1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi

Anonymous wrote:
Kyllä te jaksatte.

Itte oon käynyt ko. vuorella ja kyl toi kouru on todellakin 60 astetta!

On mitattu oikein eikä mitään prossiii!

Ja kun vetää sopivasti spiidii, niin ainaskin 70, ellei peräti sata astetta :roll:

Mama

Anonymous wrote:
Mama wrote:
Asiaa sen paremmin rtuntematta, mutta jotkut täällä ihmetteli miten jätkä on päässyt sinne 60-asteisen päälle. Eikai pakko ole kiivetä samaa linjaa jota laskee?

öööööh??? Juurihan tuossa pasmakin selostuksessa lukee, että ylös mentiin Manzara couloiria, siis juuri sitä mitä sama herra sitten laski alas. Kyseessä on kyllä varmaan eri vuodenajat. Eli kesällä siitä ylös ja talvella alas.

Jep, myönnän, en lukenut noita juttuja ja tämän keskustelunkin kai sitten turhan kevyesti. Siirryn hiljaa takavasemmalle Smile

PasMak

Moi vaan taas kaikki!

Olette kai myös käsittäneet, että tuo 60 astetta ei ole tuo korkeusero, vaan osa siitä.

Arviono mukaan noin alle 200 korkeusero metriä ja loppu onkin sitten loivempaa.

Kuva valehtelee jyrkyyden, eli käykääpä katsomassa tuota vuorta ja aluetta siellä on hyviä laskupätkiä vaikka kuinka!

Kun lähden lähivuosina tuonne uudelleen keväälllä laskemaan enemmän niin pitää ottaa sivukuviakin reiteistä niin ehkäpä ne kertoo enemmän!

t:PasMak

Anonyymi

pah. alle kolkyt astetta. näkeehän tuon jo kuvasta, rakennuksesta ja noista puista, jotka siellä alhaalla on. ei edes turkissa voi puut kasvaa noin vinoon ja rakennusmiehet olla niin kännissä, että seinät on noin vinossa, jos tuo myötäle ois edes lähelläkään 60. tahkon musta pekkakin on jyrkempi. jos lumi ois nuoskaa, joutuis tollaset mäet lykkimään alas. kaikenlaista soopaa sitä ihmiset internettiin viitsii laittaa. en kyllä ala.

Anonyymi

PasMak wrote:
Arviono mukaan noin alle 200 korkeusero metriä ja loppu onkin sitten loivempaa.

Eli siis laskit Näsinneulan korkeuden verran 60 asteista? Näsinneula on 150 metriä korkea, joten vähän enemmänkin siis.

Stailaiset kun eivät Tampereella käy, niin Pasilan linkkimasto on 175 metriä. Siis tämä

http://photoweb.lodestone.org/photo/1543/fi

Sieltä siis 60 asteista koko matka alas. Joopa joo.

PasMak

No eipä tartte tietämättömien uskoa!

Anonyymi

Just näin taitoi joku ottaa nokkiinsa kun ei itse osaa edes laskea!

saatikka sitten kiivetä!

Hyvä PasMak 1-0!!

Tsemppiä PasMakki vaan matkoille ja laskuille ja sivuillasi pysytään aktiivisesti mukana suurella joukolla.

Olet sentään tyyppi joka tekee eikä vaan morkkaa toisten tekemisiä kateellisena!

Jatka vaan samaa rataa ja näytä muille jotka eivät näytä varmaan uskovan edes jos sanoisi että Hesassa on stokka!

Terkkuja siis suurelta joukolta täältä Tampereelta

Anonyymi

Heh, tämähän alkaa viimeistään nyt olla huvittavaa. 60-astetta ei ole helppo trekkimäki. Tiedän tämän, koska olen kiipeillyt ja randoillut yli 10 vuotta ympäri maailmaa, pääasiassa alpeilla. Jyrkin mitä olen suksilla tullut on jotain 50-asteista. Sekin kuumotti niin pirusti. Olen myös laskenut retkikuntatyyliin muutamalta "isolta vuorelta". Joten tässä vaiheessa sitä osaa kyllä jo huomata kun joku liioittelee suorituksiaan.

Ja nyt Pasmakki kyllä liioittelee.

T: Suuri Jouko

Anonyymi

Kantaa ottamatta, tässä pari linkkiä 60 asteisiin tai muuten vain jyrkkiin rinteisiin pienenä referenssinä.

http://www.avalanche.ca/weather/glossaries/advanced/advdefs/incline.html

http://www.sect.mce.hw.ac.uk/~jelle/s97_9.html

http://www.geocities.com/adirondackmts1/avalanchesafety.htm

Ehkä piirretyistä kuvista näkyy parhaiten mitä 60 asteinen on. Jos siihen pystyy, niin kunniaa. Mulla ei pää kestäis varmaan kovinkaan pitkää matkaa.

