1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Relaa
Käyttäjän Relaa kuva
Aaltojen surffaaminen SUPilla

Siirretään asiallinen aaltosurffauksen offtopic-pohdinta omaan ketjuunsa yleisemmästä Miksi sup-ketjusta.

[quote=peetee]

[quote=jamu]

Jos haluaa vielä verrata laikkarointia ja suppailua, niin supilla saa napattua pienempiä aalto kuin laikkarilla tai lonkkarilla.

[/quote]

Supilla pääsee vähän fiilistelemään aika pieniinkin moottoriveneen peräaaltoihin. Esim. Helsingissä kaikkien Suomenlinnan lauttaa pienempienkin yhteyslauttojen (Hakaniemi-Korkeasaari, Töölö-Mustasaari,...) aalloille pääsee aika helposti vähän kruisailemaan.

Tuttu kävi kokeilemassa tuota Hakaniemestä Korkeasaaren menevää lauttaa. Hyvin pääsi kuulemma kyytiin lautan sivuaallolle ja sai  muutamalla melan vedolla pidettyä itsensä mukana tosi pitkään. Lautan kyydissä ollut turisteilla ihmettelemistä *smile*. Ei siinä kuulemma olisi mitään hienoja käännöksiä saanut, enemmän sellaista tasaista kruisailua ja aallolla tasapainoilua. Mutta kiva piristys kuntoilusessioon samalla kruisailla vähän aaltojen mukanakin.

Toki tuollaisia keskikokoisia yhteyslauttoja liikennöi monella järvelläkin? Silti suppailun aaltopuolta ei minusta kannata Suomessa korostaa. Kivaa kuntoilua vaan.

[/quote]

[quote=Apeli]

Toi Helsingin vesibussien peräaaltosurffi kuulosti ihan pirun hyvältä, pitääkin kokeilla! Sen sijaan tuuliaaltojen surffaus noilla ei mun kokemuksen mukaan oikein toimi härmässä, surffimallinen lauta on sekavassa aallokossa tosi hankala meloa. Aallot saa varmaan kiinni helposti, mutta se ulosmeno ja aaltojen odottelu voi olla aika epämukavaa. Jos on kunnon maininkia ja periodia eikä pikkuaaltoja niin avot.

[/quote]

[quote=peetee]

Pitää kuulemma osua ihan täpötäysi ruuhkavuoro että Korkeasaaren vesibussit kyntävät riittävästi aaltoa. Eli aikamoista arpomista päästää aaltokruisailuun Helsingissä.

Tiedä sitten Suomenlinnan lautasta tekeekö se säännöllisemmin riittävän tuhtia aaltoa?

[/quote]

[quote=steppenwolf]

[quote=peetee]

Pitää kuulemma osua ihan täpötäysi ruuhkavuoro että Korkeasaaren vesibussit kyntävät riittävästi aaltoa. Eli aikamoista arpomista päästää aaltokruisailuun Helsingissä.

Tiedä sitten Suomenlinnan lautasta tekeekö se säännöllisemmin riittävän tuhtia aaltoa?

[/quote]

Erilaiset turistikiertolaivat kulkevat Tammisalon ja Laajasalon välisestä valo-ohjatusta kanavasta useita kertoja päivässä. Muutama niistä tekee kerrassaan mainion aallon (melojan näkökulmasta) ja kanavan pohjoispuolella väijymällä pääsee ainakin kajakilla halutessaan helposti kyytiin, kun paatit tulevat kanavasta hitaasti läpi.

[/quote]

[quote=Markku Jussila]

[quote=steppenwolf]Erilaiset turistikiertolaivat kulkevat Tammisalon ja Laajasalon välisestä valo-ohjatusta kanavasta useita kertoja päivässä. Muutama niistä tekee kerrassaan mainion aallon (melojan näkökulmasta) ja kanavan pohjoispuolella väijymällä pääsee ainakin kajakilla halutessaan helposti kyytiin, kun paatit tulevat kanavasta hitaasti läpi.[/quote]

Kiitos steppenwolf hyvästä vinkistä SUP-surffin kokeiluun!

