Kyynerpää sijoiltaan overhangia kiivetessä?

1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus

Heip. Tuli innostuttua taistelemaan itselle liian vaikeaa vähän negaa reittiä jolla tuli vastaan paljon tosi outoja asentoja. Vasta kun tulin takaisin alas huomasin että kyynerpäätä kuumottaa ja kyynärvarren pikkurillinpuoleinen luu törrötti ihon alla kyynerpään kohdalta ainakin sentin verran liian ulkona, ellei enemmänkin. Mitään hurjia kipuja siinä ei ollut mutta pientä kipua ja hermopuristusta havaitsin. Kiivetessä en huomannut missä kohtaa tuo olisi tapahtunut.

Reilu tunti tuosta olin röntgenissä ja luut olivat kuulemma paikallaan. Eli jos jotain olikin ollut sijoiltaan se oli mennyt itse kääntelemällä ja rentouttamalla takaisin paikalleen.

Onko jollakulla kokemusta tai tietoa tuollaisesta tai tietoa onko tuo ylipäätään mahdollista. Nyt käsi toimii ja joka suuntaan pystyy vetämään mutta kyllähän sitä vähän särkee ja jotain hermosäteilyä käden/sormien suuntaan on havaittavissa. Ja vielä, jos tuollainen tapahtuu, hajoaakohan siinä jotain siteitä tms ja tuleekohan kiipeämiseen pitkäkin tauko. Paikallisesta lekurista en saanut irti oikein muuta kuin että "ei näytä enää olevan sijoiltaan -> ei toimenpiteitä". Huomattava turvotus hävisi puolessa päivässä sen jälkeen kun luu oli takaisin "paikallaan".

Kaikki vinkit ja info tervetullutta, kuulopuheetkin.

Ota yhteyttä urheiluun erikoistuneeseen ortopediin tai urheilulääkäriin. Esimerkiksi Mehiläisen urheiluklinikka. Osa kyynerpään vammoista ei parane ns. konservatiivisella hoidolla, eli ilman kirurgista hoitoa. Voi olla että samoissa olosuhteissa samalla tavalla niveltä kuormitettaessa se subluksoituu/dislokoituu samalla tavalla.

Spesialistin arvio sun vammasta maksaa vähemmän kuin uudet 5.10 tossut, ja voi olennaisesti vaikuttaa tärkeän harrastuksen jatkumiseen.

T: Antti

Lääkäritkin ovat vain ihmisiä ja voivat antaa virheellisiä lausuntoja... Yhdestä kerrasta ei mielestäni kannata olla vielä huolissaan, tai ainakaan mennä leikkaukseen. Jos ei pahemmin vaivaa, niin odottele että paranee ja treenaa vastalihaksia ja muuta, ja toivo että ongelma ei toistu. Jos satut käymään hyvällä lääkärillä, niin hän varmastikin voi kertoa hyviä vinkkejä ongelmien välttämiseksi.

Mulla on ollu kyynärpäiden kanssa aika paljon ongelmia aiemmin, joskus -97/98 meni 2x sijoiltaan, ihan siis kyynärpää kupista ulos ja porukalla vetivät paikoilleen sairaalassa. Sitte oli useamman vuoden tauko ja joskus 2003  toistu taas, kupista ulos. Nyt viime huhtikuussa meni taas, ilmeisesti tällä kertaa samalla tavalla kuin sulla, eli pikkurillin puoleinen luu törrötti, se meni paikoiltaan kun hankalassa asennossa pumppasin siteitä vähän ekstratiukalle ja sen sai heti paikalleen kun otti ranteesta kiinni ja veti käden suoraksi. Se että meni noin helposti pois paikoiltaan, ei ole ihme, koska aiempien sijoiltaanmenojen jälkeen tuo on kyllä ollu pikkusen epävakaa tietyntyyppisiin kiertoihin, joka just tuolloin tuli. Jotainhan tosta on selkeästi hajalla, mut ei oo kyl mitään aikeita leikkaukseen, rakennehan on ihan erilainen ku esim olkapäässä, jossa se löysyys jää ihan eritavalla.

Aiemmat kunnolliset kyynärpään sijoiltaanmenot on ollu aika hankalia saada paikalleen, tuskasimpana muistona 2003 tapiolan diacorissa jonkun yleislääkärin tekemänä, 2 yrityksen jälkeen kysyin että "osaatsä tän nyt varmasti?", 5 yrityksen jälkeen sanoin että "heippa" ja lähin Jorviin laitatuttaa käden paikalleen. Kyynärpään sijoilleen laittaminen noin ylipäänsä on selkeästi tuskasempaa kuin olkapään sijoilleen laittaminen, yhen lähteen mukaan ne jopa usein tehdään anestesiassa jota mullekkin ekalla kertaa tarjottiin, mut olin jo kerenny syömään jonkun sämpylän siitä sairaalan automaatista..

Kiitos tähänastisista. Menikö sulla JM nivelsiteitä kyynerpäästä kun se on mennyt sijoiltaan? Mulla tuskin meni ainakaan pahasti, mutta vähän tuntuu sellaista nivelsiderevähtymän tyyppistä tuntemusta kyljen puolella nivelen sivussa.

Huomiseksi vasta sain ortopedin, saa nähdä mitä hän meinaa. Oireita on selvästi mutta ne on aika lieviä..

Emmätiiä, kun ei tosta oo ikinä otettu mitään röntgeniä kummempaa. -97 olin vielä aika junnu, mistään magneetikuvista hädin tuskin kuullutkaan, sittemmin ois varmaan ollu aika vaikea vakuutusyhtiöltä mitään kysellä, kun vamma on ns. vanha. Ilmeisesti jotain on vähän hajalla, kun se ei toi oo tukeva kiertäessä. Eli jos vaikka jostain kaiteesta ottaa kiinni kämmen alaspäin ja lähtee kiertämään vastapäivään(vasen käsi), eli peukaloa ylöspäin, kyynärpäässä vihlasee/muljuu. Vähän olin tuon kaiteen kanssa havaitun perusteella aavistellu että toi viimekevään muljahdus vielä tapahtuu ja yllättävän helpolla sitten tapahtukin. Leikkauspöydälle en omani kanssa tässäkään vaiheessa lähtisi, tuskin siitä tarpeeks isoa hyötyä ois haittoihin nähden, kun kuppi on ehjä.

keskimäärin lähes aina kyynärpään luksaatio hoidetaan konservatiivisesti lyhyellä immobilisaatiolla. eli vähän aikaa kipsissä. tuon kertomuksesi mukaan vaikuttaisi siltä että itse kyynärnivel ei ole luksoitunut(mennyt paikoiltaan vaan capitulum radii eli värttinäluun pää. Jos menee helposti paikoilleen niin ei tarvii leikata.
Lähes joka vaivaan löytyy kyllä joku kaveri (anakin hesasta) joka leikkaa kyllä kun lyöt rahaa tiskiin.

Partioaitta