän slimmimpi, mutta muuten malli vaikuttaa hyvältä. Kaupassa oli myynnissä myös toinen malli Icebreakeriltä, siinä oli mukana vähän jotain teknistä materiaalia, jotta kuivuisi nopeammin. Sen malli oli ihan erilainen, hihat pitkät peukaloreikineen, selkä lyhyt ja malli slimmi.

Omien kokemusten mukaan en siis voi suositella mitään tiettyä brändiä, pitää vain mennä kauppaan ja kokeilla. Noin yleisesti en ole kovin innokas käyttämään merinovillaa alimpana kerroksena. Se varastoi kosteutta hikiliikunnassa ja kuivuminen kestää hetken. Kiipeilyyn merinovilla sopii paremmin, siinä kun on suhteessa aika paljon seisoskelua. Ja tarkoitan siis kalliokiipeilyä Suomikaltseilla.

Timmieh

Eikö tuo Devoldin Expedition merivillakerrasto ollut Retki-lehden testivoittaja (viimelehdessä?)? Itse ostin itselleni tänään tuon kevyemmän Devoldin activen juoksuun ja hiihtoon.

Koko oli ainakin ok tälläiselle keneltä alkaa hartiat perseestä. Hiossakin riitti pituutta.

Kokeilemaan en ole vielä kerinnyt.

EDIT: ihoa vastenoleva kerros kerrastossa oli keinokuitua mikä ilmeisesti siirtää kosteuden mvillaan..

länki

Intersportissa on tarjouksessa just nyt joku merino-setti, oli pituutta hihoissa ja lahkeissa sen verran että alle normipituinen pisti kaksinkerroin sekä lahkeet että hihat.