1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
b3
Rando siteet

Nyt on kiikarissa uudet sukset Trab Stelvio Light XL.

Mitkä olisivat sopivat / kevyet ja kestävät siteet?

Dynafit ei käy kun en halua ostaa uusia monoja ja duket/baronit painaa liikaa.  Ja painoo 75 kg / 175 cm.. Lasken kovaa mut en uskalla hyppiä paljon

Kiitos Smile

Hemppa

Jos itse olisin samassa tilanteessa, niin pistäisin tilaukseen Diamirin Fr plussat globelta: http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=119518&k_id=0813&hot=1

Mutta kannattaa harkita vielä niitä dynafittejä. Vähän käytettyjä randomonoja saa aika edullisesti tältäkin foorumilta Wink

beisik

Moi, itse ostaisin samassa tilanteessa luultavasti uutuudet:

http://www.feedthehabit.com/news/marker-tour-f10f12-lightweight-at-bindings/
Olisikohan noita jo kaupoissa..

b3

kiitti, en tiennytkään että Markerilla on tollaset uutuudet. Himottais ostaa ne uudet Garmontin monot jotka sopii dynafitteihin, mutta joku kohtuu pitäis yrittää pitää rahan käytössäkin.

Henkka

Minusta Diamirit ei oo tullu yhtään huonommiksi siteiksi vaikka uusia järeitä siteitä onkin pompannut markkinoille. Dynafit sopii hengeltään tuohon sukseen, mutta on kallis ja vaatii ne yhteensopivat popot. Ostaisin Diamirit vaikka jostain syystä täällä Suomessa niiden päälle on ruvettu sylkemään.

b3

[quote author=Henkka link=topic=31741.msg178383#msg178383 date=1281689349]
Minusta Diamirit ei oo tullu yhtään huonommiksi siteiksi vaikka uusia järeitä siteitä onkin pompannut markkinoille. Dynafit sopii hengeltään tuohon sukseen, mutta on kallis ja vaatii ne yhteensopivat popot. Ostaisin Diamirit vaikka jostain syystä täällä Suomessa niiden päälle on ruvettu sylkemään.

Noi dynafitit on noin 1 kg kevyemmät kuin muut.... Toisaalta jos laiduttaa sen kilon? Mulla on Duket joten toi markkeri olisi tuttu peli. Täytyy pähkäillä vähän.. Jäisellä jyrkällähän toi Duke ei oo sivusuunnassa mikään vakaa, vaan pyrkii taipumaan, siinä joutuu jäkittämään aika pirusti. Jos olisi kaks "yläasentoa" olisi kyllä tosi hyvä.

Ice Man

Toisissa suksissa on ne mustat Diamir Freeride siteen ja pelittäny todella hyvin. Skinnattaessa takana ole korkeus-säätö on paras mitä olen käyttäny! Mielestäni hakkaa muut valmistajat (maku asia).

Toisissa on noi uudet Marker Tour F12. Metriäkään en ole niillä laskenu, mutta vaikuttaa ihan päteviltä. Tosin Skinnaus korotus ei pärjää Diamirin siteille.
Näin koti oloissa testanneena ei ole ehkä ihan yhtä jämäkkä kuin Baron ta Duke, no senkin aika näyttää kun tulee lunta.

HeMa

[quote author=b3 link=topic=31741.msg178384#msg178384 date=1281690759]
Noi dynafitit on noin 1 kg kevyemmät kuin muut.... Toisaalta jos laiduttaa sen kilon?

Pitää kyllä laihduttaa 5... Vanha mantrahan on, et kilo jalassa on viis repussa (tai mahassa).

Ja noiden uusien FT10/FT12 Markkerien paino on sit ja paljon lähempänä Baronia, kun lisäät ne jarrut (Markerin ilmoittama paino siis ilman jarruja).

Mut aikuisten oikeesti, osta dynafiddle sopivat monot ja valinta on selvä.

Ice Man

181cm suksi, 132 / 98 / 120 mm + Diamir Freeride = n. 2800 g/suksi
181cm suksi, 149 / 123 / 139 mm + Marker F12 = n. 3100 g/suksi

Paino on muistaakseni, jokatapauksessa ero oli 300g.

Sukset on samalta valmistajalta ja kapeampi suksi on vielä kevennetty versio.
Punnituksessa käytetty elektronista kalavaakaa by Rapala.

b3

[quote author=HeMa link=topic=31741.msg178386#msg178386 date=1281691117]

Pitää kyllä laihduttaa 5... Vanha mantrahan on, et kilo jalassa on viis repussa (tai mahassa).

Mut aikuisten oikeesti, osta dynafiddle sopivat monot ja valinta on selvä.

No kaipa pitää vähän vähentää kaljan juontia, säästää ja ostaa ne garmontin monot ja dynafitit.. Paljonkohan ne Völkin katanat 191 + duket painaa? Varmaan 4 kg/kpl? Ollaan oltu kahtena talvena saman oppaan kanssa Sveitsissä skinnailemassa. Viime talvena opas jo naureskeli että eikös se viime vuotinen opettanut että kantsis hankkia jotain kevyempää kalustoa..