Suomenlinnan lautta ei kuulemma tee oikein minkäänlaista aaltoa. Lauttojen aalto ei ole suoraan verrannollinen niiden kokoon. Moni pienempi vesibussi voi vähän vanhemman mallisena tehdä paljon isomman aallon kuin isoimmat modernit yhteyslautat. Pienet vesibussit ovat myös useammin täynnä matkustajia ja niiden aalto kasvaa isoja lauttoja radikaalimmin lastin painon kasvaessa.

Veikkaan että Helsingissä tuo Tammisalon ja Laajasalon kanava on toistaiseksi potentiaalisin isojen peräaaltojen kruisailupaikka.

[/quote]

[quote=Raid]

-Iso lauta kyllä lähtee helposti aallon mukaan, vaikkei mistään surffista nyt voikaan puhua. Pientenkin aaltojen ajelu myötätuuleen on ihan kivaa puuhaa. Ulos melominen rankkaa vastatuulessa.

[/quote]

Tänne siis kaikki kokemukset supilla aaltojen mukana cruisailusta, kunnon surffista ja sopivien aaltojen löytämisestä. Kiitos ja hyvää surffia!

kauppilanjanne

Ekat aallot sain Suomessa nimenomaan supilla, kun ei ollut silloin vielä omaa lainelautaa. Lohtajan Vattajalla on yli 10 km kivetöntä hiekkarantaa, ja aina osuu aaltoja johonkin nurkalle kunhan tuulta tarpeeksi mereltä päin. Pohjoistuuli varmaan helpoin, aaltoja nousee joktap melko lähelle rantaa niin ulosmenokaan ei ole mikään mahdottomuus tuulikeleilläkään, aaltojen tiheys voi tosiaan tehdä hommasta ainakin aluksi hankalaa. Sen verran sivussa väestökeskittymistä tuo Vattaja että tuskin tarvitsee ruuhkia pelätä vaikka täällä mainostaa...

Mitenhän nuo isommat laivat, Viroon ja Ruotsiin menevät? Turussa taidetaan ajaa niin hiljaa lähisaaristossa ettei aaltoja kerry, mutta entäs Helsingissä?

Markku Jussila

[quote=kauppilanjanne]

Mitenhän nuo isommat laivat, Viroon ja Ruotsiin menevät? Turussa taidetaan ajaa niin hiljaa lähisaaristossa ettei aaltoja kerry, mutta entäs Helsingissä?

[/quote]

Helsingissä ainakin Sightseeing-vesibussien kohdalla päinvastoin. Aallot oikeastaan ennemmin kasvavat kun vauhti hiljenee. Tai jos eivät kasva niin pysyvät about saman kokoisina, mutta helpommin surffattavina. Ilmeisesti hitaammassa vauhdissa uppoavat syvemmälle kun hiljentävät ja siksi aalto suhteessa suurempi. Laivat ja isot veneet on optimoitu kovaan matkavauhtiinsa jolloin plaanaavat mahdollisimman hyvin ja tuottavat samalla minimiaallon.

Eli Helsingissä Sightseeing-laivojen aaltoja kannattaa kokeilla Mustikkamaan uimarannan länsireunan ja Korkeasaaren välissä (hiljentävät siinä kohtaa Korkeasaarea, Korkeasaaren siltaa ja Kulosaaren venelaitureita varten) ja edellä mainitussa Tammisalon ja Laajasalon välisen kanavan päässä.

Sama yllättävä korrelaatio aaltojen koolla ja ajovauhdilla pätenee osittain ruotsinlaivoihinkin. Toinen on se että kun ajavat kovaa niin aaltokin menee kovaa, jopa turhan kovaa. Kun hidastavat niin aalto on järkevämmin napattavissa.

PeeTee

Kaverit kokeilivat Korkeasaaren ympäri meloessaan pari turistikierroslaivaa. Kuulemma tärppäs vaan tuolla hiljaisemman vauhdin kohdalla. Oli tärpännyt kai jossain Korkeasaaren ja Kalasatama välissä.

Aaltovälin ongelmakna. Jos ensimmäinen aalto menee ali niin tulee tiukka aallokko että kaatuminen helpompaa kuin surffin onnistuminen. Ei niiden veneaaltojen väliin 3 metrin lankku mahdu.

