1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Polvileikkauksista

Onkos mielipiteita siita ketka laakarit/mika tekniikka on talla hetkella paras ratkomaan polven nivelsiteiden korjaamiseen liittyvia ongelmia?

Moni vannoo muutaman laakarin nimeen, mutta jos tekniikka on sama niin onko silla sitten niin suurta eroa etta kuka itse leikkauksen suorittaa?

Mika K
Viimeksi kirjautunut: 2 vuotta 6 kuukautta sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 13:22

Onko se nyt sitten sama leskeeko niillä uusilla monstereilla minä vaiko joku ammattilainen vaikka lasketaankin tellua taikka alppia?

Veikkaan että lopputuloksessa on kuiteskin jonkun verran eroa kuten noissa leikkauksissakin..

Läskikymppi Freeride Team

Anonyymi

Kaksi kaveria kävi kunnallisessa terveydenhuollossa leikkuuttamassa eturistisiteen ja molemmilla on ollut jäkeenpäin ongelmia ja ovat joutuneet korjausleikkauksiin.

Itse leikkuutin eturistisiteen toissa talvena heti kolarin jälkeen Dopingtohtori Tapio Kalliolla Diacorissa ja jalasta tuli parempi kuin vanhasta.

moikari
Viimeksi kirjautunut: 2 vuotta 10 kuukautta sitten
Liittyi: 11.01.2003 - 16:50

joo diacor,diakonissalaitos on kyllä hyvä.... tulikoura,syvähuoko,kallio....siinähän niitä tän maa(pallon?)n? parhaita omanalansa kirurgeja.... toivotaan että vakuutus maksaa.....

kunnallisissakin voi olla hyviä mutta mistä sen tietää. on noi raajat sen verran arvokkaat mulle että oon valmis maksaa että saa parhaan hoidon.

Nilkan nivelsiteet on kerran leikattu tuolla ja hyvä tuli.....käyhän monet ulkomaaliset huippu-urheilijatkin leikkauttamassa ittensä tuolla.

T: Mikko

Kyl tosta voi laskee, siitä on jo joku menny....

Anonyymi

Syvähuoko ei taida leikata enää Diakkarilla... Muistaakseni kaverin tavoittaa nykyään kolmen sepän patsaalta (eli saman nimisestä lääkärikeskuksesta). Voi toki olla että tekee varsinaiset operaation Diakkarin salissa.

Kahden nilkan ja yhden polven jälkeen uskallan suositella Syvähuokoa kaikille apua tarvitseville. Ismo mm. jätti leikkaamatta toisen polveni (eli jätti väliin vakuutusyhtiön maksaman noin 6000 euron leikkauksen) ja totesi sen paranevan kuntoutuksella. Näin kävi ja polvi tulee perässä kuin uutena! - eli taitaa se lääkärin etiikkakin olla hallussa

Turkuun jos haluaa lähteä, niin sieltä löytyy sitten sen kaupungin huipout mm. futareita (Serie A ja Espanjan liiga) operoinut kirra.

Anonyymi

Mehiläisen Hyvärinen

Anonyymi

Myös Diacorin Harri Heliö on päteväksi havaittu Ortopedi, omasta katkenneesta eturistissiteestä tuli parempi ku hyvä. Vakuutus onneks korvas koko lystin, ei vituta pätkääkään maksaa itteensä kipeeks tapaturmavakuutuksesta.

Anonyymi

Sakari Orava - tämä tuskin selittelyjä kaipaa...

Anonyymi

Riippuu kosolti siitä, leikataanko etu- vai takaristisidettä. Takaristiside on teknisesti huomattavasti hankalampi leikata, ja Suomessa onkin vietävän paljon vähemmän niitä ortopedejä, jotka sen taitaa kunnolla. Eturistiside on useammalla hanskassa. Jan Lindahl lienee kärkihahmo takaristisiteiden kera. Hyvärinen on taitava, Orava tietty (tuskin huono leikkaisi esim Real Madridin kundeja...).

Itse maajoukkuelekurina joudun aikalailla mietiskelemään sitä, kuka tekee kelvollista jälkeä...;)

Anonyymi

nim.merk. viisi kertaa operoitu eturistiside... tärkeämpää on se kuinka kuntoutat polven leikkauksen jälkeen kuin se kuka leikkaa

Anonyymi

Tarviiko nivelkierukan leikkaamiseen jotain spesiaalitaitoja? Vai osaako sen nyt iha joka hemmo? :shock:

Anonyymi

Onko suomi maana muita maita etevampi polvileukkauksissa kun tuntuu etta useampi maailman tahti suomessa polviaan leikkauttaa?