Ice Man

Missäpäin olitte Sveitsiä olitte?

b3

Arola

Hyde

Noi Trabit kuullostaa Haute Routelta tai muulta pitkältä hiihtovaellukselta. Keveyden ja kestävyyden lisäksi kandee katella sidemallia josta on lastentaudit korjattu pois. Sellaisiahan noi kaikki yleisimmät markkinoilla olevat alkavat olla.

Marker Tour on siteen painon kanssa samalla tontilla Diamirin Freeriden kanssa, kun lasketaan myös Markeriin ne jarrut mukaan. Marker kun ilmoittaa siteiden painon ilman jarrua.

Jos päädyt Diamireihin niin yritä saada tilattua tollaset Diamir Freeride Prot jostakin. Niissä siirretty pivot-pistettä ja tuettu rakennetta. Mainostavat että on paremmat skinnata ja laskea kuin vanhat FR:t. Mulla oli noi hakusessa viime pääsiäisenä mutta jouduin tyytymään toimitusaikojen ja USAn EUR-toimitusrajoitusten vuoksi Eagleihin joissa on periaatteessa sama rakenne mutta vähemmän DINejä.

Sittenhän on vielä Silvretta Pure Freeride joka toiminnaltaan vastaa Diamiria.

Naxot on ilmeisesti jo hävinneet markkinoilta.

Mulle on Diamireja kertyny vuosien varrella suksiin 5-6 paria enkä ole hajalle laskenut niistä ensimmäisiäkään, vaikka ukkoa on jouduttu viemään pari kertaa repariin. Saattaa myös johtua arasta suhtaumisesta ilmailuun, vaikka eihän mulla ole tota painoakaan kun vasta 90+ kg.

b3

[quote author=Hyde link=topic=31741.msg178395#msg178395 date=1281703390]
Noi Trabit kuullostaa Haute Routelta tai muulta pitkältä hiihtovaellukselta. Keveyden ja kestävyyden lisäksi kandee katella sidemallia josta on lastentaudit korjattu pois. Sellaisiahan noi kaikki yleisimmät markkinoilla olevat alkavat olla.

...............

No ollaan skinnailtu muutamia päiviä jäätiköllä ja tietty muuallakin. Mun ymmärryksen mukaan tuo Trabit suksi on ihan hyvä laskeakin?
Katanat joilla olen siellä kahtena talvena skinnaillut on oikeesti väärät sukset siihen touhuun:
- painaa tonnin
- ei sovi latuun ( tosin viimeksi ei ollut latuja)
- 191 cm on tuskanen kääntä yläkautta jyrkässä
- pitkään sukseen ei saa helposti kanttipainetta nousussa
- Kiva laskea alas Smile

Hyde

Niinkuin noissa Stelvioiden spekseissä sanotaan "A ski mountaineer's dream", niin noi on erikoissukset juurikin tohon käyttöön. Kun oot kuitenkin noinkin kevyt, niin ehkä ne pelittää sulla laajemmalla skaalalla.

Mulla on randosuksina Trabin Freerandot, jotka on yleensä lähteny mukaan useamman päivän kevätvaelluksille kun on teltat ja kamaa mukana. Onhan ne kevyet kantaa ylös jäätikölle ja hiihdellä varsinkin kevyemmillä monoilla ja laskuominaisuudet riittää kevätfirnille. Perus-päiväskinnaukseen, Topp-tur- ja hissirandoiluun suosin itse alle ennemmin jotain suoraa, kevyttä, pidempää, semiläskiä parrunpätkää tyyliin Atomic Sugerdaddy, BD Zealot, ... K2 joku malli voisi myös mahtua spekseihin. Eli puhutaan kuitenkin vielä hiihtovaellukseen soveltuvasta kalustosta joka on kevyttä skinnata, pelittää jyrkemmissäkin ränneissä mutta joilla painaa menemään pöpperössä ja vetelee kohtuu tuskattomasti isoa käännöstä syvemmässäkin hangessa.

b3

[quote author=Hyde link=topic=31741.msg178451#msg178451 date=1281942552]
Niinkuin noissa Stelvioiden spekseissä sanotaan "A ski mountaineer's dream", niin noi on erikoissukset juurikin tohon käyttöön. Kun oot kuitenkin noinkin kevyt, niin ehkä ne pelittää sulla laajemmalla skaalalla.

Mulla on randosuksina Trabin Freerandot, jotka on yleensä lähteny mukaan useamman päivän kevätvaelluksille kun on teltat ja kamaa mukana. suosin itse alle ennemmin jotain suoraa, kevyttä, pidempää, semiläskiä parrunpätkää tyyliin Atomic Sugerdaddy, BD Zealot, ... K2 joku malli voisi myös mahtua spekseihin.

Minkalainen tuo Trab on laskea? Kanttipito kovalla, vauhdinkesto yms.. Hiilikuidustahan saa järkyttävän jäykän suksen.. Mulla on 70 luvulta lasku kokemusta ja lasken huvikseni rataakin..( vaikka sitä ei saa täällä palstalla mainitakkaan) Mulla kun on noi Katanat niin en tuohon semiläskisukseen haluu lähteä.