1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Saako diskejä käyttää

Eli onko reitti kiivetty jos käyttää diskejä myös käsillä (jaloilla kai saa ottaa diskeistä)??

Lisäksi olen nähnyt muutamia jotka käyttävät jaloilla kaiken värisiä oteita mutta käsillä vain reittiin kuuluvia onko tämä yleisesti hyväksyttyä vai onko kyseessä semirainbowkiipeily??

Anonyymi

Älä vaan ota diskeistä kiinni tai isot pojat leikkelee sun valjaat palasiksi.

Ja eiks ainoo oikee sateenkaarikiipeily oo paidatonta...

Vakavasti. Reitit tehdään periaatteessa kiivettäviksi ilman diskejä. Ketään ei pitäisi kuitenkaan kiinnostaa kuinka seinällä harjoittelet.

Anonyymi

Kunhan diskit eivät ole piraattikopioita, niitä saa käyttää kaikissa sellaisissa soittimissa, jotka ovat tehty kyseisten diskien soittamiseen, myös ns. käsisoittimissa.

Anonyymi

mutta miksi niitä sakstanan kalliita diskejä sinne on sitten ruuvattu, jos niitä ei saa käyttää? kysynpähän vaan kun en mistään mitään tiedä...

Anonyymi

muotolevyvalmistajilla on tapana säästää materiaalikustannuksissa, ja niiden paneeleihin jättämät aukot on peitettävä jollain.

Anonyymi

Ne diskit on tarkoitettu pelkästään boulderoidessa kuuluvaksi reittiin. Boulderointihan on muutenkin tarkoitettu pelkästään heikompien (aloittelevien?) kiipeilijöiden harjoitusmuodoksi lajia aloittaessa jolloin ei välttämättä ole vielä tullut hankittua kaikkia oikeaan kiipeilyyn tarvittavia välineitä, kuten valjaita ja köyttä.

Mutta jos siis kiipeät tosissasi, ei niitä diskejä tulisi käyttää.

Hmm

Diskejä ei tietenkään saa käyttää. Ooksä joku idiootti? Smile

"Well, I'll say this: climbing can kill you, but women can destroy you. There's a big difference, y'know." — Derek Hersey

Hmm

kummastunut wrote:
mutta miksi niitä sakstanan kalliita diskejä sinne on sitten ruuvattu, jos niitä ei saa käyttää? kysynpähän vaan kun en mistään mitään tiedä...

Homma on lähinnä niinpäin, että jengi on liian laiskaa ruuvaamaan diskejä pois. Tuli jonninmoista avautumista pm-kisojen reititekijöiltäkin... Smile

"Well, I'll say this: climbing can kill you, but women can destroy you. There's a big difference, y'know." — Derek Hersey

Remu

"Ne diskit on tarkoitettu pelkästään boulderoidessa kuuluvaksi reittiin. Boulderointihan on muutenkin tarkoitettu pelkästään heikompien (aloittelevien?) kiipeilijöiden harjoitusmuodoksi lajia aloittaessa jolloin ei välttämättä ole vielä tullut hankittua kaikkia oikeaan kiipeilyyn tarvittavia välineitä, kuten valjaita ja köyttä.

Mutta jos siis kiipeät tosissasi, ei niitä diskejä tulisi käyttää."

Loistavaa huumoria, kerrankin saa nauraa Rakassa.

Anonyymi

Lähetetty: Tänään @ 18:13 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

"Ne diskit on tarkoitettu pelkästään boulderoidessa kuuluvaksi reittiin. Boulderointihan on muutenkin tarkoitettu pelkästään heikompien (aloittelevien?) kiipeilijöiden harjoitusmuodoksi lajia aloittaessa jolloin ei välttämättä ole vielä tullut hankittua kaikkia oikeaan kiipeilyyn tarvittavia välineitä, kuten valjaita ja köyttä.

