1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
janneki

[quote author=hannak link=topic=19883.msg132322#msg132322 date=1194508567]
Sponsoroinnista. Itseäni siinä ärsyttää tällä hetkellä ehkä eniten se, että Suomessa media ja sen perässä firmat menee kuin lampaat Hiihtoliiton perässä. Eli Kallella ja Tanjalla ja kumparepojilla on kyllä näkyvyyttä ja sponsoreita varmasti enemmän kuin tarpeeksi ja lisää jonossa asti odottamassa sitä, että tarrapaikka takista tai kypärästä vapautuu.

Täytyy kuitenkin muistaa, että esim. Hiihtoliitolle osoitetut sponsorirahat eivät ole urheilijoiden rahoja. Iso osa näistä kuitenkin kanavoituu tavalla taikka toiselle kattojärjestön alla oleville seuroille ja sitä kautta myös juniorityöhön. Sitähän esim. mäkihyppääjät ovat aina kritisoineet, että he eivät ole oikeutettuja tekemään omia sopimuksia kuin pienen mitallisen. On ttotta, että huippu-urheilun pyörittäminen esim. hiihtoliiton osalta maksaa maltaita, koska eri lajien sirkukset pyörivät ympäri maailmaa eikä näiden kisaorganisaatioiden liikkuminen mannerten välillä ole halpaa hommaa. Kansainvälisisä kisoissa urheilijat kuitenkin edustavat suomea ja suomen hiihtoliittoa, eivät Kalle Palander tai Janne Ahonen Oy:tä, vaikka mahdolliset (isot) palkintorahat kulkeutuvatkin tätä kautta urheilijalle mikä on sinänsä ihan oikein.  Hiihtoliitolle jää vain mahdollisuus toppatakkimiesten hymistelyyn, kassaan ei tätä kautta kolahda senttiäkään.

-janneki-

Heavy on paskimmillaankin parasta...

Kim Öhman
Käyttäjän Kim Öhman kuva

Millä tavalla Patan ja Veikan dissaaminen liittyy Lumi-lehteen?

Palatkaapas asiaan tai perustakaa topic "kateellisten itkua"

hannak

Ei varmasti mietenkään, mutta yksi lehden funktioista on herättää keskustelua alan aihesta. Ja keskustelua tässä maassa ei ole liikaa, joten en nyt ihan ymmärrä, jos moderaattori sen haluaa tukahduttaa. Mutta siitä olen harvinaisen samaa mieltä, että yksittäisten ihmisten dissaukset on perseestä, etenkin nimimerkkien takaa.

janne niini

Quote:
(paitsi Aleksi Vanninen).

Ja Joni Mäkinen!(joka tosin tais saada "oikeita" töitä jostain alan firmasta, ellen nyt aivan väärin muista lukeneeni, olikohan snowextremestä...)

janneki

[quote author=Kim Öhman link=topic=19883.msg132328#msg132328 date=1194512864]
Millä tavalla Patan ja Veikan dissaaminen liittyy Lumi-lehteen?

Palatkaapas asiaan tai perustakaa topic "kateellisten itkua"

Joo, olet oikeassa. Tätä keskustelua käydään ehdottomasti väärän otsikon alla.

Tuota "kateellisten itkua" en vain käsitä. Nythän on keskusteltu sponsoroinnista suhteellisen laajassa mittakaavassa pääasiassa hiihtolajien kesken. Itse en ole ainakaan vielä huomannut kateellista itkua näitä herroja kohtaan. Mä en tajua sitä, että silloin kun harvoin täällä keskustellaan ainakin omasta näkökulmastani mielenkiintoisista aiheista ja kommentit puolesta ja vastaan ovat asiallisia ja hyvin perusteltuja, jonkun pitää AINA tulla vittuilemaan JOSTAIN viereen. Sori vaan, mutta näin siinä useimmiten käy. Keskustelussa käytety henkilöt ja heidän nimet ovat esimerkkejä. Ja kyllä suomalaisista pitää pystyä puhumaan suomalaisten kesken, oli mielipide sitten puolesta taikka vastaan.

En nyt usko että tuota Veikka vs Mr. Sherpa heitettiin aivan tosissaan...

Kieli poskeen ja menoksi.

-janneki-

Kim Öhman
Käyttäjän Kim Öhman kuva

Ei kannata käsittää väärin, otsikko on lumi-lehti ja nyt täällä jupistaan siitä onko Pata oikea seikkailija ja onko Palanderilla liikaa
tarroja takissa. Siksi kirjoitin että pysytään aiheessa.

Kekustelu on kyllä mielenkiintoinen ei siinä midist.

