1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi

[quote author=jjhenttonen link=topic=15085.msg100971#msg100971 date=1157970897]

Mulle pakkosuorittaminen on suunnilleen yhtä vieras asia kuin lumivyöryt sulle. Itse asiassa vieraampiakin, koska en ole aiheeseen perehtynyt edes teoriassa. Mites muuten aattelit erottaa hyvät ehdotukset huonoista? Mutu tuntumaltako, ihan niin kuin laattavyöryn irtolumivyörystäkin?

No puheistasi sain vähän eri kuvan... No enpäs tiedä millä ne erottelen. Paistunturit olen itse nähnyt ja sopivaksi todennut, niin sanotusti tuttuja ja turvallisia. En kaipaa mitään lyngenin extremelaskettelua, joka ylittää taitoni. Niinkuin sanoin, en ole laskenut syvässä lumessa vielä yhtään, ja haluan mennä johonkin mukavan loivaan ja vaarattomaan paikkaan kaatuilemaan ja uimaan puuterissa, ihan kaikessa rauhassa ja omaa tahtiani... (ei olisi mukavaa vetää pahassa paikassa turvalleen, ja siitä vetää kuperkeikkaa 4m dropista alas, ei nyt ehkä niin hirvittävän vaarallista, mutta ei todellakaan kivaa.)

edit: Ja ihan kantapään kautta olen joutunut huomaamaan, että se mitä tuollaiset kovaksikeitetyt pro-extremeheebot (eikä välttämättä aina niinkään extremeheebot) pitävät helppona ja aloittelijalle sopivana, ei välttämättä minusta sitä ole.

Anonyymi

[quote author=RistoReipas link=topic=15085.msg100974#msg100974 date=1157971881]
Niinkuin sanoin, en ole laskenut syvässä lumessa vielä yhtään, ja haluan mennä johonkin mukavan loivaan ja vaarattomaan paikkaan kaatuilemaan ja uimaan puuterissa...

Ja sitten vielä, ettei vaan tulisi yllätyksenä, niin sitä puuteria ei aina löydy.
Tärkeää on mielestäni, että offarilaskija osaa laskea monipuolisesti. Huipulla voi olla jäätä, sitten korppua, sitten parisataa metriä sitä puuteria jossain rännissä, kenties vielä loskaakin.

jjhenttonen
Käyttäjän jjhenttonen kuva

Miten sä tommosta olet kantapään kautta huomannut, kun kerran et kovaksikeitettyjen extremepasifistien kanssa ole koskaan mäessä ollut?

En nyt tyrkytä näkemystäni tai mitään, mutta jos kokemusta takamaastossa hiihtämisestä ei ole vielä käytönnössä juurikaan ollenkaan kovinkaan paljoa, niin sitä saa hankittua kaikkein parhaiten ja turvallisimmalla tavalla siten että aloittaa takamaastojen valloitusuransa jossain hissitunturissa rinteiden vierestä ja pikkuisen kauempaakin. Hommaan tutustuminen nimittäin kannattaa tehdä tekniikkaopiskelun kautta, eli opettelee ensin hiukan laskemaan, sitten vasta alkaa siirtyä syvemmälle erämaahan, koska hyvä laskutekniikka on nopean liikkumisen ennakkoehto ja takamaastoissa nopea ja tehokas liikkuminen taas on turvallisuuden ennakkoehto, koska se tarkoittaa sitä että on (mahdollisille) vaaroille vähemmän aikaa alttiina. Lisäksi kun osaa laskea, niin loukkaantumisen riski on pienempi. Ja ton takia hissitunturilla opettelu on fiksua, kun saa helpommalla niitä maileja taakseen. Tietty jos oot yhtä kovassa kunnossa kuin se Whistlerin (vai missä se nyt olikaan) ihan legendaarinen million foot man, niin eihän siinä sitten mitään...

Toi nyt vaan semmonen marssijärjestys joka mun mielestä on melko järkevä. Jos se susta ei tunnu järkevältä niin trust your feelings young jedi.

metsawalker

Ja tähän väliin taas otsikon mukaista asiaakin; Olisiko kellään (edes halua tämän ketjun jälkeen :lol:) vuokrata/lainata niitä piippareita ja sondeja about kahdeksi viikoksi siinä huhtikuun alkupuolella? tarvittaisiin neljä kappaletta, mutta pärjätään kolmellakin jos joku haluaa päästä Ristosta eroon  :shock:? (Tuskin kellään sellaisia haluja on? Aikahan kävisi niiiiiiin pitkäksi täällä foorumilla ilman herra Reipasta :?)

Haasteet on tehty voitettaviksi.

