1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
HeppuHei
Laskettelijan matkavakuutus?

Moi!

Minkä firman vakuutuksen olette havainneet hyväksi/edulliseksi tai mikä teillä nyt vaan sattuu olemaan? Onko mitään?

Minun Tapiolan matkavakuutus maksaa n. 40 eur/vuosi eikä kata offareita, vaan vastasivat kyselyyn näin:

"Matkustajavakuutuksenne ei korvaa off-pistelaskussa sattuneita vahinkoja. Mikäli haluatte, että myös off-pistelaskussa sattuneet vahingot ovat siinä mukana, täytyy tälle matkalle ottaa vuosimatkavakuutuksen lisäksi kertamatkavakuutus, jossa on kaksinkertainen maksu."

Lisäksi IF-yhtiön sivujen perusteella ainakaan perus matkavakuutus ei korvaa offarihiihtoa.

Eli ilmeisesti täytyy kuvetta kaivella lisää jos haluaa saada helikopterikyydit ja Sveitsiläisen vuoristosairaalan palvelut vakuutuksesta. Mutta kuinka paljon ja paljonko on liikaa? Missä teillä on vakuutus ja paljonko maksatte siitä? Offarit pitäisi kuulua vakuutuksen piiriin, Suomen korput ja Verttilän pyydat.

-Heppu

RK

Tälle aiheelle voisi perustaa vaikka oma foorumin  Blum 3

No, taitaa nuo vakuutusyhtiöiden edut huonontua koko ajan tämän suhteen, joten aihe on varmaan aina ajankohtainen. Mulla on itselle Pohjolan Mittaturva/Easy (vanha easy, en tiedä millä nimellä menee nykyisin) vakuutussetti, jossa on koti/tapaturma/matka/tavara yms. nipussa. Tämä maksaa muistaakseni noin 220€ per vuosi. Tuo tapaturma ei tosiaan enää pidä sisällään offaripuuhaa, mutta juuri hain lisäturvan alppikeikalle ja se maksoi 48€ / 16 laskupäivää. Kattaa hekot ja ja muut maksut, hoitokulut ilman ylärajaa. Ei myöskään mitään korkeusrajaa vuoristossa touhutessa.

Ihan kohtuu hintainen lisäosa mun mielestä, odotin reilulle parille viikolle tosiaan itsekin jotain 80€ luokan maksua.

Fjalle

Kävin alkuvuodella vähän kyselemässä mitä eri vakuutusyhtiöiden vakuutukset kattaa, ja ainoa jonka katta offarilaskua on lähivakutuksen matkavakuutus, ei tullut kysyttyä että  maksaako ne helikopterimaksut mutta ainakin ne maksaa sairalamaksut, tais maksaa jotain 19€. Käy kysymässä jostain toimistosta tai lähetä niille mailia helikopteri kyydistä niin sillä se selviää.

Avalanche

Kannattaa katsoa tätä sivuava keskustelu vakuutuksista

http://www.relaa.com/index.php?topic=12802.0

Itse olen ainakin ollut tyytyväinen ÖAV vakuutuspalveluun, vakuutus koko vuodeksi jäsenmaksulla (about 50 €) kattaa kiipeilyt, helihiihdot, offarit ja myös pelastamiset sieltä.

Tarkemmin osoitteessa www.alpenverein.at

Every day is a PERFECT DAY for SKIING

Jyrki Komppa

Otin Sammosta määräaikaisen vakuutuksen 15 päiväksi. ja siihen urheilurajoituksen poisto. Se maksoi 116 e. Eli ei halpaa mutta ei mun unelmia kannata yrittää toteuttaa ilman vakuutusturvaa offarilla.

Jos joku tietää halvemman jossa ei ole rajoituksia niin kertokoon. Ensi talveksi tarvitsisin vastaavan noin 2,5 kuukaudeksi. Tämä olisi Sammosta jo joku 400. Hyh, Hyh.

Eikö carte neige ole vaan hekokyytiä varten. Ei siinä kai hoitokuluja korvata ilman rajoitusta?

andermat

Itselläni on ifin jatkuva matkavakuutus, mutta siihen rajoituksen poisto, offari kuuluu kalleimpaan kategoriaan, oli jumalattoman kallis. Vertailevalla tutkimuksella päädyin veritaksen vakuutukseen. Niillä menee hinnoittelu 9pvän, 16 pvän jne pätkissä, mut siitä huolimatta se tuli edullisimmaksi. Muuten, sairaalahoito kuuluu Sveitsissä ihan ilmaisiin(lue norm, sairavakuutuksen piiriin) juttuihin suomalaisille. Hae kelalta eurooppalainen sairasvakuutuskortti (saa ilmaiseksi) ja homma on sillä selvä. Helikopterit on sitten asia erikseen. Pitkälle reissulle halvin ja toimivin taitaa olla se alppivakuutus.