NoEsteemi

Palaan kuin varkain vähän takasin alkuperäiseen aiheeseen täältä kaupallisen liikunnan eli urheilun parista.

Valitettavasti en onnistunut saamaan uutta Lumilehteä käteeni, mutta nimi on ainakin kaunis Wink Uusinta skimbaajaa lukiessa tuli kuitenkin sellainen fiilis taas että vähän vähemmän kiinnostaa ne jokavuotiset jutut missä sankari laskee taas ensivuoden tamineissa pitkin yhä eksoottisempaa kukkulaa (jos sellaista nyt enää on) tai kotiverpparissa. Musta ois mielenkiintoista lukea vaikkapa niistä hepuista jotka vuosi vuodelta onnistuvat raahaamaan itsensä vuorille laskemaan, pääasiana on laskeminen eikä uusimmat vehkeet. Millä ne elää? Mitä ne tekee? Mitä ne ajattelee ja mikä kiehtoo vuodesta toiseen?

Vois myös olla mielenkiintoista lukea siitä että miten voisi osaltaan saada puhtaampaa omaatuntoa laskuharrastuksen suunnattoman  ympäristökuormituksen painaessa mieltä. Jokainen alpeilla käynyt tietää autoliikenteen, jätemäärien, energiankulutuksen, lentelyn jne. massiivisuuden.

Tai mikä on lajin lähitulevaisuus? Pyöriikö vaurastuva laskunuorisomme säätietojen perusteella täsmähiihtämään Japaniin tai Chileen? Mistä saa tietoa dumpeista, missä on paljon lunta tällä hetkellä ja miten sinne pääsee.

Laskijoiden omat  laskukuvat vois kanssa olla mielenkiintoisia, galleria jonne lukijat voisivat lähettää omia kuviaan. Eikä niitä välttämättä valittaisi kuvan täydellisyyden vaan fiiliksen tai tilanteen perusteella.

Välinetestit on aina mielenkiintoisia, mutta vähän vähemmän kiinnostaa sellainen tietynmerkkisen mp3-soittimen kanssa yhteensopivan kypärän (n. 200 eur) mainostaminen ja vastaava, enemmän kiehtoo tietää että mikä on esim. hintalaatusuhteeltaan hyvä sivakka tai potta. Ja missä kannattaa vehkeitään huoltaa.

Noh, nuo vaatii jo aika paljon zournalizmia ja selvittelyä, taustatyötä. Voi olla että testaaminen on sen verran raskasta ja kallista ettei pieni lehti pysty moisia tekemään, mutta laskuihmisiä jututtamalla varmaan saattaa löytää erilaisia legendoja haastateltavaksi, muitakin kuin niitä jo lehtien palstoilla ansiostakin paistatelleita.

Ja Kalle on tosiaan aikamoinen sankari, vaikkei vapaalaskija olekkaan Wink

janneki

Voi hemmetti, olipa NoEsteemilla oikeasti hyviä ideoita.

Tuo ympäristöasia sinänsä on aika mielenkiintoinen juttu, josta on kyllä relaassa keskusteltu ihan asiallisesti. Tuo ei varmasti ole enää nykyään alppilan ongelma, vaan matkailija-, mökki ja jätemäärän kasvaessa asia on pakko ottaa vakasti myös täällä härmässä. Uskoisin että esim. Levin ja Rukan kokoiset alueet tuottavat jätettävä ja kuluttavat energiaa aivan käsittämättönmiä määriä, joten tietynlainen hiihtopuolen yhteiskuntavastuun kantaminen voisi olla paikallaan. Siis tätä tilannettahan ei paranneta suoraan lehdessä kirjoittamalla, vaan sillä voisi olla mahdollisuus vaikuttaa matkailijoiden asenteisiin ja kulutus- ja käyttötottumuksiin ja saada herne liikkeelle pääkopan sisällä.

Lisää hyviä ideoita.

