1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Deco
Kaksi suomalaiskiipeilijää kuoli Kebnekaise-vuorella

Syvä osanottoni

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2229145

Uncle

http://www.expressen.se/Nyheter/1.2077671/tva-doda-i-olycka-pa-kebnekaise

Eli Storglaciären:lla ovat olleet. Mentiin viime keskiviikkona ko jäätikön yli Tarfalasta Östralle kun helikopteri toi jäätikölle laskuvarjojääkärikillan kouluttajat eli kurssi lie ollut  menossa juuri onnettomuuden aikana.

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6165674

Osanottoni.

Uncle

--
Elämä on vähän niinkuin peli ilman savetusmahdollisuutta
mutta julmetun hyvillä grafiikoilla

jari

Katsoin samaa, että kilta par'aikaa paikanpäällä. Lieneekö kurssilaisia vai muita huono-onnisia?

Kim Öhman
Käyttäjän Kim Öhman kuva

Kurssilaisia.

Osanottoni.

TuomasK

Paska juttu.

Osanottoni.

halo

Osanottoni.

BelowZero

Pallins korridoria pitkin olivat yrittäneet ylös. Viedäänkö ryhmiä Pallinsiakin pitkin? Eiks se se oikealla puolella oleva reitti ole se mistä ryhmät tarpoo ylös (nimeä en muist olisko Halspasset tai jotain) No, ihan killan kurssilaisia olivat olleet joten ei varmasti ole kokemusta kuten joissakin uutisissa oli ilmoitettu. Joskus oli juttua, ettei ilman UIAGM pätevyyttä sais enää kohta opastaa Norjan ja Ruotsin vuorilla. Saas nähdä onko tällä vaikutusta. Oli miten oli, osanottoni.

Mika M
Käyttäjän Mika M kuva

Myös Vaiskan ryhmä on käsittääkseni paikalla, mutta onnettomuus sattui juuri Killan ryhmälle. Itse olin menossa mukaan Vaiskan reissulle, mutta jouduin perumaan perheenlisäyksen vuoksi. Ikävä onnettomuus.

Osanottoni.

TuomasK

Vaiskan poppoo palasi viime viikolla. Ja Halspassetin kautta tosiaan ainakin Vaiska käyttää huipulla. Mun ymmärryksen mukaan Pallinssin yläosassa on suht kettumainen lumilippakin aiheuttamassa tilanteita..

jannemaijanen

Olin viime viikolla Vaiskan kurssilla ko seudulla mutta lähdimme tuolta jo viime keskiviikkona. Kiipesimme tosiaan eri reittiä nordtopille, eli Halspassetin kautta mikä taitaa olla aavistuksen helpompikin reitti.

Meitä kohti tippui myös yksi kivi siinä Halspassetin alapäässä kun olimme siirtymässä long ropeen mutta se pysähtyi onneksi juuri ja juuri ennen etummaisia kiipeilijöitä.

Mutta todella valitettava tapaus. Osanottoni.

Mika M
Käyttäjän Mika M kuva

Ok. Ilmeisesti peruuttaneita oli useampi, koska kolmas viikko oli peruttu. Sen piti päättyä vasta 28.7. tai sitten osa on siirretty Killan ryhmään.

Andy Mugen
Käyttäjän Andy Mugen kuva

Osanottoni omaisille, ystäville ja paikallaolleille.

Tuntuu lakoniselta todeta, mutta en keksi muutakaan:
Mountains are not beautiful or ugly, they are just dangerous...

"Free Your Mind And You Ass Will Follow..."

BelowZero

Epäilyttää vaan toi Pallinsin juttu. Pari kertaa olen ollut Kebnellä ja ei ole kertaakaan Pallins ollut lähimainkaan kiivettävässä kunnossa. Aina hervoton lumilippa, joka todella helposti saattaa tulla niskaan. Lisäksi on kapeimillaan jotain 10-15 metriä eli ei siinnä pahasti pysty väistelemään. En kyllä lähtis tota reittiä pitkin opastamaan ketään ylös. Vähän niikuin kaivais verta nenästä mikäli suurempia porukoita lähtee kiipeämään tosta. Noin killan kurssilaiset ovat meinaan ollut molemmilla kerroilla Kebnellä kun itse olen siellä ollut ja porukkaahan siellä näyttää olevan ihan hemmetisti. Olisko vaan niin, että ovat kuitenkin menneet Halspassettia pitkin... Toivon edes niin ettei homma mene mihinkää huolimattomuuden / piittaamattomuuden piikkiin.

Samo-vaari

Osanottoni.

Juha Viitala

Ensinnäkin osaanottoni kaikille, jota turma koskettaa. Erittäin valitettava tapahtuma. Onneksi media on ainakin toistaiseksi aika kiihkottomasti käsitellyt asiaa.

Mielestäni on turhaa tässä vaiheessa lähteä syyttämään tai vihjailemaan ketään välinpitämättömyydestä tai huolimattomuudesta, kun olosuhteista, reitin kunnosta tms. ole tarkempia tietoja.

Toivotaan, että tapaus tutkitaan tarkasti ja jälkipyykkiä voidaan pestä kun yksityiskohdat on selvillä.

kosto

Spekulointi on aina mielenkiintoista. Itsekin suuntasin heti uutisen luettuani tälle palstalle katsomaan, josko täältä löytyisi jotain mielenkiintoisia kannanottoja tai jopa tietoja.

