1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
hvesalai
Käyttäjän hvesalai kuva

Kävin minäkin sitten hakemassa irtonumeron (Henttosen saarnasta huolimatta -- meni siis ilmeisesti rahat enemmänkin R:n, kuin kustantajan pussiin).

Lehti itsessään oli "ihan jees". Peesaten poikia sanoisin, että formaatti oli toimiva, paperi mielyttävää, taitto kaunista, mutta osassa juttuja sanoja oli vähemmän kuin mitä minä osaan latinaa -- enkä minä edes osaa latinaa.

Katselulehtenä ihan toimiva. Ja mitä sitä turhaa sanoja tuhlaamaan. Osaako se nykynuoriso edes lukea? :shock:

Mika K

Tulihan tuo kokeeksi tuo 1. numero hommattua.

Ihan asiallinen aloitus, toisaalta vaikka paperi on ok, taitto ja kirjoitusasu ihan ok, niin silti jäi hieman valju fiilis. Minulle ainakin siis mieleen tulee ensimämiseksi sisältö. Suurimmaksi osaksi tämä numeron juttujen aloitukset antavat lupauksia, mitä itse toteutus ei kykene lunastamaan. On isoa koko aukeaman kuvaa ja hyvä osuva esittely aiheeseen ja sitten kun käännät sivua niin itse juttu on joku sivun mittainen kirjoitus heppoisella sisällöllä. Teksti loppuu ennenkuin on edes päässyt mielenkiintoiseksi. Sama oli havaittavissa sekä henkilöesittelyissä kuin monissa muissakin jutuissa. Onneksi ihan kaikki ei ollut samaa kauraa. Ja sitten ne koko aukeaman poroajelukuvat jne. Huhhuh..

Läskikymppi Freeride Team

jjhenttonen
Käyttäjän jjhenttonen kuva

Pihlajanmarjat on happamia. Ainakaan itse en ole päässyt makeita semmoisia maistamaan. Että mitäköhän tuon sanonnan sitten pitäisi tarkoittaa? Ehkä sitä että kettu dumaa marjat happamiksi (ja mitä vikaa happamassa edes on?) siksi että ei pääse niitä marjoja maistamaan. Sikäli repolaisella ja minulla on asiat erilailla että minä ole saanut tätä kyseistä pihlajanmarjaa syödä juuri sen verran kuin haluankin. Näitä foorumikirjoituksia enempää musta ei tällä hetkellä irtoa. Lehtikirjoittelusta on liikaa vaivaa, ja mulla liian vähän mitään tähdellistä sanomista.

Nykynuoriso varmaan osaa kyllä lukea ihan hyvin, ihan eri asia on se onko ne enemmän kiinnostunut lukemisesta vai katselemisesta. Oman näkemykseni mukaan ehkä enemmän jälkimmäisestä, ainakin mitä tulee laskettelulehtiin ja elokuviin yms. Edelleen oman näkemykseni mukaan Lumi ei kuitenkaan ole mikään nuorisolle suunnattu katselulehti, tai ainakaan se ei näytä siltä, siinä on liikaa porokuvia (joista itse muuten pidän, ne on mun mielestä hyviä kuvia) yms joista nuoriso ei varmastikaan ole ollenkaan kiinnostunut. Voin toki olla väärässä, mutta ainakin luulen tuossa asiassa olevani oikeassa. Mun mielestä Lumi näyttää siltä että se olisi suunnattu hitusen aikuisemmalle lukijakunnalle kuin mitä perus teinit on. Ja luulisin että hitusen aikuisemmat haluaa paitsi katsella myös lukea. Ainakin minä haluan, enkä usko olevani mikään erikoisyksilö. Vaikka hyvät kuvat ja visuaalisuus on tosi jees, eikä niistä missään nimessä kannata tinkiä (ja ne on Lumessa lähes niin hyviä kuin voi olla) niin kirjoitettuun sisältöön on ehkä syytä panostaa. Seuraavaa numeroa tehdessä kannattaisikin ehkä mahdollisesti harkita sitä josko vaikka karsisi juttujen määrää ja lisäisi tehtäviin juttuihin jonkin verran sanoja, jos sivujen lisääminen ei ole mahdollista.

Ekaksi numeroksi erittäin hyvä suoritus, mun mielestä paljon parempi kuin mitä eka Skimbaaja oli, tai vaikka eka Snow Extreme tai eka Edge. Itse asiassa parempi kuin vikat noi, paitsi Skimbaaja (joka kylläkin on hivenen tylsähkö, toisin kuin Lumi, joka taas ei sitä ole pätkääkään). Loskaan vertaamisesta jäävään itseni, saa muut tehdä sen vertailun jos siltä tuntuu.

Teuwo =;)

Vai ei muka nettihehkutus toimi, ihan itse marketista ostin Lumen kun kerran täällä oli leuhuutettu. Pitihän se nyt nähdä jotta mistä ollaan niin tohkeissaan.

Somia oli kuvat vaan jutut oli tosiaan hieman ilmavahkoja.