"it`s never too late to have happy childhood"

Anonyymi

Monet vakuutusyhtiöt on vielä lisännyt lajeja jotka niiden mielestä vaarallisia,mutta kunnon vakuutus ehdoton.Minäkin hyppäsin laskuvarjolla kurssilla ja meinasin että otan vasta kurssin jälkeen jos jatkan kalliin vakuutuksen,mutta onneksi tuli kuitenkin hankittua.Lopputulos varavarjokeikka ja selkä paskaksi,mutta vakuutuksesta sain ihan kohtuu korvauksenkin :lol:

Keppo

Vakuutuksia vertaillessa ei kannata rajoittua pelkästään matkavakuutuksiin. Osa suomalaisien vakuutusyhtiöiden tapaturmavakuutuksista ei sulje offailua korvauksen ulkopuolelle ja ovat voimassa kaikkialla maailmassa. Näin ainakin viime kevään vertailukierroksen perusteella Tapiolassa ja Lähivakuutuksessa. Tämän hetken tilannetta en tiedä. Jatkuvan tapaturmavakuutuksen hinta on samaa luokkaa lyhyiden urheilurajoituspoistojen kanssa. Useimmilla lienee joka tapauksessa tapaturmavakuutus, joten sen kun vaihtaa yhtiöön, jolla ei rajoituksia ole.

Huonoina puolina voidaan mainita tapaturmavakuutuksiin usein sisältyvä omavastuu ja se että lisäksi pitää vielä olla matkavakuutus sairastapauksia varten. Tietysti jos offilla sairastuu (kuljetus ja hoidot eivät siis johdu tapaturmasta) ei korvauksiakaan tipu. Mutu-tuntumalla voisin väittää että harvoin pelkkien sairastapausten vuoksi evakuointeihin joudutaan. Pidemmillä vaelluksilla tämä saattaa kyllä realisoitua, mutta eipä matkavakuutuksetkaan taida vaelluksia kattaa.

Valitettavan vaikeiksi ovat vakuutusasiat menneet kotimaisissa yhtiöissä, jos haluaa rinteiden ulkopuolelle mennä. Asenteissa taitaa olla jotain vikaa. Positiiviseenkin asenneteeseen viime kevään kierroksella törmäsin: Sekä Tapiola että Lähivakuutus kertoivat tiedostavansa muiden yhtiöden kireämmät ehdot ja että heillä ei ole tällä hetkellä tarvetta muuttaa ehtoja. Tilannetta kuulemma seurataan ja jos korvausmäärät kasvavat voimakkaasti, tilannetta harkitan uudestaan.

Keppo

Jyrki Komppa

Tapiola oli pitkään ok mutta ei ollut enää viime talvena. Offarihiihto oli poissuljettu ainakin jo viime vuonna. Fennia ei vakuuta uusia vakuutuksen ottajia LAINKAAN (offari)  jne...

Keppo

[quote author=Roope link=topic=13324.msg89412#msg89412 date=1140786135]
Tapiola oli pitkään ok mutta ei ollut enää viime talvena. Offarihiihto oli poissuljettu ainakin jo viime vuonna.

Kyseinen rajoitus on Tapiolan vakuutusehdoissa, mutta vain matkustajavakuutuksessa. Tapaturmavakuutuksessa rajoitusta ei ole. Saman firman eri vakuutuksissa saattaa siis olla eri ehdot.

Keppo

pakkasukko

Tapiolan vakuutusvirkailija vastasi juuri 5 min. sitten minulle ko. vakuutukseen seuraavasti:

Vapaa-ajan tapaturmavakuutuksessa rajoitukset seuraavasti: Ei mitään hauskaa, siis offpistelasku, jää- kallio- jne.-kiipeily, laitesukellus.
Jatkuvaan matkustajavakuutukseen 200% lisämaksusta kaikki nämä mukaan halutuksi ajaksi. Minulle tarjotussa paketissa se meinaa 44€ per 7vrk tunnetun maailman laajuisesti ja 28€ pohjoismaissa.
Kaikkien vakuutusten ulkopuolella olevat lajit: Ilmailulajit, valtameripurjehdus ja matkat autiomaihin.

