1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
maksim
Rocker suksen hankkiminen

Moi,

meinasin ensimmäiset rocker-sukset hankkia ja tarvisin vähän apuja valintaan.
Pääasiallinen käyttötarkoitus on offareiden laskeminen joten kivat puuteriominaisuudet on pääasia,
mutta suksien pitäisi olla hyvät myös puhkihakatuilla/kovettuneilla offareilla, sekä ok:t rinteellä (poislukien jää). Tarkoitus olisi harrastaa myös satunnaista skinnailua.

Käänteistä sivuleikkausta en meinannut hankkia, mitoiksi ajattelin kärjestä 130-140 sekä keskeltä jotain ~105, pituudeksi ~180. Laskijalla on suht paljon offarikokemusta, painoa 80+ kg, pituutta 178cm, tykkää laskea suht kovaa, tykkää laskea metsässä, ei mikään huippukunto, ei harrasta parkkia.

Armada JJ / Atomic Blog -tyyppiset sukset kävi ekana mielessä, mutta esim blogista ei ollut sopivaa pituutta tarjolla (jotenkin tuntuu että pyreneestä löytyvä 177 on liian lyhyt tuon tyyppiseksi sukseksi, conrad taas ei myy ko mallia), JJ:tä taas en löytänyt mistään.

Lopulta rupesin miettimään K2 Coombackien (135-102-121) ja Obsethedien (138-105-125) välillä.
Obsethedithan on twintip sukset kummankin pään medium(?)rokkerilla, Coombackit taas tavallisella perällä ja edessä (mini?)rokkerilla.

Tekeekö takarockerilla/twintipillä mitään jollei laske välillä takaperin tai muuten temppuile paljon?
Onko Coombackien keularocker "tarpeeksi suuri" että siitä olisi iloa?
Onko twintip-rokkerit (Obsethed) kuinka hankalat kovalla alustalla / rinteellä / siirtymillä?
Vai oisko tuo 177cm Blog kuitenkin hyvä?

Entä muita pointteja tai vaikka vaihtoehtoisia malleja?

(Vähän tässä alkaa olla mies nimittäin pyörällä päästään kun ei ole vähään aikaan uusia suksia katsellut...)

Btw. Viime talvena laskin 06/07-vuoden k2 ak enemyillä (137-108-127, ei rockeria), ja tuntui että vähän enempikin kantavuutta voisi olla, mutta eikös rockerin pitäisi tuoda sitä, jolloin leveämpiä suksia ei ehkä nyt kannata katsoa? Vai?

Macharza

Rocker-suksen pitää olla pidempi kuin perinteinen suksi, joten suosittelen ihan ensimmäiseksi sinun pituisen kaverin katselemaan n. 185-188 cm suksea. Ja 110mm keskelä ei kannata pelätä.
Haulla löytyy tältäkin saitilta paljon tarinaa ja neuvoja.

Itse olen kolmella erimallisella rockerilla laskenut ja päätynyt omien mieltymysten mukaan seuraavaan mitä hankinnassa pitää huomioida.
- keularockeri (perärockeri jos lasket takaperin)
- perinteinen jalkavuus
- maltillinen leikkaus

Näillä ominaisuuksilla saan hyvin toimivan suksen putikkaan (vaikka pinnaltaan jäiseen), toimii mysö puhkilasketussa ja jolla voi laskea myös rinteessä.

juho511

[quote author=maksim link=topic=29465.msg171519#msg171519 date=1264436879]

Armada JJ / Atomic Blog -tyyppiset sukset kävi ekana mielessä, mutta esim blogista ei ollut sopivaa pituutta tarjolla (jotenkin tuntuu että pyreneestä löytyvä 177 on liian lyhyt tuon tyyppiseksi sukseksi, conrad taas ei myy ko mallia), JJ:tä taas en löytänyt mistään

Nettikaupoista tuntuu pitemmät JJ:t ja Blogit menneen. Etsiskelin pari pari viikkoa takaperin JJ:tä 185 pitkänä, mutta löysin sitten sopivat sivakat (Blog 185cm) ihan kotomaasta ja vieläpä keskieuroopan nettikauppoja edukkaampaan hintaan. Pidempiä blogeja oli tarjolla savon suksistudiossa Mikkelissä ja Forumin intersportissa.

veturi

Jeps, samoilla linjoilla parin aikasemman kirjoittajan kanssa. Jos oot Maideneilla laskenu eikä tunnu liian isoilta, niin en kyllä lähtis suksea yhtään pienentämään. Ja mitan puolesta tuo 185+ kuulostais nopsasti oikealle mitalle. JJ:stä itse tykkäsin kovasti, mutta nähtävästi 185 cm on koko Euroopasta aika vähissä.

