1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Hmm

Tsekkasin Suomen apteekkien hinnat. Halvan mallin lääkelaukku maksaa noin 18 euroa miinus Kelan korvaus.

Annostukset on lainattu BMC:n ja UIAA:n ohjeista:
http://www.thebmc.co.uk/world/mm/mm3.htm

Asetatsoliamidi ennaltaehkäisyyn

Diamox 250mg 100kpl @ 21,24€
Ödemin 250mg 100kpl @ 17,58€
Ödemin 250mg 30kpl @ 5,62€

UIAA:n annostus:

Puolikas (125mg) tai kokonainen tabletti (250mg) kaksi kertaa päivässä viiden ensimmäisen päivän ajan. Uusi kuuri jos tarvetta. Halvimmasta purkista saa kolme satsia.

Tän myrkyn tarpeellisuus lienee aika henkilökohtainen. Mulla ei ole ollut ongelmia, vaikka olen noussut päivässä merenpinnalta 3500 metriin pariksi yöksi. Toisaalta tiedän kuitenkin aika monta kaveria, jolla on pää kipeä.

Deksametasoni aivoödeeman hoitoon

Dexametason 1.5mg 30kpl @ 6.46€
Dexametason 1.5mg 100kpl @ 17.77€
Oradexon 5mg/ml  1ml ruisku 50kpl @ 168.02€

Eka satsi 8mg ja sen jälkeen 4mg joka kuudes tunti. Hoito toimii vain yhden päivän, joten kokonaisannos 20mg. Halvempi purkki riittää kahden potilaan hoitoon. Ruiskut on vähän turhan kalliita Alpeille. En ole ainakaan kuullut, että kukaan olisi vajonnut koomaan niissä korkeuksissa.

Nifedipiini keuhkoödeeman hoitoon

Nifangin 10mg 30kpl @ 7.15€
Nifdemin 20mg 30kpl @ 11.58€

Ensiksi 20mg ja sen jälkeen 20mg joka kuudes tunti 24h ajan. Kokonaisannos on luokkaa 100mg. Koska toi lääke on hitaasti imeytyvä, niin mun järki sanois 10mg:n tabujen antavan melkein saman vaikutuksen, kun niitä popsii joka kolmas tunti.

"Well, I'll say this: climbing can kill you, but women can destroy you. There's a big difference, y'know." — Derek Hersey

hiloran

Melkeinpä voin sanoa että unohtaa kaikki diamoxit ja muut "kovemmat" lääkkeet. Menee todella huonosti jos ei buranalla pärjää Euroopassa. On varsin raivostuttavaa kulla että joku popsii 1500mg pelkästään buranaa päivässä peittääkseen vuorisrotaudin oireet. ELI JOKU ROTI tarttee olla ja hieman tunnustella itseään, miten pärjää eikä pakolla ajautua tilanteeseen että.... Noo eipä itsellänikään ole kokemuksia yli 5000m:stä. Mutta tällä kokemuksella!

-Hande-

anttioksanen

[quote author=hiloran link=topic=10415.msg75972#msg75972 date=1118522225]
Melkeinpä voin sanoa että unohtaa kaikki diamoxit ja muut "kovemmat" lääkkeet. Menee todella huonosti jos ei buranalla pärjää Euroopassa. On varsin raivostuttavaa kulla että joku popsii 1500mg pelkästään buranaa päivässä peittääkseen vuorisrotaudin oireet. ELI JOKU ROTI tarttee olla ja hieman tunnustella itseään, miten pärjää eikä pakolla ajautua tilanteeseen että.... Noo eipä itsellänikään ole kokemuksia yli 5000m:stä. Mutta tällä kokemuksella!

Ei niitä vuoristotaudin oireita pidäkään buranalla peittää. Mutta noi mun luettelemat lääkkeet kannattaa ottaa mukaan kuitenkin. Mulla ei ole henkilökohtaisesti koskaan särkenyt vuorilla päätä tai ollut edes kunnollisia AMS oireita vielä n. 7000 metrissä. Olen ottanut yhden kopterin vastaan Col du Mauditilla koska mulla ei ollut dexamethasonia antaa brittiläiselle miedolle vuoritotautipotilaalle, joka olisi kävellyt sillä lääkkeellä alas itse. Samoin olen kiivennyt vaikealla reitillä rikkinäisen sormen kanssa tramalin voimalla, muuten olisi ollut tosi hankalaa. En mä yritä hehkuttaa mitään uutta doping-kiipeilyä, vaan ihan vaan kertoa omista kokemuksista ja virheistä ja siitä mitä olen oppinut.  Onko sulla paljon kokemuksia jostain muusta kuin hyvin menneistä reissuista?

anttioksanen

Olen kirjoitellut sähköpostia toisen vuoristokiipeilevän relaa.com lukevan lääkärin kanssa, ja häneltä sain muutamia hyviä huomioita, jotka lisään korjauksina edelliseen listaani.

