1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Aino-Maija
Vinkkejä surffimatkalle valmistautumiseen?

Moi,

Olen lähdössä marraskuussa Balille Asenteen surffi bootcampille, ilman aikaisempaa surffitaustaa..tai no, kerran yhdellä lomareissulla pari vuotta sitten lajia tuli kokeiltua muutaman päivän ajan mutta loppuvaiheessa olin jo niin puhki että tyydyin lähinnä vaan istumaan aalloissa laudan päällä ja ihailemaan muiden menoa Smile Olisiko jollain enemmän kokeneella antaa vinkkejä tuota reissua varten? Olen koittanut jo useamman kuukauden ajan urheilla normaalia enemmän jottei fysiikka pettäisi reissussa heti alkuunsa Smile ja käyn parhaillaan uintitekniikkakurssilla jotta itseluottamus vedessä olemiseen kasvaisi ja jotta uimisesta tulisi taloudellisempaa ja energia kuluisi lähinnä vaan "siihen itseensä". Entä muuta treeniä tai valmistautumista mitä seuraavan kahden kuukauden voisi vielä tehdä? Tai muita vinkkejä reissuun ja lajiin liittyen mitä ensikertalaisella ei välttämättä tule mieleen ottaa huomioon?

Markku Jussila

Itse tykkäsin aikoinaan ennen surffireissuja sukeltaa pituutta. Jotenkin se toi tiettyä rauhallisuutta veden kanssa olemiseen. Mäkelänrinteelle rohkeesti vaan 50 m altaaseen sukeltelemaan, mulla ei koskaan mennyt edes se 50 m, mutta tosi lähelle kuitenkin.

Toinen mitä tein oli puuli- ja ramppiskeittaus. Ei nekään varsinaisesti auttanut, mutta oon edelleen sitä mieltä että puuliin tai ramppiin droppaaminen on lähimpänä aaltoihin droppaamista mitä mikään voi olla. 

Omat vinkit siis olisi:

- Uimista paljon kuntoiluna

- Sukeltamista

- Pool- ja ramppiskeittausta

- Ehkä Flowrideriäkin nyt kun se Pyhtäällä on.

Aino-Maija

Kiitos paljon! Skeittauksen joudun ehkä skippaamaan kun en ole sitä lajia ikinä aiemmin kokeillut enkä halua ottaa riskiä että katkaisen jalkani tms. just ennen reissua :) mutta kaikkia noita muita juttuja täytyy ehdottomasti kokeilla! Tämän siten ulkopuolelta sain myös vinkin bosu-pallolla tehtävästä tasapainotreenistä (kyykkyjä jne). Kaksi kuukautta aikaa ja marraskuussa sitten selviää mistä oli tai ei ollut hyötyä Smile Samapa tuo, innolla testaan kaikkea, hyväähän kaikenlainen aktiviteetti ja treeni joka tapauksessa tekee :) Pyhtäälle retki suunnitteilla parin viikon päästä!

PeeTee

Uiminen kroolina. Ei paljou sammakon vetely hallissa jeesais aaltojen melomisessa. Kroolissa onneks  samat lihakset kovilla.

Markku Jussila

[quote=Aino-Maija]

Tämän siten ulkopuolelta sain myös vinkin bosu-pallolla tehtävästä tasapainotreenistä (kyykkyjä jne).

[/quote]

Minä en ole koskaan kokenut tasapainotreenejä tarpeelliseksi. Varmaan eri jos olisi kovatasoinen edistynyt surffaaja ja tietoisesti haluaisi parantaa vielä leveliään.

Mutta kun olen aina ollut perustason surffaajaa niin mun surffinautinto ei ole koskaan ollut tasapainosta kiinni. Kaatuiltua toki tulee turhan paljon muttei se harmita. Se taas harmittaa jos kunto on heikko, ei ole voimia meloa kovaa tai ei tykkää olla vedessä, veden alla ja virtauksissa. Jokainen surffipäivä ollut nautinto kun melontakunto kohdillaan ja fiiliksen saa säilytettyä sukellellessa ja virtausten kanssa taistellessa. Siksi tein aikoinaan just uintia ja sukeltelua ennen surffireissuja.

Tietty jokaisella on omat lähtökohtansa. Mulla on taustalla ollut aina vähän skeittausta, lumilautailua ja erilaisia tasapainojuttuja. Ilman niitä olisin ehkä kokenut tarvetta myös tasapainotreeniin ennen reissuja.