Pohjolan jatkuvan matkavakuutuksen riskin nosto samaa luokka esim. 36€/9vrk, mutta vakuutusta otettaessa pitää ilmoittaa yksi laji, mihin virkailija laittaa ruksin, vuoristovaellus, off-piste laskettelu, kiipeilyt, sukellus. (Joten vuoristovaellus, koska se sisältää nämä kaikki!)

Tänäänkin pihalla

[quote author=RK link=topic=13324.msg89220#msg89220 date=1140519675]
Mulla on itselle Pohjolan Mittaturva/Easy (vanha easy, en tiedä millä nimellä menee nykyisin) vakuutussetti, jossa on koti/tapaturma/matka/tavara yms. nipussa. Tämä maksaa muistaakseni noin 220€ per vuosi. Tuo tapaturma ei tosiaan enää pidä sisällään offaripuuhaa, mutta juuri hain lisäturvan alppikeikalle ja se maksoi 48€ / 16 laskupäivää. Kattaa hekot ja ja muut maksut, hoitokulut ilman ylärajaa. Ei myöskään mitään korkeusrajaa vuoristossa touhutessa.

Mielenkiintosta... Itselläni samainen Pohjolan paketti (nuorisolle) ja offari-lisävakuutuksesta sain maksaa 51€ / 5  laskupäivää.  Näköjään Pohjolalla on omat hinnat jokaiselle asiakkaalle. Samalla ois saanut laskea 9 päivää mutta kun ne on niputettu päivien mukaan niin viidelle päivälle ei saa suoraan vakuutusta. Pohjolan palveluun olin muutenkin erittäin pettynyt. Konttorissa täti väitti kiven kovaan, että kyllä normaali matkavakuutus korvaa kaiken, myös rinteen ulkopuolella sattuneet tapaturmat. Itse epäilin asiaa ja tarkistin vielä ennen lähtöä nettisivuilta ja siellähän se selkeästi lukee, että offia ei vakuutus kata. Että näin hyvin siellä virkailijat osaavat asiansa. Luulisi, että näihin aikoihin asiasta kysellään paljon ja on se nyt kumma jos asiakas tahtoisi lisävakuutusta ostaa mutta sitä ei myydä!

Vähän tulee sellanen fiilis, että ikinä et voi tietää mitä vakuutus oikeasti kattaa ja mitä ei. Tällä kertaa sain lisävakuutuksen vielä perjantai-illalla Pohjolan palvelunumeron kautta ja onneksi ei tarvinnut testata mitä vakuutus olisi kattanut. Vakuutus oli nimittäin "erikoisharrastelisä, syöksylasku" -nimikkeellä vaikka nimenomaan kerroin meneväni offille. Täytyy vaan toivoa, että jatkossakin makselen näitä maksuja aivan turhaan  Smile

kuorkki

Hain 16pv:n matkustajavakuutuksen Lähivakuutus nimisestä yhtiöstä hintaan 27€,offitouhut korvataan,samoin kopterinoudot vahingon satuttua.kuolemantapaus ja haittakorvaus 20 000€.Ilman k-tapaus ja haittak.hinta alle 20€,jos on kotivakuutus kyseissä lafkassa on mahdollisuus jatkuvaan yhdistettyyn koti/matkustajavakuutukseen,ois maksanu noin 100€ mulle.

Keppo

[quote author=pakkasukko link=topic=13324.msg89419#msg89419 date=1140790882]
Tapiolan vakuutusvirkailija vastasi juuri 5 min. sitten minulle ko. vakuutukseen seuraavasti:

Vapaa-ajan tapaturmavakuutuksessa rajoitukset seuraavasti: Ei mitään hauskaa, siis offpistelasku, jää- kallio- jne.-kiipeily, laitesukellus.

Vakuutusvirkailijat nyt kertovat ihan mitä sattuu. Heidän tulkintoihinsa ei kannata luottaa pätkääkään.

Pyysin viime perjantaina Tapiolalta tulkintaa asiasta ja tänään Tapiolan lakimies soitti ja kertoi seuraavaa: Offi-laskua ei ole rajattu tapaturmavakuutuksen ulkopuolelle, joten vahingot korvataan. Matkavakuutuksesta niitä ei luonnollisestikaan korvata (rajattu selvästi ehdoissa).

Offarilaskun ja vuoristovaelluksen raja menee kuulemma siten, että kun lasku ei enää ole päämäärä vaan keino päästä paikasta toiseen on toiminta vaellusta. Skinnailua voi siis vakuutuksen piirissä harrastaa, kunhan tavoite on laskea joku mäki ja päälle kiivetään tämän tavoitteen toteuttamiseksi.

