1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Relaa
Käyttäjän Relaa kuva
Yksi nousu hiihtohissillä vastaa yhden kilometrin automatkaa (Relaa.comin artikkeli)

Relaa.comissa julkaistu sivu Yksi nousu hiihtohissillä vastaa yhden kilometrin automatkaa
------------------------------------------------------------------
Lue kokonaan.

Markku Jussila

Yksi tarkennus kun minulta on kyselty tuosta hissimatkan vertaamisesta kilometrin autoiluun.

Ympäristölaskennan vaikeus on hyvin tiedossa. Tuon yksinkertaisen kaavan kohdalla on siis muistettava, että varmasti löytyy tuhansia autoja ja tuhansia hiihtohissejä, joiden kohdalla tuo ei pidä aivan paikkansa. Mutta otin lähtökohdaksi sen, että takuuvarmasti löytyy monta hissiä ja monta henkilöautomallia, joiden kohdaalla tuo pitää paikkansa.

Auto on painava ja hukkaenergiaa kuluu paljon autolla ajettaessa. Hiihtohissi taas on aika kevyt ja hyötysuhteeltaan hyvä. Silti kilometri autolla on karkeasti kilometri hissillä. Hissi kun vetää tosi jyrkkää ylämäkeä, mutta auto menee keskimäärin tasamaalla. Eli hiihtohissejä ei kannatakorvata henkilöautoilla, vaikka tässä esimerkissä hissimatkan ja vastaavan automatkat energiankulutus onkin about sama...

Teuwo =;)

Sponttaani huumori on kyllä aina parasta.

Erityisesti se että jos vähän päräyttää kopterilla Riksussa ei kiinnosta lähteä Jenkki tai Japsipyydän perään.

Yeah right. En oikein näe että nämä vaihtoehdot kilpailevat samoista asiakkaista - paitsi joitain hyvin harvoja massikeisareita jotka paahtavat kaalihakkurilla pienimmälläkin lantakukkulalla, vain koska voivat.
Eikä siinä mitään olen minä nähnyt pentuna, nousukauden aikana, Rukaltakin lähdetyn heliskiitä veivaamaan (!).
Mahtoi olla rahan arvoista...

Mutta mahtuuhan sitä maailmaan tarinoita.

Niin kauan kuin en riko lakia katson voivani laskea niin paljon mäkeä kuin vähäinen pörssi kestää ja en koe tehneeni mitään oleellista pahaa.

Olisi toki ihan kiva jos hiihtokeskus voisi taata hankkivansa vain päästötöntä ydinenergiaa, mutta käytännön tasolla hyväksyn senkin että sähköt on kotoisin hiililaitoksesta tai kaasuturbiinista - toimivat ne sitten tuulilaitoksen säätövoimana, tai suoraan perustuotannossa - kunhan laitoksen ympäristölupa on kunnossa.

hans1

Niin... Itse ainakaan en näe skinnaamista täysin hissilaskujen ekologisena vaihtoehtona, vaan harrastan kumpaakin sopivasti. Mieluummin vähennän omalla autolla reissaamista ja käyn laskemassa julkisilla kulkuneuvoilla tai ainakin auto ja mökki täynnä aina kun se on mahdollista. Alpeillekin ollaan menossa jo seitsemättä kertaa bussilla lentämisen sijaan keväällä, vaikka siinä muutama laskupäivä meneekin matkustamiseen. Hissilaskuun ja skinnaamiseen on eri paikat, enkä minä niitä hissejä joka paikkaan kaipaa. Itse laskettelu tuskin on se ympäristöä kuormittavin osa tai ainakaan ainoa noissa vapaa-ajan keskuksissa, joita sopivien kukkuloiden viereen on syntynyt - siellä kun on paljon sellaistakin palvelua, jota itsellä tulee harvemmin käytettyä (esim kylpylät ja golf-kentät).

Samoin arki-elämässä koitan tehdä ekologisia valintoja, mm asumalla suuressa kaukolämmitetyssä kerrostalossa keskustassa, kierrättämällä jätteeni, kulkemalla työmatkat pyörällä auton sijaan jne. Sitten voin hyvällä omatunnolla laskea sen parikymmentä päivää talvessa niin hissirinteissä kuin hissittömissäkin, Alpeilla ja Lapissa.