1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
P-tex
Käyttäjän P-tex kuva

Kyllähän toi aika selkeesti pieneltä laattavyöryltä näyttää, ei siinä ole mitään isoa lumilippaa ollu, mikä olis romahtanu.  Ei kai se sitä asiaa muuta, että siinä on lunta valunut vähäinen määrä.

Kannattaa ehkä kuunnella kokeneempia ihmisiä tässä asiassa, ei ehkä paras aihe opiskella kantapään kautta, voi käydä hassusti ja päätyä tilastoihin. Nuoruus ja kaikkivoipaisuuden tunne on tietysti hienoa asia ei siinä mitään.. Taitaa tosiaan suomalaisen eräoppaan lumivyörykoulutus olla aika pintapuolista.  :shock:

Four and a half feet Red Mountain!

jjhenttonen
Käyttäjän jjhenttonen kuva

Ei kai suomalaisilla eräoppailla ole mitään lumivyörykoulutusta? Tai ei ainkaan niillä mitä mä tunnen ole ollut, eikä noi jutut vissiin mitenkään edes kuulu eräoppaan ammattitutkintoon (mitä suurin osa eräopaskurssin käyneistä ei sitten lopulta edes suorita, koska se on tosi vaativa (ilman mitään lumijuttujakin)). Joissain opistoissa mitkä järjestää eräopaskursseja on ollu jotain ekskursioita joillekin vuorialueille, mutta sehän nyt ei vielä toisaalta tarkoita yhtään mitään, varsinkin kun niilläkin kursseilla on käynyt onnettomuuksia, tai ainakin yhdellä.

Lunta tossa kuvan laattavyöryssä on valunut arviolta vähintään 1-3 m3 (mutta ei kovin paljoa enempää), mikä on tietysti aika vähän. Mutta toisaalta, niin kuin on jo todettu, sopivassa paikassa sekin on jo ihan liikaa, eli tarpeeksi aiheuttamaan paha vaaratilanne tai jopa onnettomuus. Paljon vähempikin riittää, jos niikseen tulee, ihmisiä on kuollut sellaisissa "vyöryissä" joissa lunta on liikkunut selkeästi alle 100 kg.

RistoReipas, sä pyysit kommenttia tosta kuvasta, tai sun mielipiteestä siitä, joltain ekspertiltä, ja vaikka en mikään varsinainen ekspertti varmastikaan ole, niin koska kelasin että tällä foorumilla ei ainakaan kovin montaa mua tässä aiheessa pätevämpää tyyppiä järin usein vieraile, niin esitin mielipiteeni. Äläkä vaan missään nimessä kuvittele että mä (tai kukaan muukaan tässä sulle vastanneista) jotenkin olisi sun harrastamista vastaan, koska asiahan on täysin päinvastoin. Mäkeen vaan, mutta järjen kanssa!

Jukka R

Kyllä tuossa ensimmäisen sivun kuvassa on niin selvä laattavyöry kuin olla ja voi. Ei se pitkälle ole edennyt, kun rinne alkaa heti loivenemman siinä laskijan kohdalla, joten eipä se ole voinut ehtiä vauhtiakaan keräämään. Vaikka tuo pieni onkin, niin aivan selkeä laattavyöry se on.

Tuo paikka ei ole lumilippaa nähnytkään. Murtumalinjahan on harjanteen alapuolella.

Anonyymi

Ei sitten vieläkään saatu lukkoon... tehotonta toimintaa.

Joo täytyy tunnustaa että en nyt tätä teidän suurta ja kuuluisaa henttostanne tuntenut. Ei ole paljon tullut luettua noita hiihtomuotilehtiä (olen oikasti täysi juntti, joka laskettelee vääränlainen takki päällä, ja suksilla joiden päällä kukaan oikeasti uskottava laskettelija ei voisi ikinä näyttäytyäkkään) Siis jos se nyt jollekin jäi vielä epäselväksi niin juttu on ollut puolitahallista provoilua. Mua ainakin alkoi ärsyttää tämä kaikki aliarviointi. En vaan valitettavasti kestä sitä että minua pidetään tyhmempänä kuin olen. Jos joku vaivautuisi lukemaan ketjun alusta asti, niin voisi vaikka huomata, että suhtaudun kyllä asiaan sen vaatimalla vakavuudella. Ja kyllä sitä tietopuoltakin löytyy parin kirjan, ja useiden nettisivujen verran. Ketjun, ja ensimmäisen viestini tarkoitus oli siis kysyä, että mistä saan piipparin vuokralle, en suinkaan kysellyt esim. määränpäässämme vallitsevista lumiolosuhteista tms. ne asiat olen jo selvittänyt muualta, ja jos haluan kysyä teiltä niitä asioita, niin perustan sitä varten sitten vaikka oman topikin. Ja henkka jos viestisi oli jotain muutakin kuin *ttuilua, ja vuokraat piipparisi halvemmalla kuin yhdistykset, niin voisi kiinnostaakkin.

edit: luotin siihen että kommentit kuten: "anteeksi että tiedän paremmin", paljastaisivat jutun läppäluonteen, mutta näemmä yliarvion teidät aika pahasti. Täällä saa näemmä tosissaan varoa mitä sanoo...