Anonyymi

Eli jos Jouko ei vedä niin ei vedä kukaan...kukahan nyt ampuu yli! Jos Suuri Jouko onkin maailman kovin jätkä niin vaviskoon Mesner ja koko vapaalasku maailma! :shock:

Anonyymi

pasi sun apukoluluaisen kirjoitsusasun tunnistaa kiusallisen helposti. älä kehtaa tsempata itseäsi...

Anonyymi

Ei Suuri Jouko ole maailman kovin jätkä, tiedän vain miltä 60 asteinen näyttää. Ja miltä se ei näytä. Itseäni ei saa yli 50 asteiseen. Tykkään jäätelönsyönnistä, tuo kuolemishomma ei oo niinku mun juttu. Joku laskee 60-asteisia hengissä, minä en. Mikä on kun ei taidot riitä?

Suuri Jouko

Anonyymi

No älä sitten uhoa sieltä pehmiskoneen äärestä että jos sulla tulee paskat housuun niin muutkaan ei voi uskaltaa!

Tosin saattaahan PasMakin jutuissa varmaan pieni Lapinlisä tai tulkintavara olla, mutta kyllä se kaveri tuntuu viettävän vuorilla enemmän aikaa kun te paskanjauhajat yhteensä täällä netissä!

Tosin propsit PasMakille jonka taistelut pitää keskustelun hengissä!

Meinaa välillä täältä hyvät jutut loppua kesken!

Anonyymi

Elkäähän nyt vetäkö hernettä nokkaan. Mutta sanotaanko nyt näin että jos Pasmak vetäisi 60 asteista hengissä vaikka sen 200 korkeusmetriä niin hänhän heilahtaisi Suomen vapaalasku"eliittiin" saman tien. Loivempiakin kuruja voi jotua kyttäämään esim. Alpeilla ja Lyngenissä viikkotolkulla että ne olisivat turvallisessa kuosissa ja keli suosisi.

Kaikki ihmiset ei pidä netissä kirjaa jokaisesta kiipeämästään/trekkaamastaan/laskemastaan nyppylästä. Mutta se on totta että Pasmakkiin liittyvät jutut on melkein ainoa syy lukea tätä palstaa, ja niistä riittää hupia pitkäksi aikaa.

Mutta minäpä lähden tästä pehmiskoneelle, moro.

VilleF

Tässä on melkoisen jyrkkä seinä, ei kuitenkaan 60:tä astetta. Kyllähän noita ihmiset laskee, mutta eivät niitä täällä hehkuttele. Ja tosiaan toi on todella jyrkkä, mutta PasMakin "kuluaari" vissin on vielä jyrkempi??

Anonyymi

Pasi on näköjään pävittänyt reitin kulmaksi sivuilleen 35 astetta. Eli nyt pitänee herojen löytää uusi kettuilun aihe.

Anonyymi

pah. 35-60 astetta ?? ois nyt saman tien kertonut totuuden 20-35, ois jääny tämäkin tyly kommentti kirjoittamatta.

Anonyymi

Kyllä jotkut laskee 60 asteista vissiin suht helposti... :shock:

Eikös Vallencant todennu jossain artikkelissa pystyvänsä laskemaan liki 70 asteista.

Ite oon yrittäny muutaman kerran laskea n.60 asteista kalliopaaden kylkeä jossa kerkee tehä 2-3 käännöstä. Hyvällä lumella, hyvänä päivänä voi päästä alas pystyssä, yleensä tullaan puolmatkasta turvallaan. Wink

PasMak

Anonymous wrote:
Pasi on näköjään pävittänyt reitin kulmaksi sivuilleen 35 astetta. Eli nyt pitänee herojen löytää uusi kettuilun aihe.

siis 35-60 astetta!

Ja mulla ei tuolla todellakaan ole tarkoitus kehua!

Täällä vaan aletaan aina jauhaa samaa paskaa ja mähän se vaan kommentoin sekaa! Hah hah

Mikko Piironen

Millä sä olet mitannut sen asteluvun? Millä te muut mittailette noita jyrkkyyksiä, jos edes mittailette? Kiinnostaisi itseäkin tietää suunnilleen noita jyrkkyyksiä. Jonkun halvan mittarin vois hankkia ihan vaan akateemisen kiinnostuksen vuoksi.