Pokkaa kuulemma vaaditaan jos haluaisi mennä parhaaseen kohtaan turistilautan rinnalle surffaamaan. Voi olla ettei kipparikaan ilostuis. Siksi joutuu tyytymään kauempana pyöreämpiin 30 sentin aaltoihin ja niihin saa meloa kunnolla että tärppää.

Noita turstilaivoja oli mennyt kuulemma lauantaina päiväaikaan ihan jatkuvasti useita tunnissa. Ja täysiä olivat olleet.

jolle

Tässä vähän meidän fiiliksiä pitkän purjelautailusession jälkeen kun tuuli himmasi:

 

Markku Jussila

[quote=jolle]

Tässä vähän meidän fiiliksiä pitkän purjelautailusession jälkeen kun tuuli himmasi:

 [/quote]

No toihan vaikutti hyvältä ja kivalta!!!

Miten toi melalla kääntäminen? Onko supilla oikeastaan pakko käyttää melaakin apuna vai saako supin kääntymään ihan normaalisti eviltä kanttamalla ilman melaakin?

nikohak

Tallinnan pika-aluksista tulee joskus todella isot leppoisat mainingit ainakin Lauttasaaren edustalle. Ne varmaan sopisivat supeille hyvin elleivät satu olemaan liian nopeita.

Apeli

Kumpaan suuntaan menevistä Tallinkeista? Tallinnassa kuulemma saa pitkiä vetoja satamaan tulevien Tallinkien aalloista, kun ne törmää hiekkarantaan.

Kävin viikonloppuna sestomassa Korkeasaaren sillan nurkilla. Ei mennyt tunnin sisään yhtään alusta. Sit katoin Laajasalon sillalta kun turistialus meni ali, aallot oli niin pieniä ettei mun kapulalla ainakaan ois päässy kyytiin.

Mutta Hevossalmen sillan kaupungin puolella vois olla saumaa. Siinä loppuu nopeusrajoitus, eli stadiin päin suuntaavat moottoriveneet nostaa siinä sillan jälkeen plaaniin ja silloin on tietty se isoin ja hitain aalto mitä niistä lähtee. Varmaan pätee vesibusseihinkin. Mut yhden session otannalla osa veneilijöistä luulee, että suppaajaa pitää varoa ja nostaa plaaniin vasta pitemmällä.

Äkkiseltään myös tuntuis että käsin laikkarityyliin melomalla sais aaltoja paremmin kiinni kuin melalla? Kiihtyvyys ainakin tuntuu kovemmalta. Tai sit pitää hioa sellasta starttia että kävelee tailille, ja sit kun perä alkaa vajota, steppailee nopeesti edemmäs. Siitä saa vähän alkuvauhtia.

Korkeasaaren keikalla pääsin kokeilemaan myös kovemmassa tuulessa melontaa. Mennessä vastatuuleen 7-8 m/s oli aika työlästä mutta takas tullessa sama tuuli työnsi aika kivasti. Pitänee kokeilla esim. Larun kärjestä kovemmalla kelillä myötätuuleen ajamista, tai jostain muualta missä sais pitkän myötätuulisiivun ja veteen menon & nousun järjestymään.

Markku Jussila

[quote=Apeli]

Mut yhden session otannalla osa veneilijöistä luulee, että suppaajaa pitää varoa ja nostaa plaaniin vasta pitemmällä.

[/quote]

Pätee varmaan kaikkiin kippareihin ihan sightseeingejä ja yhteyslauttoja myöten. Suppaajaa varotaan ja kirotaan siellä ruorin ääressä ja sen seurauksena ei aaltojakaan synny edes normaalityyliin.

Menee vuosia ennen kuin moottorivenekipparit oppii tunnistamaan aaltoa haluavat suppaajat. Silloin tilanne voi muuttua.

Sightseeingien kausi on muuten aika lyhyt. Heinä- ja elokuun vaihteessa niitä saattaa liikennöidä jatkuvasti mutta muulloin vaan muutamia kertoja päivässä. Kannattaa tsekata niiden aikataulut jostakin?