Jukka R

Tässä RistoReippaan ensimmäinen kommentti tästä kinastelun kohteesta:

[quote author=RistoReipas link=topic=15085.msg99900#msg99900 date=1156856142]
tämä on ihan täyttä mutua, ja kuva on aika epäselvä, mutta minusta tuo näyttää lähinnä romahtaneelta lumikielekkeeltä, ei varsinaiselta lumivyöryltä 

Ei tuo kommentti siitä mihinkään muutu, vaikka et käyttäisi muotivaatteita tai tämä ketju laitettaisiin lukkoon. Sinä vain olit niin sanotusti väärässä ja sinulla ei kantti riitä sen myöntämiseen. Eipä siinä mitään sen kummoisempaa ole.

Saladin

Quote:
Tuo paikka ei ole lumilippaa nähnytkään. Murtumalinjahan on harjanteen alapuolella.

Kuvan paikasta en mene sanomaan mitään, mutta lumilipat murtuvat yleensä niin, että murtumapinta on kallellaan noin 45 asteen kulmassa taaksepäin (ei siis alarinteen suuntaan). Tämä on hyvä muistaa, jos jostain syystä joutuu lippojen lähellä liikkumaan. Ei siis tarvitse olla edes tyhjän päällä, että lähtee lipan mukana alas. Parhaimmillaan lunta voi lohjeta useamman metrin matkalta "turvalliselta" puolelta.

jjhenttonen

Tervetuloa viidakkoon. Ei mua haittaa yhtään vaikka oletkin täysi juntti, kyllä tänne kaikki mahtuu. Netin hyviä puolia, mutta toisaalta samalla niiitä huonoja, on se että kellä hyvänsä on tänne äksessi.

toi että mä kutsun sua juntiksi muuten ei johdu siitä että sulla olis vääränlainen rotsi tai kalsarit, enhän mä ole sua edes ikinä nähnyt, eikä mua ylipäätään kiinnosta se että sä lasket vääränlaisilla suksilla (mitä muuta SUKSET vois edes olla?) vaan se mitä/miten kirjotit tossa sun vikassa vastauksessa minusta. Mä olen kirjoittanut sulle koko ajan suoraan omalla nimelläni, tunnet sitä tai et, ilman mitään muuta tarkoitusperää kuin että sä tollo hiffaisit että lumivyöryt ei ole leikin asia (mitä sä et ilmiselvästi oikeasti ole hiffannut), samalta tasolta kuin missä sä itse olet, ilman mitään high and mighty asennetta, ja se miten sä kirjoitat tohon musta kolmannessa persoonassa ei kovin paljoa lämmitä.

Sun läppä siitä että sä yliarvioit meitä pahasti ainakin mulle viestii siitä että sulla itellä on asenteessa ainakin jonkin verran parantamisen varaa. Check your head bro!

Anonyymi

Niin kyseessä ei ehkä ole lumilippa sanan varsinaisessa merkityksessä (anteeksi lumivyöryterminologian tuntemukseni vajavaisuus, olen tutustunut aiheeseen ainoastaan englanniksi) sen olen jo sanonut aiemminkin, kuten varmaan keskustelua tiiviisti seuranneena olet huomannut. Pointtini on tuo romahtaminen. Se lumi ei ole liukunut juuri mihinkään, vaan romahtanut kasaksi rinteen juurelle, itse en tuollaista vyöryksi suostu kutsumaan, katoiltakin tulee enemmän lunta kuin tuossa. Voi olla että teoriassa tuo täyttää laattavyöryn tunnusmerkit, mutta mikä ihmeen vyöry se on jos se laatta likkuu 20 cm ennen hajoamistaan. Pikkupojatkin aiheuttavat lumileikeissään isompia "vyöryjä". Sitäpaitsi keskustelu on tuostakin aiheesta eksynyt jo moneen kertaan. Viimeiset 1,5 sivua taitavat koostua täysin vastuuttomuuteni päivittelemisestä ja saarnaamisesta.