Jos noista Maideneista muuten tykkäsit, niin ehkäpä HellBentit tai Chopsticksit vois toimia myös (vaikka vähän leveempiä ovatkin). Katanat tai Bent Chetlerit olis speksien mukaan mielenkiintoisia, mutta noita en itse ole päässyt vielä kokeilemaan.

Ens vuodeksi Armadan ANT "löystyy" vissiin aika lailla, joten sekin saattaisi tulla hyväksi vaihtoehdoksi. Ei tosin tähän hätään.

Ice Man

Jos nuo K2 Coombat kiinnostaa niin niitä löytyy hyvään hintaan ainakin Ski Servicestä, siis pari viikko sitten ne oli vielä hyllyssä. Uutta Coombaa tietysti myös, tarkoitin sitä ensimmäistä väritystä. Muutenkin heillä hyvä valikoima K2 suksia.

juoppis

Tänään kävin testaamassa messilässä obsethedit ensimmäistä kertaa,siteenä duket.Yllätyin miten hyvin pysty päästellä rinteessä,jäisissä kohissa oli vähä ohjelmaa mut ei kai noit oo jäille tehty.

lego
Käyttäjän lego kuva

[quote author=Mikkosu link=topic=29465.msg171532#msg171532 date=1264447160]
Jos nuo K2 Coombat kiinnostaa niin niitä löytyy hyvään hintaan ainakin Ski Servicestä, siis pari viikko sitten ne oli vielä hyllyssä. Uutta Coombaa tietysti myös, tarkoitin sitä ensimmäistä väritystä. Muutenkin heillä hyvä valikoima K2 suksia.

Coomba:ssa ei ole rockeria mutta Coomback:ssa taas on keularockeri (mini). Viimekauden Antipiste on sama kuin tämänkauden Coomback (AP:ssä on valmiit reijät tellusiteelle).

Teuwo =;)

About sadan millin kantturoissa olevaan luokkaan ois vielä semitwini Salomon Shogun (101mm) ja eturockeri - tämän pitäisi olla rinteessäkin ihan ketterä.

Ja sitten tämän talven Gotama, joka on likelle saman kaltainen yleiskampe, mutta ehkä hieman parempi vielä hapelikossa ja vähän heikompi rinteellä.

Shoguneihin panin siteet männä viikonloppuna mutta en kerennyt testaamaan, joten siitä lisää jahka olen laskenut.

Obsethedeillä on kyllä rinteessä oikein hauska leikkailla, kunhan alla on luonnonlunta - jösähtänyt tykkilumi ja jää on sitten haastavampaa - joskaan ei tekemätön paikka.

On takarockerista iloa muussakin kuin switchissä - erityisesti metsälaskussa ketteryss ja laskun vaivattomuus paranee ja voimia säästyy.
Sitten kun latu aukenee ja pääsee lojottamaan täysi tai roppailemaan tilanne on hieman toinen, eli pitkittäinen painonhallinta käy tärkeämmäksi kun kantoihin ei voi nojailla wanhanliiton tyyliin.
Samaten kapeikoissa tms. paikaltaan tehtävät hyppykäännökset kovahkolla alustalla on otettava huolellisemmin, kun horjahduksia eteen tai taakse on vaikeampi korjata.

Niso

Monista rocker-suksista ei ole kokemusta, mutta kohta kuukauden päivät JJ:n ja obSETHedin kanssa vuorilla pyörineenä pari huomiota: 179 obSETHed on vaan noin kaks senttiä 185 JJ:tä lyhyempi ja toinen, että obSETHed kestää huomattavasti paremmin vauhtia kun JJ, jossa meinaa kärjet alkaa elää ihan omaa elämäänsä jos kovalla alustalla kiihdyttelee. Toisaalta myönnettäköön, ei niitä ole sinne tehtykään. Mun painoselle, 71 kiloo aatamin asussa, 179 obSETHedin kantavuus riittää varsin mainiosti. Silti käännettävyys on sitä luokkaa et olisin jo pariin kertaan toivonu ostaneeni 189 senttiset. Itse en laske paljon switchinä mutta rocker molemmissa päissä on huomattavasti helpottanut juuri kääntymistä, sekä etenkin jyrkässä ja kapeassa kurussa laskiessa kantin pysymistä kiinni lumessa koko pituudeltaan. Jälkimmäinen taasen nostaa ainakin meikäläisen itseluottamusta moisissa paikoissa melkosesti.