-janneki-

nuskol

Ainakin tän keskustelun perusteella vaikuttaa että Lumi on ottanut paikkansa. Itse en sitä messuilla hakenut kaverin jo sisään tullessani sanottua sisältöä ohueksi. Olisi pitänyt itse katsoa. Hyviä sisältöidiksiä tuossa tosiaan tulikin. Ja vielä lehden kaupalliseen onnistumiseen toivotan lykkyä pyttyyn. Ei kannata välittää siitä ettei muut heti usko. Leukaa rintaan ja siteet takas kiinni vaan! Lupaan hankkia lehden pikimmiten.

jjhenttonen
Käyttäjän jjhenttonen kuva

Loskassa oli toki paljonkin kaikenlaisia virheitä, lähtien ensimmäisen numeron ensimmäisen lauseen mitä huvittavimmasta kirjoitusvirheestä, mutta ei kai se nyt tarkoita sitä että ei voida Lumen sisällöstä ja siitä ylipäätään keskustella ja miettiä mikä siinä on hyvää ja huonoa? Eikä se kai Blumi ole kitisemistä että esittää lehdestä ja siihen liittyvistä asioista yleisiä havaintoja, suht perusteltua kriikkiä ja antaa positiivista palautetta? Ja jos on, niin ehkä se kitiseminen ei kuitenkaan ole turhaa, siitähän voi olla jotain hyötuä ja apua lehdentekijöille sitä kehitettäessä. Olis sustakin varmaan ihan hyvä kuulla jos Hiutaleessa olis suojaviivavirheitä tai muuta vastaavaa? Lehdenkin tekemisessä on nimittäin omat sääntönsä joita useimmiten kannattaa noudattaa, ihan niin kuin leffan tai ohjelman tekemisessäkin on omansa.

off-topic on musta ehkä vähän hölmö käsite. Tähän on keskustelu, ja keskusteluilla on muuallakin kuin verkossa tapana rönsyillä ties minne, eikä se yleensä ole mun mielestä kuin hyvä asia. Eriasia on kun puhutaan vakavista asioista (tähän on lähinnä viihdettä). Varsinaien epäasiallisuus (= lähinnä tarkoittaa tarkoituksellista toisten loukkaamista, foorumikeskusteluissa trollaamista et cetera) sen sijaan on hanurista, olipa keskustelun aihe mikä tahansa.

Sitä miten hyvin Lumi on ottanut paikkansa ei ehkä voi ihan pelkästään tän keskustelun perusteella päätellä. Terohan on osin oikeassa jäävuorenhuippuläppänsä kanssa, mutta mun mielestä se pitää paikkansa lähinnä vain tämmöisten yksittäisten keskustelujen kohdalla. Relaassahan on nimittäin enemmän rekisteröityneitä käyttäjiä kuin mitä esimerkiksi Skimbaajalla on tilaajia, ja olen 100% varma siitä että relaan käyttäjät on kattava otos niistä ihmisistä jotka ylipäätään voi eli haluaa ostaa tai tilata laskettelua, lautailu yms käsittelevän lehden. Lumen voi sanoa oikeasti ottaneen paikkansa sitten kun sen tilaajakanta lähenee viittä tuhatta, eli kun se on suunnilleen Skimbaajan kokoinen, ja siihen on uskoakseni aika hiton pitkä (ja vaikea) matka. Tilaajien hankkiminen nimittäin on todella aikaa vievää ja kallista puuhaa, ja vaatii älyttömästi tosi määrätietoisia ponnistuksia että rekisteri alkaa näyttää siltä kun sen pitäisi että lehdestä voi tulla edes jonkinlainen bisnes. Olen todella yllättynut jos Lumi sai messuilta enemmän kuin 150 tilaajaa (ja toi luku on melko puhdasta "messumatikkaa": pieni ständi, kaksi myyjää, rajallinen määrä aikaa, rajallinen määrä kontakteja...). Ja yllättynyt olen myös jos Lumella on ensi vuoden messujen jälkeen enemmän kuin tuhat tilausta. Uskon että 500 ja tuhannen välille on mahdollista päästä, mutta sekin vaatii jo vähintään n 1,5 uutta tilausta päivässä, enkä usko että tuota on näköpiirissä. Tilaus on kylläkin halpa, eli periaatteessa kynnys tilata on aika pieni, joten jos tilausmyynti on saatu järjestettyä jollakin fiksulla tavalla niin ehkä se on mahdollista, mutta uskallan tosiaan epäillä. Toi ei tarkoita sitä että toivoisin epäonnistumista, kunhan olen realisti. Itse asiassa toivon että tialusten hankkiminen onnistuisi, pelkästään mainosrahoitteisen lehden tekeminen on nimittäin täysin hanurista.

pajute
Käyttäjän pajute kuva

Tilasin juuri Lumen ja ostin messuilta yksittäiskappaleen. Olisi hienoa, jos lehti pysyisi pystyssä jonkin aikaa ja saisi mahdollisuuden näyttää kyntensä. Allekirjoittanut arvioi tilanteen n. vuoden päästä miten hommassa mahtaa käydä.
Itsekin messuilla städiä ensin ihmettelin, ja olin valmis dissaamaan koko jutun ns. liian neitinä.
Ainoa mitä huomasin oli omat ennakkoluulot.