1. Tramadol ei sovi kaikille, se voi aiheuttaa pahoinvointia. Toinen yhtähyvä vaihtoehto on PanaCod, jolla voi myös olla samantyyppisiä oireita. PanaCod annostus on 1-2 tablettia 4 kertaa vuorokaudessa, joten niitä tarvitaan vähän enemmän. Teho suurinpiirtein samanlainen. Kipulääkkeen sopivuus tulee varmistaa kotioloissa testaamalla. Siis jos Tramal aiheuttaa pahaa oloa, kokeile PanaCodia.

2. Diamox depot saattaa imeytyä korkealla huonommin kuin tavallinen diamox, joka taas aiheuttaa kovemmat sivuvaikutukset. Jos ei ole kokemusta, niin kannattaa siis ostaa ei-depotteja.

3. Diureettejä ei missään tapauksessa saa käyttää HAPE:n hoitoon. Niitä käytetään sydämen vajaatoiminnasta johtuvassa keuhkopöhössä, jossa oireet ovat samantyyppisiä, mutta taudin mekanismi ihan erilainen. Diureettien käyttö on hengenvaarallista.

anttioksanen

Lisäksi haluaisin vielä yleisesti tuoda esille, että esimerkiksi yllä kuvatut BMC ja UIAA annostusohjeet ja minun ohjeitteni erot ovat ihan triviaaleja. Toivoisin että tätä ketjua lukevat eivät hämäänny tai suhtaudu epäilevästi näihin juttuihin, siksi että niissä on eroavaisuuksia. Todellisuudessa sillä ei ole mitään väliä annatko 8 vai 12 mg deksametasoonia, vai annatko 12 mg ja pistät vielä 10 mg lihakseen päälle. Pääasia on se että käytät sitä lääkettä ja suurinpiirtein näissä annoksissa. Ihmisten painoissa, metaboliassa ja muissa vastaavissa tekijöissä on kuitenkin paljon vaihtevuutta.

Anonyymi

Älä turvaudu lääkepuoleen. Riippuu tietty ihmisestä, mutta kyllä ton jutun mukaan pitäs pystyä noin keskiarvona viettää vaikka viikko 4000metris.

teesaa

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/310/6989/1248

Oheisessa linkissä mukana Everest-retkikunnan koko lääkelaukkujen sisältö vuodelta 1992. Olennaisesti varmaan sama kuin tänäkin päivänä, jotkin aineet voivat vaihdella.

IMHO käytän mieluummin hyvin toimivia ja todettuja lääkkeitä reissussa, ennaltaehkäisevästikin, ennenkuin otan riskiä sairastua. Mentaliteetti, että "Tosimies/-nainen ei lääkkeitä kaipaa" saattaa olla vaarallinen, niin itselle, kuin ennenkaikkea koko kiipeilyseurueelle.

Yksi vastuuton/välinpitämätön retkueen jäsen saattaa toiminnallaan (piilottelee vaivaansa, ei ota lääkkeitä tms.) pilata monen muun koko reissun, jonne potentiaalisesti on kimpassa treenattu koko vuosi, säästetty rahaa matkaan ja varusteisiin sekä nähty paljon vaivaa suunnitteluun ja muuhun järjestelyyn.

Ja sama pätee myös välineisiin yhtä hyvin kuin lääkkeisiin.

Wannabe mies monessa lajissa!

Hmm

[quote author=hiloran link=topic=10415.msg75972#msg75972 date=1118522225]
Menee todella huonosti jos ei buranalla pärjää Euroopassa. On varsin raivostuttavaa kulla että joku popsii 1500mg pelkästään buranaa päivässä peittääkseen vuorisrotaudin oireet.

Vähänkään teknisemmällä reitillä ei ole mitenkään mahdotonta, että joku raaja ottaa osumaa. Paikasta ja vammasta riippuen Burana voi olla melko kevyt myrkky. Kannattaa muistaa että huonoilla asioilla on tapana kasaantua siinä vaiheessa, kun jotain menee kerran pieleen.

"Well, I'll say this: climbing can kill you, but women can destroy you. There's a big difference, y'know." — Derek Hersey

hiloran

No juu tapaturmat erikseen, mutta aklimatisoitumiseen pitäs buranan riittää

-Hande-

BelowZero

[quote author=anttioksanen link=topic=10415.msg75976#msg75976 date=1118546289]
1. Tramadol ei sovi kaikille, se voi aiheuttaa pahoinvointia. Toinen yhtähyvä vaihtoehto on PanaCod, jolla voi myös olla samantyyppisiä oireita. PanaCod annostus on 1-2 tablettia 4 kertaa vuorokaudessa, joten niitä tarvitaan vähän enemmän. Teho suurinpiirtein samanlainen. Kipulääkkeen sopivuus tulee varmistaa kotioloissa testaamalla. Siis jos Tramal aiheuttaa pahaa oloa, kokeile PanaCodia.