Yksi päivä Tervasaaren edestä meni hitaalla vauhdilla 2 kpl Korkasaaren lauttoja ihmislastissa ja yksi tyhjänä ollut pieni tilausvesibussi. Se pieni tyhjä tilausvesibussi teki yli tuplasti kookkaammat aallot kuin sitä isommat Korkeasaaren lautat. Olisi luullut menevän ihan toisin päin.

Sanoisin että veneaallot on vaikeasti ennustettava tieteen laji ja muutenkin aika arpapeliä. Eli tuttua härmäsurffimeininkiä tiedossa aaltokyydeistä haaveileville suppaajillekin *blum3* .

steppenwolf

Ei se aallon ennustaminen sinänsä ole kovin hankalaa, hankalampaa on osua vesille samaan aikaan niiden aallontekijöiden kanssa. Kun kerran löytää sen kelvollisen säännöllisen aallontekijän, tai kelin, ja aallon paikan, homma helpottuu.

Jos joku osaa määritellä, minkälainen aalto (muoto, harjaväli, korkeus?) on hyvää sestomiseen, paikkoja on huomattavasti helpompi ehdotella. Rannan läheisyys on ilmeinen vaatimus, vai onko noilla laudoilla mahdollista lähteä tuulisella kelillä kauemmaskin? Vesillä tuppaa olemaan aina tiettyjä paikkoja, jotka ovat aaltoisempia kuin muut, ja ainakin kilpakajakilla liikkuessa niitä kertyy muistiin.

nikohak

[quote=Apeli]

Kumpaan suuntaan menevistä Tallinkeista?

[/quote] Muistelisin että lähtevistä, mutta siitä on aikaa kun viimeksi olen (kajakilla) osunut paikalle samaan aikaan. Aallot menevät suunnilleen Pihlajasaari-Lauttasaaren silta suuntaisesti. Ne ovat melko nopeita mainingin muotoisia, mutta niitä tulee sellainen kymmenkunta ja ainakin kajakilla mukaan pääsi aika hyvin.

Kyse ei siis ollut mistään tavallisen ruotsinlaivan näköisistä risteilijöistä tyyliin Tallink Superstar, vaan enemmän Super Sea Cat / Lindalinen katamaraanien tyyppisistä aluksista.

 

Markku Jussila

Hakaniemen alue on kyllä aaltovapaa vyöhyke. Ihme poikkeuksellinen säkä saisi olla jos joku vene siellä tekisi riittävää aaltoa.

Juteltiin nimittäin eilen yhden venetaksin kipparin kanssa SUP-keskiviikkosession yhteydessä. Kippari sanoi että aalto kasvaa vauhdin mukana ja että Hakaniemessä on ajettava aina tosi hiljaa täysin aallottomasti. Hakaniemen torin ja Kalasataman/Tervasaaren väli on venelaitureita täynnä. Molemmilla puolilla väylää on pursiseurojen laitureita ja kaupungin venepaikkoja ilman aallonmurtajia. Jos siis joku ajaisi vahingossa aaltoja tekevää vauhtia tuolla Hakaniemessä niin valituksia tulisi takuuvarmasti kun veneet heiluisivat laitureissa.

Täällä todettu että pieni vauhti voisi tehdä paremmin supsurffattavan aallon isoista veneistä. Kipparin ja Hakaniemen havaintojen pohjalta sanoisin että joku raja siinä vauhdin hiljaisuudessakin on. Riittävän pienellä vauhdilla aalto kyllä katoaa veneestä kun veneestä. Isojen veneiden kippareille on turvallisempaa aiheuttaa aaltoja uimareillekin kuin venelaitureille.

Ei siis maksa vaivaa mennä aaltojen perässä paikkoihin joissa vauhdit jarrutetaan ihan hiljaisiksi. Järkevämpi etsiä niitä välimallin paikkoja joissa vauhtia on mutta silti ei päästellä täyttä höyryä. Tai paikkoja joissa botskeilla on selvä kiihdytysalue liian pienestä minivauhdista isoon vauhtiin.

janne niini

Kävin tänään Hangon Tulliniemessä kaverilta lainassa olevalla RED 10'8" iSUPilla. 

