1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Plo
Melontaretkeilykajakki

Akuusist tuli toisessa ketjussa viitanneeksi melojien motiiveihin. Olen itsekin pohtinut samaa ja alkanut ajatella, että melojat jakaantuvat karkeasti melojiin ja retkeilijöihin. Ensimmäisille keskeistä on melonta, toisille retkeily. 

Minä kuulun jälkimmäisiin. Tältä pohjalta olen pohtinut, millainen olisi minulle sopiva melontaretkeilykajakki.

Tähän mennessä parhaiten tarpeisiini sopinut pulkka on ollut 6,3 metriä pitkä ja 63 senttiä leveä merikajakkikaksikko. Jotta sitä voi meloa yksin, täytyy kajakin keulaan lastata hyvä kasa kiviä tai hiekkaa. Muuten se pyörii tuulessa. Retkitavarat sujahtavat näppärästi etuluukkuun, jonka voi suojata sokkopeitteellä.

Tällainen kaksikko ei ole herkkyydeltään yksikköön vertautuva. Kaiken lisäksi se kulkee painavallakin retkilastilla erittäin pinnassa, mutta pysyy kuitenkin peräsimen avulla hyvin suunnassa. Rantautuessa kaksikko tarjoaa sen verran tukevuutta, että kajakista pääsee ulos käyttämättä melaa apuna. Sen kuin ponnistaa käsin aukon reunoista.

Kaksikokokemukseni perustalta laittaisin itselleni seuraavanlaisen melontaretkeilykajakin, jos sellainen olisi saatavissa.

• Istuma-aukko takana, jolloin kajakki olisi ilman painoa melottaessa selvästi takapainoinen.
  • Istuma-aukko suuri, jotta jalat saisi nostettua helposti ylös.
  • Yksi keulapuolella oleva kankaalla suojattava suuri lastiluukku niin kuin tässä
  • Keulassa avonainen syvennys, johon voi lisätä luonnosta saatavaa painoa (kiviä, hiekkaa säkissä jne.), jolla kajakin saisi tasapainotettua lastin mukaan.
  • Voimakkaasti ohjaava peräsin.
  • Mahdollisimman tukeva, jotta rantaan pääsisi melaa käyttämättä, mutta kuitenkin niin, että leveys ei haittaisi melontatekniikkaa ja että 5 - 5,5 km/h sujuisi helposti.
  • Varustettu valmiiksi vapatelineillä.
  • Varustettu sivuille kiinnitetyillä remmeillä, joiden avulla mukaan saisi esimerkiksi koottavan katiskan (menee kyllä kaksikossakin).
  • Valmiiksi suunniteltu sähkömoottorin käyttömahdollisuus.
steppenwolf

Oletko harkinnut soutuvenettä? Esim. joku tällainen voisi toimia noilla spekseillä.

Plo

[quote=steppenwolf]

Oletko harkinnut soutuvenettä? Esim. joku tällainen voisi toimia noilla spekseillä.[/quote]

Olen harkinnut, mutta soutusuunta ei miellytä. Lisäksi kapeakin vene hidastuu selvästi aallokossa. Niin ikään olen harkinnut inkkaria, mutta se on kajakkia alttiimpi tuulelle, hitaampi ja vaatii suurempaa melontataitoa. Sit on top -kajakki miellyttää myös ideana kovasti, mutta siinä on alttiimpana säälle kuin tavallisessa kajakissa.

Kajakissa miellyttää melonnan helppous ja keveys ja katseen suunta. Haittapuolina taas ovat jäykkyyttä aiheuttava asento ja joskus hankala rantautuminen (rannasta riippuen).

Käyttämäni kaksikko on siitä mainio, että se on nopea (kaksikoksikin) ja kaikin puolin täysipainoinen kajakki. Voisi sitä kuitenkin vielä parantaa ehdottamallani tavalla. Pitäisi saada kajakin edut ilman inkkarin ja soutuveneen haittoja.

kiravuo

Otsikon nähdessäni terotin näppäimistön jakaakseni viisauttani, mutta tavoitelista hiljensi aika nopeasti. Ensireaktio on, että ei tuollaista ole olemassa.

Noilla spekseillä kannattaa katsoa SOT-valikoimaa, siellä on kalastajille suunniteltuja hyvin tukevia paatteja, joissa sivuponttooneja, vapatelineitä, sähkömoottoreita yms. Kauppiaita löytyy mm. liiton sivulla olevasta linkkilistasta: http://www.melontajasoutuliitto.fi/harraste-ja-retki/retkimelojan-hyotylinkit/

Tai sitten koottavia kajakkeja, osa valmistajista on säilyttänyt 20-luvulta saakka näkemyksen kajakista pienenä veneenä (kun itse katson että kaikki yli 55 cm leveät ovat proomuja) Klassikot Klepper ja Folbot tulevat mieleen, itänaapurissakin on tarjontaa. (Noilla venäläisillä on myös trimaraani-kajakki purjeella, hintaa runsas tonni, alkoi kuola valua.)

SOTien ja koottavien lisäksi tulee mieleen sekalaiset vuokrakalustoksi suunnitellut jättiläisaukkoiset kajakit joita ei ole tarkoitettu meriolosuhteisiin ja joilla ei voi tehdä eskimokäännöstä, mutta jotka ovat tukevia ja tilavia.

Yksi vaihtoehto on itse rakentaminen tai rakennuttaminen, jos löydät lähipiiristä innokkaan purjelautailijan, se voi auttaa, purjelautoja on tehty aika paljon lasikuidusta itse.

kiravuo