Mutta jos siis kiipeät tosissasi, ei niitä diskejä tulisi käyttää. "

ja Tapanilasta löytyy diskejä lähes 16:sta metristä. Aika näppärää aloittelevalle boulderoijalle... Ohessa linkki tuon kommentin kirjoittajalle!

http://digilander.libero.it/caricacell/

Anonyymi

Mä en käytä diskejä käsiotteisiin, mutta jaloilla niitä käytän. Tällaisen periaatteen olen kuullut joltain kokeneemmalta kiipijältä. Mun mielestä ihan hyvä periaate, tekee kiipeemisestä vähän haasteellisempaa ja lisäks sisäseinille merkittyjen reittien vaikeudet täsmää silloin mun mielestä aika hyvin.

Anonyymi

Ainakin Tapanilassa on laitettu lappu seinälle jossa lukee että reitit on kreidattu siten että käsillä käytetään seinän muotoja + esim. punaisia otteita. Jaloilla saa käyttää em. punaisia otteita, diskejä + seinän muotoja.

:shock:

Anonyymi

Hyvä Vieras "caricacell",

Remu osaltaan todisti, ettei kirjoitukseni ollut turha.

Jos noin asialliselle linjalle lähdetään, niin kaikilla seinillä jossa olen käynyt on ollut ystävällistä henkilökuntaa ( tai edes lappu seinällä ) joka selventää tuota diski/greidi-politiikkaa.

Ja mitä siihen tulee, niin tuntuu olevan melkolailla yleistä että diskit on tarkoitettu reiteissä jaloille, muttei käsille.

Kuitenkin alkuperäiselle kysyjälle voisin todeta ettei greideistä kannata niin kauheasti stressata. Älä myöskään stressaa siitä mikä on muiden mielipide johonkin kiipeilysuoritukseesi. Älä aja itseäsi onsight-redpoint-clipstick-sekoilun keskelle. Kannattaisi kuitenkin miettiä että sinähän siinä olet kiipeämässä. Jos mielestäsi joku reitti on erinomaisen hieno, mutta joudut käyttämään siihen diskiä, niin anna mennä vain. Itsesi vuoksi kaiketi kiipeät etkä sen takia että voit kehua muille greideilläsi.

Kiipeä, pidä hauskaa!

Anonyymi

Kivoja reittejä saa aikaan myös käyttämällä pelkästään diskejä ja muotoja. Näin esim. pyllymurossa.

Anonyymi

Mä tykkään ainakin Tapanilan reiteistä, kun ei käytä diskejä ollenkaan. Tulee paremmin käytettyä seinän muotoja hyväksi ja tekniikka kehittyy paremmaksi. Myös helpommilla reiteillä kun käyttää jaloilla pelkkiä muotoja saa kiipeilyyn lisää haastetta.

Anonyymi

Mielestäni tuo on aivan perseestä jos reittissä on eri otteita jaloille kuin käsille. Sisäkiipeily on muutenkin homojen hommaa niin tämmöinen menettely tekee siitä aivan sietämätöntä.

Anonyymi

Myllypurossa on kaikki reitit on tehty ilman diskejä kiivettäviksi! Siis ei diskejä käsille eikä jaloille. Diskit (+seinän muodot) sensijaan muodostavat omia linjoja ainakin neljä kappaletta. Näistä diskireiteistä löytyy aivan loistavia muuveja!

Anonyymi

Jos sisältä nyt jotain järkeä haluaa löytää, niin onhan se nyt perkele, jos jaloille ja käsille käytetään eri otteita. Ei kai ulkoreiteillekään (eliminaatit pois sulkien) otteita yht'äkkiä ilmesty jaloille, jos ei niitä ollut siinä käsillekään.

Epäselvyyksien välttämiseksi:

Tapanilan (Virtasen) lanseerama politiikka sekakäytöstä on siis hanurista, mutta harjoittellahan voi kumisella nukellakin...

Anonyymi

itekkään en sekakäyttö ideasta tykkää, mutta turha siitä on hernettä nenään vetää. Suurin osa kiipeilykeksuksen reitintekijöistä tekee reitit itse asiassa niin että kyllä ne menee ihan ilman niitä jalkadiskejäkin järkevästi...