Anonyymi

[quote author=jjhenttonen link=topic=15085.msg100374#msg100374 date=1157467331]

Sun läppä siitä että sä yliarvioit meitä pahasti ainakin mulle viestii siitä että sulla itellä on asenteessa ainakin jonkin verran parantamisen varaa. Check your head bro!

Huoh... Tarkoitin että yliarvioin teidän huumorintajun. Mutta se ei ollu läppä että ei tarvi vetää hernettä nenään, ja pätee edelleen. Pidä pää kylmänä vaan ei tässä suuttua tarvi. Ja anteeksi nyt jos tuo "suuri ja mahtava" jotenkin loukkasi, ei ollut tarkoitus. Jotenkin vaan tuli porukan jutuista sellainen tunne että se on joku itsestäänselvyys että kaikki tuntee sut, kommenttia ei ollut tarkoitus suunnata kenellekkään, puhuttelin myös muita keskusteluun osallistuneita. Ei mitään henkilökohtasta edelleenkään. Riittääkö ?

jjhenttonen

Kirjoita siis meille urpoille selkokielellä.

Kukaan ei ole sulle mitään saarnannut tai päivitellyt vastuuttomuutta. Jos mä johonkin olen ottanut kantaa ton itse asian lisäksi niin siihen että sä et oikein tunnu suostuvan kuuntelemaan (ainakin tässä asiassa) itseäsi viisaampia, etkä myöskään (ainakaan tässä keskustelussa) pysty myöntämään olleesi väärässä.

No anyways, vaikka sä et kutsukaan laattavyöryä laattavyöryksi, niin ei se laattavyöry siitä muutu irtolumenvyöryksi tai alas tippuneeksi lumilipaksi tai miksikään muuksi. Mites se menikään... ryssä on ryssä vaikka voissa paistais.

Romahtaneet (lauenneet, irronneet/mitä tahansa) laatat ei aina välttämättä liiku senttiäkään, jos paikka tai olosuhteet tai molemmat on sopivat. Usein laatat taas liikkeelle lähdettyään muuttuu palasiksi ekan sekunnin aikana ja joskus ne menee ihan pölyksi lähes välittömästi.

Sellanen lumivyöry jossa liikkuu vain vähän lunta ja vain vähän matkaa ei ole mikään ihmeen lumivyöry, se on yksinkertaisesti pieni lumivyöry. Ja ties kuinka monennen kerran: vaikka tossa kuvassa ollut vyöry ei kovin todennäköisesti olisi aiheuttanut mitään varaa, niin se ei tarkoita sitä että jossain muualla ton kokoiseen vyöryyn ei voisi kuolla. Pikkupoikia, jollainen sinäkin näissä asioissa tunnut olevan (ei millään pahalla taaskaan, toi vaan välittyy sun tekstistä), on ennenkin kuollut tota kuvassa näkyvää vyöryä PALJON pienempiin vyöryihin.

Se on vaan ja ainoastaan hyvä asia, että perehdyt aiheeseen, mutta se että käytännössä disauttelet ja "yliarvioit" sua sun perehtymisessä jeesaavia tyyppejä ei kylläkään ole järin asiallista. Ite olisin ollut super otettu jos silloin kuin olin sun ikäinen joku mun kaltainen (eikä tässä ole mitään rehentelyä, mä oon kuka oon ja mitä oon ja that´s it) tyyppi olisi näistä hommista mun kanssa joskus jutellut, netissä (jota silloin ei kylläkään ollut vielä edes olemassa) tai muuten, mutta kun ei käytännössä ketään sellasia tyyppejä silloin ollut, niin osin siksi ja osin siksi että oltiin niin kuin sä, saatiin siitä karvaasti maksaa. Ja maksellaan vieläkin.

Anonyymi

No kirjoitetaan siis urpoille selkokielellä. Millä perusteella en suostu kuuntelemaan ? Kaikki tekstisi olen lukenut, ja totta puhut joka jutussasi, en ole muuta juuri väittänytkään. Ja mistä olet saanut sellaisen kuvan, etten ota lumivyöryjä vakavasti. Itse olen kokoajan sanonut päinvastoin. Väität ettei sinulla ole mitään high&mighty asennetta, mutta käytöksesi puhuu jotain ihan muuta. Ja ihmetyttää että mikä tuossa "yliarviointi" jutussa niin kauheasti satutti ?
Ja siitä vakavasti ottamisesta sen verran että ymmärrän kyllä että lumivyöryt ovat hengenvaarallisia, ja suhtaudun niihin sillä tavalla. On kyllä muiden harrastusten parissa tullut hetkiä että olen jo ollut varma että kohta kuolen, mutta suhtaudun niihin samalla tavalla kuin tähänkin asiaan. Tiedostan kyllä riskit, enkä käyttäydy mitenkään itsetuhoisesti, mutta en ole ylivarovainenkaan.

