1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Jyrki Komppa

Kävin juuri killan sivuilla. Katsoin  huvikseni käyttävätkö Blancin tunturilla UIAGM-opasta mukana?
Ymmärtäisin että eivät. Kyllä tämä Pohjolan systeemi on ihan puuhastelua, se on minun mielipiteeni. Ilman UIAGM-tutkintoa ei pitäisi sallia kaupallista toimintaa. Porukoitahan voi aina kasata, ja mennä mihin haluaa, mutta jätetään bisnes  ammattilaisille.

Jatkokurssi Ranska
Jatkokurssia ei pidetä vuonna 2010. Alla olevat tiedot ovat kesältä 2009.

Jatkokurssi - Ranska (Mt. Blanc, Chamonix)
15.-17.5.2009
17.7.-2.8.2009

Jatkokurssi lähtee siitä, mihin Jäätikkökurssi päättyi. Harkintaa ja päätöksentekoa toimista ja reiteistä siirretään yhä enemmän kurssilaisille. Köysistöt liikkuvat jäätiköillä ja vuorilla itsenäisesti ilman kouluttajaa. Kaikki osallistujat, kouluttajat mukaanlukien, kulkevat kuitenkin samaa reittiä.
Käymme luonnollisesti reitit etukäteen läpi köysistöjen kanssa ja ohjeistamme, miten ne kannattaa kulkea. Tällä ohjeistuksella ja reittien valinnalla ( köysistön taso huomioonottaen ) pyritään minimoimaan riskit, jotka mm. vuoriston korkeudesta johtuen ovat kuitenkin suuremmat kuin Kebnekaisella.

Kurssin tavoitteena on, että jokainen kurssilainen nousee Mont Blancin huipulle ja palaa vuorelta turvallisesti Chamonixiin.

BelowZero

[quote author=Filemon link=topic=31628.msg178031#msg178031 date=1280474089]
Killan Kebne-kurssien tiimoilta on muistaakseni tälläkin foorumilla ollut juttuja riskaabelista toiminnasta viime vuosina. Alueella samaan aikaan olleet ammattioppaat ovat kiinnittäneet huomiota mm. juuri päiväsaikaan rännejä nouseviin killan köysistöihin ym. Onkohan killan kokeneempia ohjaajia jäänyt toiminnasta liikaa pois vai mitähän hommassa on tapahtunut..?

En nyt ihan muitta mutkitta lähtisi tuomitsemaan killan kouluttajia tai heidän tasoaan. Tosin on huomattavaa, kuten jo tuossa on aikaisemminkin todettu, että kouluttajien kokemustaustassa on paljon eroja. En tiedä tämänvuotisesta Kebne kurssista mutta ainakin edellisinä vuosina mukana on ollut useampiakin todella vahvoja kiipeilijöitä. Tosin se ei välttämättä korreloi mitenkään tuon turvallisen opettamiskyvyn kanssa. Henk. kohtaisesti minusta ylipäätäänkin jokaisella, joka ottaa vastatakseen opastamistehtävän, johon sisältyy huomattavia riskejä tulisi olla kattava koulutus tuota tehtävää varten.

Minusta on vieläkin outoa miksi nyt tehtiin kyseinen reittivalinta. Normaalisti reitillä on ollut paljon lunta. Mikäli lumi sulaa syntyy vettä. Kun syntyy vettä voimistuvat eroosiovoimat. Kun sataa vettä nousee riski vielä tätäkin suuremmaksi. Mitä tulee Kebnen yö nousuihin. Saavutetaan tällä kyllä etua mutta ei samalla tavalla kuin Alppien nelitonnisilla joilla yö pakkaset ovat huomattavasti tiukemmat. Kebnellä pakkanen ei usein laske heinäkuussa yölläkään kuin pari astetta pakkaselle. Vasta kun yöpakkaset ovat yli kymmenen astetta alkaa tuolla olla ratkaiseva vaikutus maamassojen liikkeisiin.

Mitä taasen tulee killan kursseihin, onko kyseessä ylipäätään mikään jäätikkövaelluskurssi jos tarkoituksena on huiputtaa vuoria. Mielestäni on jotenkin nurinkurista etsiä keinoja olla palkkaamatta kunnollisia opaskoulutuksen läpikäyneitä vuoristo oppaita kurssille, jonka on läpikäynyt jo 1500 Suomalaista. Noilla koulutettavien määrillä kyseessä ei ole mielestäni enää harrastustoiminta etenkin kun suurin osa koulutettavista ei ole edes killan jäseniä. Alppi vaiheessa tuo homma kääntyy jo mielestäni erittäin negatiiviseksi kun jo lakisääteisestikkin Ranskassa ei saa opastaa ilman UIAGM papereita. Niinpä Kilta "vaan kuljettaa asikkaansa mestoille" ja tästä eteenpäin kouluttajat eivät ole kouluttajia vain tavallinen osa retkikuntaa, jotka muitten mukana kipeävät Blancille. Ammattioppailla Blancin reisulla opas suhde on muistaakseni yksi opas jokaista kahta opastettavaa kohden. Killan reissuilla edes tuo ei tietääkseni täyty.  

glenni

Tämä on erittäin valitettava tapahtuma ja surullinen.

