1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
jjhenttonen
Käyttäjän jjhenttonen kuva

Joo, ihan vaan basic uunissa ja ite mä oon noita väsäillyt. Mä teen silleen että eka laitan ohuen sukan (bridgedalen liner sukka) jalkaan. Sit kaksipuolisella teipillä pohjallinen siihen kiinni. Sen jälkeen otan öö luokan makuualustaa ja teippailen siitä sopuisat biitit kaikkiin ns ongelmakohtiin. Varpaidennympärille laitan reilusti tavaraa, koska haluan että varpaille jää ylimääräistä liikkumatilaa mahd paljo (mun varpaat paleltu semipahasti ku oli paskat sisäkengät ja rutkasti pakkasta, mt blancilla tammi-helmikuun vaihteessa eio lämmin), se on mukavata kun niitä pystyy heilutteleen ja kipristeleen ku meinaa paleltaa. Tohon sitte toinen ohut sukka päälle, ja sit se lämmin höyryävä kenkä jalkaan. Sen päälle oon vielä vetäny jonku löysän sukan, se flegu paketti on helpompi työntää sinne driver äxään ku siinä on joku kasassa pitävä tsydeemi päällä. Sit paketti kuoreen, säädetään lipareet kohilleen, venkoillaan hiukan että saadaan materiat oikeisiin kohtiin yms jne et cetera, eli säädetään. Sitku tuntuu hvältä kirrataan hiukan nauhoja. Nyörejä ei kannata vetää täböille, vähä riittää. ia parempi jättää vähän löysemmälle ettei kenkä turhaan mee länään. Sit vetkutellaan, pumpataan väännetään ja käännetään jalkaa vielä vähä, kävellään ympyrää hiukka ja haetaan se koiven paikka sieltä. Ku tuntuu että ok, ollaan aloillaan kunnes sklobot on viilenny. Pitäis olla ok ton jälkeen.

Mun kokemus on että ns pro mestoissa töissänolevat tyypit ei tuo lisäarvoa tohon. Ne on yleensä ite sucksijoita, ja vaikka sisäkenkä onki sama on ulkokenkä eri ja niitä ehkä ei pakosti duunata samalla tavalla jos haluaa parhaan lopputuloksen. Muovimonot on aika paljo tarkemmat ja mun perstuntuma on että ne metodit mitä mononmuokkaajat käyttää ei ihan suoraan siirry lautakengän muokkaamiseen. Parhaita kenkiä voi muokata monta kertaa jotennjos ei heti mee kohilleen niin ei haittaa, kuhan ei käräytä niitä kenkiä siellä leivinuunissa.

Eihän ne ihan halvat ole, mutta hyvät kyllä. Suosittelen!

töke

Pitää laittaa tuo kakkoseks reseptikirjaan, heti makaronilaatikko-ohjeen jälkeen. Kiitos!

Laitoin suoraan viestiæ tonne Palaulle. Jos ne vaikka osais suositella jotain (eli kalleinta) mallia.

pokkis

Skiservicessähän on ollut noita Palaun sisuksia ainakin viime kaudella.

Mulla on PALAU ALPINE OVERLAP SOFT ja PALAU ALPINE OVERLAP HARD
ja oon erittäin tyytyväinen noihin  Biggrin

t@brof

Mahtavaa Infoa. Kiitos siitä JJH!

Itsellä uusien kenkien hankinta tulossa ja muutamia kenkiä jo käynnytkin kokeilemassa. Kaikissa kokeilemissani kengissä (B ja Salomon) on ongelmana tuo kantapään liikkuvuus. Olisko tuosta sisäkengästä apua myös siihen?
Onko kenelläkään kokemusta tuosta kenkien "toppaamisesta" kantapään ympäriltä jotta kantapää ei paljoa liikkuisi?

Ja se kipu on todellakin aika vittumaista. Osittain olen päässyt siitä eroon jättämällä kengän alaosan hieman löysemmälle ja kiristämällä varren tiukemalle. Kengän jäykkyys säilyy vielä kohtalaisen hyvin.

jjhenttonen

Mä oon joskus teippaillut / liimannut jotain fylliä sisäkengät ulkopuolelle. Kyllä se auttaa, ja just etenki kantapään puolella. Akilleksen aluettahan on vaikea saada napakasti istuvaksi. Joskus tein silleenkin että muokkausvaiheessa laitoin sisäkengän pintaan kiinni jotku muotoon leikatut makuualustan palat. Muistaakseni fiksadin jonkun hiukan C kirjaimen muotoon leikatun palasen kehräsluun (?) ympärille.

