1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Pasi Anssi

Kiitos, nyt alkaa hieman avautumaan tuo aktiivinen-passiivinen side jupina. Ja siis niiden ero laskutuntumaan.

Olen laskenut melko pystyssä asennossa, kuten auktorisoidut tahot ovat minua kehoittaneet tekemään, mutta kyllä se suunta minullakin tulee olemaan syvemmässä vanhan liiton asennon opettelussa, vaikka alla on leveät nykysukset ja korkeat muovimonot, joilla ei siis kuulu kyykätä syvään.

Pari viikkoa taas erään syvään kyykkäävän laskua sivusta seuranneena voin ainakin todeta, että se toimii ja on aika reppavan näköistä. Toinen tuttuni kyllä analysoi, että väärin laskettu, mutta...

Henkka

Tellussa on hienoa sen monipuolisuus. Itse koitan laskea (edelleen G3 side) aika pystyssä ja pituussuunnassa lyhyellä stanssilla. Tässä asennossa säästän energiaa ja on helppo pitää jalat lantion alla ja painetta molempien suksien kanteilla. Sitten kun olosuhteet käyvät vaativimmiksi pudotan asentoa matalammaksi. Matalassa asennossa multa tuppaa helpommin karkaamaan jalat lantion alta ja paine suksista eli esim tulee sitä takajalan lepatusta... Lyhyimmillään ton stanssin voi vetään nollaan ja silloinhan puhutaan alppikäännöksestä mikä on aika toimiva mutta ei kovin tukeva.

Noin yksinkertaistaen sanoisin, että laske etujalan ukkovarpaalla ja takajalan pikkuvarpaalla kun lähdet käännökseen. Testaa jalkojen painonjakauma kahdella kylpyhuonevaalla: Kun tuntuu, että paino on 50/50 niin vaaka sanoo 80/20 etujalalle eli sitä takaräpylää saa tosissaan kuormittaa.

Sitten mä luulen (huom:: luulen), että ne tip-divet alkaa olla historiaa näillä uusilla suksilla, joissa on leveä ja notkea keula eli sitä ei saa jäykälläkään siteellä haudattua. Samoin siteen voi asentaa edemmäksi kuin vanhoissa kankimallisissa suksissa.

HeMa

[quote author=JoSi link=topic=21452.msg139839#msg139839 date=1206692713]
HeMahan on varsinainen passiivisiteiden nettisaarnaaja. Kyllä pehmeen lasku aktiivisillakin onnistuu, oma kokemus Cobra R8, kaksissa suksissa. Passiivisemman kokemus tältä talvelta TM7 power rinteessä. Ei karannu takajalka, mutta R8 tuntumasta piän enemmän, kun sillä saa edes pikkusen painetta sisäsuksen kärkeen.

Hauska pikku knoppi on se fakta että R8 ja 7TM Power on about yhtä aktiiviset. Ja kyllä, ite oon laskenut sekä aktiivisilla että neutraaleilla siteillä niin pehmeessä kuin kovalla alustalla.

Henk. koht. en vaan pidä aktiivisen siteen tunteesta, tosin sivujäykkyydestä kylläkin (esmes Tele Bulldog oli about täydellinen side, neutraali ja erittäin jäykkä sivusuunnassa, joten oli myös ns. tarkka side).

Ja ei, tipdive tms. ongelmat johtuu tekniikasta eivät siteestä (eli siitä että ei pidä painoa riittävästi takajallalla). Tosin jenkki fake-a-markkaajat eivät tietysti moista faktaa suostu myöntämään :lol:.

HeMa

[quote author=Henkka link=topic=21452.msg139841#msg139841 date=1206693915]
Sitten mä luulen (huom:: luulen), että ne tip-divet alkaa olla historiaa näillä uusilla suksilla, joissa on leveä ja notkea keula eli sitä ei saa jäykälläkään siteellä haudattua. Samoin siteen voi asentaa edemmäksi kuin vanhoissa kankimallisissa suksissa.

