1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
devi
Sorel kengistä.......

Itsellä harkinnassa Sorel caribou kenkien hankinta, mutta olen alkanut epäröimään luettuani hieman arvosteluja netistä.

Nimenomaan tämä kestävyys mietityttää, lämpimäthän nämä toki ovat.

Sorelia valmistettiin ainoastaan Kanadassa, mutta Columbia kauppojen jälkeen nykyään Kiinassa tai Vietnamissa. Ja siellä kumi on jota paskalaatua joka kuulemma halkeilee helposti ja tästä johtuen kenkä alkaa vuotamaan ja siitähän tulee sitten kylmä.....eli roskiin.

Te joilla ko. kengät käytössä ja olette hankkineet ne lähivuosina, kertokaahan millaisia kokemuksia, huonoja tai hyviä?

Kiinnostaa myös, millainen hiihdettävä, side on X-trace pivot.

-devi-

Korpijaakko

Itsellä on ollut Sorel Caribout vuodesta 2009 tai 2008. Kauhean kovalla käytöllä ne eivät ole olleet, koska hiihdän pääasiassa BC-monoissa ja husky-hommissa on jalassa 99% ajasta työnantajan tarjoamat huopavuorikumpparit. Normaalia käyttöä ovat kuitenkin kestäneet tuon ajan ja kulumien merkkejä on ainoastaan huovan ulkopinnalla kantapään seudulla.

Tuo kuluminen on varmaan osin tai pääosin X-Trace-siteillä hiihtämisestä, koska sain siitä myös kantapäihini rakot. Ulkokengän kumiterän ja nahkavarren sauma painaa ainakin itselläni hiihtäessä kantapäätä, varsinkin kun vetää ahkiota ja tarvitsee enemmän voimaa potkuun/työntöön jalalla.

X-Trace Pivot -siteet taas ovat ihan jees hiihdettävät. Tukevalla kengällä kontrollia on miljoona kertaa enemmän kuin perinteisellä eräsiteellä, mutta toisaalta hiihdon keveys ja tuntuman herkkyys ei yllä NNN BC -siteen tasolle. Ihan hyvä kompromissiside kuitenkin jos pitää pystyä käyttämään monenlaista jalkinetta. Kaverit on jopa leijahiihtäneet noilla, mutta siihenhän sitä ei ole varsinaisesti tehty, mutta antaa jotain kuvaa kontrollista.

Sademaa
Käyttäjän Sademaa kuva

Itse ostin muutama viikko sitten Caribou woolit. pitempiin kävelyihin ne ei toimi ollekaan koska on niin raskaat ja huonosti kiristettävät. Valjakko hommissa tai kelkan kanssa varmasti hyvät tai pilkkimässä. Itse pidän niitä eniten kun olen lasten kanssa ulkona niin ei tuu kylmä. Minua niissä ärsuttää kun sisäkenkä ei pysy yhtään paikallaan vaan tulee aina jalan mukana ulos kengästä. Lämpimät mutta hieman epä käytännölliset. en tiedä kauan kestää käyttöä. Hiihto vaellukseen käyttäisin kyllä jotain muita kenkiä.

VIKA ON HARVOIN VÄLINEISSÄ

Arttu Muukkonen

Ostin viitisen vuotta sitten, hyvin ovat kestäneet. Liekö siis ennen kauppoja valmistetut.

Ostin vähän liian isot, mutta pohjalliset ovat auttaneet kaikissa ongelmissa superisti. Eli hyvä pohjallinen alle, niin kantapää pysyy paremmin paikallaan, sukka ei lähde liikkeelle ja lämpöä tulee hurjasti lisää. Nauhat kun kiristää kunnolla niin on hyvä lampsia menemään.

Mutta ei ne ehkä urheilukäyttöön ole parhaat mahdolliset - tai sitten kannattaa ostaa varmaankin tosi tarkalleen oikeankokoiset kengät.

Sademaa
Käyttäjän Sademaa kuva

Mulla voi olla sama ongelma että kenkä on puol numeroo liian iso. jalka on vaan ihan sisäkengän päässä. Pienenmpää en uskaltanut ostaa kun pelkäsin että varvas menee huovan läpi kun kenkä kostuu. Eli täytyy koittaa jotain pohjallisia. Kiitos

Korpijaakko

Omat Sorel Caribout on kokoa 46, kuten kenkäni normaalistikin. Noissa on lisäksi huovan sisällä huopapohjallinen ja useimmiten käytän tuplasukkaa. Väljä kenkä on lämmin kenkä. Huopavuori pysyy omissani hyvin paikallaan, itse asiassa irrottaminen ja takain laittao vaatii hieman voimaa ja vuoren ryttäämistä, koska se ottaa mainittuu kumin ja nahan liitokseen kiinni.