Kansi jossa on nätti tyttö ja isot sukset toimii kyllä, vähän kuin nätti tyttö ja isoja prätkiä tai sohloja. Aina mukavampi jos se nätti tyttö olisi hiihtänyt niillä suksilla mutta pitäähän se jättää tilaa kehitykselle.

Lehtijuttujen offarioppaista parhaat on edelleen olleet Loskan julistuksen jotka kyllä formaatiltaan muistuttivat aika paljon Baudin Mont Blanc et aguilles rouges a ski'n formaattia. (Tämä siis on kehu, kun niin ne on hyviä.)

Vaikka spandex hiihtely ei minuun oikein vetoakkaan ymmärrän kyllä tarpeen sen uutisointiin. Se on kuitenkin se skimbailun muoto joka vetoaa massoihin. Tulokset on helppo ymmärtää ja suomalaiset massat fanittavat aina urheilijoita jotka tuovat arvokisamitaleita. (Vrt. Kurlaus jota aiemmin pidettiin vammaisena vedenkeittimien viskomisena... vaan kuinkas sitten kävikään - humps vaan kääntyivät tuulipukuin takit.) Vaikkein itse tekeminen niin vetoaisikaan niin menestys vetoaa ja sitä on keijo keskiverron kiva fanittaa.

Uuden liiton hiihtelyn ongelma on ainankin toistaiseksi varmaan se että sitä fanittavat ne jotka sitä tekevät. Ja sama pätee maastossa laskemiseen. Jos joku nuorempi duudsoni saisi twinit jalassa OlympiaBlingin niin veikkaan että tapahtuisi Sorsat vallan nopeasti.

Jostain syystä tuntuis että "twintipkansan Slammerilla" ei vielä taida olla toiminnan edellytyksiä joten siis hiihtolehden pitää selviytyäkseen tarinoida semmoista mikä vetoaa ja tarjoaa samaistumiskohdetta satunnaisia viikonloppuja lähimäessä ja hiihtoloman lapissa tai pakettimatkalla viettävän perheen rahahanan pitäjään.

hvesalai
Käyttäjän hvesalai kuva

... tästä voidaankin sitten jatkaa siihen toteamukseen, että Slammerin uusin numero oli aika hyvää luettavaa. Yritin pistää jopa herra Päätoimittajalle kehuviestin sähköpostitse, mutta eihän ne kurjat ole edes sähköpostipalvelinta pystyttää, tuli viesti bumerangina takaisin. Pitäköön tunkkinsa!

Rowana
Käyttäjän Rowana kuva

[quote author=Teuwo =;) link=topic=19883.msg132711#msg132711 date=1194975165]

Vaikka spandex hiihtely ei minuun oikein vetoakkaan ymmärrän kyllä tarpeen sen uutisointiin. Se on kuitenkin se skimbailun muoto joka vetoaa massoihin.

Tässä kun on yrittänyt opetella hiihtämään, niin kyllä nuo kepinkiertäjätkin kiinnostaa vaikken yhtään urheilija olekaan. On ne tyypit sen verran kovia laskijoita teknisesti, että kyllä mua ja ehkä muitakin luonnossaliikkujia saattaa kiinnostaa niiden tyyppien touhut jo ihan teknisesti.

Tosin heidän hiihtotekniikkansa arvostus aukeaa kyllä ihan toisella tavalla kun näkee jossain livenä worldcup-laskijan laskevan ja kuulee sen suksien äänen joka muistuttaa junaa kiskoilla. Älkää hei dissaa cup-laskioita...

jir

Sainpas luettua lehden viimeinkin. Skimbaajaa tilasin 11 vuoden ajan, ja muitakin kotimaisia on tullut luettua enemmän tai vähemmän säännöllisesti, ja mielestäni Lumi oli ihan ok. En ihan ymmärtänyt miksi ensimmäisessä numerossa yritettiin kertoa vähäsen kaikesta; oli lyhyet jutut Suomen/Ruotsin/Alppien ykkösmestoista, listoja parhaista laskijoista, vähän lumiturvallisuudesta jne. Totta kai on selvää, että kaikille laskettelijoille "perusasiatkaan" eivät ole itsestäänselvyyksiä, mutta en tiedä aukeavatko jutut sitten ensikertalaisillekaan; sen verran "inside"-termein niitä on kuitenkin väritetty.

J-J Henttonen -otsikolla oleva juttu vähän ihmetytti, kun itse juttu kertoikin oikeastaan enimmäkseen Kilpparista ja Norjasta. Tai sitten en vaan tajunnut juttua. Kohde-esittelyihin voisi mun mielestä panostaa paljon enemmän: ne tuppaa olemaan usein (muissakin lehdissä)TOP 5 -tyylisiä listauksia, jotka ei ainakaan mua saa innostumaan kohteesta sen enempää kuin lehdestäkään. Olisi tosi mukava lukea hyvin kirjoitettuja, fiiliksiä nostattavia reissu-/ kohdekuvauksia. Siitäkin huolimatta, että kaikki ovat jo käyneet kaikkialla ja uusia mestoja ei enää "löydetä" niin kuin joskus vanhoina hyvinä aikoina.

