1 viesti / 0 new
herra nylppy
Viimeksi kirjautunut: 2 viikkoa 2 päivää sitten
Liittyi: 01.03.2012 - 11:36
Rannikon melonta harkinnan alla - mitä kannattaa huomioida?

Kuten otsikko jo kertoo, haaveissani on lähteä melomaan Suomen rannikko joskus tulevaisuudessa - mahdollisesti tänä kesänä, jos aikataulu ja elämäntilanne sen sallivat. Kaipaisin vinkkejä meriolosuhteisiin tottuneilta harrastajilta, sillä en ole koskaan melonut merellä. Minulla on kyllä kokemusta vaativasta retkeilystä, ja melontaakin olen harrastanut useita vuosia, joten en pidä lähtökohtaa mitenkään mahdottomana. Eniten minua askarruttaa turvallisuuden osalta laiva- ja veneliikenne, joka oletettavasti on vilkkainta suurten kaupunkien ja satamien ympäristössä. Mitä asian suhteen kannattaa ottaa huomioon? Entä ylitykset? Ilmeisesti matkan varrelle sattuu useampia pitkiä selkiä, jotka kannattaa jo pelkästään ajan säästämisen kannalta meloa läpi - mitä näiden osalta tulisi huomioida? Mitä muita vaaroja tai yllätystekijöitä matkan varrella on odotettavissa? - Ainakin ensimmäisiä mieleen tulevia asioita ovat punkit, auringon uv-säteily ja (varauksella) vihaiset maanomistajat. Niin, ja sitten - missä määrin merivettä voi käyttää talousvetenä? Tämä on täysin harmaata aluetta, mutta tuli mieleen sikäli, että osan kehon suolan tarpeesta voisi ainakin teoriassa kuitata merivettä käyttämällä. Suodattimella saattaisi saada ylimääräiset höysteet seasta pois... Onko ajatus käyttökelpoinen? Entä mihin aikaan sääolosuhteet olisivat melojan kannalta suotuisimmat? Lähinnä veden lämpötila, ukkosmyrskyt, tuuliolosuhteet ym. tekijät saisivat kernaasti olla mahdollisimman vähäisiä riskitekijöitä - jo puhtaasti mukavuusnäkökulmasta - joten näiden merkitystä ei varmaankaan kannata vähätellä. Suunnistus, majoitus ja muonitus lienevät suhteellisen hyvin hallussani, joten nämä sisällöt jätän kysymysten ulkopuolelle, mutta toki jos jollakulla on jotain vinkkiä em. seikkojen - tai minkä tahansa muunkin mainitsematta jääneen asiasisällön suhteen - otan neuvot mieluusti ja kiitoksella vastaan.