1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
mk94
Ospreyn rinkka

Olisi mietinnässä Ospreyn zenith 88 tai Osprey aether 85 rinkat. Aetherissa painoraja oli 27kg. Olen nyt alkanut tarkkaan miettimään rinkan painoa tulevilla vaelluksilla. Harrastuskamat tuovat kyllä painoa (valokuvaus ja kalastus). Myös ruuan määrä pitkillä vaelluksilla nousee noin 10kg+. Tarkoituksena olisi kuitenkin kahdenkin viikon vaelluksella pyrkiä rinkan painoksi lähemmäs 20kg kuin 30kg.

Onko muilla kokemuksia kyseisistä rinkoista ja muitakin suosituksia voi antaa. Olen aiemmin retkeillyt kajka 100l, joka osottaitui omaan mieltymykseen liian kuumaksi selästä. Myös putkirunkoista on tullut käytettyä, mutta nyt haluaisin kantolaitteen painon järkevästi vähäisemmäksi. Ylipakkaamista olen joskus kokeillut ja en pidä niin siitä. Mitä nyt makuualustaa ja teleskooppivapaa pidän ulkopuolella.

toman

Itselläni on Aether 85 ja olen kyllä pitänyt. Aiemmat, tilavammat Ospreyni ovat olleet ihan hyviä myös, mutta aikamoisia mötköjä. Nykyään on vähän tarkemmin mietittävä mitä mukaan ottaa, mutta pidän sitä ihan hyvänä asiana. Parin viikon reissulle jouduin kuitenkin alkumatkasta pakkaamaan tavaraa ulkopuolellekin, kun en raaskinut karsia valokuvaus- ja kalastustarvikkeita enempää pois.

Kuvat: 
Reissuruuna

Moro!
Minulla on Osprey Aether 70, ja itselläkin painoa siihen tulee kamerakamojen takia. Sisään menee helposti Nikonin D4s -runko, 70-200 mm f2.8, sekä muutamia pienempiä objektiiveja, ja mukaan mahtuu vielä helposti yöpymistarvikkeet, ruokaa ja vaatteita. Vähän muun tavaran määrästä riippuen olen pakannut ne joko F-stopin ICU:in, tai sitten kääräissyt saman valmistajan pakkausliinoihin. Ainakaan tuossa AG-mallissa paino ei tunnu yhtään. Tykkään Aetherissä siitä, että sen etuosan saa vetoketjulla auki, jolloin kamerakamoihin pääsee suht nopsaan käsiksi.

Eli tämän perusteella sanoisin, että siihen 85:n ei luulisi olevan mitään ongelmia ahtaa kamoja.

mk94

Kiva kuulla. Itselläni loppupeleissä kuvauskamat vie vähän tilaa kun mahtuu Lowepro Nova 140 kameralaukkuun. Peilitön sonyn aps-c koon kamera ja 18-105 f4.0 ja erikseen vain tulee yhden polttovälin laajis f2.0 aukolla. Myös muuta videokuvaus taviketta mitkä saa lowepron laukkuun. Muut kamatkaan ei paljoa vie sinänsä tilaa untuvamakuupussi ja yhden hengen kevyt teltta mitkä suurimmat tilanviejät.

cob

Itsellä Aether ag 70, ja hyvähän se on kantaa. Kantosysteemit Aetherissa ovat parantuneet ja AG-versiot ovat jo tosi mukavia selässä. Omat kuormat ovat pysyneet max 20 kilossa joten en tiedä mitä lähelle 30 kilon painossa tapahtuu, mutta uskoisin tuon 27 kg suositusmaksimin olevan ihan järkevä.

Et pyytänyt neuvoa, mutta itse yrittäisin leikata kamojen painoa ja sinnitellä eka päivät ylipakatulla ennemmin kuin etsisin tuhdimpaa rinkkaa, koska tukevamman rinkan isompaa painoa kantaa koko reissun (siinä missä ruoat syödään pois lastista). Aetherkaan ei mikään kevytrinkka ole. Zenith toisaalta on saman painoinen,joten saahan siinä isomman kapasiteetin, jos sitä oikeasti tarvii (lantiovyö ja tukirakenteet ovat ilmeisesti paremmat, niinkuin hintakin...)

Keventelyn myötä tosin hankin Expedin vajaan kilon kevyemmän rinkan, mutta pidän Aetheria kaapissa niitä keikkoja varten joilla pitää kantaa vettä tai ruokaa poikkeuksellisen paljon.