1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Varjoankka
Monon kuoren muokkaus kotikonstein?

Tervehdys kanssahiihtäjät!
Alkaa kyllästyttää monomuokkauksen perässä juokseminen, ja olen pohtinut että josko sitä alkaisi itse kokeilemaan kotikonstein. Tuntuu että osaamista alkaa olemaan riittävästi jotta tietää mistä kohtaa pitää muokata ja kuinka paljon. Itse suorittaminen onkin sitten vielä hämärän peitossa.

Harrastaako kukaan täällä monon kuorien muokkausta itse? Jos kyllä, niin voisitko jakaa tietoa minkälaiset välineet siihen on hyvät ja miten itse kuoren muokkaus suorituksena tapahtuu ja vaatii? Tarkoitan muokkauksella lähinnä kuoren venyttämistä ongelmakohdista.

t: Jussi

jaakko33

[quote author=Varjoankka link=topic=39146.msg199737#msg199737 date=1327311867]Tarkoitan muokkauksella lähinnä kuoren venyttämistä ongelmakohdista.

Joissakin monoissa on lämpömuokattavat sisäsaappaat. Periaatteessa ne vaan lämmitetään uunissa ja sitten monot jalassa seistään vähän aikaa paikallaan paksujen sukkien kanssa. Näin sisäkenkä muokkautuu jalalle sopivaksi.

Muovikuoren muokkaus hieman epäilyttää. Ei ensinnäkään ole selvää onko muovi sen laatuista, että sitä voidaan muokata esimerkiksi kuumailmapuhaltimella. Toisekseen muokkaus heikentää lähes varmasti kuorta, mikä voi vaarantaa hiihtoturvallisuutta.

APy

Minä olen muokannut useita pareja. Itse olen käyttänyt "venyttiminä" erilaisia puusta tekemiäni kiiloja. Kuorta lämmitetään varovasti kuumailmapuhaltimella ja kuoren lämmittyä sopivasti kiila ängetään venyttämään ongelmakohtaa. Kuoren annetaan rauhassa jäähtyä ja avot, hyvällä tuurilla puristus on historiaa. Venytys kannattaa tehdä jonkin verran "yli", sillä muoveilla on taipumusta jonkin verran palautua takaisin alkuperäistä muotoaan kohti.

Lämmittäminen on aika tarkkaa puuhaa ja eri monoissa on hyvinkin erilaisia muoviseoksia, jotka toisaalta tarvitsevat ja toisaalta kestävät lämpöä eri lailla. Lämmittämisessä maltti on valttia. Suurin haaste kotimuokkaajalle on tehdä sopivat venytyskiilat ja saada ne ängettyä siten, että muokattavaan paikkaan kohdistuu riittävästi (=todella paljon) painetta. Monoa ei siis lämmitetä niin paljon, että muovi muuttuu notkeaksi, vaan ainoastaan sen verran, että ongelmakohtaan saadaan venymistä aikaiseksi kovaa painetta käyttäen.

Kisamonoissa muovi on niin paksua, että sitä voi huoletta jyrsiä esim. pyöreällä raspilla, joka on liitetty porakoneeseen joustavalla kaapelilla. Jenkkisivustoilta löydät paljon infoa hakusanoilla grinding skiboots.

Varjoankka

Kiitos APy vastauksesta. Juuri tuohon lämmittämis- ja venyttämisvaiheeseen kaipasinkin vinkkiä. Onko sinulla käytössä jonkinlainen penkki tms. systeemi, jolla saa monon pysymään auki jalkapöydän päältä? Jolloin pääsee kiilaamaan suoraan ylhäältäpäin. Taisi TGR:n foorumilla joskus olla kuva yhdenlaisesta härpättimestä, jossa vanerilevyyn oli laitettu monon molemmille puolille muutama koukku tms narun päähän, joilla monon sai sitten pysymään auki. Ja side jossa mono pysyi paikoillaan.

Nuo puukiilat kuulostaa kyllä ihan hyviltä. Voi veistellä erilaisia prässilestejä muokattavan kohdan mukaan. Siperia varmaankin opettaa sitten sen oikean lämpötilan ja voimankäytön... Taitaa olla viisasta kokeilla ensin johonkin vanhaan monoon jos kaikki ei menekään kuin Stromsöössä.

APy

Side vanerilevyssä, erilaiset lukkopihdit ja köydenpätkät köysilukkoineen avittavat ihmeesti kuoren avaamista.

