1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Hmm!
Zakopane?

Kertokaapas paikalla käyneet, että millanen paikka toi Zakopane on laskea ja tietysti muutenkin.Elikkäs onko millaset off-piste mahdollisuudet ja niiden tavoitettavuus ja sitte rinteet tientenki ihan noin yleensä. Hintataso on vissiin yleisesti aika halpa? Mites toi ajan kohta, kannattaako reissu ajottaa tonne maaliskuun alkuun?

pexi

Zakopanessa olen ollut, mutta vain kesällä ja en muutenkaan ole mäki-ihmisiä.

Hintataso on halpa Suomeen verrattuna, tietty sesonkina kalliimpaa. Majoitus ja ruoka halpoja. Majoitus kannattaa bookata hyvissä ajoin eli nyt! Mäkiä siellä on paljon.

www.zakopane.pl

If we all did the things we are capable of doing, we would literally astound ourselves. (Thomas A. Edison)

rolleh

Joo. Viime vuonna olin Hupellus-reissulla Zakopanessa ja offia oli kyllä. Rinteitä on vähän ja niiden kunto on vähän niin ja näin, mutta offia senkin edestä. Hissiltä hissille ja korkattavaa koko päiväksi. Alue ei ole laaja, joten uusia linjoja ei löydy kuin muutamalle ensimmäiselle päivälle. Jos kuitenkin käy niin hyvä tuuri, kuten meillä, että on uusi kattaus joka päivä, niin kyllä siellä kelpaa putskua pöllyttää.

Hintataso yleisesti on halpa ja ylelliseen elämään tottuu nopeasti. Taxi on paras kulkuneuvo ja selvästi halvempi kuin kotoinen HKL. Hissilippujen hinnoittelutapa on mielenkiintoinen ja suosittelen kymmenen nousun lippuja valikoituun hissiin. Niitä voi nätisti käyttää myös kaverin kanssa. Luvallisesti.

Itsekin varmasti suuntaan tänäkin vuonna noille kulmille, jos tuttua porukkaa on lähdössä ja lunta on mitenkään nätisti. Rinteiden takia tuonne ei tosiaan kannata lähteä.

lohikäärme

Nostetaanpas vanhaa aihetta, jos jollakin löytyy kiinnostusta paikkaa kohtaan. Olin tosiaan itse viikon 8/2009 siellä lautailemassa. Säät eivät aivan suosineet, koska satoi lunta joka päivä ja näkyvyys oli huono. Mutta lunta en ole varmaan koskaan nähnyt missään niin paljon. Luonnonlunta oli vähän paikasta riippuen metristä reilusti yli kahteen metriin (netissä tieto 1-2.5 m). Esim. tuolihissien alla matalemmissa kohdissa miehet oli kokoajan lapioimassa liikaa lunta pois. Smile

Zakopanen pääpaikka on Kasprowy Wierch, huippu hippasen vajaassa kahdessa tonnissa. Sitten kylän reunoilla on useita yhden hissin paikkoja, joihin varmaan kannataisi mennä, jos sää olisi huono, eikä Kasprowyn hissit toimisi.

Anyways itse laskettelusta paikassa: uusi kabiini vie laskijan huipulle 30 slotin hintaan. Laskettelu tapahtuu sitten kahden tuolihissin voimin. Paikka on siis pieni: kaksi hissiä ja kaksi rinnettä. Mutta offarimahdollisuudet ovat loistavat ja helposti tavoitettavat. Tuolihisseihin ostetaan joko kertanousuja tai kymmenen kerran lippuja. Lippu ostetaan tuolihissin ala-asemalta. Sarjalippu ladataan kortille, jonka pantti on 15 slotia. Hissit ovat eri hintaiset, mutta sama kortti käy molempiin. Toisessa hississä nousu kustantaa 6 slotia ja toisessa 8. Eli kymppikortti on siis vaihtoehtoisesti joko 60 tai 80 slotia. Kortilla slotit muuttuvat pisteiksi 1sloti=10 pistettä. Eli halvempi hissi rokottaa kortilta 60 pistettä ja kalliimpi 80 pistettä. Jos pisteitä jää käyttämättä kortille, saa ne rahana takaisin, kun palauttaa kortin. Eli ei tarvitse kantaa huolta siitä, käyttääkö kaikkia ostamiaan pisteitä.

Rinteistä ei juurikaan ole sanomista, ehkä ne oli tasoa punainen. Mutta sitten offeista. Paikka on periaatteessa helmi.  Offit on helpohkoja, ei siis kovin jyrkkiä, ja puuteria oli tavattomasti! (Tyyliin jos kaatui, sai kasailla itseään reisiin asti yltävästä puuterista. Kiviä ei todellakaan tarvinnut väistellä.)

Paikka on kuitenkin luonnonsuojelualuetta, ja siksi rinteiden ulkopuolella laskeminen on kiellettyä. Eli jokainen laskija voi sitten itse päättää, onko oikein laskea luonnonsuojelualueella ja rikkoa lakia. Paikalla partioi "metsänvartioita", jotka ottaa offilaskijan kiinni ja puhuttelee, mahdollisesti myös sakottaa, jos ovat v-mäisellä tuulella. Itse jouduin kahdesti näiden "poliisien" puhutteluun, mutta en saanut onneksi sakkoja. Sakot olis olleet 200 slotia, eräs laskuporukastamme nimittäin sai. (Nämä poliisit tosin minua uhkailivat "200 euron sakoilla".) Eli siis huippuja offareita, mutta oikeastaan siellä on kiellettyä laskea. Rinteiden takia paikkaan ei todellakaan kannata mennä.

Tuolihisseillä ei ollut ollenkaan jonona ja rinteissä oli ihan hyvin tilaa. Offareilla ei paikalliset laskeneet. Kabiinille saattoi joutua vähän aikaa jonottamaan, jos tuli vasta kymmenen aikaan. Mutta ihan sutjakasti se kabiinijonokin kulki.

Zakopanen keskustasta Kasprowyyn pääsee kätevimmin taksilla tai paikallisilla minibusseilla. Tavallinen taksi maksoi n. 16 slotia keskusta ja tilataksi n. 20-25. Bussilla pääsi 3 slotilla. Busseja keskustaan/keskustasta kulki todella tiuhaan, käytännössä koko ajan. Bussin numero taisi olla 1.

Mitähän vielä? Kaikki Puolassa oli halpaa, etenkin ruoka ja juoma. Rinteessä erikoisuutena glögin lisäksi pystyi juomaan lämmintä olutta.(yäk) Kasvissyöjällekin löytyi ihan kivasti ravintoloissa tarjontaa, vaikka kovin lihapitoista ruokaa puolaiset syövätkin.

terowave

Hyvä infopläjäys, kiitos tästä! pitääpä laittaa paikka korvan taakse, jos vaikka hiihtolomalla 2010 sitten..

Börje

Nostetaan aihe uudestaan ja kiitetään infosta, aivan loistava!
Ite oon lähös viikolla 10 sinne Hupelluksen kanssa pyörimään, jiihaa!