Erittäin off-topic:

Keskiviikkovapaalta on hukassa Elan 888 -suksien voittaja. Sattuuko kukaan tuntemaan? Voittajan nimi löytyy Keskiviikkovapaan sivuilta.

Image is nothing - thirst is everything

hannak

En ole ennustaja ja aika näyttää miten pärjäätään. Jostain pitää kuitenkin aloittaa ja tässä tapauksessa aloitetaan nollasta. En pidä tässä vaiheessa kovin rakentavana spekulointia lehden tilausmyynnistä menestyksen mittarina tahoilta, jotka eivät tunne lehden ansaintalogiikkaa, eivätkä tiedä strategoita, suunnitelmia tai summia, joita siihen käytetään ja tavoitteita, joita lehdelle on lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä asetettu. Nämä taas ovat asioita, jotka luultavasti kiinnostavat tällä foorumilla melko harvoja. Joo, tarkoituksena on tehdä pitkällä tähtäimellä kaupallisestikin kannattava julkaisu. Mutta ansainalogiikoita on monia ja meidän strategiaa on olleet tekemässä kaverit, joilla on hitusen enemmän kokemusta lehtibiseksestä ja näyttöjä onnistumisista. Fiksuinta tietysti olisi olla koskaan tekemättä mitään, niin ei ainakaan epäonnistu.

Mutta vaikka kaupallista lehteä ollaankin tekemässä, jotta tekijöille saadaan palkat maksettua jatkossakin, tätä lehteä tehdään kyllä sydänverellä ja rakaudesta tätä harastusta kohtaan, niin kliseeltä kuin se kuulostaakin.

mikakoo

Mua rupes kiinnostaan tää aviisi,mutta mistäs sitä voi tilailla?!

hannak

lumi@liikelehdet.fi. Koko ensi kausi 2008/2009 4 numeroa €10, kausi 2007/2008 näytenumero kaupan päälle. Kiitos mielenkiinnosta, kaikille! Hanna

P-tex
Käyttäjän P-tex kuva

Kylläpäs täällä nyt otetaan itteensä ja piikitellään..

Four and a half feet Red Mountain!

jjhenttonen

Ihan asiallista keskusteluahan tämä on, ei mitään piikittelyä. Jos mä sanon jotain niin kyllä Hannalla on siihen täysi oikeus vastata. Ja päinvastoin...

Ei ton ollut edes tarkoitus olla mitenkään rakentavaa. Ehkä tä kuitenkin on jotenkin hedelmällistä J Lähinnä koitin asiasta todennäköisesti vielä itseänikin vähemmän tietäville selventää miten vaikeaa ja haastavaa lehden teko on, muiltakin osin kuin vain sisällöntuotannon osalta (sehän kun kuitenkin on se kaikkein helpoin osuus siinä että tehdään hyvä (=laadukas ja kannattava) lehti). Lisäksi nimenomaisesti spekuloin sitä millaiset mahdollisuudet Lumella minun tietämykseni perusteella on tulla kannattavaksi niin sanotusti perinteisillä menetelmillä.

Lumen ansaintalogiikkaa en tunnekaan, ja jos sillä on jokin normaalia tehokkaampi logiikka, niin hyvä sille! Normaalissa eli perinteisellä logiikalla tuotetussa lehdessä, olipa se sitten harrastelehti tai vaikka päivälehti, lehden menestyksen pitkällä tähtäimellä takaavia tulonlähteitä on käsittääkseni käytännössä vain kaksi: toissijaisesti mainosten ja ensisijaisesti itse lehden myynti eli irtonumeromyynti ja tilaukset (joista sivumennen sanottuna tilausten hankkiminen on paljon kannattavampi kustantajalle, mm siksi että Suomessa lehden tilaus on alv vapaa ja etenkin siksi että siitä ei mene osuutta Rautakirjalle. Tämänhän Hanna toki tietää minua paremmin, mutta tod näk kovin moni muu ei. Joten jos toivotte että Lumi pärjää niin TILATKAA se alkääkä ostako lehtipisteestä! Lehtipisteestä ostetusta 2€ Lumilehdestä päätyy kustantajalle n 1€, tilauksesta sen sijaan 100%. Tuo euro ei kata edes paperista tullutta kustannusta (varsinkaan tässä tapauksessa kun paperi on mitä on), saatikka painoa ja taittoa eikä etenkään sisällöntuotannosta tulleita kuluja. Tilaamalla siis tukee lehteä todella paljon enemmän kuin ostamalla irtonumeron). Mitä muuta myytävää lehdellä voi olla? Ei kai paljon mitään? Vai onko multa mennyt jotain todella olennaista ohi? Jos on, niin lyökää lujaa nuijalla päähän.