Jätin laikkarin (7'2") kotiin, kun ajattelin, että ei ois ihan riittänyt lähipäivien tuulet niin isojen aaltojen muodostukseen että lainelauta kantais. 

No, välillä ois kyllä varmasti saanu aaltoa lainelaudallakin, mutta hauskaa oli SUPillakin. Kaks kertaa yrittänyt härmäsurffia laikkarilla aika toivottomin yrityksin (tosin myönnettävä että välissä useampi reissu ulkomaille ja jotain oppia ehkä jäänyt takaraivoon).

Nyt taas sai kuitenkin joku 10 aaltoa ja yhden tosi hyvän pitkän aallon (oisko 60-70m "rani"), SUPilla sai ton aallon jo ennen kun se murtui kiinni, melomalla avittaen pysyi aallolla ja sitten onnistuin pysymään kyydissä vielä "whitewashissa" rantaan saakka (kymppikasilla sai nojata tosi taakse, että ei mennyt nokilleen siinä kohtaa kun tuns että aalto alkaa murtua). Tollasen ison laudan kanssa saa olla tarkkana siitä missä laudalla seisoo, missäkin kohtaa allon murtumisen vaiheita. Aallon ottaminen ei ehkä sikäli ihan niin helppoa kuin pelkän laudan kantavuuden huomioon ottaen luulisi.

Rankkaa se on meloa pystyssäkin (tai ajoittain polvillaan) merituuleen ja sekavaan aallokkoon, mutta oma fiilis on, että hetken alkukoomailun jälkeen SUPilla pystyi paremmin pitämään position aallokossa (kevyempää fyysisesti ainakin, joskin ei tämäkään ihan kevyttä). Ja ehdoton bonus se, että tossa sekavassa aallokossa aallon pystyy nappaamaan asteen aikasemmin kuin lyhyemmällä lainelaudalla. Tekijä kyllä tekis saman varmasti jollain 9"-10" surf longboardillakin, uskoakseni. 

Kuriositeettinä vielä, että pari kertaa oli hullu fiilis, kun yritin mennä valkosesta vedestä läpi, polvillani laudalla ja "tankkeri" lähti surffaamaan takaperin. Siinä on ihan matkustajana kyydissä ja jos aallokko ois vielä tuosta vähän kasvanut sais olla aika tarkkana, miten ulos pääsee (sivuttain lähtemällä lahden ihan toisesta päästä tämäkin olisi onnistunut kyllä, mutta vaatisi taas enemmän melomista). 

No, hyvät fiilikset jäi ja vastaavassa kelissä ois mukava testata "kiinteää", enemmän aaltojen ajamiseen tehtyä SUPia. Tossa pumpattavassa versiossa ne reunat ("reilit") kyllä niin paksut, että fiilis on, että tuolla ei kauheasti käännöksiä tehdä tai ainakaan kovin näppäriä sellaisia (en kyllä edes yrittänytkään, vaan vedin tasan siihen suuntaan, mihin sattui lähtemään ja nautin kyydistä :))

Markku Jussila

Supeja on ilmeisesti ollut enemmänkin Hangossa sekä maanantaina että tänään keskiviikkona aaltosurffaamassa. Myös kovia supeja kuulemma. Hienoa!

Pari kysymystä:

Oliko ensimmäisistä vaahtolinjoista/aaltolinjoista vaikea päästä läpi? Suomessa kun ei ole aaltoväliä vaan kamaa tulee jatkuvalla syötöllä niin voisi kuvitella olevan tosi hankalaa.

Meloitko noista ekoista vaahdoista tai aalloista melalla vai käsin mela laudan päällä? Molempia tyylejä näkee käytettävän. Ilmeisesti se mela pysyy yllättävän hyvin laudan päällä jos haluaa meloa käsin vaahtolinjojen läpi?

janne niini

[quote]Oliko ensimmäisistä vaahtolinjoista/aaltolinjoista vaikea päästä läpi? Suomessa kun ei ole aaltoväliä vaan kamaa tulee jatkuvalla syötöllä niin voisi kuvitella olevan tosi hankalaa.[/quote]

Oli, paikoitellen. Varsinkin lopussa kun välillä tuli varsin vaurastakin settiä sisään. Tosin (ainakaan tuolla Hangossa) aalto ei kaadu niskaan kerralla (eli "close out"), vaan murtuu sillain hitaasti. Eli aika isoistakin pääsi melomalla yli monta kertaa.