Anonyymi

No en ehkä extremepasifistien, mutta itseäni kokeneempien hippien (en kylläkään laskettelussa, mutta muuten) kanssa kyllä. No sen verran on mitä nyt rukalla ja levillä pystyy hankkimaan. Itse olen ennemminkin sellaista vaeltaja tyyppiä, vauhti ja vaaralliset tilanteet ei oikeasti ole niin kauheasti minun makuuni (vaikka joskus päinvastoin uhoankin, tosipaikassa sitten uhoaminen loppuu,  Biggrin niinkuin metsawalkerkin esim. malkakosken reissultamme tietää  :D) Ja tuo erämaahan lähteminen on yksi homman pääpointti. Ihmettelen millä tuolla itsensä loukkaa, ei droppeja/kielekkeitä, ei puita mitä päin laskea (pari isompaa kiveä ehkä, mutta niihin osuminen vaatii jo hyvää sihtiä). Ja kaatumallakaan itseä tuskin saa kovin tehokkaasti telottua (kypärä on tietysti päässä Smile ). Lähinnä syvän lumen tekniikka on hakusessa, mutta eiköhän se sieltä parin päivän jälkeen löydy.

Ja ei tule yllätyksenä... (siitä aliarvioinnista...)

joo-o, jos sitä lähtis töihi  :?

jir

Mulle tulee itse asiassa mieleen aika montakin tapaa, joilla laskuhommissa voi itsensä loukata. Esimerkiksi väsymys+taitojen yliarviointi+paikan aliarviointi+liiallinen riskinotto+liian kova vauhti+liialliset näyttöhalut+ihan vaan huono tuuri voi olla toimiva yhdistelmä. Tai vaikka vaan yksi tai muutama noista. Nimim. kokemusta on, joskaan ei omien luiden/jäsenten kohdalla.

jjhenttonen
Käyttäjän jjhenttonen kuva

Potta päähän, järki jäähän, suksenkärjet kohti etelää, housut täyteen vetelää.

mä oon loukannu laskuhommissa itseni kaikkein pahiten Messilän kelkkamäessä, jossa meni solisluu sijoiltaan ja nivelsiteet poikki. Grand Montetsin half pipessa mursin kyynärpääni. Ja Breventin yläaseman kupeessa Bel lachat offarin alussa n 10 asteisessa kohdassa laskin lumen alla piilossa olleeseen kiveen ja lensin perse edellä seuraavaan, josta seurauksena oli häntäluun murtuma, joka oli muuten pirun kipeä. missään vähääkään vaikeammassa (vaikka pipe onkin sika vaikeeta tälläselle köntykselle) en ole koskaa telonut itseäni. Yleensä noi haaverit tapahtuu jossain missä niitä ei osaa odottaa.

Anonyymi

[quote author=metsawalker link=topic=15085.msg100977#msg100977 date=1157973314]
...tarvittaisiin neljä kappaletta, mutta pärjätään kolmellakin jos joku haluaa päästä Ristosta eroon  :shock:? (Tuskin kellään sellaisia haluja on? Aikahan kävisi niiiiiiin pitkäksi täällä foorumilla ilman herra Reipasta :?)

Eihän toki täällä Ristosta eroon "tuolla tavalla" haluta päästä. Päinvastoin, keskustelussahan on varsin hyvin tullut ilmi, että huolissaan ollaan! "Ettei vaan mitään sattuis..."

[quote author=jjhenttonen link=topic=15085.msg100960#msg100960 date=1157963353]
Jos teidän taidot riittä Paistunturille, niin kyllä niillä Norjassakin pärjää. Sieltä kun löytyy törmää kaiken tasoisille, ja paljon enemmän kuin Suomesta. Henkan ehdotus on myös varteenotettava, eli Ruotsista löytyy myös vaikka mitä. Teidän kannattasi harkita jotain Riksu-Narvik suuntaa. Etenkin jos kelaa sitä että kokemus karttuu sitä tehokkaamin mitä enemmän saa maileja eli laskuja alle. Paistunturilla ette varmasti pääse samoihin lukemiin kuin vaikka Riksussa.

Tuo Riksu - Narvik seutu on aivan helmi! Voi käydä norjanpuolella laskee offia jos kelit sallii. Narvikin hissi-offarit ovat myös tosi hulppeita jos kelit natsaa. Jos norjanpuolella huono keli niin äkkiä pääsee sisämaahan ruotsiin. Ja siellä löytyy hissimäkeä/offaria ja tieten heliskiitä jos rahaa on. Ja tieten Abiskossa voi käydä... Voi yöpyä teltassa tai vuokrata mökin. Hotelliinkiin pääsee. Tietysti ei ole pakko hissejä käyttää ja voi vaan haikata mäelle. Mutta yllättävän raskasta on viikko haikata mäkiä. Välillä tekee mieli vaan "nauttia" hissinousuista...

[quote author=jjhenttonen link=topic=15085.msg100960#msg100960 date=1157963353]
Henkka, Aadnelta tuli just viesti että ekat lumet oli tullu tunturihuippuihin viikonlopun aikana...

Toivotaan aikaista ja runsaslumista talvea!!  8)