Tietysti toimituksellisen sisällönkin voi myydä, eli tuottaa tilauksesta juttuja joiden tekemisestä joku näkyvyyttä haluava maksaa, mutta sen myyminen on mun mielestä ainakin tietystä näkökulmasta ehkä hitusen arveluttavaa. Joskaan siinä ei nykyään ole mitään epätavallista, ja sekin mikä on myymistä ja mikä sitä ei ole on aika vaikea kysymys. Eikä se vaikka Lumen kaltaisen harrastelehden kohdalla olisi mun mielestä edes mitenkään järin tai ollenkaan paha homma (Ei se mua haittaisi tai edes olisi edes mitenään väärin jos vaikka Ylläs olisi maksanut lehdessä olleesta jutusta saman verran kuin mitä vastaavan kokoinen mainos maksaisi). En nyt tarkoita sitä että ajattelisin tai epäilisin että Lumi on noin tehnyt (ja mulle se onkin 1 lysti), vaan sitä että se joissain toisissa tapauksissa voi olla hyvinkin huono juttu, mm siksi että ainakin iltapäivälehtien tapauksessa rajat uutisoinnin ja tuotetun viihteen (ja edelleen soppaa sotkee tuotetusta viihteestä uutisointi) välillä on aika pahasti hämärtynyt, ja se puolestaan vaikuttaa mm siihen miten uskottavia ja luotettavia mediat ylipäätään on, miten niitä pitää lukea ja ymmärtää ja noin poispäin. Tästähän voisi jatkaa pidempäänkin, mutta antaa olla.

Olikohan toi muuten tarpeeksi off topicia?

Yleisesti ottaen jonkin lehden tilausmyynti ja irtonumeromyynti on vähintäänkin ihan kelvollisia lehden menestyksen mittareita, niillähän kuitenkin mitataan lehden levikki ja sitä kautta lukijoiden määrä, mikä taas varmaankin kiinnostaa lehden mainostajia. Muita mittareitakin toki on, mutta tokihan levikki on yksi helpoimmin ymmärrettävistä ja olennaisimmista mittareista. Loppuviimein lehden menestyksen määrittää sen kaupallinen menestyminen, tietenkin (tai siis tietenkin jos se on lehteä julkaisevan tahon päämäärä. Muitakin päämääriä on) ja kuten aiemmin totesin levikillä ja tuolla ei välttämättä ole suoraa yhteyttä. Joissain tapauksissa riittävän pätevä mainosmyyjäkin riittää. Jos media kuitenkin voi todentaa ihan virallisestikin levikkinsä olevan tietyn kokoinen niin kyllähän se auttaa taloudellisellakin puolella huimasti. Eli jos KMT toteaisi että Lumella on 100 000 kestotilaajaa, niin jo koittaisi mainosmyyjälle, ja kustantajallekin, kissan päivät.

Luullakseni mulla on aika hyvin tämän maan alan lehtien tilaajamäärät selvillä, ja lähinnä toi mun edellinen kirjoitus olikin ton tiedon pohjalta nimenomaan sen toteamista, Nuskolille ja muillekin, että se ei totisesti ole helppoa tehdä lehteä täällä, olipa se sitten laskettelu, lautailu tai ihan mikä tahansa julkaisu. Ja että sitä lehtitaivaan kestotähden asemaa ei kovin helpolla saa lunastettua, eli että siihen ei yksi lehteä ruotiva nettikeskustelu jota seuraa ehkä max ne Teron 400 relaalaista, vielä ihan riitä. Skimbaajaakin, joka on Suomen harrastelehtien varsinainen Hale-Bob, on sen historian aikana ollut tekemässä ties kuinka moni lehtibisneksessä erittäin pätevöitynyt tyyppi, eikä sillä siltikään mene paremmin kuin mitä menee. Mutta saattaapi toki olla että tuo johtuu melkein pelkästään kyseiselle lehdelle ihan liian ison kustantajan organisaation jäykkyydestä. Ja on toki täysin mahdollista että joustavampi, terävistä tyypeistä koottu jengi hyvinkin pystyy sellaiseen mihin liian isot ei vaan yksinkertaisesti pysty, koska, no, ovat vaan liian isoja ja pieni tiimi pystynee pienen median asioita hoitamaan paljon paremmin.