Kaissi

Noilla spekseillä kokeilisin myös K2 Sidestash -suksea.

Minirockerin (keula) ansiosta kokoisekseen ketterä suksi rinteessä, pitää kovemmallakin lumella, ei toivottoman hidas kantilta kantille jos tykkää leikkaavasta ja rockerista huolimatta tykkää vauhdista jopa kovallakin pinnalla. Leveytensä puolesta kelluu pehmoisessa oikein hyvin. Valmiit reiät päissä K2:n omille skineille (tosin niitä ei saa kun jenkeistä täksi vuodeksi) ja nuo backside -mallin sukset ovat yleisesti aika maltillisen painoisia. Offikäyttöön ottaisin kyllä  melko varmasti sen pisimmän version.

Teuwo =;)

No niin nyt on 182 Shogunia koeponnistettu, tosin mäki oli loivasti sanottuna aika pieni, mutta jotain havaintoja tuli kyllä.

Eli yllättävän hyvin toi 101mm suksi puri -20C tykkilumeen.
Ketteryys oli myös positiivinen yllätys, oikein leikkisät vehkeet - 191cm pituus olisi voinut olla mielenkiintoinen testata.

Suurin ero verrokkina olleeseen r=17m, 66mm rinnesukseen oli se että Shogunit piti ensi kammeta kantilleen ja vasta sitten ruveta lisäämään painetta kaarrokseen, mutta tämä ei ollut ainankaan leveisiin suksiin tottuneelle mitenkään häiritsevää.
Ennemminkin tavanomainen ominaisuus kuin vika.
Huomioiden r=25,9m leikkaus vempeleet kääntyivät odottamattoman pirteästi.

Eturockeria on sen verran vähän että kärki ei juurikaan havaittavasti väpätä.
(Tosin tämä on lähinnä Spatuloihin ja ARGheihin verrattuna. Tosin en muista Obesthedien kärjenkään tehneen mitään erityisen häiritsevää.)

maksim

Kiitokset kaikille mielipiteistä, rupesin miettimään että mitäpä sitä "yleissuksea" ostamaan, jos tarkoitus ei ole rinteessä laskea ja edellisenä vuonna jo tottunut suht leveään. Rupesin taas katsomaan noita vähän leveämpiä vaihtoehtoja, ja chopstick/hellbent/katana rupesi kiinnostamaan.

Mutta, kuinka hyvin em sukset toimivat paskemmalla offilla (rikkilaskettu, pakkaama, kova, loska) ??
Nimittäin olen kuitenkin ostamassa suksia ainoiksi suksiksi, 90% offareille, mutta pelkkää puuteria tuskin pääse ihan joka päivä korkkailemaan...

(Harmi kyllä tosiaan kun jj/blog/chetler/s7 ei missään oikein näy).

Raid

Suksikauppa.comissa ois ainakin Rossarin S7:aa. Ja mites Line EP Pro tai Sir Francis Bacon..? Niitäkin näyttää Suksikaupassa olevan.

Itellä BentChetlerit ja ne ainakin jytää joka kelissä. Helposti ajelee puhkilasketussa moskassa. Jäinen rinnekään ei ole niin myrkkyä, kuin kuvittelin. Kevätsohjoa ei oo tietysti vielä päässy testaamaan, mutta veikkaan senkin olevan hauskaa surffailua.

pkaelli

Mulla on v2010, 188cm pitkät Rossignol S7:t myynnissä. Laskettu nyt 2,5 pv.

Niissä kiinni "samanikäiset" valkoiset Marker Duke Larget.
Myyn koska on mulle liian lyhyet. ite oon 194cm ja noin 95kg.