Olen itse käynyt killan kurssin pari vuotta sitten ja siitä jäi paha maku suuhun. Olhava oli hyvä, mutta siellä olikin noita vanhoja ja kokeneita kouluttajia. Kebnellä taasen meni sitten kokenemattomampien kouluttajien takia "vähän" asiat pieleen. Tosiaan heko-pelastus oli silloin tarpeen ja sen pelastuksen jälkeen minä kieltäydyin lähtemästä enää kiipeilemään poikien kanssa. Jäätikkökurssihan se olikin ja sellaisena sen olisi pitänyt pysyäkin, ei kilpajuoksuna siitä mikä porukka huiputtaa eniten ja nopeimmin (no rehellisyyden nimissä on toki mainittava, että kaikki kouluttajat eivät osallistuneet ko. kilpajuoksuun)... Jäätiköllä pojat osaa kyllä toimia ihan ok, mutta se kiipeileminen on sitten asia erikseen. Kuten Filemon totesikin niin minäkin sain huomata omaavani paremmat tiedot kiipeilystä kuin osa kouluttajista Kebnellä. Olin aivan uusi tulokas lajille kuitenkin, eli se pisti omat hälyytyskellot soimaan.

Blancille en sitten poikien kanssa olisi lähtenyt mistään hinnasta - se kuulosti jo aivan liian vaaralliselle. Ideana tosiaan, että kilta vain järjestää kuljetuksen ja "kurssilaiset" toimivat omatoimisesti köysistöinä. Ei kiitos Kebnen koulutuksella. Blancillakin piti olla joku jolla oli hieman parempi koulutus jotta se järjestetään. En nyt muista sitä koulutusta tähän hätään.

Todella valitettavaa, että hieno idea kurssista on tavallaan menty pilaamaan noilla huiputuksilla ja toivonkin, että kilta miettii tulevaisuuden toimintaansa erittäin tarkasti.

Lopuksi vielä suruvalittelut kaikille turmassa osallisena olleille.

Filemon

[quote author=BelowZero link=topic=31628.msg178034#msg178034 date=1280481086]
En nyt ihan muitta mutkitta lähtisi tuomitsemaan killan kouluttajia tai heidän tasoaan.

Nooh, ei tässä nyt mikään tuomitseminen ollut kyseessä. Kuten itsekin aikaisemmassa viestissä totesin, on osa ohjaajista on erittäin kokeneita. Tosin olen itse nähnyt noihin hommiin selkeästi liian kokematontakin porukkaa.

Näiden asioiden miettiminen on mun mielestäni ihan perusteltua. Ei syyllisten etsinnän vaan vastaavanlaisten tapahtumien ennaltaehkäisyn vuoksi. Jos vaarantavat virheet kurssitoiminnassa on viime aikoina lisääntyneet, on sen taustalla todennäköisesti joku perustavampaa laatua oleva syy.

-Filemon

Anonyymi

Kyllä tuossa kieltämättä mennään rimaa hipoen (ja itseasiassa alikin) monessakin mielessä: Pohjoismaissa ei tutkintoa oppailta vaadita (vielä) lakisääteisesti, mutta esim. tuo järjestely jatkokurssilla on aika erikoinen - kilta järjestää kurssin, perii maksun, ja mukana on kouluttajia, mutta kiertääkseen paikallista lainsäädäntöä, ollaan ikäänkuin kaveriporukalla reissussa, asiakkaat ilmeisesti omissa köysistöissään (?). Vaikka toisaalta jo tuossa kurssikuvauksessa käytännössä luvataan että kouluttaja kantaa vastuuta edelleen ("Harkintaa ja päätöksentekoa toimista ja reiteistä siirretään yhä enemmän kurssilaisille" ja "Käymme luonnollisesti reitit etukäteen läpi köysistöjen kanssa ja ohjeistamme, miten ne kannattaa kulkea"), mikä on aika ristiriitaista asiakkaan näkövinkkelistä. Laiton opastoiminta Ranskassa jo sellaisenaan asettaa Killan aika kyseenalaiseen valoon.

Ja tosiaan pointtihan tässä on erityisesti se, että vaikka Killalla olisikin kokeneita ja taitavia kiipeilijöitä (ja varmasti niitä onkin), ei se yksistään anna itseasiassa minkäänlaisia valmiuksia _opastaa_ asiakkaita näissä askareissa. Tällainen puuhastelu olisi hyvä pitää kaveriporukassa, ja jättää maksullinen toiminta niille joilla koulutus siihen on.