Jos siis olette keksineet hyvän ja tehokkaan tavan (mikä ei ole ollenkaan mahdotonta, itsekin ehkä voisin jokusen keksiä) saada Lumen tilaajamäärän riittävän isoksi riittävän nopeasti niin että lehden tekeminen on kannattavaa toimintaa, niin ei muuta kuin onneksi olkoon! Jos vielä onnistutte homman toteuttamaankin niin saatte kyllä todella isot propsit varmasti aika monelta muultakin kuin multa. Tarkoitus ei myöskään missään nimessä ollut olla epäkannustava, koska nimenomaisesti toivon että Lumi onnistuu. Ei tässä maassa kuitenkaan liikaa hyviä harrastelehtiä ole.

mikakoo

Lehti tilattu,katotaan millanen on!

gipfelix

Kun lehteä on mahdoton saada käsiin just nyt, niin laittakaas joku tänne tietoa Lumen kustantajasta, Liikelehdistä? Näyttää sponssatulta, eli toi sponsorointikeskustelu ei tainnut mennä lainkaan ohi aiheesta. Mulle sillä on väliä, jos Ylläs on maksanut jutun, luen sitten mielummin reilusti Ylläksen omaa lehteä, siinäkin voisi olla hienoja juttuja. Henttosen kanssa rohkenen olla mysö eri mieltä siitä, mikä lehden teossa on vaikeinta: mun mielestä sisältö. Noilla hinnoilla Lumi ei myynnillä ikinä tiliä tee, eli lukijamäärillä on merkitystä vain mainostajan (sponsorin) näkökulmasta. On hienoa jos löytyy uusia tekijöitä ja uusia ideoita, molempien suhteen rohkenen olla vielä skeptinen, mutta jään odottavalle kannalle. Mistä sen Lumen voi tilata? Saako näytenumeroita ulkomaille?

pajute
Käyttäjän pajute kuva

Jos olen yhtään hajulla, niin eiköhän Lumi-lehden pääasiallinen tulonmuodostus ole mainos- ja  ilmoitustulo. Hyvä niin, sillä silloin pers'aukisimman vapaahiihtäjän lehden hommaaminen ei pitäisi jäädä kiinni siitä puolikkaan tuopin hinnasta (tulevalle viisastelijalle tiedoksi, tiedä että 2 eerolla saa jostain bisseä).

Eiköhän idea ole sama kuin Lapland Magazine setissä, kun näyttä osa tekijöistäkin olevan samoja, ehkä.

(Tämä Jarkolle) Lapland Magazine elää ilmoituksista
http://www.marmai.fi/doc.te?f_id=1035375

Tsemppiä tekijöille  Biggrin

Image is nothing - thirst is everything

jjhenttonen

Gipfelix, et ole tainnut kovin montaa lehteä yrittää nollasta rakentaa? En minäkään kuin yhtä, ja mun mielestä hyvää sisältöä (hyvyys nyt toki on makuasia, josta voidaan kiistellä loputtomiin) kyllä saa kasaan helposti, kun hankkii vaan hyvät sisällöntuottajat, mutta rahaa on todella paljon vaikeampi saada (viivan alle jäävästä luvusta ei paljoa tarvi kiistellä, se kun ei ole makuasia, vaan fakta). Toi nyt vaan on mun mielipide, mutta se perustuukin kokemukseen, sekä myös tietoon siitä miten alan lehdillä suomessa menee. Ei ne tosiaan mitään kultakaivoksia ole.

Mun mielestä toimituksellisen prosessin tarkoitus ainakin tämmöisissä lehdissä on tuottaa lehden lukijalle mahdollisimman hyvä lukukokemus. Jos sen tuottamisesta aiheutuva kustannus katetaan muuten kuin tuolla niin sanotulla perinteisellä tavalla niin se on mun mielestä ihan ok. Valtaosa kaikkien harrastelehtien sisällöstä kuitenkin tavalla tai toisella on jjo muutenkin jonkin asian markkinointia, olipa kyseessä hiihtokeskusesittely tai maajoukkuelaskijan haastattelu. Eikä toi ollut mitään kritiikkiä, musta se on ainakin periaatteellisella tasolla hyväksyttävää. Ja jos joku pystyy sen kääntämään bisnekseksi niin että se ei ole tökerösti toteutettua niin sehän on vaan jees. Enkä edelleenkään väitä tai edes epäile että noin olisi Lumen tapauksessa.

Mun mielestä Lumi ei edes näytä sponssatulta, sen enempää kuin mikään muukaan alan lehti, enkä usko että se sitä onkaan.

Käsittääkseni Laplandilla on todella laaja jakelu ulkomailla, ja yhteistyökumppaneina mm mek. saatan olla väärässä, mutta tämmöinen käsitys mulla on. jos noin on, niin ei voi väittää että lapland elää mainoksista.

