1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
FreeZ
Zakopane/Tatra

Terve!
Onko kellään kokemuksia tuosta paikasta. Tuli aika houkutteleva tarjous laskureissusta tuonne, mutta itsellä ei ole paikasta minkäänlaista hajua. Omaa autoa ei ole käytössä. Itse halajan offareille, mutta laskuseura ei eli nekään ei ole ratkaisevassa asemassa. Matka sijoittuisi helmikuun lopulle.

Hmm!

Zakopanen "oma" keskus (joku Kasprowy Wierch muistaakseni) on rinteiden puolesta koettu puolessa tunnissa, eli niitä ei ole! Mutta sitten taas toisaalta helposti saavutettavia offareita siellä kyllä riittää muutaman päivän touhuumiseen. Ja ovat vielä ihan ok, eikä siellä kyllä porukka niitä laske, eli pääsee korkkailemaan.

Ja jos innostusta riittää, ja miks ei riittäis, niin eihän Zakopanesta oo ku parin tunnin matka slovakian puolelle Jasnaan. Siellähän sitte riittää rinnesuhareillekin enemmän laskettavaa ja offaritkin on lähellä. Muutenki jos viittii lähtee liikkeelle Zakopanesta, niin siinä ympärillä on kyllä kohtuu lähellä joitakin pienempiä mestoja, missä on enemmän ja vähämmän mettälaskua.

Kaiken kaikkiaan ihan käymisen arvonen paikka ja HALPA.

pajute
Käyttäjän pajute kuva

Kokeile hakua tuosta hieman ylempää, on nääs jonkin verran jo infoa täällä.

Image is nothing - thirst is everything

nuskol

Osa saattaa tuntea mut duunista, jonka puolesta olen hieman Zakopanen kanssa tekemisissä, mutta nämä kokemukset ihan harrastuksen puolesta. Oon laskenut kolmena vuonna kunakin noin viikon Zakopanessa ja seuraavia tietoja / huomioita:

Kasprowy Wierch on ainoa oikea (eli Relaa-käyttäjäprofiilin) laskupaikka itse Zakopanessa. Kartan ja "tietoa" onnistuu säätämään itselleen osoitteesta pkl.pl

Ensi talveksi valmistuu uusi n. 70 hengen kabiini. Alas ei kannata laskea päivällä koska kabiini maksaa erikseen. Ylhäällä pari hyvin sijoitettua tuolihissiä. Offia on ihan kadunmiehen lähestymisetäisyydellä runsaahkosti. Vartin kävely/hiihto riittää että pääsee pudottelemaan. Tosin on mainittava että Kasprowy on luonnonpuisto ja viime talvena rangerit vähän ahdistelivat. Mistään en löytänyt sääntöjä offeista eli pieni kysymysmerkki on saako offia ylipäätään laskea. Kaikki sitä kuitenkin laskivat eli mitään teräsaitoja ei varmaan ole tiedossa.

Muita keskuksia Zakossa ovat mm. Gubalowka ja Nosal mutta eipä niistä mitään. Slovakian puolelle pääsee autolla tai säätöä vaativilla julkisilla (tai nyt sitten näiden pakettimatkojen kyydityksillä) ja Jasna tuossa olikin mainittu (jasna.sk). Siitä löytyy varmaan haulla juttua. Kannattaa huomioida myös Tatranska Lomnica (tldtatry.sk) jossa ainakin itse laskin viime talven parhaita pätkiä.

Koko Tatra on keliherkkää mutta mikäpä ei olisi. Suosittelut ja dissailut jätän muille. Puolalaiset on netin kanssa huonoja joten tietoa ei ylenmäärin ole netissä. Ruuhka on ollut Zakopanessa aiemmin haitaksi tuon nyt uusitun hissin kohdalla mutta toivottavasti uusi vekotin helpottaa. Rinteessä ruuhkaa ei ole omasta mielestäni ollut haitaksi asti edes hiihtoloma-aikaan.

kiemurat

Zakopane on kyllä yksi minun suosikkikohteistani. Olen ollut viimeiset 3 vuotta siellä Hupellus reissujen kautta ja aina on ollut törkeän hauskaa. Offaria on päässyt tyyppaamaan joka vuosia vaikka muutamia välipäiviä on matkan varrelle sattunut sääolojen takia jotka vaihtuvat Tatralla nopeasti. Toisaalta se on myös juuri se mielenkiintoinen puoli Tatralla, koska vaikka aamulla saattaisi taivas olla ihan pilvessä niin ei kannata luopua toivosta sillä taivas saattaa kirkastua muutamassa tunnissa (toisin kuin Alpeilla).

Mainitsit että et laskuseuraa tarvitse mutta ainakin minä tarvitsen pari kaveria mukaan offareille joilta löytyy varusteet ja laskutaitoa.  Blum 3 Joka vuosi olen sellaiset löytänyt muiden matkaajien joukosta ja hyvä niin ettei ole tarvinnut yksinään lähteä seikkailemaan.

