1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
antti11
Käyttäjän antti11 kuva
SUP laudan tekeminen, vinkkejä?

Onko kellään kokemusta foam-laudan pintakäsittelystä, tässä tapauksessa lasikuidun päälle? Mitä maaleja ja lakkoja olette käyttäneet. Muutenkin otan vinkkejä vastaan, mistä löytyy kohtuuhintaan karkuremmi ja tarviiko jalkojen alle liukuestemattoa? Evän/evien kiinnitys on vielä mietinnässä, ehdotuksia? Pääsiäisen pyhinä oli ylimääräistä aikaa ja styroxia (EPS-200). Nyt ollaan siinä vaiheessa, että pohja on kuivumassa (kuidutettu epoksilla ja kudotulla lasikuitumatolla). Kuvassa vielä hiontavaihe.

Kuvat: 
juska-

Samalla epoksilla ku oot laminoinu pitäis onnistuu 'fill coatti' myös, toivottavasti se on jotain vesille sopivaa sorttia.

Hyvä vahaus korvannee sen vaahtomaton dekissä (ja on parempi), mutta jossain mökkikäytössä on varmaan kyllä aika huono kun kerää likaa helposti. Jos on suomi-suppailua tarkotus harrastaa, en nää erityistä syytä leashille jos meloja on uimataitoinen. Ei se kauas liu'u vaikka miten siitä kaatuis.

Helpoin ratkasu fineille on laittaa FCS:n X2 plugit, jotka asennetaan vasta laminoinnin jälkeen. Finisetupillakaan tuskin on juuri väliä jos tarkotus on järvillä meloa, kuhan siellä joku köli on pitämässä suuntaa. Tosin siksakki on varmaan loivempaa jos on enemmän ja isompia eviä.

Ellei kuva hämää niin toi näyttää varsin snadilta supiks toi blankko.

antti11
Käyttäjän antti11 kuva

Kiitos vinkeistä! Tarkkasilmäinen oot, mittaa 250cm. Ajattelin aloittaa junnumallista, vähemmillä tappioilla pääsee jos sutta tulee.. Samalla oppii jo jotain ja jos innostus riittää niin tekee itselle isomman. Mökkikäyttöön  lauta tulee ja aallokko on pientä. Vinkkejä mistä tuota vaahtomattoa ja plugeja kannattaa tilata?

antti11
Käyttäjän antti11 kuva

Valmiit tuotteet. Alempi on 250cm ja ylempi 360cm. Puuntyöstäjänä päädyin tekemään evät vanerista ja laminoin ne kiinteästi lautaan. Pieni lauta toimii noin 40 kiloisen lapsen alla hyvin, minulle liian epävakaa. Iso taas on vakaa vaikka kahdelle aikuiselle, tosin lauta on selvästi painavampi kuin pieni. Liukuesteeksi valikoitui joogamatto, kestävän oloista, 5mm vahvaa. 

Kuvat: 
juska-

Perhanan siistejä lankkuja!

Löysitkö jostain isompaankin riittävän kokosta styroksia, vai parsitko useemmasta palasta kasaan? Oon ite katellu finnfoamia suppiprojektiin, ja tuppaa olemaan vähän snadeja aikuiselle suppoilijalle.

Päädyitkö isompaankin stringerin laittamaan? Ei taida olla juuri virkaa tässä sovelluksessa?

Miten hoidit nosen ja tailin rockerin? Hiomalla? Painorasituksella+lämmöllä?

Entä laminointi, mitä lasia, mitä hartsia ja monta kerrosta meni?

Kovasti kiinnostaa omaa projektia silmälläpitäen Wink

antti11
Käyttäjän antti11 kuva

Useammasta palasta jouduin liimailemaan epoksin ja talkin seoksella. Kyselin paikalliselta eristefirmalta (uk-muovi) ja pystyisivät tekemään sopivat palikat tarpeen mukaan. Epoksi tuli Arsalinilta, pieneen riitti 3litraa ja isoon tuplasti enemmän. Lasikuitukudokset tuli materialshopin kautta pieneen, muistaakseni 140g/m2 ja isoon bilteman vajaa 300g/m2. Kevyempi matto on helpompaa muotoilla. Pieneen laitoin yhden kerroksen kuitua ja 3 epoksia. Isoon pohjaan yhden kerroksen ja kanteen/reunoihin kaksi kerrosta kuitua. Epoksia maton paksuuden takia useampi kerros. Molempiin tuli stringerit,pieneen vesivanerista ja isoon kuusilaudasta. Muotoilu tapahtui ensin sahalla karkeaa muotoon. Ajelin yläjyrsimellä aihioon merkit mihin asti sahata ja sahalla lisää pois ainetta. Kipsilevyraspi osoittautui hyväksi muotoiluun ja hiomapaperilla loput. Pintaan tuli spaymaalia ja lakkaa. Menestystä projektiin!

sylvain

Hei, luin just nyt, harmi kun rakensin oman klaudan vasta ja olisin kaivannut myös vinkkejä, mitä sain kylää toisesta paikasta. Paljon siistimpiä lautoja kuin omani oot saanut aikaiseksi...

Mulla itsellä meni 3 kerrosta (hiilikuitu 200 g/m2 + joku dioleeni + 140 g/m2 ohutta lasikuitukudosta materialshopista). Ensin oli pohjassa vain 2 kerrosta, mutta se ei riittänyt, pakko oli laittaa lisää jälkeenpäin, kun tuli joka iskusta epämuodostelmia pohjaan. Epoksi tuli kans Arsalinilta ja meni yhteensä jotain 6-7 litraa. Lauta on pitkä (4m25 eli 14'), siksi tarvitsi paljon

Liukuesteenä minulla on 5 mm paksua korkkimattoa. Kokeilin ensin jotain joogamattoa joka on toiminut hyvin, mutta vesi imeytyi siihen ja oli vaikea kuivata. Korkkimatto ei millään liu'u märkänäkään. Korkkia
tilasin tuosta: http://www.slojd-detaljer.fi/jaostot/puu-metallityot/puu/rottinki-korkki...

Kuvat: 
sylvain

Itse kaarrevuutta sain vain hiomalla. Piti liimata monta foam palasta yhteen. Perus sämpylälauta ois ollut paljon helpompi rakentaa kuin tämä. Stringeria en laittanut lainkaan, sen verran paksu ettei tarvinnut.

olen käyttänyt finnfoamia, mutta mietin nyt jälkeenpäin että oisko perus styrox ollut parempi vaihtoehto. Foami oli vaikea mun mielestä hioa ja käsitellä.

Voi olla että olet Juska jo viennyt projektisi loppuun...