1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
"Läskit" tellut...?!

Olen laskenu vuosia tellua lähinnä rinteessä tollasilla 188 cm. ja 110-70-101 kokosilla all mountain -suksilla ja hyvin on menny.
Nyt pääsin kokeilemaan hieman leveempiä eli 183 cm. 125-99-117 (tais olla Sugar Daddyt) lankkuja ja johan oli outoa hommaa!!!
Onko niillä tarkotus tehdä  vähintään 30 metristä käännöstä, vai miksi se oli niin HELVETIN hankalaa?!?! Takasuksi vipottaa ja kääntyminen oli yhtä lanailua!! Onko se vauhdista, voimasta, taidosta vai näistä kaikista kiinni??!! Kysymys kuuluukin: Onko leveellä suksella oma tekniikkansa kovassa rinteessä? Eikö sitä ajeta kantilla ollenkaan. Tuntu NIIN oudolta koko laji. Kenkänä miulla on T1, joten pitäis väännön riittää.

Vai onkohan tässä vaan tottumisesta kysy...?

Jasu

Ei leveillä suksilla mun mielestä tarvi ottaa ko vähä tavallista leveempi laskuasento. Jos takasuksi vipottaa niin siellä on liian vähä painoa.

Oliko Sugareissa erilainen side kuin mihin oot tottunu? Mun kokemuksen mukaan siteen vaihtuminen aktiivisesta neutraaliin (tai toisin päin) vaikuttaa laskemiseen paljon enemmän ko suksen leveneminen.

Fight the anti-rock conspiracy.<br />Support real rock ´n´ roll.

juusojänkä

Toi rinteenlasku jää aika vähälle mut yritän soveltaa kovan alustan kokemuksia.  Sen mitä oon Big Daddyä laskenu niin mulle on aika selvää että kyllä se takasuksi vaatii enemmän komentoa jos haluu leikkaavaa käännöstä. Ei ne oikein läskit sukset tietenkään oo parhaimmillaan kovalla alustalla. Tietty suksen säde on niissä kans usein isompi joka johtaa kans pidempiin leikkaaviin käännöksiin.
Toisaalta jos osaa painaa sitä leveetä suksee hyvin niin kaposemmalla laskeminen on vaan helpompaa.

Omien kokemuksien pohjalta sanosin kanssa että side vaikuttaa laskutuntumaan kenkää enemmän ja tietty läski vaati enemmä kontrollia siteeltä.

Juuso

Henkka

Takajalka tai siis -suksi vipottaa kun se ei ole kantillaan eikä sillä ole painetta. Lisäksi jos yritätä pakottaa suksea, jonka kääntösäde on pitkä liian lyhyeen käännökseen se on rauhaton.

Tuo SugarDaddy on aika suora+jäykkä+leveä suksi, eli ero vanhaan sukseesi tuntuu varmasti aika suurelta. Kokeilepa laskea lujaa, pitkää käännöstä. Pidä stanssi lyhyenä eli takajalka aika lähellä etujalkaa (pituussuunnassa) että saat kunnolla painetta takasukselle. Älä päästä etujalkaa karkaamaan lantion alta, että paine ei karkaan myöskään siltä. Kun molemmilla suksilla on painetta ja ne ovat kantillaan niin vot alkaa taas tuntumaan ihan tavalliselta. Voit myös ottaa suksiin tuntumaa vetämällä pari mäkeä kovavauhtista "suurpuikkakäännöstä" ihan alppitekniikalla.

Anonyymi

Joo-o, kyllä! Toi on ihan totta, mitä Henkka sano. Alppikäännöksellä homma hoituu, mutta ehkä se on vaan laitettava painopiste tarkkaan "navan" alle  ja leveempi ständi. Ainakin vauhti auttaa no. suksilla luulisin. Side voisi olla varmaan jäykempi kö G3, niin ei falskai niin paljon. Eli ymmärinkö niin, että normaalisti laskee, mutta "rohkeemmin" nojaa ja paino ns. "matalakyykyssä" suksen päällä?  Kiitos, annoitte oikeaASTI HYVIÄ NEUVOJA!