Itse kun olen maailmalla ja ei viittisi reissua jattaa kesken vaan tekisi mieli leikkauttaa polvi taalla Australiassa.

Anonyymi

Suosittelen lämpimästi myös Harri Lehtiniemeä Tampereen Kirurgipalvelusta.

Anonyymi

Eiks Hyvärinen oo leikannu kaikki tän maan laskijapolvet?

Siis Mehiläiseen.

Lucifer
Viimeksi kirjautunut: 3 vuotta 7 kuukautta sitten
Liittyi: 18.12.2002 - 08:03

Mun kierukan korjasi ja jätti ilmeisesti jo viittä vaille poikki olleen ristisiteen korjaamatta Ahmed Hattab Mehiläisessä. En oo kuullu kaverista sen jälkeen.

Intissä sitten Tilkassa tuo Lääkäri Kirves (I shit you not!) korjasi tuon siinä vaiheessa poikki menneen eturistisiteen. Tuli muuten tosi napakka (nimestä huolimatta). Olin todella positiivisesti yllättynyt työn laadusta, tietysti siellä niitä tehdään vissiin melkeen liukuhihnalla.

Lux F.

Anonyymi

ovat ainakin omalta osaltani olleet erinomaisia ja tehneet kestavaa jalkea ja viela laadukkaasti, usko heidan ammattitaitoon on luja. Kun sitten jouduin menemaan yksityisella Turussa vastaavantyyppiseen leikkaukseen niin jalki ei ollut yhta hyvaa ja luotettavaa, nyt pitaa joskus jopa hieman varoa liikkeita ja tiettya riskinottoa ainakin oman kropan kohdalla. Joten kaikki kunnia ja kiitos Tilkan henkilokunnalle! Ahneet yksityiset taas voivat joskus pettaa... Sad

Anonyymi

Kyselin tuolla jo uusista monoista ja sisäkenkistä johtuen pienestä nilkan turpoilusta mutta kun kerran asiaan päästiin.. Kuka tietää millainen operaattio on kun tuolta nilkasta sit otetaan pois ne 7 ruuvia ja ne titaanilevyt :roll:

Siis onko keltään otettu ja millanen se oli sen jälkeen..

Anonyymi

Mites toi eturistisiteen operoinnin jälkeen rinteeseen meno/pääsy? Kuulin vaan, että puoleen vuoteen ei asiaa lumille! Leikkaus olis ajankohtainen lokakuun lopussa... Mites äkkiä polvea sitten pääsee kuntouttamaan? Polvi jo leikattu pari kertaa nivelkierukan takia ja kun ei eka kerralla onnistunut kiinnitys, niin se sitten poistettiin kokonaan. Eipähän vaivaa enää :lol:

Paivareppu
Viimeksi kirjautunut: 2 vuotta 6 kuukautta sitten
Liittyi: 25.04.2003 - 12:47

Jos nuo kaikki otetaan pois kerralla niin ottaisin kyllä loppupäivän iisisti. :mrgreen:

Periaatteessa kai ruuvien ym. varaosien poiston jälkeen voi alkaa varaamaan jalkaa aivan normaalisti melko pian toimenpiteen jälkeen.

Itseltä joskus otettu jokunen luuruuvi pois. Toimenpide kesti kaikkineen suunnilleen reilun tunnin. Sulla menee varmasti huomattavasti enemmän kun kuulu tuota työmaata riittävän reilummin. Paikallispuudutuksessa homma tehtiin. Sai katsella kun ruuvit otettiin pois ja laiteltiin tikit haavaan. Ja sitten vain kävelin kassan kautta kotiin. Illalla taidettiin jo olla paikallisessa olusellakin......

Eiköhän se hoitohenkilökunta siella sairaalassä kerro sinulle huomattavasti täsmällisemmin/asiantuntevammin jatkosta nuo toipumiset kun kumminkin ovat hieman yksilöstä riippuvaisia. Jos joku asia arvelluttaa niin soita hoitavalle lääkärille tai jollekkin vastaavalle sairaalaan ja kysy. Kai tuossa silti jo voiton puolella olet reilusti kun pääset eroon yliomääräisistä osista, jotta talvilomia vaan suunnittelemaan. Biggrin

pasimk
Viimeksi kirjautunut: Ei koskaan sitten
Liittyi: 14.01.2003 - 09:39

Arsi Harilainen Ortonista (Invaliidisäätiö) operoi polveni 1.5 vuotta sitten ja nyt laskut sujuu kuin ennenkin.