Tapiolalla tulee kuulemma seuraaviin ehtoihin joitain tarkennuksia tuohon rajoitusosioon, nähtäväksi jää ilmestyykö rinteiden ulkopuolellla könyäminen rajoitusten piiriin myös tapaturmavakuutuksessa. Lakimies kyllä hieman ihmetteli eri ehtoja matka- ja tapaturmavakuutuksessa.

Tässä tapauksessa ketju ihmiseltä toiseen kulki seuraavasti:
Puhelinpalvelun virkailija vastasi että offilasku on kiellettyä. Minä siitä inttämään että ei ole rajoitettu ehdoissa -> puhelu siirrettiin korvaupuolelle. Korvauspuoli ei uskaltanut ottaa varmaa kantaa otti yhteystiedot ylös ja ja siirsi pallon firman lakimiehelle, joka lopulta  tulkitsi ehtoja (ilmeisesti kaikessa rauhassa).

Vaikuttaa siis että puhelinvirkailijat vastaavat automaattisesti kieltävästi tällaisiin tiedusteluihin ja ehtoja tulkitaan kunnolla vasta, jos asiakas ei tyydy saamaansa vastaukseen. Aivan vastaavaan ketjuun törmäsin Pohjolassa pari vuotta sitten.
Jos tätä palstaa lukee jonkin vakuutusyhtiön työntekijä, voisi olla kiva kuulla kommentteja onko tämä normaali tapa käsitellä kysymyksiä  ja jos on niin miksi näin.

Keppo

harppa

Jos ei nuista korvaussummista (Esim. vammautumiset jne.) välitä vaan siitä että saa itsensä kuntoon ja vakuutukset on halpoja niin ÖAV+Eurooppalainen sairasvakuutuskortti pitäs olla riittävä. ÖAV hakee sut vuorelta ja paikallinen sairaala paikkaa sut kuntoon. Tosin tämä toimii vain eu+sveitsi alueella.
Voin olla vähän väärässäkin tässä joten joku korjatkoot.

Jake Best è un freerider radicale

Schimanski

Vakuutuksen kanssa pitää olla helvetin tarkka! Mua on taas vedetty nenästä, toistamiseen. Kaikki mitä ne neuvojat puhelimen toisessa päässä sanoo pitää vaatia niiltä kirjallisena.
Kämmäsin viimekaudella eli tähän kauteen lähdin kunnon vakuutuksilla.

IHI:iltä (International Health Insurance) vakuutuksen joka korvaa kaikki ruumiiseen kohdistuvat kolhut, sai ne sitten offarilla tai ihan missä vaan, eli ei rajoituksia. Sitten hommasin kotivakuutuksen kylkeen matkavakuutuksen IF:iltä, otin niihin yhteyttä ja kiva mimmi hoiti asiani sutjakaasti ja kivasti puhelimen ja faksin kautta. Ei muuta kuin nimi paperiin ja homma oli selvä. Italiassa meni lauta meni paskaksi, eli koko etukantti irti ja pohja kivien runtelema. No ei hätää olihan mulla kunnon vakuutus joka hoitaa nämä asiat. Olin nimenomaan oraalisesti tarkistanut että vakuutus korvaa jos lauta menee mäessä kiville. VÄÄRIN. Kun soitin ja ilmoitin tapaturmasta niin siellä vastattiin että ei me mitään urheiluvälineitä korvata - jankkasin että mitä helvettiä - mulle oltiin sanottu että kaikki korvataan, jopa mun lauta jos se menee kiville. Ei jankkaaminen auttanut, täti pahoitteli että olin saanut väärää infoa. Ei paljoa lohduta.

Tulin viime sunnuntaina kotiin ja aion ensi viikolla marssia IF:in toimistoon ja hieman kysellä että mitä niillä oikein pyörii päässä kun antaa asiakaspalvelijansa puhua asiakkaille puuta heinää...

Tästä siis opimme että kun asioi vakuutusyhtiön kanssa pitää kaikki saada paperille. Ja heille on esitettävä kaikki mahdolliset tapaturmaskenaariot,  että ne voi niitä siellä niiden pienissä kaalilta haisevissa kopeissaan miettiä oikein kunnolla...ja ehkä toivon mukaan antaa kerrankin oikeata infoa siitä mitä korvataan ja mitä ei. 

Tarkkuutta vaaditaan ystävät hyvät, hyväuskoisia sakotetaan.