Anonyymi

Mä olen laskenut tän kauden Atomic Janakeilla 125-99-117 radius 28m @ 173. Tää on Tele Daddyn uusi version, eli Sugar Daddyn Tele versio.
Glittertind, TM18, Super Stinx, Work Stinxien jälkeen tuntu vähän vaikeammalta tehdä nättiä leikkaavaa käännöstä rinteessä, (missä lasken niin vähän kun mahdollista). Kuitenkin yksi päivä pelkkää rinnettä tyttöystävän seuraksi ja se sweet spotti löytyi näistäkin lankuista.
No puhtaalla jäällä ei näillä tee mitään, mutta ei ole tarkoituskaan. Eli uusiin mittoihin pitää vain tottua.
Jos laskee pelkästään kotimaassa, niin tuollainen 80-90 keskeltä käy kyllä joka paikkaan.
Hieman harmittaa kun en laittanut samantien Big Daddyjä. Arvelutti toi pituus ja nyt tuli ehkä ostettua liian lyhyet. Ajatus oli että lyhyt on nopeampi reagoimaan jyrkässä ja metsässä, sekä kevyempi skinnata ja kantaa. Sitähän se kyllä, mutta linjat on selvästi parantunut WS jälkeen, vielä kun olis vähän pidemmät, niin oli tukevampi laskeutumisalusta.
Kyllä leveä suksi rulettaa. Eikä korppu tai sohjo tunnu enää hankalalta niin kuin kapeilla tikuilla. Ja mikä hauskinta, niin näillä on helppo laskea myös takaperin.
P.S. Edelleen myös vanhankoulun mies

MarkusP

KOkeilin tuossa jokin aika sitten G3 Linkin siteillä ja huomasin saman ongelman kuin Ouldskuul. Tellulaskua olen harrastanut noin 15 vuotta, mutta nyt meni laskeminen todella hankalaksi. Kokeilin leveää asentoa, painopisteen muutoksia ja kaikkea muuta(minttukaakaota). Mutta en saanut laskua toimimaan ja jalat pukkasivat todella kivasti maitohapoille. Niin, maitohapot tulee kyllä normaalistikin, mutta ei noin nopeasti kuin läskeillä laskiessa. Mikähän tökkii...

flänägän

P*skan marjat. Uudet läskit rulettaa, ps ihan tosi. Granola eaters ja muut hihhulit voi mun puolesta fiilistelä Sappeessa ihan keskenään -P*rskele.
Fättiä alle, dude.

Taiteilijana mä olen aina oikeastaan yrittäny noudattaa yhtä ja samaa kaavaa: laadusta tinkimättä tavallaan toteuttanut teemaa ja sen muunnelmia aina fiilisten mukaan. Siit syntyy niinku se hyvä juttu.

Rollohemmo

Fätteihin siirtyminen on joskus turkasen hankalaa. Hyvällä säkällä sulla on kyse vain itsellesi sopimattomasta suksesta.  Itse hankin aikoinaan Headin Monsterin, joka ei hk. toiminut alkuunkaan: ei kääntynyt, ei leikannut eikä pelittänyt oikein millään lailla. Vaihdoin siihen jopa erilaiset siteet, viilailin ja pyöristelin kantteja, muutin korotuspalat, hinkkasin tekniikkaa ym., mutta mikään ei auttanut. Seuraavaksi kokeilin Zagia, joka toimi paremmin, mutta oli sekin turhan hermostuttava (lue=liian leikkaava telluksi. Takasuksi tahtoo huidella omilla teillään)Seuraava läski olikin sitten kait Karhun Jak, ja homma muuttui (lähes) täysin. Rinteessäkin selviää suht sujuvasti, ja offilla onkin sitten eri mukavaa ....

Eihän noilla läskeillä kovalla laskeminen mitään riemua ole, tai ainakaan lähellekään samaa kuin kapeammilla sivakoilla, vaikka jotkut niin väittävätkin. Jos joudun tahkoamaan rinteellä, otan mielummin Atomicin TM 22, vaikkei sekään mikään jäisen rinteen suksi ole.

Rollohemmo
<br />----------------
<br />&quot;These are my opinions. If you don´t like them, I have others.&quot;
<br />- Croucho Marx