Kuoren saa mukavasti oman jalan muotoiseksi, kun piirtää räpylänsä jalkaterän muodon sopivan paksuiselle laudalle ja leikkaa kuviosahalla laudan oikeaan muotoon. Tämän jälkeen lauta halkaistaan pituussuunnassa ja ruuvataan tukeva ja riittävän pitkä sarana halkaisukohtaan. Sitten testaus, notta on sopiva (pitää tietenkin jäädä vähän linkkuun). Jos on, niin kuoren lämmitys ja muotti sisään siten, että saranoitu keskikohta on ylhäällä ja lopuksi muotin runttaus suoraksi kipupisteitä levittämään!

TomiM
Käyttäjän TomiM kuva

APy mennyt vähän pidemmälle tuon sapluunan kanssa.

Jos tuon jalankuvan piirtää n.1mm paksulle muoville, niin sen saaminen monoon on aika paljon helpompi kuin tuon vanerilevyn.
Sitten vain muotin avulla katsoo ongelma kohdat ja levittelee niistä kohti.
Käyttäen vaikka niitä ongelma kohdan muotoisia puupaloja.
Siihen levitys hommaan on hyvä esim. sellanen käsin paineltava hydraulipumppu. Letkun päässä sellanen mötikkä, minkä sivusta tulee mäntä ulos kun pumppaat.

Varjoankka

[quote author=TomiM link=topic=39146.msg199812#msg199812 date=1327434973]Siihen levitys hommaan on hyvä esim. sellanen käsin paineltava hydraulipumppu. Letkun päässä sellanen mötikkä, minkä sivusta tulee mäntä ulos kun pumppaat.

Mistäköhän tuollaisia pieniä pumppuja kannattaisi etsiä? Nykyistä monoa (BD Factor) ei saa levitettyä kovin pitkälle auki päkiän ja varpaiden kohdalta, joten tuollainen pumppu toimisi helpommin kuin kiilaaminen.

Teuwo =;)

No Enerpacin, Niken, PVA yms. Hydraulitunkkeja saa teollisuuskaupoista.

Siis liikkeistä jotka myyvät työkaluja yms. tarpeita tehtaiden mekaanisen kunnossapidon tarpeisiin.

Voin ihan suoraan sanoa että kun kuulet hinnan et _takuulla_ osta semmoista satunnaiseen monojen muokkaukseen.

Homma toimii niin että systeemissä on joko käsikäyttöinen tai sähköinen hydraulipumppu ja letkun toiseen päähän voi vaihdella tunkkeja, pienestä muutaman tikkuaskin kokoisesta palikasta, isoon pullotunkkiin.

Hinta vaan on luokkaa tuhansia uutena ja minimissään satasia vanhana paskana.

b3

[quote author=Teuwo =;) link=topic=39146.msg199873#msg199873 date=1327571312]
No Enerpacin, Niken, PVA yms. Hydraulitunkkeja saa teollisuuskaupoista.

Tässä tulee mieleen että jonkinlainen ruuvattava kiristyslaite voisi toimia. Eli puupalikka molemmin puolin ja keskelle kierretanko jota kääntämällä saa palikat kauemmaksi toisiaan.. Olis yhdet uudet kisamonot jotka kaipaisivat venytystä. Jenkkipalstoilla oli lämmitystä harrastettu kuumalla vedellä, tuntuisi äkkiä turvallisemmalta konstilta, kokemuksia? Pitäisi kait treenata ensin vanhoilla monolla? Rahallinen säästö tässä ei ole motiivi vaan se että voisi itse tehdä pieniä muutoksia monoon.

JK71

[quote author=b3 link=topic=39146.msg199875#msg199875 date=1327575463]
Tässä tulee mieleen että jonkinlainen ruuvattava kiristyslaite voisi toimia. Eli puupalikka molemmin puolin ja keskelle kierretanko jota kääntämällä saa palikat kauemmaksi toisiaan.. Olis yhdet uudet kisamonot jotka kaipaisivat venytystä. Jenkkipalstoilla oli lämmitystä harrastettu kuumalla vedellä, tuntuisi äkkiä turvallisemmalta konstilta, kokemuksia? Pitäisi kait treenata ensin vanhoilla monolla? Rahallinen säästö tässä ei ole motiivi vaan se että voisi itse tehdä pieniä muutoksia monoon.