Henkka

Yleinen vuokra piippi/lapio/sondi paketista on 25,-/viikko. Omiani en voi tässä vaiheessa luvata kun ei tiedä vielä miten omat reissut ajoittuu.

PS Jarkko, miten se keväällä täällä heitetty ajatus tutustumisreissusta sinne mustikkavuorelle ennen joulua? Vissiin syksyä ilmassa kun täällä keskustelu käy näin pirteänä...

Mikko Piironen

[quote author=RistoReipas link=topic=15085.msg100367#msg100367 date=1157466130]
Ei sitten vieläkään saatu lukkoon... tehotonta toimintaa.

edit: luotin siihen että kommentit kuten: "anteeksi että tiedän paremmin", paljastaisivat jutun läppäluonteen, mutta näemmä yliarvion teidät aika pahasti. Täällä saa näemmä tosissaan varoa mitä sanoo...

Mulla turvallisuusaiheiden lukitsemiseen ja poistamiseen on todella matala kynnys - mutta vain silloin kun annettavat neuvot ovat epäasiallisia. Riippumatta siitä, onko kyseessä lumivyöryt, jäätikkövaellus, kalliokiipeily tai ihan vaan vaellus.

Se, miksi täällä suhtaudutaan helvetin vakavasti vyöryihin, johtunee siitä, että ne ovat todennäköisisti suurin syy suomalaisten outdoor-ihmisten onnettomuuksissa ja kuolemissa. Tiedän itsekin useampia tarinoita viime vuodelta (ja vastaavasti aikaisemmilta) ja kerran on käynyt niin huonosti, että tuttava on jäänyt sille tielle. Vyöryt ovat vaarallisia, eikä suomipossella ole mitään synnynnäistä äidinmaidossa saatua tietämystä niistä.

Siksi vyöryjuttuihin ei suhtauduta läppäluonteella. Voi olla, että vaikka juttu näyttää läpältä, niin kysyjä/keskustelija on tosissaan. Jos juttuihin vastataan vain läpällä, niin silloin mieleen voi jäädä virheellisiä toimintamalleja. Ja nämä mallit voivat olla vaarallisia tai jopa fataaleja.

Ainiin.

Intternetistä ja kirjoista näitä juttuja ei valitettavasti opi. Täytyy käydä harjoittelemassa ja mieluusti vaikka jonkun kurssin kautta.

jjhenttonen

Noh, lähdetäämpä tästä liikkeelle: on kuva jossa on varsin selkeästi nähtävissä ilmiö A, vaikka kuvan laatu onkin ehkä kehnon lainen. Sä sanot että se sun mielestä (ja sulla on oikeus sun mielipiteen ilmaisuun) kyseessä on ilmiö B, sen päälle pyydät kannanottoa joltain alan ekspertiltä. Mitään eksperttejä ei valitettavasti ole saapuvilla, joten paremman puutteessa muutama kaiken todennäköisyyden mukaan sua tässä asiassa kokeneempi ja oppineempi, joita siis sun näkökulmasta ehkä voidaankin pitää ekspertteinä (vaikka absoluuttisesti eivät sitä olekaan) sanoo että kyllähän siinä taitaa kuitenkin olla kyseessä ilmiö A. Sä sitten sanot että ei ole A vaan B ja että sä tiedät paremmin. Siihen taas todetaan että kuulehan nyt, kyllä se nyt vaan taitaa olla A, eikä B, ja että B itse asiassa ei ole edes juurikaan todennäköinen tuossa paikassa, mutta siitä huolimatta edelleenkin sä sanot että ei se ole A, vaan kyllä se nimenomaan B on. Ja tätä rataa, kunnes kyseenalaistat sekä sinulle totuutta päähän takoneiden asiantuntemuksen kuin myös tämän foorumin luotettavuuden. Kun sitten sinulle (toivottavasti) alkaa pikkuhiljaa valjeta että hitsi vieköön se sittenkin taitaa itse asiassa olla A niin kuittaat homman vaan toteamalla että joo no, onhan se A, mutta koska pikkupoikien leikeissäkin tapahtuu isompia ilmiöitä A (mikä ei kyllä varmasti myöskään pidä paikkaansa, ainakaan itse en pikkupoikana saanut aikaiseksi minkäänlaista lumivyöryä, saatikka sellaista joka sopivassa paikassa voisi tappaa, niin kuin kyseessä oleva A voisi. siis sopivassa paikassa) ei tota itse asiassa voi kutsua A:ksi.