Tosiaan vuorelle nousevan kabiinin kapasiteetti on täksi vuodeksi tuplattu, joten enää ei varmaankaan tarvitse edes murehtia ala-asemalla jonottamisesta. Itse olen elämäni parhaat laskut saanut Zakopanessa siitä huolimatta että alpeilakin on tullut käytyä kymmenisen kertaa. Tänäkin vuonna Hupellus bussi ja viikko kympin offarit kutsuu! Loistava tapa lähteä karkuun Suomen paukkupakkasia Smile

Jasnan keskuksessakin on joka vuosi tullut käytyä päiväreissulla, mutta aina on ollut surkea keli ja lumi ihan korppua. Sekään ei ole vielä ole se lopullinen tunnelman tappaja. Lopullinen vasen koukku tulee kun erehdyt laskemaan jollekin Jasnan ala-asemista joissa jonottaessa kuluu valehtelematta 60 minuuttia. Se syö miestä. Yleensä laskupäivä onkin ollut Jasnassa seuraavanlainen: 3 nousua, 2 tuntia haikkausta, 2 jäistä offaria, 5 tähden hotellin aulassa pienet päiväkännit ja baarin tiskiltä mukaan bussimatkalle pari kaljaa sekä ravintolasta pizza kantoon.  :lol:

Ts. Zakopane: mukava, halpa, kompakti ja viihtyisä paikka + uusi kylpylä jossa on paras ulkomailta löytämäni Suomalainen Sauna kruunaavat rankan laskupäivän kun pohkeet ovat tulessa haikkauksen ja puuterin jäljiltä. Ja jos taivas on tukossa siellä voi lillua vaikka koko päivän!

jaksu

[quote author=kiemurat link=topic=19376.msg128699#msg128699 date=1190362945]Toisaalta se on myös juuri se mielenkiintoinen puoli Tatralla, koska vaikka aamulla saattaisi taivas olla ihan pilvessä niin ei kannata luopua toivosta sillä taivas saattaa kirkastua muutamassa tunnissa (toisin kuin Alpeilla).

öh, kyllä mun mielestä alpeilla kelit vaihtelee aika sutjakkaan, jos vertaa vaikkapa mikroilmastoon legendaarisella suomutunturilla...

giizer

mites noi hissilippujen hinnat? zakoon ei vissiin edes saa mitään päivälippuja vai?

grooveamungus goes 4 420

saella

Zakoon ei saa muita kuin päivälippuja. Toisaalta se on hyvä, koska jos sää on huono, ei oo mennyt etukäteen ostettu lippu hukkaan. Päivälippu on ollu jotain 10-15e nurkilla.
Zako on kyllä todella käymisen arvoinen paikka! Hyvää pyydaa löytyy helposti. Laskettavaa löyty viime talvenakin, vaikka lunta ei ollut hirveästi.
Ja ruoka ja juoma on halpaa, eli melkein kannattaa syödä aina pikemminkin raflassa kuin ostaa kaupasta.
Suosittelen!

giizer

Oon lähdössä koko helmikuuksi puolaan/slovakiaan laskemaan alkaen zakopanesta, mut onkohan siellä/muissa keskuksissa millainen ryysis noihin aikoihin, ku ei huvittais vielä mennä varaa (ainakaan kaikkia) majoituksia varmaks, ku ei oo ihan varma et millaisella aikataululla haluu sit liikkua. Netistä näkyy melko nihkeesti löytyvänkin (ainakaan mitään englannin kielistä infoo) majoituspalveluista, ja meininki on vissiin vähän joka puolella sellainen, et jotain ennakkoja pitäis maksaa... fuck 'em. Entä mikä on paras vaihtoehto kulkuneuvoksi, jos omaa autoo ei ole? Taksit ei ainakaan vissiin mitään oikein maksa? Kuis helpoiten slovakian puolelle? Kaikki tieto on tervetullutta (ja kyllä, olen jo käyttänyt hakua). Kiitos jo etukäteen.

grooveamungus goes 4 420

pajute
Käyttäjän pajute kuva

Puolassa noissa isommissa pitäjissä voi pitää ns. nyrkkisääntönä taksilla liikkumisessa sen, että 1zloty/km, ja pienimmissä siitä pysyy sopimaan hinnan halvemmaksi ts. sata kilsaa maksaa vajaan 30€. Slovakiassa taasen se on vielä pikkasen halvempaa.

Itse homman hoidin niin, että lensin Krakovaan ja sen jälkeen luotin omaan loppumattomaan tuuriin . En nukkunut pihalla kuin yhden yön, ja se johtui vain Skipovizista (en mä tota osaa kirjoittaa, siis viinaa), jonka johdosta en löytänyt kämpille.

giizer

Just tommoista reissua itse myös olen ajatellut. Sillä erotuksella, että ei tarviis nukkua ulkona yhtään yötä  :shock:, mutta oman alkoholin käyttöni tuntien ei varmaankiaan voi välttyä, jos noi nimet on noin hankalia... Onko majoitukset halvempia, jos vaan pokalla menee kyselemään, vai kiskotaanko jokainen sloti vai mikälie het alkuunsa? Joku täällä on väittänyt, että pitäis varata hyvissä ajoin ja joku taas kertoo, et ei oo mitään välii, kun jengi tarjoo majoitusta tienvarsilla KYLTEILLÄ!?, joissa lukee taas jotain vaikeita sanoja  :shock:. Kyl varmaan aina löytyy jotain, mut onks hankalaa/kallista? Kuis julkiset? Tiedän kyllä, että tuurini on lähes rajaton, mutta silti...

grooveamungus goes 4 420

pajute
Käyttäjän pajute kuva

Kyllä se majoitus järjestyy, ja pääasiassa ihan ymmärrettävästi vielä, eli varsin usein löytyy kyltti "zimmer frei", joten se siitä. Kaiken kaikkiaan polakit on on avuliaan sorttista väkeä, ja aina joku tuntee jonkun ja jossain on sopivan hintaista majoitusta.

Slovakiassakin kannattaa käydä, kunhan vaan ylipäätään tuolla suunnalla hilluessa muistaa, että ovat melko keliherkkää aluetta siinä mielessä, että lumet voi hävitä melko totaalisesti lyhyessä ajassa. Yhdellä reissulla kävi näin, vaikkakin keksittiin sitten muuta tekemistä ja taas oli majoitus hieman hukassa.