Noin yleisesti ottaen on erittäin positiivista, että keskustellaan erilaisista lajille ominaisista sairaukista ja hoitokeinoista mutta näin ihan maalliikko pohjalta hivenen ihmetyttää tuo erittäin voimakkaiden kipulääkkeiden suosittelu. Käsittääkseni Tramadol ja Panacod saattavat aiheuttaa mm. motoriikan heikentymistä ym. pikku kivaa. Jotenkin vaan tuntuu hassulta ajatella, että vetäisi napaansa opiaatteja kun pitäisi pää olla skarppina. Eikö esim. joku Naxopren tai joku muu hippasen miedompi kipulääke olisi parempi? Mitä tulee tuohon maan tasalla testaukseen, eikö matala ilmanpaine korosta opiaatteja sisältävien lääkkeiden mahdollisia sivuvaikutuksia? Asiastahan en mitään oikeasti tiedä kuhan vaan tässä "ääneen ajattelen".

anttioksanen

[quote author=hiloran link=topic=10415.msg75985#msg75985 date=1118568592]
No juu tapaturmat erikseen, mutta aklimatisoitumiseen pitäs buranan riittää

Juurikin Buranaa ei pitäisi käyttää, sillä se peittää AMS:n oireita, eli on vaikeampi tarkkailla omaa kehoaan, ja sitä miten se sopeutuu. Päänsärky kertoo, että ollaan oman sitokyvyn rajoilla, ja tätä tunnetta pitäisi tulkita niin, että nyt tulee ottaa rauhallisesti, nesteyttää itseään eikä jatkaa enää älyttömästi korkeammalle. Burana, varsinkin isommat annokset, peittää tätä tilaa. Diamox sen sijaan on suorituskykyä parantava lääke, eli se ihan sama päänsärky alkaa vain vähän myöhemmin ja korkeammalla, ja siihen tulee suhtautua yllä kuvatusti. Jos diamoxia syövä peittää päänsärkyään vielä buranalla on se ihan yhtä tyhmää kuin sen saman päänsäryn peittäminen vaikka kiipeäsi ilman diamoxia. Toivottavasti osaan selittää tämän eron ymmärrettävästi... Tietysti monet syö särkylääkkeitä vuorilla ilman ongelmia, mutta se on musta silti vähän kyseenalaista. Ehdottomasti tyhmempää kuin diamoxin syönti. Ennemmin ilman mitään lääkkeitä.

anttioksanen

[quote author=BelowZero link=topic=10415.msg75988#msg75988 date=1118573686]
Noin yleisesti ottaen on erittäin positiivista, että keskustellaan erilaisista lajille ominaisista sairaukista ja hoitokeinoista mutta näin ihan maalliikko pohjalta hivenen ihmetyttää tuo erittäin voimakkaiden kipulääkkeiden suosittelu. Käsittääkseni Tramadol ja Panacod saattavat aiheuttaa mm. motoriikan heikentymistä ym. pikku kivaa. Jotenkin vaan tuntuu hassulta ajatella, että vetäisi napaansa opiaatteja kun pitäisi pää olla skarppina. Eikö esim. joku Naxopren tai joku muu hippasen miedompi kipulääke olisi parempi? Mitä tulee tuohon maan tasalla testaukseen, eikö matala ilmanpaine korosta opiaatteja sisältävien lääkkeiden mahdollisia sivuvaikutuksia? Asiastahan en mitään oikeasti tiedä kuhan vaan tässä "ääneen ajattelen".

Ei noi ole mitenkään erityisen kovia lääkkeitä. Olen itse kokeillut merenpinnalla ja vuorilla useasti, en muuten suosittelis. Toi mun suositus 50 mg tramadolia ei haittaa mitenkään kordinaatiota. Siinä olet ihan oikeassa, että ohuessa ilmassa kovien opiaattien hengityskeskusta lamaavat vaikutukset ovat vaarallisempia, veren happisaturaatio voi laskea, mutta tramadolilla/kodeiinilla ei ole riskiä mun kuvaamilla annoksilla.

Olen kirurgian ensiavussa töissä, joten väitän että tiedän aika tarkkaan kuinka paljon ihminen tarvii lääkettä voidakseen toimia murtuneen nilkan, ranteen tai reiden kanssa. Kovat opiaatit (morfiini, oksanest, petidiini, heroiini etc.) aiheuttaa hengityslamaa ja huomattavaa sekavuutta, joten siksi kannattaa käyttää näitä miedompia opiaatteja. Jos mun jaarittelut ei vakuuta, niin käy hakemassa resepti ja testaa, niin huomaat. En mä uskaltaisi mainostaa täällä mitään lääkelistaa, jota en olisi itse testannut, ja jonka suhteen olisin yhtään epävarma.