Ihan tosta mulle vaan jotenkin tuli semmoinen kuva että sä et jotenkin suostu kuuntelemaan mitä sulle yritetään sanoa. Jossain vaiheessa tuli semmoinen olo että ompas kovakalloinen ja hidasoppinen kaveri, ehkä vähän ärsyttäväkin, ja että antaa olla, menköön tunturiin ja joutukoon B:ksi luulemansa A:n uhriksi, mutta en kuitenkaan vastuuntuntoisena aikuisena, joka tietää millaiset aivoitukset mutu tuntumalta liikenteessä olevia lukiopoikia ohjaa, antanut tollasille ajatukselle liikaa tilaa, vaan päätin suhtautua asiaan (= sinun harrastukseesi, joka toivottavasti jatkuu sanotaanko seuraavat 50 vuotta eikä vaan ensi maalis/huhtikuuhun asti) sen vaatimalla vakavuudella.

Selvyydeksi:
A = laattavyöry
B = romahtanut lumilippa

Varmasti tässäkin keskustelussa kaikki jotka asiaan on ottanut kantaa (siis A:n puolesta ja B:tä (huom! ei kuitenkaan sinua RistoReipas) vastaan) on sen tehnyt lähinnä samoista lähtökohdista kuin minäkin. Eli että kun sinä RistoReipas toivottavasti (ihan oikeasti) ensi keväänä lähdet tunturiin hiihtelemään (suositus: vaihda lumilautaan!) tietäisit, etkä vaan luulisi tietäväsi, mikä se A ihan oikeasti on, ja missä ja milloin niitä ehkä tapahtuu. Ja että osaisit varoa niitä etkä kuuna päivänä joutuisi niiden kanssa lähempiin tekemisiin. Ton kummemmasta ei tosiaan ole kyse. Tämä ei siis ole mitään egon nostatusta tai muuta vastaavaa hyödyn hakemista, koska siihen mulla tai kellään muullakaan tähän keskusteluun osallistuneella tuskin on tarvetta, ainakaan tän foorumin puitteissa.

Kukaan tai ainakaan minä en muuten ole sanonut/kirjoittanut että et ota itse asiaa vakavasti. Sinähän se olet vain ja ainoastaan itse väittänyt että niin on. Mä oon todennu vain sen että et vaikuta uskovan mitä sulle sanotaan, ja se tosiaan on ihan eri asia (lue tän kirjoituksen kaks ekaa kappaletta uusiksi jos et sisäistänyt sitä vielä) . Se että sä sanot (siis kirjoitat)  "Anteeksi että tiedän asian paremmin" tms ei varmasti auta tossa mitään, kun selvästi kaikki jolla on silmät päässä ja edes jonkinlainen ulkolukutaito näkee että, anteeksi nyt vaan, sä et tosiaankaan tiedä paremmin, vaan, jos suoraan sanotaan niin kuin nyt sanotaan, itse asiassa sä et tiedä ollenkaan (mietippä mitä "tieto" tämän asian puitteissa oikeasti on. tai ylipäätään.) Se että sä myöhemmin sanot tota läpäksi, ei myöskään paranna tilannetta. Siis tämän keskustelun, joka on käyty sinun hyödyksesi, kannalta.

metsawalker

Aihe on sangen mielenkiintoinen. Lumivyöryt ja niiden vakavasti ottaminen. Tosi on että vyöry se on pienikin vyöry. Mutta mutta.... Ainakin omasta puolestani voin sanoa että nuo viimeiset puolitoista sivua mistä RR puhui ovat johtuneet pelkästään väärinymmärryksestä. Sillä ainakin itse kuvittelen lumivyöryn paljon dramaattisemmaksi ilmiöksi kuin tuo kuvassa oleva "yksilö". Väitän että näin on käynyt myös RR:n kohdalla. Ja tiedän mistä puhun sillä tunnen RR:n henkilökohtaisesti.  Sama ilmiö on koskimelonnassa: esimerkkinä stoppari; syvä stoppari voi olla pieni, hitaasti virtaava ja lähes äänetön, mutta hengenvaarallinen verrattuna johonkin isoon pintastoppariin josta lähtee ääntä, vaahtoa ja vauhtia.EDIT: Kokematon helposti luulee syvää stopparia vaarattomammaksi, vaikka asia on päinvastoin.EDIT  Joten rajoittakaa vähän tuota RR:n kommentteihin takertumista pilkun tarkasti. Ja myös RR:lle pikku vinkki: kannattaa vähän rajoittaa ettei tule kunnianloukkaus syytettä :shock:
JJ:lle-> neuvoisitko pikaisesti minkä kokoinen/ mallinen/ merkkinen lauta olis sopiva lappiin takamaastoon kun pitäis vissiin lähteä vähän hillitsemmään RR:n  menohaluja :lol: Paino 57kg ja pituus 184cm. Siis pitkä ja laiha heppu kyseessä joka ei ole laskenut viiteen vuoteen millään vempeleella ja pitäis taas opetella. Vielä RR:lle-> taisin mainita tänään että tuskin kannattaa henttosen kanssa ottamaan kismaa tästä asiasta.....Taitaa kuitenkin olla se tyyppi joka suomessa tietää nämä asiat. JA SORI jos nyt vein pohjan teidän kahden väittelyltä :lol:

Lopuksi kaikille: Jotkut haluaa vääntää joka asiasta, tyyppiesimerkkinä RR. Jotkut taas kuuntelee neuvoja kiitollisenaja hiljaa. Mutta kyllä ne sinne päähän uppoaa niilläkin jotka vääntää "läppä asenteella" kaikista asioista.
Mutta toivottelen kaikille hienoja laskuja tulevaksi talveksi! Sekä puuterissa että muualla.
Metsawalker

Haasteet on tehty voitettaviksi.

Anonyymi

Prkleen walkkeri älä nyt tuu pilaamaan tätä ketjua :D... Näin hauskaa mulla ei ole ollut vähään aikaan  :D, jos tämä ketju loppuu tähän, niin milläs mä sitten viihdytän itseäni hyppytunneilla ? Olin justiin laittamas tänne niin loistavan setin ettet uskokkaan, mutta nyt sä pilasit koko jutun...

edit: miten niin kunnianloukkaus ? Enhän mä ollut vielä edes päässyt henkilökohtaisuuksiin  Biggrin

metsawalker

Vai että niin kävi että onnistuin pilaamaan koko jutun :lol: katos kun ei kaikilla välttämättä riitä ihan noin paljon "huumorintajua".Ehkä hyvä niin sillä muuten kaikki threadit olis aika asiaköyhiä jos kaikki vaan ruotis toistensa mielipiteitä. EDIT: Taas jäi jotain sanomatta: Vielä Henttoselle: Tarkoitus olisi ostaa lauta käytettynä ja mahdollisimman halvalla. Eli mieluiten alle 100€....Kun ei opiskelijallla hirveäasti massia ole.EDIT

mursu

Harkitkaa Lyngsdalenia, herkästi vyöryvät alueet on melko selkeästi näkyvillä.
Paikalliset varoittavat mahdollisista riskitilanteista, jos heitä sattuu ohi menemään.

Anonyymi

[quote author=jjhenttonen link=topic=15085.msg100400#msg100400 date=1157482194]
"Anteeksi että tiedän asian paremmin" tms ei varmasti auta tossa mitään, kun selvästi kaikki jolla on silmät päässä ja edes jonkinlainen ulkolukutaito näkee että, anteeksi nyt vaan, sä et tosiaankaan tiedä paremmin, vaan, jos suoraan sanotaan niin kuin nyt sanotaan, itse asiassa sä et tiedä ollenkaan

Niinpä, joten luulisi jo tyhmemmänkin tuosta ymmärtävän jutun luonteen... Ja siitä kuvakysymyksestä vielä, minä käytin alunperin hyvin epämääräistä määritelmää "kieleke", johtuen siitä että en nyt yksinkertaisesti keksinyt mitään sopivampaakaan nimitystä rinteeseen kasautuneelle lumelle. Lumilippa tuli keskusteluun mukaan jonkun muun toimesta, mielessäni ei alunperinkään ollut sellaista muodostelmaa, jota enklannin kielellä "cornice":ksi nimitetään. Ja jos tuollaisen pikkulumi"vyöryn" voi laskea lumivyöryksi, niin silloin otan sanani takaisin niiltä osin ettei minulla ole kokemusta lumivyöryistä. Itse asiassa olen siis elämäni aikana ollut kaksi kertaa hautautuneena lumivyöryyn. Kerran katolta pudonneen lumikuorman alla (edit: laattavyöry sekin :D)(oli aikas ahistava kokemus, ei meinannut saada henkeä, onneksi kaveri sai kaivettua äkkiä pois), ja kerran pikkupoikien lumimajaleikkien vuoksi romahtaneessa aurauslumikasassa (hajosi sentään niin isoiksi paloiksi, että hengitysrakoja jäi, joskin lumikuorma painoi rintaa aika ilkeästi). Tosin molemmat ovat tapahtuneet kun olin ala-asteiässä  :). Joo-o jos tämä bulls*itti vaikka nyt sitten loppuisi tähän, tai sitten voisimme henttosen kanssa jatkaa yv:illä ettei mene threadi ihan pilalle.