[quote]Meloitko noista ekoista vaahdoista tai aalloista melalla vai käsin mela laudan päällä? Molempia tyylejä näkee käytettävän. Ilmeisesti se mela pysyy yllättävän hyvin laudan päällä jos haluaa meloa käsin vaahtolinjojen läpi?[/quote]

Melalla. Molempi varmaan toimis. Ongelma enemmänkin, ainakin tolla iSUPilla, että keula iso/korkea/tylppä ja kantavuutta niin paljon, että välillä tosiaan meinas lähteä väärin päin surffiin...jossain nopeemmassa aallossa tässä tilanteessa ois varmat kunnon pesukoneet. Mutta tosiaan niissä sitten yleensä on aaltoväli huomattavasti pidempi. EDIT: Tähän vielä selvennyksenä: keula kantaa siis niin paljon ja on muodoltaan korkea/tylppä, että sitä on tosi vaikea painaa kuohuista "läpi", yli on ainoa keino. En tiedä sitten auttaisko tuossa jos yrittäisi meloa käsillä, makuuasennossa laudalla voisi saada enemmän painoa keulalle ja edes vähän keulaa alas/kuohun läpi. Vaatii lisäkokeiluja... 

Kokeilin eri taktiikoita: 

- Seisaalteen alusta alkaen...useimmiten lipat ekan vaahtolinjan kohdalla Smile

- Rantaan ja kävelyä hieman suojan puolelle, josta enemmän poikittain vaahtolinjan taakse (toimii tuolla, koska hieman u:n muotoinen lahti). Ongelma vaan se, että tuulessa tollasen 11-jalkasen raahaaminen rannalla "aika" raskasta puuhaa. Jos keli ois vielä isompi, niin veikkaan että tätä joutuis tekemään (ja silloin kyllä laikkari, shortti vieläpä ois paras, kun pääsis duck divellä aaltojen ali)

- Kahlaten niin pitkälle ku pääs (helpompi "usuttaa" lauta vaahtojen yli, nostaa vähän keulaa aallon yli), tässä pituus (lähes 185cm) auttaa itselläni hieman. Sitten heti nopeesti polvilleen laudan päälle, kiukulla melomalla vielä parin aallon yli ja sit seisomaan ja vielä hieman ulommas kyttäämään seuraavaa sopivaa/tavallista isompaa/hyvän muotoista aaltoa. Tämä toimi parhaiten. Sitten kun pääs ulos niin SUPilla hauskaa, melko iisisti saa pidettyä saman aseman murtumakohtaan nähden ja näkee myös superhyvin mitä ympärillä tapahtuu koko ajan. Tasapainon kanssa saa tietty koko ajan olla tarkkana aallokossa, ja sikäli homma mainiota core-jumppaa kyllä.  

PS. Tässä varmaan vaikea antaa mitään yleispätevää ohjetta. Sikäli mikäli kun mitään on surffauksesta tajunnut, niin ihan miten vaan pääset hyvään "line-up" asemaan mahdollisimman vähän energiaa käyttäen, on "se oikea" tapa. Ja noita tapoja on paljon ja se paras/optimaalinen vaihtelee kelin/rantsun/kaluston/virtausten ym mukaan aina, jopa päivittäin! 

EDIT: Vielä yks lisäkomentti: ehdottomasti "järkeväähän" Suomessa ois opetella purje- tai kite-lautailu. Purjelautailijat omasta mielestä veti hiton hienosti tuolla ja näytti hauskalta. Mutta tietty fiilistelyn kannalta suomisurf  (tai...hmmmm...suomiSUPsurf, heh) on oma juttunsa sekin. Purjelautailua aion kyllä itse ainakin testailla lisää jossain vaiheessa.