BelowZero

[quote author=glenni link=topic=31628.msg178035#msg178035 date=1280483407]
Kebnellä taasen meni sitten kokenemattomampien kouluttajien takia "vähän" asiat pieleen. Tosiaan heko-pelastus oli silloin tarpeen ja sen pelastuksen jälkeen minä kieltäydyin lähtemästä enää kiipeilemään poikien kanssa. Jäätikkökurssihan se olikin ja sellaisena sen olisi pitänyt pysyäkin, ei kilpajuoksuna siitä mikä porukka huiputtaa eniten ja nopeimmin (no rehellisyyden nimissä on toki mainittava, että kaikki kouluttajat eivät osallistuneet ko. kilpajuoksuun)... Jäätiköllä pojat osaa kyllä toimia ihan ok, mutta se kiipeileminen on sitten asia erikseen.

Täytyy heti todeta, että en ole koskaan ollut millään killan kursilla mutta tunnen muutaman tuota koulutustyötä tehneen kaverin. Sivusta olen myös seurannut killan yleistä toimintaa kun kerta olen samalle tontille sattunut. Tuon kommenttisi perusteella homma on mennyt kyllä todella pieleen, jos tarkoituksena on jäätikkökursilla vettää jotain peak bagging showta. Mitä kouluttajiin tulee tiedän, että kokeneemilla on sosiaalisia paineita olla viettämättä kesää teltassa Kebnen kyljessä etenkin kun on muita aikaavieviä projekteja. Ilmeisesti nuo kokemuksen omaavat ovat sitten suosiolla jättäneet koulutuksen muiden tehtäväksi.

Anonyymi

[quote author=glenni link=topic=31628.msg178035#msg178035 date=1280483407]
Tämä on erittäin valitettava tapahtuma ja surullinen.

Olen itse käynyt killan kurssin pari vuotta sitten ja siitä jäi paha maku suuhun. Olhava oli hyvä, mutta siellä olikin noita vanhoja ja kokeneita kouluttajia. Kebnellä taasen meni sitten kokenemattomampien kouluttajien takia "vähän" asiat pieleen. Tosiaan heko-pelastus oli silloin tarpeen ja sen pelastuksen jälkeen minä kieltäydyin lähtemästä enää kiipeilemään poikien kanssa. Jäätikkökurssihan se olikin ja sellaisena sen olisi pitänyt pysyäkin, ei kilpajuoksuna siitä mikä porukka huiputtaa eniten ja nopeimmin (no rehellisyyden nimissä on toki mainittava, että kaikki kouluttajat eivät osallistuneet ko. kilpajuoksuun)... Jäätiköllä pojat osaa kyllä toimia ihan ok, mutta se kiipeileminen on sitten asia erikseen. Kuten Filemon totesikin niin minäkin sain huomata omaavani paremmat tiedot kiipeilystä kuin osa kouluttajista Kebnellä. Olin aivan uusi tulokas lajille kuitenkin, eli se pisti omat hälyytyskellot soimaan.

Blancille en sitten poikien kanssa olisi lähtenyt mistään hinnasta - se kuulosti jo aivan liian vaaralliselle. Ideana tosiaan, että kilta vain järjestää kuljetuksen ja "kurssilaiset" toimivat omatoimisesti köysistöinä. Ei kiitos Kebnen koulutuksella. Blancillakin piti olla joku jolla oli hieman parempi koulutus jotta se järjestetään. En nyt muista sitä koulutusta tähän hätään.

Todella valitettavaa, että hieno idea kurssista on tavallaan menty pilaamaan noilla huiputuksilla ja toivonkin, että kilta miettii tulevaisuuden toimintaansa erittäin tarkasti.

Lopuksi vielä suruvalittelut kaikille turmassa osallisena olleille.

Eikös kurssin "vetäjän" pitäisi pikemminkin lopettaa heti alkuun kaikenlainen kilpajuoksu vuorilla/jäätiköllä. Niistä ei koskaan seuraa ainakaan mitään hyvää.

Miksu

Itsellani ei ainakaan ole mitaan pahaa sanottavaa Killan toiminnasta. Ja mitaa tulee alppioppaiden toimintaan esim. Mont Blancilla, niin surutta viedaan asiakkaita lapi esim. Gouterin rannista ihan mihin paivan aikaan tahansa. Ja kivea sataa alas. Suurimmalla osalla muodollisista opaspatevyyksista voi pyyhkia ainakin Pohjoismaissa persetta. Alpeilla asia onkin sitten erikseen, sinne kun tuskin ihan kovin monella pohjolan viikingilla on edes asiaa.

Osanottoni omaisille ja voimia lasnaolleille. 

-Teach people how to think, not what to think-

BelowZero

[quote author=BantamGrappler link=topic=31628.msg178040#msg178040 date=1280497147]
Suurimmalla osalla muodollisista opaspatevyyksista voi pyyhkia ainakin Pohjoismaissa persetta. Alpeilla asia onkin sitten erikseen, sinne kun tuskin ihan kovin monella pohjolan viikingilla on edes asiaa.

Tuolla pätevyydellä viitataan tässä yhteydessä tuohon vuoristo opas koulutukseen ja UIAGM pätevyyteen eikä eräopas tai vastaaviin juttuihin. Kyllä noi "pohjolan viikingit" opastavat ihan menestyksekkäästi tuolla Alpeilla.