Peik

Reilu vuosi takaperin olin hankkimassa uusia talvikenkiä, Sorelleja harkitsin pitkään, mutta päädyin Meindlin Söldeneihin enkä ole katunut toistaiseksi.

Sademaa
Käyttäjän Sademaa kuva

Voi vitsi empä tiennyt että Meindl tekee tollasia. Vaellus kengissä olen aina luottanut Meindleihin joten jos oisin tiennyt oisin ainakin testannut noi ennen Soreleja. Sorelit muuten toimi paljon paremmin kun lisäsin pohjallisen. Mulla oli vielä Intin pohjallisia kaapissa säilössä ja ne istui kenkään tosi hyvin. Kannatti säilyttää 10 vuotta. hehe..

m1239

Itsellä huono kokemus Soreleista. Juurikin nuo Caribout ostin jotakuinkin vuosi sitten. Eivät ole olleet mitenkään kovalla käytöllä silti molemmat kengät ovat murtuneet kumiterästä. Toisessa tossussa on oikein ammottava aukko. Omani ovat tuota uudempaa Kiinan tuotantoa. Itsellä ajatuksena oli hankkia lämpöisen kengän ja olen olen ollut tyytyväinen ko. kenkiin, ei ole varpaita palellut. Ja kuten pari jo totesikin minäkin ostin hiukan suuret huopakenkä varmaan mukautuu ja kenkä "kasvaa" jonkin verran.

Antti Kurvinen
Käyttäjän Antti Kurvinen kuva

Sorelit afterskihin ja makkaranuotiolle ei ehkä ihan urheiluun asti. *biggrin*

Kari Kossila
Käyttäjän Kari Kossila kuva

Omat caribuut ovat noin 8 vuotta vanhat. Kumi oli ainakin aikoinaan luonnokumia. Työmatkoilla olen noilla lompsinut, kisakatsomoissa sekä pihalla tapahtuvissa pällistely harrastuksissa olen käyttänyt.

Huovan sisälle on ihan hyvä laittaa muotopohjallinen jos käyttää ilman tuplasukkia. Lämpöiset sekä riittävästi vettä ovat pitäneet kun jäällä on kävellyt ja jää on pettänyt välikerrokseen. Vähän on kumi murskeentunut taitoskohdista. Tosin mitään läpireikiä en ole vielä nähnyt omissani. Pohjasta näkee kyllä että käytössä ovat olleet.

Toki sitä olisi voinut vuosien varrella hoitaakkin. Mitään en ole tehnyt niin hahka/kumiosille.Ihan lämpöiset myös ovat olleet. Ei valittamista. Kirsitys omaan jalkaan ei ole paras mahdollinen kuten ei istu moni muukaan jalkine. Kapea ja matala kun on, mutta se ei ole menoa vuosien varrella haitannut. 

Tyytyväinen olen ollut. On tuossa kaapissa kuomatkin mutta sorelleilla olen lähes aina lähtenyt silti.

devi

Vaikuttaa siltä, että etenkin uudemmissa painoksissa on laatuongelmia kumiosan suhteen, eli kauppaan taitaa jäädä.Seuraavassa arvostelu , jonka löysin. Samaisella sivulla melko monta saman sävyistä avautumista.

''Don't buy!! I have used Sorel Caribou boot in our snowmobile rental business for over 25 years and have been very impressed with the warmth and durability of the boot. I buy about 50 to 100 new pairs of boot every year. However, a few years back Columbia took ownership of sorrels. In the past 4-5 years the boots has been crap. Almost every pair of boots we have bought in the past 4-5 years the rubber has cracked (sometimes the cracks are over 2" long) on the sides of the front half of the boot causing the boot to leak; which of course makes your foot wet and cold. The first year this happened I wrote Columbia and sent 20 pair of boots back. They sent me 1 replacement boot. They have not fixed the problem because the same thing has happened with the entire boot purchases I have made from them in the past two years, Stupid me for continuing to buy them. I threw away 100 boot that were only used 3-6 months this December and daily I am throwing away more. This year I bought Cabela's similar boot, which is warmer, but until next year I won't know how well they hold up. Save yourself some time and money try a different manufacturer.''