Joskus myös revin joistain kengistä kankaat pinnasta irti sekä sisältä että ulkoa. Pelkkä foami siis jäi jäljelle. Tonnä tein siksi että sit siinä kengässä on vähempi matskua mikä kastuu. Noi foamithan on closed cell tyyppistä tavaraa eli ne ei juuri ime märkyyttä sisuksiinsa ja systeemi helpompi pitää kuivana ilman fleece tms vuorausta.

Ei toi mitään kvanttifysiikkaa ole. Sakset käteen ja virittään.

jamu

[quote author=t@brof link=topic=28150.msg182921#msg182921 date=1292178185]
Mahtavaa Infoa. Kiitos siitä JJH!

Itsellä uusien kenkien hankinta tulossa ja muutamia kenkiä jo käynnytkin kokeilemassa. Kaikissa kokeilemissani kengissä (B ja Salomon) on ongelmana tuo kantapään liikkuvuus. Olisko tuosta sisäkengästä apua myös siihen?
Onko kenelläkään kokemusta tuosta kenkien "toppaamisesta" kantapään ympäriltä jotta kantapää ei paljoa liikkuisi?

Ja se kipu on todellakin aika vittumaista. Osittain olen päässyt siitä eroon jättämällä kengän alaosan hieman löysemmälle ja kiristämällä varren tiukemalle. Kengän jäykkyys säilyy vielä kohtalaisen hyvin.

En ole tutustunu nykysiin B:n tossuihin, mutta ainaki vanhoissa Ioneissa tuli mukana pari tarratyynyä, jokka sai sitte haluttaessa asentaa ulkotossuun, jos oli onkelmaa kantapään paikallanpysymisessä.

Radicali

32

Radicali

[quote author=toke link=topic=28150.msg182549#msg182549 date=1291710555]
[quote author=Väre link=topic=28150.msg182546#msg182546 date=1291708942]
Paluuta lumikenkäilyyn ei enää ole. Positiivista muuten että tätä Voilea saa Suomestakin ostettua eli Camusta.

Hyvä, että tauti leviää  Biggrin

Minkä on hinta Voilelle Camussa?

halpaa ku saippua:

http://www.camu.fi/products/laskettelu/lumilaudat_ja_monot/lumilaudat_ja_varusteet/33869

töke

Kolme vuotta sitten ostin Voilen laudan 700 eurolla. Ostaiskohan joku nyt sen tonnilla??

Huh huh...

Kaitsu

Noilla hinnoilla kannattanee jo harkita nikkarointiharrastusta ja reilun 300 egen Voilen tee se itse -rakennussarjaa, siinähän tulee jo sekä skinit että raudat mukana.

Mutta monoista:  Salomonin kenkien yksi valtti on se, että niiden sisäkengät voi pestä koneessa jossain hienopesuohjelmassa. Kun kerran vuodessa pesee, kehtaa kengät ottaa pois jaloista julkisillakin paikoilla. (ehkä muidenkin monojen sisäkengät voi koneeseen heittää; en oo kokeillut)

jjhenttonen

Vanhan laudan splittaaminen ite on ihan fiksu vaihtoehto. Youtubesta löytyy ohjeistusta, eikä homma vaadi ihmeempiä välineitä tai taitoja. Ok lautojahan saa käytettynä aika halvalla, testikappale irtoo muutamalla kympillä jos jaksaa haeskella.

Ja Kuka tahansa joka vähäkään jakso kiinnittää huomiota siihen mitä peruskoulun veistotunnilla opetettiin osaa hoitaa homman himaan.

Jos ei ole niitä vähiäkään vehkeitä mitä hommassa tarvitaan kandee tsekata paikallisen kansalaisopiston tms tarjonta ja alkaa masiinoissa löytyä. On kuulkaas Suomi hieno maa lu kuka tahansa pääsee muutamalla kympillä käytteleen high end puuntyöstö yms laitteita noin vaan melkein ilmaseksi.

DIY splitn heikkous on siinä että halkion puolella ei ole kanttia. Kai sen sinne sais jos ihan tosissaan yrittäis mutta vissiin aika vaikeeta se on. Splitboard.comissa joku niitä on duunannu, ja vissiin duunaa rahasta muillekin eli kyllä sekin onnistuu. Se kantti ei kuitenkaan ole mitenkään täysin välttämätön, kyllä ilman sitäkin pärjää ja sen voi kompata hankiraudoilla tarpeen vaatiessa. Mun monet pro kaverit halkoo lautojaan koko ajan. Löytiskö Vimeosta esim itävaltalaispläjäys Hike and ride tms. Mitch Tölderer ja Bibi Pekarek halkasee siinä lautansa ja lähtee jonnekin takamaastoon vääntään. Ihan hauska pätkä muutenkin, kannattaa katsoa.