[mainos] Järjestetään käytännön lumivyörykurssi, harjoittelua realistisissa oloissa oikeilla lumivyöryillä. Paikka: Räystäsalus. Vain 25€/hlö [/mainos]  :lol:

jjhenttonen

Sattuneista syistä mulla ei ole lumivyöryjen suhteen kovin paljon huumorintajua. Tai on mulla sen verran että jaksan täälä rakka.netissä, vai mikä tää nyt onkaan, vääntää jonkun uuvatin kanssa asiasta, josta sillä ei ilmiselvästi ole just mitään hajua. Totta kai tollanen on vähän kieroutunutta mutta uskoisin että siitä kuitenkin on ollut itseni lisäksi joillekuille muillekin tätä ketjua seuranneelle jotain pientä hupia.

Sehän nyt on selvää että tässä koko roskassa on kyse RR:n väärinymmärtämisestä, eikä siitä sikäli pitäisi enempää mesota, mutta RR:n jatkuvuuden kannalta olisi hyvä että sen tajuaisi paitsi kaikki muut myös hra Reipas itse, ja sitä tässä nyt sitten onkin ihan kaikella ystävyydellä yritetty takoa lajitoveri RR:n ainakin näennäisesti paksuun kalloon.

Niin, lumivyöryn ei siis tosiaankaan tarvi olla mitenkään dramaatiisen kokoinen, että a) sitä voi kutsua lumivyöryksi ja että b) sen seuraukset voi olla turhankin dramaattiset. Toi oppi painuu tolloimmankin "Anteeksi että tiedän asian paremmin" -tason relaa.comin lumivyöryekspertin kalloon viimeistään siinä vaiheessa kun lentää jonkun naurettavan kokoisen minivyöryn mukana jostain ikävän kokoisesta pudotuksesta yli ja tippuu johonkin kivikovaan kivikkoon ja puhkoo paitsi vääränlaisten suksiensa pohjat myös kantapäänsä - ja luunsa, mitä kautta syntyneestä reiästä se tieto sinne kallon pohjaan sitten painuukin, kun se ei muuta reittiä sinne löytänyt. RR:lle tiedoksi: mun kantaluun luutuminen on jo melkein jo ohi. Vuosi siinä on mennyt ja ainakin pari kolme kuukatta vielä menee, ja voin kertoa että se ei ole ollut hauskaa, varsinkaan kun kyseisen luun ja sen naapureiden välinen nivelpinta ei enää koskaan parane sellaiseksi kuin se oli, ja koska kyseisen ikävyyden seurauksena mulle henk koht todella tärkeät projektit, esmes uiagm vuoristo-oppaaksi opiskelu on mennyt ihan vituiksi (Mun kantaluu ei hajonnut laskiessa, mutta pointtina kuitenkin se, että kantapään kautta oppiminen on ihan vitun tuskallista).

Mitään kunnianloukkaussyytettä RR:n ei kannata pelätä, koska mun kunnia meni maineen myötä. Se, että voin vitsin vuoksi tökätä peukalolla silmään, on asia erikseen.

Hommaa metsawalker splitti jos mitenkään mahdollista. kallishan se on mutta kyllä se helpottaa liikkumista. Mulla on B:n versio, josta jotkut tykkää, toiset ei. Kallishan se on, siitä ei pääse mihinkään, mutta on se kyllä käteväkin. Vuokrattua niitä ei taida saada, ja mun vekotin on sulle liian iso niin olis turha lainatakaan.

Enpä taida Henkka Tamokiin ehtiä (sen verran projektia pukkaa hihnalla) jollei mitään ihmeellistä ja odottamatonta tapahdu. Mutta jos sua &  co kiinnostaa lähteä sinne niin mä kyllä mieluusti jeesaan järjestelyissä. betaa olosuhteista saadaan kyllä Aadnelta, mun sikäläiseltä kaverilta vaikka joka päivä tästä etiepäin, ja varmasti Aadne lähtee myös näyttämään parhaat mestat, sikäli kun töiltään ehtii (ehtii kyllä, koska yrittäjänä määrää itse omat työaikansa). Aadne tietää myös missä A ja B, sekä C ja D sekä muut enemmän tai vähemmän dramaattiset vaarat väijyy viatonta kulkijaa. Ja Tamokissahan on, kuten RR:kin ihan varmasti anteeksi vaan paremmin tietää, ollut historian suurin A näillä tienoin. Semmonen oikein dramaattinen, lähemmä 2 kilometriä leveä (ihan vaan varmuuden vuoksi: toi, RR, oli niin sanottu läppä. siis huumoria. eli älä vedä kovun isoa kikhernettä sieraimeen).