Pitäkää vakuutukset kunnossa ettei tarvii mennä kunnaliseen jonottelee jopa yli puoleksi vuodeksi jonkun puoskarin pöydälle.

Anonyymi

Minkäslaisia vakuutuksia pitäisi olla, että mr. keskiarvon rinteessä niukahtanut polvi leikellään kuntoon yksityisellä? Kotivakuutus ei taida ihan kuluja kattaa?

Anonyymi

Puppelipoika wrote:
Kaksi kaveria kävi kunnallisessa terveydenhuollossa leikkuuttamassa eturistisiteen ja molemmilla on ollut jäkeenpäin ongelmia ja ovat joutuneet korjausleikkauksiin.

Tuskin oli vaikutusta kunnallisuudella tai yksityisyydellä. Kaikkia vammoja ei vain voi korjata. Itse menin rikkoutuneen polveni kanssa julkiselle puolelle ja leikkaus todettiin välttämättömäksi. Lääkäri sanoi, että jono julkisella on noin 6 kk ja yksityisellä pari päivää. Siinä kun mietin vähän, hän sanoi, että hän kun leikkaa sekä yksityisesti että julkisesti, voisin mennä tämän julkisen puolen tarkastuksen jälkeen suoraan yksityiselle leikkauspöydälle, jossa sama lääkäri leikkaisi. Näin tehtiin, koska ei ollut aikaa odottaa puolta vuotta. Lasku oli tietenkin kalliimpi, mutta operaatio ja asiantuntemus täsmälleen sama. Aika on kuitenkin rahaa ja ajan- ja rahankäyttömahdollisuudet ratkaisevat; lääketieteellisessä asiantuntemuksessa tai osaamisessa ei ole julkisen ja yksityisen puolen välisiä eroja, vaan lääkärikohtaisia eroja.

Anonyymi

Mä taas sain Hattabilta oikein kelpo hoitoa olkapäävammaan (olkanivel seitsemässä/kahdeksassa palassa).

Anonyymi

Moni hyvä kirurgi tekee päivätyötä kunnallisessa sairaalassa. Kannattaa kattoa semmoinen lekuri, mennä hänen yksityisvastaanotolleen ja pyytä että temppu tehdään sairaalassa eml eli erikoismaksuluokkana, jolloin hyvä lääkäri tekee sen, hinta on ratkaisevasti halvempi ja jonottaa ei tarvitse. Jos joutuu itse maksamaan vammansa.

Anonyymi

paskanmarjat!

asiantuntevat tohtorit ei operoi julkisella puolella. Rahaa ja aikaa ei ole käyttää potilaaseen samalla tavalla kuin yksityisellä, joten jälkikin on sen mukaista. Hoitava lääkärikin saattaa vaihtua julkisella puolella kesken kaiken ja siinähän sitten aloitetaan taas kaikki alusta. Julkisella puolella on aika niin kortilla, että tohtorit on takuulla stressantuneempia kuin mitä yksityisen tohtorit. Sitten on vielä se pointti että yksityisillä on omat kirurginsa jotka ovat todella erikoistuneita omaan alaansa ja eivät leikkaa mitään muuta kuin oman alansa tapauksia/traumoja.

Mulla pamahti patellanjänne poikki 2000 syksyllä. kovin moni tohtori ei osaa korjata kyseistä vammaa, kun se ei ole niin yleinen. Jorvissa olisivat halunneet sen leikata, mutta en antanut. Menin ortoniin ja sain asianmukaisen hoidon. Tein tosin tiedusteluja ennen sinne ryntäämistä. Kaverin polvi toimi hyvin referaattina.

tää on mun mielipide, mutta jokainen toimikoon kuten parhaaksi näkee.

in vino veritas!

Anonyymi

Quote:
asiantuntevat tohtorit ei operoi julkisella puolella.

Paskanmarjat!

Operoipas. Tunnen monta tapausta henkilökohtaisesti.

Quote:
tää on mun mielipide, mutta jokainen toimikoon kuten parhaaksi näkee.

Niinpä.

Anonyymi

kysyn vaan että missä julkisessa sairaalassa leikkaa sandelein harilainen hyvärinen jne

Anonyymi

Anonymous wrote:
Minkäslaisia vakuutuksia pitäisi olla, että mr. keskiarvon rinteessä niukahtanut polvi leikellään kuntoon yksityisellä? Kotivakuutus ei taida ihan kuluja kattaa?

