1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Kim Öhman
Käyttäjän Kim Öhman kuva

[quote author=Mikko Piironen link=topic=15085.msg100496#msg100496 date=1157568399]
[quote author=RistoReipas link=topic=15085.msg100494#msg100494 date=1157567330]
Ja jj kun puhuit että kantapään kautta oppiminen tekee kipää... turha minulle siitä saarnata. Olen minäkin luita murtanut (mm. lasketellessa) ja muutenkin turpiini ottanut tyhmyyteni takia, mutta yhtään oppituntia en kyllä vaihtaisi pois.

Muista kuitenkin, että jo ensimmäinen vyörykokemus voi tarkoittaa hengen menettämistä. Siinä ei ehdi paljon oppimaan.

Ja luiden murtuminen on pienin ongelmista jos tuohon tilanteeseen joutuu.

jjhenttonen
Käyttäjän jjhenttonen kuva

Mikä Ripa tossa mun kirjoituksessa oli tuomitsevaa? Mielestäni mä en tuomitse sua yhtään mitenkään. Päinvastoin yritän kannustaa sua, mahdollisimman selkeää ja ymmärrettävää kieltä käyttäen, kehittymään niin ihmisenä kuin "tutkimusmatkailijanakin".

Enkä mä myöskään saarnaa sulle yhtään mitään. Yritänpähän vaan kertoa sulle, että ihan kaikki "tutkimusmatkaillessa" eteen tulevat "oppitunnit" ei ihan välttämättä ole sellaisia mihin sä ihan oikeasti haluat osallistua. Mä oon ollut semmosilla "oppitunneilla", joista  todellakin toivon että en olisi ollut, ja jos vaan yhtään mitenkään olisi mahdollista niin vaihtaisin heti pois, mutta kun ei vaan ole. Katsos Risto, jotkut asiat vaan on täydellisen peruuttamattomia ja vaikka kuinka katuisi ja toivoisi että asiat olisi toisin, että olisin toiminut toisin, että oltaisiin tehty jotenkin muuten, niin asiat jotka on menny niin kuin meni, ei kuitenkaan muutu toiseksi. Luiden murtuminen vielä jotenkuten menee, ne kun ainakin yleensä paranee ihan kohtalaisen hyvin, eikä edes satu niin kovin paljoa, mutta se että sun oma tai sun rakkaiden sydän murtuu, on todella paljon ikävämpää, koska se/ne ei parane ikinä ja se sitten myöskin oikeasti sattuu. Usko mua, koska todellakin tiedän mistä puhun.

Elikkä koittasit nyt vaan ottaa ihan viisaista ja täysin pyyteettä sulle annetuista neuvoista vaarin, koska niistä on sulle 100% varmasti vain ja ainoastaan pelkkää hyötyä.

Anonyymi

Missä vaiheessa olen sanonut etten neuvojasi kuuntelisi  :?. En itse ainakaan näin muista sanoneeni. Se että en ole samaa mieltä siitä minkä kokoinen "vyöry" ansaitsee nimen vyöry, ei todellakaan tarkoita etten ottaisi juttujasi todesta. Ja ihan rakentavana kritiikkinä vaan että tyylisi oli varsinkin keskustelun alkupuolella hieman hyökkäävä ja aliarvioiva, mikä ei tämän tyyppisessä keskustelussa ole se paras lähestymistapa. Oikeastaan mikään muu ei ärsytä minua enmpää, kuin se että minua pidetään tyhmänä. Oikeasti kanssani on erittäin helppo tulla toimeen (kysy vaikka koulu- tai työkavereiltani), ja olen erittäin mukava kaveri. En myöskään ole tyhmä, vielä vähemmän rämäpää, pikemminkin päinvastoin. Vähän väliä saan kuulla olevani ylivarovainen, tai että huolehdin asioista liikaa (mm keskusteluun aiemmin osallistunut metsawalker on pari kertaa minulle näin sanonut, ja monet muut). Jotkut suorastaan väittävät että maalailen piruja seinille, kun aina pohdin niitä pahimpia mahdollisuuksia (myöskin minulle luonteenomainen piirre). Jos olen vähänkään epävarma siitä mihin pystyn, tai taitoni riittävät, niin jätän homman väliin.
Ja siitä kantapään kautta oppimisesta vielä: Tiedän kyllä että ihmisiä kuolee lumivyöryissä, mutta niin kuolee moniin muihinkin asioihin. Se on aina yhtä ikävää ja peruuttamatonta. Niinkuin olen jo useamman kerran sanonut, ei minuakaan todellakaan kiinnosta kuolla. Tuolla kantapään kautta oppimesella tarkoitin sitä, että omat rajat, yms on opittava kantapään kautta. Niitä ei voi kursseilla oppia. Jos olen sitä mieltä, että tämänhetkinen tietotaitoni riittää tähän niin sitä mielipidettä ei voi muuttaa mikään muu kuin päinvastainen kokemus. Niinkuin sanoin en ole tyhmä, ja tietoa on. Tiedän kyllä tilastot, tiedän että ihmisiä kuolee, tiedostan riskin ja hyväksyn sen, luulempa myös selviäväni siitä kunnialla (muuten en reissuun edes lähtisi). Sitä ajatusta ei voi kukaan muuttaa et sinä jj, eikä kukaan muukaan. Jos olen arvioinut itseni väärin, sen joudun sitten huomaamaan kantapään kautta. Jos näin on niin kärsin seuraukset mukisematta, se on jääräpäisyyden hinta (olet oikeassa, olen paksukallo (se on sukuvika)). Näin vaan ajattelen, sitä eivät voi sinun kokemuksesi muuttaa, tällaiset asiat vaan on opittava itse, kantapään kautta, niin se vaan menee. Valitettavasti...