jjhenttonen

http://www.avalanche.org/~lsafc/TUTORIAL/TYPES.HTM

tossa vielä RR:lle linkki missä voi käydä virkistämässä muistiaan noista eri vyörytyypeistä. Mitä noista kattovyöryistä siinä sanotaankaan?

Anonyymi

no nus nus... Laattoina se lumi sieltä tulee  Biggrin Makuasia miksi sitä kutsuu.

edit: niin ja ei mun suksissani ole mitään vääränlaista ihan normaalit headin c160:set ne on  Smile

metsawalker

Henttoselle: Kiitos lainaus tarjouksesta ja splittien suosittelemisesta. Lainaus ei oikein tunnu hyvältä, tai sitten lauta pitää olla sellainen romu että se lentäisi muuten kaatopaikalle. Mun tuurilla se on kuitenkin jossain kivessä heti ekalla laskulla 8)
Splitit taas....Onhan ne varmaan tosi hyvät, mutta niin kalliit ettei mun budjetti veny nyt kyllä sinne asti. Lähinnä ajattelin ostaa jonkun käytetyn anout 100€ vempeleen jolla saa sit rellestää myös täällä pohjanmaalla kaikkia takamaastoja lapista uneksiessa :lol: Osaatko sanoa olisko esim 160cm liian lyhyt/pitkä/sopiva?
T:metsawalker

Henkka

Sen verran virkistävää tällainen vilkas keskustelu, että pakko jatkaa...(asian vierestä)

Elikkäs miten meinasitte könytä mäkien päälle tuolla pohjoisessa? Riston headeissa arvatenkin alppisiteet ja jalassa alppimonot. Kantavalla kelillä tietysti tepastelee mukavasti monoissakin mäkeä ylös, mutta jos sattuu puuteria olemaan oikein isosti tai vielä pahempi pehmeä kevätkeli niin jonkunlainen "rando" setti kyllä helpottaa elämää. Siinä sitä sitten rahaa palaa pikkuisen enemmän kuin piippariin/lapioon/sondiin. Itse aloittelin aikoinaan Alposet lumikengillä suurpuikat (205 cm) reppuun sidottuina - vähän raskas paketti oli. Se voi varsinkin jossakin laakson pohjalla olla aika syvää ja upottavaa tuo kevätlumi ja jos sitten lähestymismarssi rinteen alle on muutama kilometri niin hyväkuntoinenkin nuori mies hikoilee.

Sellainen hyvä testipaikka (varusteille) on Pallaksen Pyhäkuru. Lähellä hissiä, ihan komea mäki ja usein kurun vieressä tuulen hakkaama hanki kantaa monon tai sitten peräti tuuli vienyt rakan päältä lumen - saa vähän tuntumaa tohon ylöspäin menoon. Aika messeviä (laatta)vyöryjä tapaa tuolla myös olla. Nyt siis oletin, että teidän porukalla ei ole kokemusta tälaisesta takamaastohiihdosta - anteeksi jos olen ihan väärässä. Ja kyselkää niitä mun piippareita yms keväämmällä...

Kim Öhman
Käyttäjän Kim Öhman kuva

Trekkerit + skinit vähän vajaa kolme hunttia.
Trekkerit on aika äyskäristä jos joutuu vetämään traversea kovalla hangella.
Randositeet on kova juttu esim.

on kuulemma pätevä tapa kiinnittää mono sivakkaan.

Jarkko: eikö sua koskaan jurpi tököttää ylämäkeen 1,5m2 lasikuidulla päällystettyä puuta selässä kun muut skinnaavat leppoisasti spajari huulessa Biggrin

Anonyymi

[quote author=RistoReipas link=topic=15085.msg100135#msg100135 date=1157204655]
Sattuu sitten jos jotain on sattuakseen, sitten vaan toivotaan parasta ja tehdään mitä tehävissä on.

Niinpäs niin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos jotakin sattuu, niin joku sinut tulee pelastamaan tai ainakin kaivamaan raadon lumen alta. Itsekästä olisi omalla tyhmyydellään saattaa pelastajien henkeä vaaraan.