Kyllä se onnaa, ku oikein yrittää... Muutaman kerran oon heittänyt mukkelis-makkelis kun unhotin pistää riittävästi painoo takasukselle. Ja kyl niissä vanhoissa Big Daddeissä on ihan riittävästi keulaa... muistaakseni jotain 135mm tai jotain  :P... Eli kuten jo mainitsin, ni siteellä ei oo merkitystä vaan kyseessä on jälleen kerran tekniikka. Toki hirveen aktiiviset siteet antaa anteeksi huonon tekniikan (ei riittävästi painoo sille takajalalle), ja täten ehkä aktiivisilla laskijat voivat kokea tota Tip Diveä... Mut se ei todellakaan oo siteen vika 8).

janne niini

Quote:
Oma henk.koht. mielipiteeni on kuitenkin että jos ei pysty neutraalilla siteellä laskeen ni voi ihan yhtä hyvin siirtyä alppisiteisiin...

Vaikka en tiedä telluista juuri mitään, niin otan tuon tosiaan hyvin subjektiivisena mielipiteenä.

Kaikki parhaat telluilijat jota itse tuntee laskee r8:lla ja hyvin tuntuvat laskevan, ts. lujaa menevät (kantillaan tai pohjalla), ottavat isosti happea ja etenkin näyttää hyvältä (ja varmasti tuntuukin siltä itse laskijasta). Sikäli IMHO ihan turhaa tollanen spekulointi että millä kukin pystyy laskemaan tai kuuluis laskea tms..kyllä ne pelimiehet(tai -naiset) tulee alas tyylikkäästi vaikka kakkosnelosella (eikö?)

ZäkAss

[quote author=Henkka link=topic=21452.msg139841#msg139841 date=1206693915]
Testaa jalkojen painonjakauma kahdella kylpyhuonevaalla: Kun tuntuu, että paino on 50/50 niin vaaka sanoo 80/20 etujalalle eli sitä takaräpylää saa tosissaan kuormittaa.

HEH, ei helvata, ootta te hauskoja sällejä  :lol:

Henkka

Sullako ei oo kahta kylpyhuonevaakaa kotona? Miten ihmeessä sä treenaat! (Mä aloitan jokaisen päivän seisomalla mun vaaoilla 12 min ja hokemalla Telemark-mantraa).

ZäkAss

[quote author=Henkka link=topic=21452.msg139848#msg139848 date=1206696205]
Sullako ei oo kahta kylpyhuonevaakaa kotona? Miten ihmeessä sä treenaat! (Mä aloitan jokaisen päivän seisomalla mun vaaoilla 12 min ja hokemalla Telemark-mantraa).

Ei ole vielä, mutta hankin kyllä pikimmiten  Blum 3

anttiilmari

Tere,

Mitenkään nyt puuttumatta kylpyhuoneharjoitteluun...

Itse oon enimmäkseen laskenut R-sarjan kuvioihin tulon jälkeen näillä aktiivisilla siteillä, R8 ja R6 siis. G3:sia myös testannut, mutta minusta  ne oli vähän tunnottoman oloiset. Ts tuntui, että niillä se paineen käytön yläraja tuli aiemmin vastaan kuin rotteilla.

Tekniikka aika vahvasti kuormittava, paino siirtyy vahvasta etupainosta suht ronskiin takapainoon. Pehmeemmällä tuo takapaino lopussa yleensä vähän reilumpi ja pitkäkestoisempi, pikku surffitaipumus siis myötäkierron kanssa. Stanssin pituus about niin, että sisä polvi siinä ulko nilkan tietämillä. Muutenkin se liike on mun mielestä aika edestä taakse ja ylhäältä alas staattisesti siirtyvä, kunnes käännöksen vaihdon yhteydessä käännöksen luonnolliset voimat nakkaa ukon pystyyn ja uusi käännös alkaa. Ehkä tästä joku saa selvääkin, tiedä sitten.