Suuri plussa hienoista kuvista ja muutenkin ihan mukavasta ulkoasusta. Ja etenkin siitä, että jaksatte yrittää ja aloittaa uutta lehteä. Täytynee tilata jo ihan kannatusmielessä.

Teuwo =;)

[quote author=Rowana link=topic=19883.msg132715#msg132715 date=1194976924]
[quote author=Teuwo =;) link=topic=19883.msg132711#msg132711 date=1194975165]

Vaikka spandex hiihtely ei minuun oikein vetoakkaan ymmärrän kyllä tarpeen sen uutisointiin. Se on kuitenkin se skimbailun muoto joka vetoaa massoihin.

Tässä kun on yrittänyt opetella hiihtämään, niin kyllä nuo kepinkiertäjätkin kiinnostaa vaikken yhtään urheilija olekaan. On ne tyypit sen verran kovia laskijoita teknisesti, että kyllä mua ja ehkä muitakin luonnossaliikkujia saattaa kiinnostaa niiden tyyppien touhut jo ihan teknisesti.

Tosin heidän hiihtotekniikkansa arvostus aukeaa kyllä ihan toisella tavalla kun näkee jossain livenä worldcup-laskijan laskevan ja kuulee sen suksien äänen joka muistuttaa junaa kiskoilla. Älkää hei dissaa cup-laskioita...

Niin no olin joskus ihan semmoisen lasketteluseuran jäsen ja tulin havainneeksi että kaikki muut olivat kategorisesti parempia kiertelemään niitä skeboja kuin minä. Näin ollen kuvittelisin osaavani ymmärtää kovien ratajyyrien taitavuuden.

En ottanut kantaa ratalaskun hyvyyteen tai huonouteen.
[Sivumaininnalla että syöksyjyrät ovat mahtipäällikköjä.]
vaan ainoastaan siihen että sitä fanittavat muutkin kun hommaa jotenkin sivunneet toisin kuin (ainankin tällä hetkellä) nu skåål hiihtelyä.

Voisin verrata asiaa hieman siihen että joskus kultaisella ysärillä kiertelin joissain formula Kartti (mikroauto siis) kisoissa kiertelemässä ruuveja itseäni paremmin ajavien autoihin jotka olivat tulleet dynottaneeksi mottinsa kaverini dynolla.

No siellä oli semmoinen syrjäänvetäytyvä hintelä pieni jamppa joka mutisi narisevalla äänellä mutta ajoi niin perkeleen kovaa.

Joskus omalla ajalla ja autolla kokeillessa tulin siihen tulokseen että en pääse samoja aikoja, en vuollen enkä nuollen, ihan sama vaikka pantaisiin pyöränpumpulla ilmaa kakkoseen, suuren ajattelijan Halvarin sanoin. Eli toisin sanoen pakkohan se oli tunnustaa että kova jullihan se ovensarana oli.

No suuri kysymys on se että kuinka pieni osa nykyisistä faneista osaa arvostaa sitä että ovensarana osaa vetää mutkat länirajalla slickseillä smoothisti kuin kusi lautaa pitkin.

Ja kuinka suuri osa F1 lippiksissä ja karjala t-paidoissa heiluvista jampoista idolisoi tilannetta jossa jeppe X saa miljoonapalkkaa hommasta jota tekisi ja on tehnytkin ilmaiseksi,  kansallista ja globaalia ihailua ja luultavasti sen verran missukoita ja mallivosuja kun jaksaa ja viitsii laittaa.
Niin joo ja edustusvaimon jonka lempi olisi varmaan yhtä rikkumatonta jos sarana olisi työtön autonasentaja Wink

Sinälläänhän se ei lehden kassavirtaan vaikuta miksi lukijat numeroita ostavat kunhan ostavat.
Samaten on tuon taivaallista miksi lukija on kiinnostunut jostain artikkelista niin paljon että ostaa lehden - kunhan ostaa (tai siis tilaa.) Kunhan tiedetään mitä riittävän moni haluaa lukea on aika sama miksi. Eihän se jälkimmäinen tieto toki mitään haittaakkaan mutta ilmankin voi julkaisu voida hyvin.

Rowana
Käyttäjän Rowana kuva

[quote author=Teuwo =;) link=topic=19883.msg132785#msg132785 date=1195056633]

Niin no olin joskus ihan semmoisen lasketteluseuran jäsen ja..

Noniin pitihänsearvata. Ihan sama miten karun freeriderin kanssa puhuu niin aina sieltä jossain baarissa aamuyöllä lipsahtaa, että niin kiersinhän mä keppiäkin joskus junnuna..

Tulee mieleen, et kunpa olisin kiertänyt minäkin...

Mika K

[quote author=Rowana link=topic=19883.msg132794#msg132794 date=1195062145]
Tulee mieleen, et kunpa olisin kiertänyt minäkin...

Jesh, näillä aamuilla sitäkin osaisi jo arvostaa ja paljon..

Läskikymppi Freeride Team