Jos sitä surffin käännös- ja tasapainopuolta kelaa niin mun mielestä lähimpänä on tosiaan kaarissa skeittaaminen ja erityisesti pehmeässä syvässä lumessa lumilaudalla kurvailu. Puuterikäännös lumilaudalla on jotenkin fiilikseltään ja tasapainon heikoilta kohdiltaan yllättävän sama vaikka periatteessa käännös onkin teknisesti erilainen (kantilla vs. perän evillä). Aina kun tasapaino on mennyt pehmeässä syvässä lumessa lumilaudalla niin olisi kaatunut vastaavasti surffissakin. Eli puuterisnoukan voisi lisätä ennakkoharjoitteluun jos asuisi jonkun puuterivuoren juurella.

Yksi teoriassa tärkeä on unohtunut: Pystyyn nousemisten harjoittelu. Ei niitä surffikouluissa turhaan kuivaharjoitella tuntitolkulla. Ja joskus näkee jo osaavienkin surffaajien vetävän lämmittelynä rantahiekalla muutamia nousuja ennen veteen lähtemistä. Kun vetelee ennen reissua silloin tällöin sellaiset 50 nousua putkeen, niin ei siitä ainakaan haittaa ole. Ja pystyyn nousuissa kyllä huomaa onko nousu onnistunut tasapainoisesti vai ei ilman mitään apuvälineitäkin. Jos on tasaisesti ja tukevasti pystyssä niin on tasaisesti ja tukevasti pystyssä.

Aino-Maija

Makes sense, kaikki yllä olevat asiat mutta eipä niitä osaa tai ole tullut itse ajatelleeksi, kiitos siis toistamiseen. Joo, tuon tasapainoiluun liittyvän vinkin sain tosiaan henkilöltä joka taitaa olla aika kokenut lajin osalta. Toi pystyyn nousu olikin tosi hyvä vinkki, olin ajatellut lisätä burbee liikkeitä/hyppyjä saliohjelmaani, mutta toisaalta, mitäs hittoa sillä burbeen hypyllä itse lajin kannalta tekee joten ehkä tuo 50 nousua putkeen-tyyppinen harjoitus tms. voisikin olla sopiva. Harmi että puuterivuori puuttuu, sellainen olisi oikein mukava ihan muutenkin :)

Aino-Maija

Nyt alkaa mennä jo vähän hifistelyn puolelle ;) mutta sain tämmöisen laitteen lainaan: http://www.fit2surf.com/online-shop/power-stroke-bungee-cord/ Kaverin mukaan TOIMII! En tiedä onko muilla kokemusta mutta ajattelin laittaa tänne tiedoksi jos joku etsii samanlaisia vinkkejä reissuun valmistautumista varten kuin itsekin alunperin.

Juha_74
Käyttäjän Juha_74 kuva

Moikka,

Alla Sport Troopsin kutsu uintikurssille:

Heippa Uintijengimme:)! 

Pienten teknisten kompurointien jälkeen pääsemme vihdoin starttaamaan uintitreenit taas Haagan uimahallissa tulevana tiistaina 17.9.!Pahoittelut viime metreillä tulleesta infosta, toivottavasti mahdollisimman moni pääsee silti hyppäämään mukaan:)!

Ohjaajana Matti Heiskanen (sijaistukset Sirja Luomaniemi). 

Kevään tavoin tarjolla on kaksi eri ryhmää:

1. AIKUISTEN TEKNIIKKARYHMÄ klo 19-20 // 14 x 60min = 175e

Ilmottautuminen:

https://www.ilmarix.fi/tietoverkko/isoilmari2.nsf/ilmoittautuminens?openform&s=n&id=06A4540628C41BAAC2257BE20048C6E9 

2. TREENIKERHO klo 20-22 // 14 x 120min = 230e

Ilmoittautuminen:

https://www.ilmarix.fi/tietoverkko/isoilmari2.nsf/ilmoittautuminens?openform&s=n&id=07E158409784DB6FC2257BE200485E94

Mukaan vaan ja sana kiertämäään, tarvitsemme parin viikon sisään kumpaankin ryhmään minimiosallistujamäärät täyteen, jotta ryhmät voidaan pitää käynnissä. Tehdään joka tapauksessa niin että startataan nyt TI 17.9. ja pidetään treenit myös TI 24.9. Jos siinä kohtaa ei olla tavoitettu riittävää treeniporukkaa kasaan, tehdään tarvittavat toimenpiteet (kustannusten tsekkaus tai ryhmän peruuttaminen). Mikäli ryhmiä ei päädyttäisi jatkamaan, saa kaksi kokeilukertaa kertakustannusten hinnalla (kurssin hinta / 14). 

Jee, eli tiistiana startti - tervetuloa mukaan!!

Terkuin,

Sirja Luomaniemi

toimitusjohtaja

Sport Troops Oy

Mäntytie 23

00270 HKI

 +358 40 5750331

sirja@sporttroops.fi

www.sporttroops.fi

Viltsu

Tämmönen löyty. Noiden lisäksi ikuisena aloittelijana suositan kyllä pop-upien eli ylösnousemisten tekemistä, jos siihen jonkun huteran alusta vielä löytäis niin vielä parempi.