Janne K

No tuollainen nyt on pikkujuttu, jos eivät rikkinäisiä välineitä korvaa. Siitä selviää suhteellisen pienellä rahalla, eikä tarvitse lainkaan sairauslomaa tms. En minäkään kyllä rupeaisi skimbavälineitä korvaamaan. Niiden elinaikahan offarilaskussa saattaa olla mitä tahansa välillä 1 lasku - 5 vuotta.

Muuten vakuutukset ovat tosiaan hankalia. Pitäneekin vielä ottaa varmuudeksi yhteyttä Fenniaan ja kysellä parista skenaariosta Venäjällä ennen reissua...

dauppi

Niin mikään vakuutushan ei korvaa välineitä jos niille sattuu jotain, joka ko. lajissa voi olla odotettavissa. Ja offilaskussahan kiville laskeminen ei ole mitenkään tavattoman harvinaista. Vakuutus puolestaan saattaa korvata esim. hissistä tippuneen/bussin yliajaman tms. välineen.

-Pientä, mutta tyylillä-

gipfelix

Ainakin Saksassa ja Itävallassa voi uusille suksille ja laudoille ottaa kaupasta vakuutuksen (DAV/Elvia) joka korvaa kaikki kiville ajot ja katoamiset ja varkaudet 1-3 vuodeksi. Pelkässä kamavakuutuksessa on omavastuu, mutta vuosimaksu on halpa. Kannattaa harkita, jos Totalschaden-tyypinen kivikkohiihto kiinnostaa. Eikä tarvii mitään vahinkoilmoituksia itse täyttää, marssit vaan kauppaan ja antavat pakasta uudet tilalle. DAV:lla on muutenkin erittäin asiallisia vakuutuksia jäsenilleen. http://www.alpenverein.de/template_loader.php?tplpage_id=93

Mikko Piironen

[quote author=Keppo link=topic=13324.msg89404#msg89404 date=1140780703]
Huonoina puolina voidaan mainita tapaturmavakuutuksiin usein sisältyvä omavastuu ja se että lisäksi pitää vielä olla matkavakuutus sairastapauksia varten. Tietysti jos offilla sairastuu (kuljetus ja hoidot eivät siis johdu tapaturmasta) ei korvauksiakaan tipu. Mutu-tuntumalla voisin väittää että harvoin pelkkien sairastapausten vuoksi evakuointeihin joudutaan. Pidemmillä vaelluksilla tämä saattaa kyllä realisoitua, mutta eipä matkavakuutuksetkaan taida vaelluksia kattaa.

Tapaturmavakuutuksissa on usein myös korvauskatto. Omassa paketissani tuo korvauskatto on ainakin sen verran matalalla, että taitaa jäädä korvaukset vajaaksi jos joutuisi leikkauspöydälle. Matkavakuutuksessa sen sijaan ei ole korvauskattoa ja offarit/vuorikiipeilykin kuuluu hintaan. Vakuutus on Fennian ja näitä eivät ole tainneet enää hetkeen myöntää, mutta vanhoista ei ole ainakaan vielä ehtoja muutettu.

Jukka R

[quote author=gipfelix link=topic=13324.msg89698#msg89698 date=1141252543]
Ainakin Saksassa ja Itävallassa voi uusille suksille ja laudoille ottaa kaupasta vakuutuksen (DAV/Elvia) joka korvaa kaikki kiville ajot ja katoamiset ja varkaudet 1-3 vuodeksi.

Itselleni tuli Sveitisistä ostettuihin suksiin kaupan päälle Elvian suksivakuutus. Pari viikkoa oston jälkeen kokeilin kanttien pitävyyttä kivillä ja kantti repesi irti suksesta.

Menin suksien kanssa takaisin liikkeeseen ja myyjä kyseli perusasiat, missä, koska ja miten. Tämän jälkeen allekirjoitus myyjän täyttämään paperiin ja myyjä vaihtoi sen jälkeen siteet uusiin suksiin odottaessani.

Itse haluan jatkuvasti voimassa olevan vakuutuksen itseäni varten, joten nuo suomalaisten vakuutusyhtiöiden vakuutukset ovat pääosin poissuljettuja vaihtoehtoja. Itse käytän Au Vieux Campeurin vakuutusta ensiavun, hekokyydin ja hissilippujen kattamiseen ja varsinaisen sairaalakäsittelyn kattaa E111. Tämän yhdistelmän huono puoli on se, että jos vammaudun tai kuolen, niin korvaukset ovat minimaaliset. Vakuutus kattaa vain ne tavarat mitkä on kyseisestä liikkeestä ostettu. Vuosihinta on 28 euroa, joten ei sitä ihan kaikkea voi tuohon hintaan vaatiakaan.