Ja oikea vastaus ei ole uuden Suunnon hankkiminen. Niin paljoa ei kiinnosta Smile

Hmm

Hyvän yleisarvion saa helposti tiputtamalla metrin narun suoraan alas ja mittaamalla yläpään vaakaetäisyyden rinteestä (esim. sauvalla).

58 cm = 60 astetta

70 cm = 55 astetta

84 cm = 50 astetta

100 cm = 45 astetta

119 cm = 40 astetta

"Well, I'll say this: climbing can kill you, but women can destroy you. There's a big difference, y'know." — Derek Hersey

Anonyymi

Kartoista ja randotopoista. Pikkuhiljaa niitä oppii itsekkin arvioimaan. Alpeilla randonneetopoissa on usein vaikeusasteet ja jyrkkyydet ilmoitettu. Esim. yks Ecrins Nord -alueen topon kovimmista laskuista on Col du Diable, vaikeus 5.4. Korkeuseroa 2060 m, lyhyt pätkä 55 -asteista, 450 m 51-asteista. Ensilasku Vallencant 1975, toistoja "harvoin". No, Tardivel on laskenut sen myös.

Anonyymi

alppien hiihtoreittien kuvauksissa käytetään myös traynardin asteikkoa S1-S7. S7 vaikein ja S1 helpoin. paikan päällä kahdella sauvalla saa sen 45 astetta suurinpiirtein mitattua, jos tarttee. jotkut virittelee sauvoihin myös merkkejä, joilla saa muita kulmia mitattua. eipä noita asteita tule kyllä laskiessa mitattua, laskeminen kun se pääasia on. pasmakin kuluaari, jos se ois 60 astetta ois jo S6 reitti. esim. mont blanc alueella ei noita S6 laskureittejä kovin montaa ole, oisko muutama kappale. siffredin laskema aiguille verten pohjoispuolen rinne, nant blanc on vissiin yks ja toinenki saatto olla samalla seuvulla. S4 eli 40-45 astetta on monelle ei ammattilaiselle se kynnys, jonka ylittäminen alkaa tuntumaan jo pahalta. toisaalta kun paljon laskee jyrkkää, niin myös jyrkkyyteen ikäänkuin turtuu. tietty reitin laskemiseen tai laskematta jättämiseen vaikuttaa myös muutkin asiat kuin pelkkä jyrkkyys. vahinkoja sattuu jos kaatuu ja sitten törmää liussa kallioon, kiveen, puuhun, putoaa railoon, tippuu jyrkänteeltä jne.

Anonyymi

Inklinometri eli jyrkkyysmittari.

Summitista 12euroa.

http://summit.redpoint.org.uk/product_info.php/cPath/1000_1007/products_id/246

Anonyymi

nokkelalle kaverille kelpaa kolmioviivain

Anonyymi

Anonymous wrote:
Inklinometri eli jyrkkyysmittari.

Summitista 12euroa.

Eihän sellaista nyt kukaan osta. Oletko sä ihan toope? Se syykin ostamatta jättämiseen on siellä summitin sivuilla mainittu:

Poistaa (ikävä kyllä?) mahdollisuuden liioitella laskemaasi rinteen jyrkkyyttä!

Ajattele nyt kun sä olet siellä "kuuskyt asteisen" päällä ja hieno inklinometri näyttääkin 35 asteista. Miten sitten suu pannaan?

Anonyymi

Ei mulla itsellä sellaista olekaan, mutta muistin kuulleeni sellaisesta...

Sitäpaitsi inklinometri on hyvä sivistyssana, jota voi viljellä vaikka afterskissä kovaan ääneen. 8)

Anonyymi

Kolmioviivaimen keskikohtaan kiinni luotinaru (naru jossa on paino päässä). Tämän kun asettaa rinteen suuntaiseksi, voi lukea jyrkkyyden asteina narun kohdalta.

Anonyymi

Anonymous wrote:
Sitäpaitsi inklinometri on hyvä sivistyssana, jota voi viljellä vaikka afterskissä kovaan ääneen. 8)

Joo. Toinen hyvä sana on bergschrund. Kuulostaa tosi makeelta Levin rinnebaarissa.

Kato ku mä olin siinä bergschrundilla ja tsekkasin sitä feissii mu inklinometrillä, niin mä hiffasin, että tosta mun on pakko vetää.

:lol: :lol: :lol:

Anonyymi

Einen Bergkobold in einem Bergeshang.

Sivut