Kaikki ei tosta splitistä ole mitenkään tosi innostuneita. Eesmees hra Siivonen ei ole tietääkseni edes kokeillut, se vetää viime vuosituhannen lumikengillä ja on aina ekana topissa. Kunto kuiteski lopulta ratkasee, ei vehkeet, mutta kyllä vehkeillä voi saada etua. Mä (paska kunto) oon splittaillu jo kohta 10 v ja musta se toimii ihan tarpeeksi hyvin. On siinä reippaasti parantamisen varaa, mutta on se vaan niin paljon vähemmän raskasta ku lumikenkäily että jos diggaa haikkaamisesta niin todellakin kandee hoitaa splitti alle, hankkipa sitte tehdastekoisen tai ite halkaistun.

töke

[quote author=pokkis link=topic=28150.msg182912#msg182912 date=1292172083]
Skiservicessähän on ollut noita Palaun sisuksia ainakin viime kaudella.

Mulla on PALAU ALPINE OVERLAP SOFT ja PALAU ALPINE OVERLAP HARD
ja oon erittäin tyytyväinen noihin  Biggrin

Ootko käyttänyt noita splitin kanssa? Eli siis ylöspäin mentäessä? Suosittelivat vaan Palaulla, Tongue mallisia sisäkenkiä skinnailuun. Ois enemmän flexiä nilkalle hiihtomoodissa. Mut sit sitä on kyllä alaspäinkin mentäessä. Mikä ei välttämäti ole hyvä..

jjhenttonen

Mä oon käyttäny overlap mallia skinnatessa, lumikenkäillessä ja bootpäkätessä ja toimii ihan tarpeeks hyvin. Luulisin että Palaun suositus on niille joilla on jäykkää muovia sklobossa enemmän ku (keino)nahkaa. Pehmeä kenkä joustaa ihan mukavasti, ainakin eteenpäin.

Joku vois muuten virittää sellasen haikkarin splittisiteeseen johon sais oikein kunnon takakallistuksen. Siis tyyliin jotain -15 astetta. Helpottais sivakontia aika reilusti.

töke

[quote author=jjhenttonen link=topic=28150.msg183019#msg183019 date=1292265710]
Mä oon käyttäny overlap mallia skinnatessa, lumikenkäillessä ja bootpäkätessä ja toimii ihan tarpeeks hyvin. Luulisin että Palaun suositus on niille joilla on jäykkää muovia sklobossa enemmän ku (keino)nahkaa. Pehmeä kenkä joustaa ihan mukavasti, ainakin eteenpäin.

Joku vois muuten virittää sellasen haikkarin splittisiteeseen johon sais oikein kunnon takakallistuksen. Siis tyyliin jotain -15 astetta. Helpottais sivakontia aika reilusti.

Tuommoset suositukset antoivat:

-          TPM model ( 10 mm + Polar fleece , Low cuff model) Ideal for narrow and thin instep  foot)
Walk 4/5
Downhill 2/5
Comfort 3/5

-          TG model (10 mm + quite thick liner, best for Thin and narrow foot.)
Walk 4/5
Downhill 4/5
Comfort 3/5

-          PAL FLEX model in 10 mm (10 mm + flex and comfort zone on ankles, Universal foot volume (large or narrow)

Walk 5/5
Downhill 3/5
Comfort 3/5

Ja kyllä noi Palaun suositukset olivat splittiä varten. Mutta en mäkään oikein usko, että noi läpälliset toimisivat jotenkin merkittävästi paremmin. Ainakaan alamäessä! Tuli vähän semmonen olo, että onkohan ne splittiä kokeillut. En tiedæ? Mutta, jos niitten suosituksista jotkut valitsen, niin kai ne sitten ois nuo TG:eet

Joku vois tosiaan keksiä tollasen taaksepäin periksi antavan siteen. Ei ole varmaan ole edes kauhean vaikea tehdä, jollekkin metallitöitä osaavalla. Varmaan Sparkilla on jo tekeillä. Sehän on varmaan seuraava luonnollinen siirtymä kehityksessä.

Sit vielä kengät mountaineering pohjalla ja jollain nilkan vapautus lukolla. Siinähän se paketti sit oiskin kasassa!