P-tex
Käyttäjän P-tex kuva

Eipä hirveen hyvin taida tuottaa hiihtolehdet kansainvälisestikään, kun miettii, että sieltäkin jenkkiläinen Freeze ja eurooppalainen 2 freeski (vai mikä senyt oll) tipahti kuvioista. Tossa eurooppalaisessahan oli jännää se, että se yritti olla ns. pan-eurooppalainen: eli sillä taisi olla lehteä sekä saksaksi, ranskaksi että englanniksi. Idea oli kyllä hyvä, mutta ei lähtenyt.
Sinänsä mielenkiintoista on se miksi hiihtolehdet ei menesty, ja miksi taas snoukkalehtiä on kauppojen hyllyt täynnä. Aiemminhan selitys oli kulttuurien erilaisuus, eli snoukassa free-puoli, leffat, kuvat oli niin paljon tärkeämpiä. Nykyään free/new school ovat isoja ilmiöitä ja koko ajan puhutaan miten paljon junnuistakin valitsee ne sukset, eikä niinkuin joku vuosi sitten 100% lautaa. Kulttuurit on lähentyneet toisiaan paljon, eli missä mättää? Onko uusien suksijunnujen määrä kuitenkin vain pisara lautailijoitten meressä?

Ilmais- tai sponssipohjaisista lehdistä: ilmaislehdet on siinä mielessä ihan hyviä, että ne on ilmaisia, mutta sisältö usein suunnattu niin laajalle porukalle, että siellä ei montaa itseä kiinnostavaa artikkelia ole- ja niissäkin tekstin taso on vaihtelevaa. Sponssilehdet, esim. tämä Suomen alppi-ja kumparejoukkuetta tukeva, en muista nimeä, jota on saanut ilmaiseksi keskuksista ja rahalla kaupasta- ovat jotenkin hämmentäviä.  Esimerkkilehdessä juttujen tason paikoittainen kamala taso yhdistettynä pakollisiin "maajoukkuekuulumisiin" ei kyllä minua saa ainakaan maksamaan siitä rahaa. 

Olen sanonut aikaisemminkin, mutta sanotaanpa taas: Jos haluatte nähdä hyvätasoisen mainoslehden niin napatkaapa Peakin vuoituinen pläjäys. (tämänvuotista en ole nähnyt-en mene takuuseen siitä) Okei, ne voi koota yhteen numeroon kaikki herkut, mutta silti: maailman huippukuvaajat ja -kirjoittajat- jälkikin sen näköstä. Jos Peak tekis samalla sabluunalla 6 numeroa kohtuuhintaan, tilaisin takuuvarmasti- välittämättä siitä, että siellä on ne firman muotikuvat välissä.

beisik

[quote author=hannak link=topic=19883.msg132210#msg132210 date=1194386829]
Juu, Lehtipisteistä, Akateemisesta ja Stokkalta loppuviikosta alkaen, sekä kehittyneimmistä hiihtokeskuksista. 2 egee kipale, tilaus 10 e koko ensi kausi (4 numeroa+näytenumero kausi 2008/2009) lumi@liikelehdet.fi

Moi, tähän väliin vaan kommenttina että varmastikin jotkut nettisivut kannattaisi rakentaa kyseiselle lehdelle mahdollisimman pian?! Ainakaan ihan heti en googlella löytänyt mitään? Itse olisin ainakin halunnut vilkaista lehden sisältöä nettisivujen kautta jos vaikka olisi tilannut kyseisen läpyskän. Sivujen ei tarvitse olla monimutkaiset ja saisitte samalla parannettua näkyvyyttä suhteellisen halvalla...

Madonna

[quote author=hannak link=topic=19883.msg132405#msg132405 date=1194606602]
ansainalogiikoita on monia ja meidän strategiaa on olleet tekemässä kaverit, joilla on hitusen enemmän kokemusta lehtibiseksestä ja näyttöjä onnistumisista. Fiksuinta tietysti olisi olla koskaan tekemättä mitään, niin ei ainakaan epäonnistu.

Mutta vaikka kaupallista lehteä ollaankin tekemässä, jotta tekijöille saadaan palkat maksettua jatkossakin, tätä lehteä tehdään kyllä sydänverellä ja rakaudesta tätä harastusta kohtaan, niin kliseeltä kuin se kuulostaakin.