Voin myydä myös pelkät sukset ja niihin tavalliset alppisiteetkin (Dinit 14:sta asti) jos tarviit.

Nää toimii todella hyvin rinteessäkin, vaikka on noinkin leveät (115mm keskeltä). Syvässä raskaammassa(kin) lumessa olivat todella helpot kun kävin laskemassa Kitzbuhelissa ja Hintertuxissa noi pari päivää.

Ei lähde ilmaiseksi, mut jos oot tällaisia hommaamassa ja haluat S7:ta niin nää ei uutta häpeä.

Soita  040-8381153 jos kiinnostaa

Jussi

sukset Helsingissä.

Teuwo =;)

[quote author=maksim link=topic=29465.msg171697#msg171697 date=1264693595]

Mutta, kuinka hyvin em sukset toimivat paskemmalla offilla (rikkilaskettu, pakkaama, kova, loska) ??
Nimittäin olen kuitenkin ostamassa suksia ainoiksi suksiksi, 90% offareille, mutta pelkkää puuteria tuskin pääse ihan joka päivä korkkailemaan...

Zackrisson - Townsend skimba Salomon El Dictator (134 - 114 - 124, puuydin, 194cm ja 300mm tosi loivaa rockeria edessä) voisi olla kova - saatavauus voi olla toistaiseksi haasteellinen.

pkaelli

Toi S7 188cm toimi kyllä tosi hyvin rikkilasketussa, vanhassa (=hiukan pakkaantuneessa) syvässä lumessa. Hiukan kun lisää samalla vauhtia niin ainakin mun painolla (95kg) jyrää mukavasti päältä/läpi.

Seuraavissa (pidemmissä) suksissa tulee mulla varmasti rockerit eteen ja todennäköisesti taaksekin. Ja mieluiten juuri tuollaiset medium-rockerit niin toimii vielä tavallisessa rinteessäkin ok.

Jussi

pkaelli

Pitäisi löytää mahdollisimman iso / pitkä etu- ja taka-rockerilla varustettu pyydasuksi.

toiveena olisi:

- ns. normaali jalkavuus
- vähintaan 190cm pituus (riippuu toki rockerin pituudesta miten pitkä pitää olla. S7:sta pitäisi mulle olla min 195cm mikä niiltä löytyykin USAssa myynnissä ns. limited editionina)
- taka-rockerista voi ehkä luopua, mieluiten ei.
- leveys mieluiten noin 120mm +-4mm. Ehdoton minimi varmaan noin 114mm.

Merkillä ei väliä, K2:ista olen pitänyt yleensä, Rossignoleista myös.

Mulla painoa siis tuo 95kg (ja pituuttakin 194cm jos sillä on väliä).
Noihin tulee Duket kiinni satunnaisia max 1h siirtymisiä varten.

Jussi

Hemppa

[quote author=pkaelli link=topic=29465.msg171734#msg171734 date=1264754743]
Pitäisi löytää mahdollisimman iso / pitkä etu- ja taka-rockerilla varustettu pyydasuksi.

toiveena olisi:

- ns. normaali jalkavuus
- vähintaan 190cm pituus (riippuu toki rockerin pituudesta miten pitkä pitää olla. S7:sta pitäisi mulle olla min 195cm mikä niiltä löytyykin USAssa myynnissä ns. limited editionina)
- taka-rockerista voi ehkä luopua, mieluiten ei.
- leveys mieluiten noin 120mm +-4mm. Ehdoton minimi varmaan noin 114mm.

Merkillä ei väliä, K2:ista olen pitänyt yleensä, Rossignoleista myös.

Mulla painoa siis tuo 95kg (ja pituuttakin 194cm jos sillä on väliä).
Noihin tulee Duket kiinni satunnaisia max 1h siirtymisiä varten.

Jussi

Miten olis Atomic Atlas (192)? Mitat: 150-125-132.

Kotipoikien arvostelu: http://homeboyski.com/2009/03/06/atomic-freeride-line-up-0910-ski-test-atlas-snoop-daddy-patent-coax/

Multa vapautuu tollaset viikon päästä baroneilla varustettuna..

Matteus

[quote author=pkaelli link=topic=29465.msg171734#msg171734 date=1264754743]

- Elan Boomerang
- dollarit jonoon ja jenkeistä DP Lotus 120, 200 cm

Matson lainen.