Anydays, Rotteissa tykkään siitä, että monon varren hyväksi käyttö just tuolla sisäjalan polvella kuormittamisella on tehokkaampaa kuin g3:lla, IMO. Muutenkin mielestäni tuntuma on tarkempi, joskin vaatii enemmän painoo siihen hommaan. Samoin feikkihommissa se kantapää-polvi välin antama kontrolli tuntuu minusta miehekkäämmältä Rottefellalla. Painosta välittämättä R8 on muutenkin mukavan suoraviivaisen ja rehellisen tuntuinen kampe kaikkeen rymistelyyn hypyistä droppeihin ja lasien läpi vedet silmiin saavaan kaahailuun.

Tuo HeMan skenaario tietenkin toteutui tänä talvena, kun tein radikaalin tempauksen myymällä tellurojut veks ja ruuvaamalla salomonin sekä rossarin siteet kiinni suksiin. Että on helppoo suksen kääntäminen. Eikä tarvii spekuloida missä kohti stanssia se marmeladiperse millonkin painoa pitää.

Tellukin on kyllä hienoo hommaa, mutta ei niistä välineistä niin väliä, kunhan koko päivän hymyilyttää ja illalla oottaa jo suraavaa päivää.

Kelit kohdillaan, äijät toimistossa. Onneksi on jo perjantai.

Antti

Simple Enough?

HeMa

[quote author=Zei link=topic=21452.msg139844#msg139844 date=1206694313]

Quote:
Oma henk.koht. mielipiteeni on kuitenkin että jos ei pysty neutraalilla siteellä laskeen ni voi ihan yhtä hyvin siirtyä alppisiteisiin...

Vaikka en tiedä telluista juuri mitään, niin otan tuon tosiaan hyvin subjektiivisena mielipiteenä.

Kaikki parhaat telluilijat jota itse tuntee laskee r8:lla ja hyvin tuntuvat laskevan, ts. lujaa menevät (kantillaan tai pohjalla), ottavat isosti happea ja etenkin näyttää hyvältä (ja varmasti tuntuukin siltä itse laskijasta). Sikäli IMHO ihan turhaa tollanen spekulointi että millä kukin pystyy laskemaan tai kuuluis laskea tms..kyllä ne pelimiehet(tai -naiset) tulee alas tyylikkäästi vaikka kakkosnelosella (eikö?)

Joo, pointtihan on että pitää osata laskea neutraaleilla siteillä... Monet hyvät laskijat pystyy, tykkäävät vaan hiukan helpommasta laskusta ja tai tiukemmasta suksituntumasta, ja siksi laskevat noilla R8... R8 ei muuten oo edes mitenkään aktiivinen, enemmänkin keskitiän kulkija. Oikeesti suurin syy R8 suosioon, on hinta, kestävyys ja kohtalaisen hyvä sivuttaistukevuus... ei mitään tekemistä sen aktiivisuuden tai neutraalisuuden kanssa. Täälläpäin nähtäis varmaan vielä enemmän Voileja, jos vaan maahantuoja viittis niitä tänne roudata. Taitaa vaan olla niin, että Rottella on paremmat katteet (nuo Voilet kun maksavat about 130 egee vs. R8:n OVH on about 200 jotain egee).

Mutta kyllä rinteissä ja niiden ulkopuolella näkee myös noita fake-a-markkaajia, jotka kiroo kun siteet aiheuttaa kärjän uppoamista ja sukset ei kestä vauhtia kun alkaa sisäsuksi väpättään... Tuo sisäsuksen väpätyshän johtuu ihan vaan siitä, että ko. suksella ei ole riittävästi painetta/painoa. Sukset on liian löysät, kun molemmat sukset väpättää ja jos vain toinen suksi leikkii elvistä ni silloin olis taasen syytä kattoa peiliin ja ihmetellä sitä väpätyksen syytä.

G3:n suurin onkelma on muuten sen huono sivuttaistukevuus, eli pienillä kanttauksilla ei suksi edes vielä taivu kantille -> R8 on täsä suhteessa paljon paremmat... Mut Bomberit ja Linkenit on maailman huippua.