Olosuhteiden pakosta on harrastusten ohessa joskus tehtävä työtä. Monet illat on tullut vietettyä laskujen jälkeen mökissä miettien, "että mitähän v***ua sitä tekisi, jotta saisi tarpeeksi rahaa elämiseen ja saisi mahdollisuuden laskea mäkeä sielunsa täydeltä". Siksi osa harrastajista on ruvennut valokuvaamaan hiihtoa, toiset järjestämään matkoja ja kolmannet perustaneet lehtiä ja ohjelmia rakkaan harrastuksensa ympärille.

Joskus sitten on ihmisiä, joilla on kontakteja yritysmaailmaan - päättäneet hyötyä tilanteesta ja hankkia elantonsa "siisteillä" asioilla.

Lainatakseni vielä "meidän strategiaa on olleet tekemässä kaverit, joilla on hitusen enemmän kokemusta lehtibiseksestä ja näyttöjä onnistumisista".
Näyttöjä onnistumisesta hiihtolehden tekijöinä?

Lehti, kuin lehti! Sanoi markkinamies.
Stadiumilla on oma lehti. Peakilla on oma lehti.

Tämän lehden ansaintalogiikka ei taida olla myyntitulojen kautta katteen kasvattaminen, onhan ylimääräiset mainoksetkin kiva lisä LUMI-lehden bileissä "siistejen"-jätkien drinkkilippuihin. Mitä suurempi tilauskanta, sitä suurempi asiakasrekisteri ja sitä suuremmin isot herrat hierovat käsiään "makeeta!". P-texin ajatuksen pohjalla tässä taidetaan olla menossa. Ei vaan kerrota sitä avoimesti kaikille.

Poliitikoilla on myös sponsoreita, Stora Enso ei vaan tee pukuja jossa merkit näkyisi.
Jos jutut on oikeasti hyviä, kuvat vielä parempia ja lehti antaa elannon ainakin muutamalle kaverille, niin että he voivat elää unelmaansa, niin ei kait siinä mitään - antaa palaa vaan.

P-tex
Käyttäjän P-tex kuva

Liikkeenjohdon ja markkinoinnin kirjekurssi -nyt täällä relaan palstalla!  Biggrin

Onko vähän suureellista puhua brändeistä, kun kyseessä on Suomen kokoinen markkina-alue ja pieni harrastuslehti?
Ja segmentoimistahan ei tarvi miettiä, kun aiemmin on käynyt jo ilmi, ettei Suomessa hiihdon alakulttuuri lehti menesty, vaan on suunnattava ns. massalle.

Ja suomalaista kilpailua on periaatteessa tasan yksi-skimbaaja, eli siitä pitää erilaistua. Verkkosivut tosiaan taitavat puuttua, mikä on nykyaikana huono veto.

En tiedä millaista rahaa lehdellä on takanaan, mutta yleensä ei varmaan uudella pienlehdellä mitään suurehkoja mainosbudjetteja ole. Tietysti jotain gorilla-markkinointia voinee tehdä halvallakin ja jotain pieniä sponssauksia.
Ja onhan lehti jo saanut täällä relaassa paljon huomiota.

Aika outo lehdentilaus-periaate. Sehän tässä mainosvetoisessa/sponssi-lehdessä mietityttää, että miten paljon rahoittajat valvovat sisältöä. Siisteimmät jutut kuitenkin syntyy vähän anarkistisella asenteella ja sellaisella kuvia kumartumattomalla linjalla. Ja näkisin, että siinä olis just pienemmän lehden etu suuriin verrattuna. Jos pitää miettä liikaa jonkun isoveljen tyytyväisyyttä ja vielä suunnataan massalle, niin se voi kyllä näkyä lopputuloksessa.
Ihmeellistä on nykymeininki kun harrastelehden valintaperustekin on "liiketoiminnallinen systemaattisuus ja investoinnit"  :shock:

janneki

[quote author=vvv link=topic=19883.msg132474#msg132474 date=1194695590]
Olen valmis tilaamaan lehden heti kun näen että siihen ollaan valmiita investoimaan ja systemaattisesti luomaan liiketoimintaa.

Tilaatko useinkin lehtiä?

En ole koskaan työskennellyt tai konsultoinut lehtialalla, mutta melkein uskaltaisin lyödä vetoa siitä, että Lumi lehden toimituksessa ei ole Kotleria luettu aivan noin tarkasti kannesta kanteen ja tuskin on tarvettakaan. Tuolla esittämälläsi sapluunalla en välttämättä lähtisi myymään liikkeenjohdon konsultointia ihan alalle kuin alalle (vaikka harrastelehtialalle) vaikka se konsultista saattaakin tuntua hieman ihmeelliseltä, että miksikä ei.

-janneki-