1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Suksien huolto reissussa

Miten hoidatte laskuvälineiden huollon reissussa ollessa?

Jos huollatte itse, miten ja missä teette sen?

Itse olen menossa muutamaksi viikoksi Chamonixiin

ja neljän suksiparin (siis itsellä vain yksi pari mukana) voitelu 20m2 kämpässä kuulostaa hurjalta.

Toisaalta taas uppoaa suksien huollattamiseenkin rahaa...

Kertokaa vinkkejä ja kokemuksia!

Tötty

Huoltokamat mukaan ja esim kämpän parveke on loisto "huolto-huone".Ei oo kauheesti vaivaa huoltaa ite... :lol:

Anonyymi

Kotona ennen reissua täyshuolto, mukaan pohjanpaikkamuovipuikko ja kanttiviila. Wink

Mikko

saako noita paikkauspuikkoja ihan tavallisista urheiluliikkeistä esim. intersportista? miten se paikkaus tapahtuu käytännössä, olen ymmärtänyt että se sulatetaan jotenkin, mutta millä?

Anonyymi

Tokolla on ainakin musta ns. "kynttilä" joka pitää saada päästä palamaan. Muutama tippa hukkaan ja sitten tiputellaan paikkauskohtaan. Voi joutua tekemään muutaman kerran peräkkäin, suuremmat paikat tuppaa jäähtyessän halkeamaan. Terässiklillä ylimääräiset pois. Tokolla oli männävuosina joku jauhesysteemi. Eli jauhetta koloon, muovifolio päälle ja lämmitystä. En ole enää nähnyt mutta tulos oli hyvä.

Muuten messissä on aina kanttiviila, timanttiviila, muovisikli, terässikli silitysrauta, perusvoidetta (esim Intersportista sai jättipalan jotain noname kamaa halvalla "maksalaatikko-alumiinipaketissa") joka toimii riittävän hyvin peruskunnostuksessa. Jatkoroikka on hyvä että saa sähköt sinne Tötyn mainitsemalla parvekkeelle.

Kamat voi roudata vaikka suksipussissa. 2-3 päivä välein kun kunnostaa niin pysyy suksi tikissään ellei sitten tule isompia vaurioita. Timanttiviilalla on nopea vetää röpöt pois päivittäin. Välillä en ole edes jaksannut siklailla voiteita pois kunhan on lämmitellyt uudet vaan pohjaan.

Perusjuttu on että jos kunnostaa melko tiheästi, niin esim. kantti säilyy hyvänä. Kantin kun päästää aivan paskaksi, joutuu aloittamaan alusta viemällä sukset huoltoon.

Yksin reissussa ei tule ehkä kaikkea kamaa roudattua mutta meikäläsien osaksi on langennut porukassa pitää vermeet kunnossa.

Mikä on sen rentouttavampaa after-ski kaljaa vetäessä.....