Toi ruuvikierteiden kanssa pelaaminen on käynyt itselläkin mielessä: lestiin insertti ruuvaamalla tai mutteri epoksin kanssa reikään upotuksena, kierretappi  ja sen toiseen päähän jotain jota ruuvataan auki - olisko kuusikulmainen kierreholkki, jota voisi käännellä tilan salliessa tarvittaessa kiintoavaimella, ja sitä vasten puukalikka tms, jonka kyljessä olevaan reikään kierretangon pää ettei lipsahda?

Vaadittavaksi lämpötilaksi epäilen enemmän kuin 100C, joka toimii Salomonin custom shellin kanssa. Salomonin custom shell-manuaalissa sanotaan että custom shelliä tarvitsee lämmittää vähemmän kuin tavan muovimonoa ja sillä ei ole yhtä kovaa taipumusta palautua muotoonsa.

Itse tein takavuosina pienen venytyksen muoviseen tellumonoon (Garmont Squadra) ruuvimeisselin kahvalla ja tuikku-kynttilällä. Voimat riitti juuri ja juuri kampeamaan jäähtymisen aikana muovia ulospäin ja jalkaterän ulkosyrjän patti lakkasi painamasta. En muista kokeilinko puikkamonoon vai luovutinko suosiolla, mutta puikkamonojen kanssa päätin kestää hienoisen paineen, joka oli pienempi kuin tellumonossa.

Junnu.K

Terve. Olen muokannut useita satoja laskettelukenkiä (tosin kunnon välineillä) mutta kyllähän se kotikonsteinkin onnistuu. Sulla täytyy vaan olla kuumailmapuhallin (mielellään tuotto 500 ltr/min ja lämpö 400 ast) ja puinen ongelmakohdan muotoinen lesti joka on helppo tehdä itse. Ulkokuorta voi huoleta kuumentaa ja venyttää (expossa levitimme kenkää 32 mm) vaarantamatta muovia kunhan et polta kenkää puhki.Kuumennusta voi seurata koputtamalla esim lusikalla= aluksi ääni on "kova" ja kun ääni muuttuu "kermaiseksi" voit alkaa kiilaamaan ongelmakohtaa leveämmäksi. Kun olet saanut levitettyä ehdottoman tärkeää on nopea jäähdytys kylmällä vedellä jolloin muoto jää. Venytä hieman yli koska muovi palautuu hiukan. Tarvittaessa neuvon mielelläni lisää.. Onnea -Junnu-

JK71

Hieman OT:n puolelle menee, mutta tulipa muokattua Salomonin Custom Shell kengät kiehuvan veden avulla. Menetelmä tuntuu toimivan kuin junan vessa.

Laitoin kuoret vatiin kiehuvaan veteen, jossa lillutus reilut 5 min. Sitten kuoret pois vadista, vedet pois kuorista, sisäkengät kuoriin ja jalat monoihin. Tässä vaiheessa tuli veikeä tunne kun malliston jäykimmät monot solahtaa jalkaan kuin huopatossut eikä purista. Pienen arvonnan jälkeen suihkutin kylmällä vedellä ja venytykset tuntuvat pitävän muotonsa hyvin, kun ei ruvennut edelleenkään puristamaan. Nyt kun vaan pääsis mäkeen koittamaan niin sais varmistuksen että meni putkeen...

niilo

Ei kai tossa muuta ongelmaa kuin että saa jonkun kiilaimen/levittimen sinne ongelmakohtaan. Itellä oli helppo homma kun vanhaan tellumonoon mahtui helposti tavallinen vasara sisään, lämmitys kuumailmapuhaltimella ja sisäkehräsluun kohtaa oli helppo painaa ulospäin, nyt hyvä jäähdytyskonsti lunta muovipussiin ja sillä.

mononmuokkaus

www.cinderellafit.net

[quote author=Varjoankka link=topic=39146.msg199737#msg199737 date=1327311867]
Tervehdys kanssahiihtäjät!
Alkaa kyllästyttää monomuokkauksen perässä juokseminen, ja olen pohtinut että josko sitä alkaisi itse kokeilemaan kotikonstein. Tuntuu että osaamista alkaa olemaan riittävästi jotta tietää mistä kohtaa pitää muokata ja kuinka paljon. Itse suorittaminen onkin sitten vielä hämärän peitossa.

Harrastaako kukaan täällä monon kuorien muokkausta itse? Jos kyllä, niin voisitko jakaa tietoa minkälaiset välineet siihen on hyvät ja miten itse kuoren muokkaus suorituksena tapahtuu ja vaatii? Tarkoitan muokkauksella lähinnä kuoren venyttämistä ongelmakohdista.

t: Jussi

mononmuokkaus