Exercise to surf fitness ...  by Nolan Palmer Smith and Julia Pool

Often described as one of the hardest sports to pick up, half of the challenge is strength using muscles you would never usually call on. The best way to increase your surf strength is - unsurprisingly ! - by actually surfing, but there are also some exercises you can do before hand to help.

General physical condition

Go swimming 1 or 2 times a week.
Include in your training, front crawl with your head out of the water for 6 x 25 metre lengths. Start with one length and recover with 2 lengths back-stroke. If possible, breathe and swim smoothly.
Once you feel in better shape and less out of breath, do 2 lengths of "water polo" front crawl at a time, introducing changes in speed (e.g. 4 quick strokes then back to a more gentle rhythme).
This will help you prepare for catching a wave and "taking off" on a wave, which requires a burst of front crawl on your board.

Specific training for surfing

Target: Chest and triceps

EX 1 : Staggered push-ups

Lying on the ground, place one hand beneath your shoulders and the other back by your ribs with your fingers pointing straight ahead. Look ahead but keep your neck in line with your back to prevent neck strain.

Feet together, keep your bum level with your head and push up.
Try to do two sets of 15 with one arm back and two sets again with the other arm back.

Tip: If it’s too difficult do the same exercise with your knees on the ground and your feet up in the air behind you.

 

Target: Lower back muscles

EX 2 : Superman

Lying flat on your stomach on the ground, lift your feet and arms off the ground, keeping in a straight line.
Hold for 30 seconds and repeat five times, or hold 15 seconds x 10 times

Tip: Keep your neck straight so it's your back that does the work and to avoid neck strain.

 

Target: Bottom and quadriceps

EX 3 : Elevated split squats

Place one foot on a chair behind you. Place the other foot approximately three feet in front of you. Lower yourself by bending at the front knee as low as you feel comfortable until you feel the stretch in the front leg, then raise yourself.
Do three sets of 20 for each leg.

Tip: Make sure the knee of the front foot is behind your toes at all times to prevent knee strain.

*ville

Markku Jussila

Viltsulta hyvä bongaus toi lista.

Lisään yhden kohdan uusille lukijoille siltä varalta että joku lukee tätä ketjua yleisemmällä tasolla eikä katso kunnolla spesifiä avauscasea:

Valmistautuminen nro 1 aloittelijoille: Varaa ajoissa ja etukäteen surffikoulu.

Kun härmästä mennään ekoja kertoja surffaamaan niin koulu välttämätön. Surffikoululla on paljon isompi merkitys aloittelijalle kuin vaikka laskupuolella jossa koulua ilman selviää kun jokainen suomalainen on lumitouhuissa aika tutun alustan kanssa tekemisissä ja perusteoriat lumitouhuista kulkee aivoihin melkein äidinmaidon mukana. Surffissa meillä ei ole mitään pohjatietoa kun puuttuu surffin lisäksi muutenkin valtameri ja valtameren mainingit kokemuksista.

karipv
Käyttäjän karipv kuva

Paljon kroolia. Voit vetää myös pienellä puntilla lihaskestävyyttä. Surffi on aloittelijalle raskas laji: melontaa on aluksi paljon (itse asiassa sitä on aina paljon) ja jos siihen ei haba riitä, niin ei siitä itse asiastakaan paljon mitään tule.  Pystyyn nousua voi myös harjoitella kuiviltaan mutta vasta sen jälkeen, kun surffimaikka (tms asiansa osaava) on se todennut olevan oikein.

Markku Jussila

Loppupeleissä tullaan aina siihen  mitä surffifoorumikeskusteluissa ennenkin todettu. Eli parastahan teoriassa olisi kun painuisi oma laudan kanssa uimahalliin hiljaisena aikana. 25 metrin altaassa sellaisia tulisia 2x10 m vetoja, eli 10 m jälkeen 10 sekunnin levähdys ja sitten loppu 10 m perään. Levähdys ja käännös altaan päässä ja uutta putkeen. Tuota kun pistäisi sen 30 minuuttia yhteen menoon niin saisi lihasmuistiin vähän tuota surffimelontaa. Alussa ja lopussa voisi lämmittelynä ja jäähdyttelynä uida 500 m ihan ilman lautaa tavallisesti kroolaten.

Surffilaudan kanssa veto on nimittäin hyvin erilainen kuin kroolivetokaan. Eri lihakset kärsii ja eri tavalla. Vaikka olisi kuinka uinut krooliakin niin meressä meloessa voi olla voimat turhan vähissä.

Ja sitten voi vaan todeta että (onneksi) kukaan ei koskaan tule oikeasti menemään uimahalliin lautansa kanssa treenaamaan. Olishan se hyödyllisintä, mutta on tästä ilmankin aina kaikki selvinneet.