1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
BelowZero

Muutama muu mielenkiintoinen vuoristosairautta koskeva artikkeli:

Vuoristosairaus
Lääkärilehti
1996;51(36):3847
Mikko Lintu, Hannu Hirsimäki ja Pekka Mustajoki

Kommentteja vuoristosairaudesta ja sen hoidosta sekä ennaltaehkäisystä
Lääkärilehti
1997;52(6):634
Martin Weckman

Jälkimmäinen artikkeli kommentoi lähinnä ensimmäistä artikkelia sekä tuo esille eriäviä näkökantoja koskien vuoristosairauden hoitoa. Artikkeleista löytyy myös viitteitä aihetta koskevaan kirjallisuuteen.

Hmm

[quote author=anttioksanen link=topic=10415.msg76142#msg76142 date=1118935239]
Totta, toi Lääkärilehden juttu on hyvä, en muistanut ollenkaan. H. Karinen on todennäköisesti parhaiten vuoristolääkintään perehtynyt suomalainen. Olisi kiva joskus kuulla H. Karisen näkemyksiä aiheesta. 

Mun ymmärtääkseni Karisen lisätieto on pääosin happisaturaatioita ja sen sellasta. Jos reissussa ei satu olemaan mukana saturaation mittaamiseen tarvittavaa vehjettä, niin käytännön ilo peruskiipeilijälle on aika vähäinen.

Lääkäreillä tuppaa yleensä olemaan ongelmia pillerihulluuden kanssa. Ei vuoria purkkia kaivelemalla ole tähänkään mennessä kiivetty. Vai onko?

"Well, I'll say this: climbing can kill you, but women can destroy you. There's a big difference, y'know." — Derek Hersey

TT

[quote author=Hmm link=topic=10415.msg76160#msg76160 date=1118991288]

Mun ymmärtääkseni Karisen lisätieto on pääosin happisaturaatioita ja sen sellasta. Jos reissussa ei satu olemaan mukana saturaation mittaamiseen tarvittavaa vehjettä, niin käytännön ilo peruskiipeilijälle on aika vähäinen.

Asiaa voi ajatella toiseltakin kantilta: jos Karisen (ja muiden lääkäreiden) tutkimukset osoittavat että happisaturaatiota seuraamalla pystyy ennustamaan luotettavasti vuoristotaudin kehitystä, eikö silloin kannattaisi alkaa kantamaan sitä parin peukalonpäänkokoista mittaria mukana? Eli ei toi tutkimus mun mielestä hukkaankaan mene.

Mikko Vermas

Tarkennus kommenttiini doupista . Eli emme kysyneet Karisen mielipidettä pillereiden popsimiseen, vaan annostuksiin jne.

Koska tähän saakka ollaan vedetty natuna, niin nyt olis tarkoitus koittaa mitä hyötyä nuo diamoxit antaa itselleni sopeutumisvaiheessa.

Hmm

[quote author=TT link=topic=10415.msg76162#msg76162 date=1118992225]
Asiaa voi ajatella toiseltakin kantilta: jos Karisen (ja muiden lääkäreiden) tutkimukset osoittavat että happisaturaatiota seuraamalla pystyy ennustamaan luotettavasti vuoristotaudin kehitystä, eikö silloin kannattaisi alkaa kantamaan sitä parin peukalonpäänkokoista mittaria mukana? Eli ei toi tutkimus mun mielestä hukkaankaan mene.

No joo. On sillä laitteella kumminkin vielä jonkin verran hintaa:
http://www.pedihealth.fi/fi/03_tuotekuvasto/?id=104&by_id=Hae

"Well, I'll say this: climbing can kill you, but women can destroy you. There's a big difference, y'know." — Derek Hersey

MrKnowItAll

Karisen tutkimus ei perustu pelkästään happisaturaatioon, vaan myös saturaatioon levossa ja rasituksessa (hyvä saturaatio levossa ei välttämättä tarkoita hyvää myös rasituksessa). Saturaatioero on ilmeisesti yksi indikaattori, ei pelkästään hyvä lepoarvo. Sykevaihtelut (pienet epätasaisuudet) ovat tutkinnan alla, samoin verenpaineen muutokset akselilla lepo-aktiiviolo.

Saturaatiomittari on tikkuaskin kokoinen, mutta valitettavasti maksaa muutaman satasen. Jos joskus lähden korkealle isommalla ja kokemattomammalla porukalla, niin otan sellaisen kyllä mukaan. Jos ei saa mistään lainaksi tai vuokralle, niin sitten ostan.
-----------

Aiemmin kertomani case on Lhasasta ja Tiibetin ylängöltä.

teesaa

Samma här - seuraava yli 6000m menevä reissu, niin sormesta mittaava pulssi-happpimittari on mukana. Jenkeissä hinta alhaisimmillaa 199 taalaa, ja pikkaisen helpommin luettava (LED-näyttö) 275 taalaa. Nonin merkkisiä - kai yleisin mittari..?

http://www.scantechmedical.com/pulse_oximeters.htm

Wannabe mies monessa lajissa!

pope

Tarvitsemme 08 Everestille hyvää miestä liituamaan ja paikkaamaan miehenpuolikkaita. Lähdehän mukaan laulamaan Horst Wesseliä rautapohjaiset marssikengät jalassa, douppipäiten kohti maailman huippua. Hyvät miehet ovat aina kortilla Smile

Quote:

Everest 08? Kuka sinne silloin on menossa?

anttioksanen

[quote author=Hmm link=topic=10415.msg76160#msg76160 date=1118991288]

Kyllä se on niin että vaikka väitöskirja käsittelisi jotain kivesten distaalisten verisuonien supistelua 8150 - 8160 metrissä tuulisella kelillä, niin kyllä väitöskirjan tekijä tuntee koko alueen erittäin kattavasti. Varmasti Kariselta löytyy vastaus useimpiin tavallista kiipeilijää askarruttaviin kysymyksiin. Ennen kuin voi lisätä jotain olemassa olevaan tietomäärään ohuen ilman fysiologiasta, niin vanha materiaali pitää hallita kattavasti.

Olet varmaan oikeassa että monet lääkärit varmaan innostuu vähän liikaa. Toisaalta mä luulen että Rob Hall olisi saattanut tulla sieltä Everestiltä hengissä alas asianmukaisella dexametasooni + psykostimulantti kombinaatiolla.

anttioksanen

[quote author=Mikko Vermas link=topic=10415.msg76156#msg76156 date=1118952290]
Kiitos Antti tiedon jakamisesta. En itse ole juuri douppia käyttänyt aikaisemmilla reissuilla mutta 5vko Myllyksen kanssa Perussa heinäkuussa muuttaa pelin luonteen.

Tsekattiin Myllyksen kanssa Kariselta noita sun annostuksia jne ja hänen näkemykset aiheesta ovat sinun kaltaiset. Karinen valmistelee väikkäriä aiheesta ja matskua tohon on kerätty 2001 killan Denalin reissulta nyt Everestiltä.

Tarvitsemme 08 Everestille hyvää miestä liituamaan ja paikkaamaan miehenpuolikkaita. Lähdehän mukaan laulamaan Horst Wesseliä rautapohjaiset marssikengät jalassa, douppipäiten kohti maailman huippua. Hyvät miehet ovat aina kortilla :)   

Kiitos kunniasta, kyllä toi kiinnostaa vakavasti. Olin itse suunnitellut alustavasti Himalajalla kiipeilyä keväällä 2007 ja 2008. Teidän kanssa Everestillä kiipeily kuulostaa heveltin hyvältä. Täytyy suunnitella tätä kesällä.