1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
PeeTee
Pitkät matkat SUPilla

Kuinka pitkiä lenkkejä olette meloneet supilla?

Kiinnostaa tietää onko pidemmissä muutaman tunnin melonnoissa joku erityinen huomioitava asia. Mietityttää jos supilla vaikka kramppaa tai jumittaa helposti joku muuten vähässä käytössä oleva lihas niin että pitkät lenkit keskeytyy väkisin.

jamu

Vastataampas tännekkin, kun kerta vauhtiin pääsi.

Kuntotaustaa kun en tiiä, niin jos kramppi tai jumi iskee, niin ainahan supilla voi meloa istualtaankin. Ja selkään voi heittää jonku pienen repun jos siltä tuntuu. Joissakin supeissa on myös tavaroille jonkinmoinen kuminauhahässäkkä. Ja jos käytössä on iso supi, niin sen päällä pystyy hyvin hyppimään ja tallustelemaan, niin saa vähän vetreytettyä jalkoja, jos alkavat puutumaan.

Parin tunnin melonta ei ole ainakaan ittelle mikään pitkä reissu. Perusiltana fiilistellessä mennee 2...3 tuntia. Matkaa on tullu jotain 6...10km välillä. Rippuu vähän tuulista ja virroista.

Mutta vauhti se tappaa eikä matka.

PeeTee

Onko siis sinulla jamu mennyt aina tuollaiset noin 2,5 tunnin ja noin 8 km:n suppailut helposti ja ihan oman kunnon mukaan? Eli ilman mitään erityisiä suppailun asennoista ja melontatekniikasta johtuvia erityisongelmia?

Hyvä kuulla. Uskaltaa ehkä lähteä kokeilemaan vähän pidempiäkin lenkkejä.

jamu

Ekat reissut oli jotain 5...6km. Aikaa en muista mitä meni, mutta varmaan se reilu 2tuntia. 

Alussa kannattee ihan vaan rennosti hakea tuntumaa ja fiilistellä. Minusta siihen tekniikkaan ei kannatte niin älyttömästi keskittyä, kunhan vaan meloo ja nautiskellee. Tuulisia säitä kannattaa välttää. Joku 3...4ms alkaa tuntumaan jo reilusti.

Mutta kuten jo tuossa toisessa keskustelussa mainittin, niin meikän supi ei todellakaan ole mikään hirveän hyvin ja suoraan etenevä matkasupi vaan ennemminki iso laikkari, niin töitä saa tehdä. Jopa osalla kokeilijoista on ollu vaikea pysyä sen päällä. Taustalla mulla onki sitten kaikenlaiset lautalajit, niin ei ole tuottanu ongelmia.

Millainen supi sulla on tai on tulossa?

Ja tuossapa kuva toissaillalta. Saalis oli kyllä kehno, mutta tulipa kokkeiltua.

Kuvat: 
Apeli

Mä oon tehny korkeintaan sellasia tunnin-puolentoista tunnin lenkkejä. Karttapaikasta vakoiltu matkavauhti on ollut jotain 5-6 km/h kun on tasaista vettä. Silloin kyllä meloin ihan tosissaan. Lauta ei oo mikään optimi pitkän matkan melontaan (tosin kelluu kyllä vähän korkeammalla kuin Jamun lauta tuossa kuvassa). Uskoisin, että tarpeeks iso ja matkamelontaan paremmin sopivalla pulikalla voi päästä ihan reilusti kovempaakin.

Mitään kremppoja ei oo paljoa esiintynyt, ehkä vähän jalkojen puutumista ja kevyttä suonenvetoa jos vetää ilman paussia ja jalat samassa kohdassa pitkään.

Markku Jussila

Mulla on konttorirotan ongelmaselkä ja toimistotuntien myötä kadonneet syvät lihakset. Eli aika tyypillinen nykytapaus Sad

Mulla supilla kokemusta vain normaalimittaisista noin tunnin melonnoista. Niiden pohjalta en ihmettelisi vaikka jollain pitkät sup-melonnat ottaisivat selän päälle. Supilla tulee sellaista yksipuolista kiertoliikettä paljon selälle ja vatsalle. Sehän on mitä parasta syvien lihasten treeniä ja parhaimmillaan just sitä mitä konttorirotat tarviikin. Mutta niin kauan kun niitä syviä lihaksia ei vielä ole niin nuo kiertoliikkeet saattavat aiheuttaa ehkä pientä kremppaakin. Tai ainakin matkavauhti voi hidastua selän/vatsan väsähtäessä.

Eli ennen pisimpiä supilenkkejä kannattaa mahdollisesti varmistaa että ne syvät lihakset on saatu herätettyä henkiin ja jopa vähän kuntoutettuakin. Paras lääke varmaan 5-10 kpl sellaisia lyhyempiä alle tunnin melontoja pohjalle ennen pitkää reissua.

Ja minä hyppään kyllä kajakkiin kun haluan matkaa taittaa tai monta tuntia viettää vedessä! Kun kerran sattuu kajakkikin olemaan.

Lill-Klas

Itse en ole SUP-paillut, mutta erinomaisia mm. pitkänmatkan avomeri kisamelonta videoita (myös SUP) löytyy tuolta Rambon Lockerista http://rambos-locker.blogspot.fi/  Rambon kisavideoita etelämereltä on kiva katsoa etenkin talvella kovan veden aikaan.

Kaitsu

Viime viikonloppuna Petteri tais sestoa Inksasta Pernoolle, tai vähän jo koskien alapuolelle, siitä taitaa kolmisenkymmentä kilsaa tulla, eikä mitenkään pitkänä suorituksena pitänyt. Päiväköhän siltä meni.

Petteri
Käyttäjän Petteri kuva

Eilen kiersin Suvisaariston. Matkaa tuli noin 13,5 km ja perusmelontavauhtia juomataukoineen 2 tuntia. Tuuliolosuhteet oli hyvin helpot. Pistäkäähän tietoa omista lenkeistänne.