Anonyymi

[quote author=RistoReipas link=topic=15085.msg100501#msg100501 date=1157571619]
Oikeastaan mikään muu ei ärsytä minua enmpää, kuin se että minua pidetään tyhmänä. Oikeasti kanssani on erittäin helppo tulla toimeen (kysy vaikka kolu tai työkavereiltani), ja olen erittäin mukava kaveri.

Kyllä se on ihmeellistä miten internetissä saa väärän kuvan ihmisestä!? Jutuistasi sain sellaisen kuvan, että olet tyhmä , kanssasi on vaikea tulla toimeen ja et ole kovin mukava kaveri. Onneksi oikaisit tämän käsityksen!  Biggrin

ET

Noh, eipä anneta mopon keulia ja pilata hyvää keskustelua.

vesi on pilaantunutta puuteria, kuten Sepi sanoo

Anonyymi

[quote author=kaamos link=topic=15085.msg100502#msg100502 date=1157572577]
Kyllä se on ihmeellistä miten internetissä saa väärän kuvan ihmisestä!? Jutuistasi sain sellaisen kuvan, että olet tyhmä , kanssasi on vaikea tulla toimeen ja et ole kovin mukava kaveri. Onneksi oikaisit tämän käsityksen!  Biggrin

No hyvä ettei jää ihmisille väärää käsitystä  Biggrin

edit: Keuliminenhan on kivaa  :). Eiköhän tämä ketju ole mennyt pilalle jo jokin aika sitten. Lukottaminen ei edelleenkään olisi mielestäni huono vaihtoehto, mutta olkoon... Mikäs täs *askaa jauhaessa, kyllä sitä huonompaakin ajanvietettä voisi keksiä  Smile

P-tex
Käyttäjän P-tex kuva

Riston jututkin vaihtuu kun paremmallakin helppo-heikillä: ensin se kehu itseään riskejä kaihtamattomaksi ja aiemmin harrastuksissaankin melkein kuoleman yllättämäksi(Business as usual) ja nyt sitten oikeasti onkin turvallisuushakuinen ja ylivaroivainen. Väärinymmärryksen vaaraa ei juuri voi olla.  Biggrin

Four and a half feet Red Mountain!

Paivareppu

[quote author=RistoReipas link=topic=15085.msg100501#msg100501 date=1157571619]

Ja siitä kantapään kautta oppimisesta vielä: Tiedän kyllä että ihmisiä kuolee lumivyöryissä, mutta niin kuolee moniin muihinkin asioihin. Se on aina yhtä ikävää ja peruuttamatonta. Niinkuin olen jo useamman kerran sanonut, ei minuakaan todellakaan kiinnosta kuolla. Tuolla kantapään kautta oppimesella tarkoitin sitä, että omat rajat, yms on opittava kantapään kautta. Niitä ei voi kursseilla oppia. Jos olen sitä mieltä, että tämänhetkinen tietotaitoni riittää tähän niin sitä mielipidettä ei voi muuttaa mikään muu kuin päinvastainen kokemus.

Voisiko se sellainen päinvastainen kokemus olla esim sellainen kun meiningilläsi laukaiset seinän jonku alempana mäkeä olevan porukan niskaan ikävin seurauksin niille muille, tms. Vai haluttaako tosiaan hölmöillä itsepäisesti niin kauan että vahinko osuu vihon viimeisen kerran siihen omaan nivuseen? Tietty tää äijän provoaminen on taas hyvä muistutus siitä että ensi talvena sitä on kahta nirsompi sen suhteen keitä porukkaan otetaan kun mäkeen lähdetään. Ikinä kun ei tiedä millainen ristoreipas siellä goretexin alla piilottelee.  Eihän noilla kursseilla välttämättä paljoa opi, varsinkaan jos ei edes viitsi... jos edes oppii tyhmien riskien minimoimiseen tähtäävään tapaan ajatella tietyissä tilanteissa niin se olisi jo hienooo hei. Jokokohan tää topikki alkaa olla valmis sontaosioon?