Valitettava onnettomuus joka tapauksessa, vaikka riskit lienevät olleenkin tiedossa.

[quote author=Juha Viitala link=topic=31628.msg177953#msg177953 date=1280298439]
Mielestäni on turhaa tässä vaiheessa lähteä syyttämään tai vihjailemaan ketään välinpitämättömyydestä tai huolimattomuudesta, kun olosuhteista, reitin kunnosta tms. ole tarkempia tietoja.

Toivotaan, että tapaus tutkitaan tarkasti ja jälkipyykkiä voidaan pestä kun yksityiskohdat on selvillä.

sikapexi

Syvä osanottoni läheisille. Kyllähän tällaiset tapaukset ulkoilmaihmisiä koskettavat, varsinkin jos on itse samoissa ympäristöissä touhunnut.

Tunturiaseman johtaja Hans Norén kertoo lehtihaastattelussa työskennelleensä siellä neljä vuotta "ja ennen näitä tapauksia ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sattunut yhtään".
Ei ehkä viimeisten neljän vuoden aikana, mutta aiemmin kuitenkin:

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Kebnekaisella+tapahtunut+useita+onnettomuuksia/1135258872985

BelowZero

[quote author=Juha Viitala link=topic=31628.msg177953#msg177953 date=1280298439]
Ensinnäkin osaanottoni kaikille, jota turma koskettaa. Erittäin valitettava tapahtuma. Onneksi media on ainakin toistaiseksi aika kiihkottomasti käsitellyt asiaa.

Pahoitteluni mikäli joku koki aikaisemman kommenttini syyttävänä. Lähinnä haluaisin tietoa mitä reittiä pitkin ryhmä yritti nousta. Muutamassa artikkelissa on sanottu Pallins mutta samaisissa jutuissa on sanottu, että ryhmä oli erittäin kokenut ja viettivät joka kesä aikaansa kyseisellä jäätiköllä. Joo, kyllähän killalla on joka kesä noi kurssit mutta tossa köysistössä olis kurssilaisia neljä kappaletta, joten kokemus heidän osaltaa ei varmaan ollut ihan taso "joka kesä Kebnellä". Oliko siis samanlaisia epätarkuuksia myös muissakin tiedoissa kuten tuossa reittissä? Mitä tulee tulee tuohon spekulointiin ym. on se minusta tervettä etenkin kun mahdollisesti sitä kautta pystyy paremmin ymmärtämään tilannetta,

quos

Pallinsin korridorista ruotsin lehdet edelleen puhuu. Aftonbladetin sivuilla on luonnoskartta tapahtumapaikasta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7535081.ab

Henkka

Artikkelissa puhutaan valtavasta kivijärkäleestä ja ilmoitetaan kiven painoksi 500 kg. Tuo 500 kiloa on kiven ominaispaino huomioon ottaen noin 200 litraa eli sellainen tynnyrin kokoinen kivi on sieltä (lehtitietojen mukaan) pudonnut/vierinyt lähes 50-asteista rinnettä. Kauheasti spekulointia tämän ympärillä ei kannattane harrastaa. 

Omaisille ja ystäville voimia.

BelowZero

[quote author=quos link=topic=31628.msg177963#msg177963 date=1280318668]
Pallinsin korridorista ruotsin lehdet edelleen puhuu. Aftonbladetin sivuilla on luonnoskartta tapahtumapaikasta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7535081.ab

Näin näkyy olevan, tässä kuvassa Pallins vasemmalla Halspasset oikealla. Molemmat reitit lumessa.

EDIT: Pallins on muistaakseni jyrkimmillään karvan päälle 60 astetta.

EDIT2: Mulla on sellainen tutina, että tämän jälkeen ei tuolla opasteta ilman UIAGM:n papereita.

piisku

[quote author=BelowZero link=topic=31628.msg177967#msg177967 date=1280322604]

EDIT2: Mulla on sellainen tutina, että tämän jälkeen ei tuolla opasteta ilman UIAGM:n papereita.

Miten niin, kuinka joku vois opastamisen kieltää muilta? Ja onhan LJK pitäny noita kursseja onnistuneesti jo vaikka kuinka kauan.

BelowZero

[quote author=piisku link=topic=31628.msg177969#msg177969 date=1280324902]
[quote author=BelowZero link=topic=31628.msg177967#msg177967 date=1280322604]

Miten niin, kuinka joku vois opastamisen kieltää muilta? Ja onhan LJK pitäny noita kursseja onnistuneesti jo vaikka kuinka kauan.

Ihan lakisääteisesti. Alppimaissa pitää olla UIAGM pätevyys. Sama pätee jenkkeihin. Myös ruotsalaiset ja Norski kiipeily oppaat ovat nykyään pääsääntöisesti UIAGM koulutuksen läpikäyneitä. UIAGM koulutus kestää palttia rallaa neljä vuotta, joka puolestaan antaa hyvät lähtökohdat opastustoimintaa. Opas vastaa aina asiakkaidensa turvallisuudesta. Pääsääntöisesti yhtä opasta kohden on max 2 asiaksta kun lähdetään kiipeämään. LJK:n kaverilla ei ole KKK/RCI saati sitten UIAGM pätevyyttä.

EDIT: En viittaa tässä kehenkään syyllistävästi. Tuon esille vain faktat.