Vapaa-ajan tapatumavakuutus korvaa rinteessä + vaarallisten lajien lisäosa varoiksi jos harrastat off-touhuja.

Itelläni onnettemuus sattui juuri lääkärilakon alkaessa, joten jonojen purkamisen vuoksi olisin todennäköisesti ei-akuuttina tapauksena joutunut odottelemaan kunnalliseen pääsyä varmaankin puoli vuotta. Vakuutuksella pääsin heti viikon päästä tapahtuneesta puukotettavaksi. Kokonaiskustannukset 1/2 vuoden fysioterapioineen oli n 40 000 mk.

Itse leikkaus antaa vasta edellytyksen sille että jalka saadaan kuntoon. Kuntoutuminen on omasta ahkeruudesta kiinni. Ainakin itse jouduin panostamaan leikkauksen jälkeen 2-3 tuntia joka päivä jalan treenaamiseen (jumppaa, puntteja, venytystä, allasjuoksua, fysioterapiaa) parin - kolmen kuukauden ajan. Noin vuoden - puolentoísta päästä koipi alkoi olla samassa kunnossa kuin ennen leikkausta, mutta seuraavana talvena oltiin kyllä jo taas mäessä.

On kyllä totta että yksityisen puolen lekurit työskentelee usein myös kunnallisella puolella. Syitä on varmaan monia: pätevöityminen, tutkimus- ja opetustyö jne. Perhepiirissä on lääkäreitä, joilta saa tarvittaessa evästystä. Viimeksi tosin sattui Mariassa, että kun reissun jälkeen kävin suoraan lentokentältä kuvauttamassa ranteen, oli kohtelu aika penseätä, kunnes rupesin ehdottelemaan, että josko marssin maanaantaina Diacorille tutkittavaksi kun vakuutus sen korvaa. Päivystävän lekurin suhtautuminen muuttui kertaheitolla. Tuli kyllä silloin pieni epäilys että yksityispuolella potilaita ei kohdalle kuten karjaa. No, toivottavasti julkisten terveyspalveluiden taso pysyy jatkossakin meillä hyvänä.

Anonyymi

Mikko Bee wrote:
Kyselin tuolla jo uusista monoista ja sisäkenkistä johtuen pienestä nilkan turpoilusta mutta kun kerran asiaan päästiin.. Kuka tietää millainen operaattio on kun tuolta nilkasta sit otetaan pois ne 7 ruuvia ja ne titaanilevyt :roll:

Ei otettu pois kuin yksi pitkä ruuvi joka piti nilkan jäykkänä ekaksi muutaman kuukauden. Nilkassa on ne 10 titaaniosaa olleet 7vuotta ja se on parempi kuin alkuperäinen - etujalan nilkka. Ei kipuja - hieman herkemmin varpaita palelee... Wink

Anonyymi

Quote:
kysyn vaan että missä julkisessa sairaalassa leikkaa sandelein harilainen hyvärinen jne

Tosi aukotonta perustelua. Tiedät kolme lääkäriä, jotka eivät (ilmeisesti) leikkaa julkisella puolella, nimeät ne ainoiksi päteviksi ja vedät siitä sujuvasti johtopäätöksen, että vain yksityisellä puolella osataan leikata. Mikäs siinä, jos olet itse tyytyväinen argumentointiisi.

Lääkäreiden välillä on kyllä suuria eroja ja näitä eroja on ihan saman puljun sisällä.

Gary
Viimeksi kirjautunut: Ei koskaan sitten
Liittyi: 05.01.2003 - 19:44

Anonymous wrote:
Mikko Bee wrote:

Ei otettu pois kuin yksi pitkä ruuvi joka piti nilkan jäykkänä ekaksi muutaman kuukauden. Nilkassa on ne 10 titaaniosaa olleet 7vuotta ja se on parempi kuin alkuperäinen - etujalan nilkka. Ei kipuja - hieman herkemmin varpaita palelee... Wink
Jatkuu: Julkisella olin, 2 naiskirurgia niittasi sitä nilkkaani yli 3h - toinen toisella, toinen toisella puolella. Epiduraalissa tajuissani - narkoosilääkäri toi konjakit heräämöön. Pimut ei sanoneet ees nimeään - hiukan hirvitti. Nyt olen hoksannut syyn: kantaisin hulluna kukkia niille :oops:

Vain "jaakkola"n irvittäväksi ;)

Sivut