1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Nanna

Kiitos vinkistä! Varailenkin heti aikaa. Kiva kuulla, että oot saanut apua myös rustojuttuihin.Itsellä kun kierukkavammojen myötä alkanut "mukava" nivelrikko.... Eli  tässä vaiheessa on ihan sama mitä maksaa, kunhan pääsis liikkumaan...  Mulla on vanhoista leikkauksista fyssareiden ohjeet, mutta nyt tosiaan kaipaan kunnon päivitystä polven kuntoutukseen. Kun ei ominpäin uskalla edes kunnolla venytellä, ettei nyt vaan mikään paikka hajoais.

antero
Käyttäjän antero kuva

Munkkivuoren Dextran Jarkko Räsänen, Fysioterapiakonsultit Urheilukadulla. Siellä mä oon käynyt viimeisen reilun vuoden aikana, ja päteviä ovat. Tosin mitä parempi fysio, sitä pitemmät jonot, niin se vähän  tuppaa menemään.

Nanna

Kiitos Antero vinkeistä! Mielummin tosiaan menee sellaselle fyssarille, jota joku polvivaivainen on suositellut  -oon nähny ihan tarpeeks "tee nyt sillee kaikkee, mikä tuntuu hyvältä"-fyssareita.

Nanna

Kiitos Antero vinkeistä! Mielummin tosiaan menee sellaselle fyssarille, jota joku polvivaivainen on suositellut  -oon nähny ihan tarpeeks "tee nyt sillee kaikkee, mikä tuntuu hyvältä"-fyssareita.

Henkka

Tänään tuli taas käytyä Rissasen rääkättävänä. Tunti kovaa treeniä. Täällä nimenomaan joutuu tekemään työtä, mutta kun fyssari ohjaa ja valvoo menee harjoitteet oikein ja tulosta tulee. Yksin usein vähän arastelee tehdä täysillä kun pelkää tekevänsä vahinkoa.

Nanna

Kuulostaa Henkka hyvältä! Ja just sitä mitä nyt tarviin.  Oon ollut kotiäitinä viimeiset kuusi vuotta ja sinä aikana ollu leikkauksissa kuusi kertaa ja nyt vihdoin kun "riiviöt" alkavat olla jo enempi omillaan, niin NYT on aika saada itteni taas kuntoo. Ihan hirveetä, kun katselin vanhoja kuvia aikaa ennen naperoita, niin yhyy,  mitä ihmettä on tapahtunut sille sporttiselle söpölle tytölle... :-(    Alamäki alkoi ekasta kierukan repeämästä just ennen ekaa raskautta ja sitten lasten myötä ei pystynyt liikkumaan entiseen tapaan, niin sitten hajos selkä ja lisää kierukoita jne... Tuloksena lisäkilot ja nivelrikko. Plääh. Mutta ensi viikolla fyssarille, nyt uintia ja vesijuoksua. Perjantaina käyn kyllä tsekkaamassa Respectan polvituet, en enää kestä yhtäkään polvioperaatiota/näitä kipuja. Juha tuolla aikaisemmin olikin kirjoitellut noista tuista.

Juha_74
Käyttäjän Juha_74 kuva

[quote=Zapa]Mulla meni hieman pidemmän kaavan kautta paraneminen eturistisiteen leikkauksesta, kaksi tähystystä n. vuoden välein joissa molemmilla kerroilla poistettiin massiivinen määrä kivikovaa arpikudosta lumpion ympäriltä. Arpikudos aiheutti sekä kipua että esti polven kuntouttamisen, vieläkään syytä niin suuren arpikudosmäärän syntymiselle ei tiedossa. Ilmeisesti joillekin ihmisille sitä vain kertyy normaalia enemmän.
Tsemppiä kuntoutukseen![/quote]

Moi,

Englanniksi kyseinen vaiva on nimeltään arthrofibrosis ja täältä löytyy juttua diagnosoinnista, hoidosta ja kuntoutuksesta.

Tsemiä! Smile

Juha_74
Käyttäjän Juha_74 kuva

[quote=eppuviljo]

Moi! Osaisko joku vinkata jonku tosi hyvän polvifyssarin pääkaupunkiseudulta? Olen menossa Ahosen Jarmolle kesäkuussa, mutta hänen aikansa on NIIN rajallista, että tarvetta olisi toisellekin. Sitäpaitsi polvet ihan sökönä. Ja selkä. Tämän hetkinen tilanne on se, että olen toipumassa (jos toivun) neljännestä polven kierukan leikkaúksesta, eikä hyvältä näytä. Sisempi kierukka oli osaksi irronnut ja kiinnitettiin langalla (Syvähuoko Diacorissa) ja samaa vihlontaa tuntuu taas kierukassa mitä ennen leikkausta   -operaatiosta kuiteski jo 2kk... "Pikkasen" masentaa, ku taas mennään kepeillä.  Oon kuiteski ottanu tosi iisisti ja jumpannu rauhallisesti, mutta ei näköjään hyvä. Onko kellään ollut vastaavaa takapakkia?  Mulla on siis muutkin kierukat irronneet ja aina kiinnitetty takas, eikä oo ennen tällasta takapakkia tullut. Tosin aikasemmat kiinnitetty ruuveilla, nyt langalla  -eroja kenties?

Mutta siis joku ihan oikeesti polviin erikoistunut fyssari olis hakusessa pääkaupunkiseudulta  -vinkkejä pliis!

[/quote]

Somatic Studiolla vastaanottoa pyörittävä Jarmo Ahonen on loistava fysioterapeutti muutkin siellä työskentelevät fyssarit osaavat työnsä. Fysioterapiakonsulteilla on myös ammattitaitoisia tyyppejä. Jatkakaa muutkin listaa hyvistä fyssareista. Jos sinulla on jo nivelrikkoa polvessa, kannattaa lihaskunto pitää hyvänä salitreenillä, uinnilla, polkupyöräilyllä, murtomaahiihdolla ja vastaavilla liikuntamuodoilla. Paikalleen jämähtäminen on pahinta mitä voit tehdä orastavalle nivelrikolle.

Kestikö nivelkierukkasi viimeinen korjausleikkaus? Täällä on tuhansia pitkän aikavälin tutkimuksia nivelkierukan korjauksesta. Keskimäärin 75% kierukkarepeämän korjauksista kestää 5-10 vuoden, pitkällä aikavälillä.

Tsemiä talveen Blum 3

Juha_74
Käyttäjän Juha_74 kuva

[quote=lexa]ortopedi sanoi, että tulee kuntoon tai ei Smile rustovaurio on juuri siinä kohdassa kun polvea taivuttaa ns. skimba-asentoon niin lumpio on sen päällä. mikrofraktuura tehtiin nyt ja ekat kaksi viikkoa sujunut tosi hyvin. kinesio-teippaus jeesaa todella paljon, vähentää painetta lumpioon ja pieni turvotus hävisi heti. täytyy alkaa opettelee itse tuota teippausta. hyvä lanka tämä kyllä on, paljon tietoa varsinkin hiihtopuolelle.

[/quote]

Moro Lexa,

Miten sun leikkaus meni? Saithan hyvän fyssarin kuntoutuksen avuksi?
Oletko löytänyt hyvän polvituen tukemaan polvilumpiota? Ainakin Respectalta saa polvitukia -> http://respecta.fi . En osaa sanoa millaista palvelua sieltä saa nykyään.

lexa
Käyttäjän lexa kuva

[quote=Juha_74]

[quote=lexa]ortopedi sanoi, että tulee kuntoon tai ei Smile rustovaurio on juuri siinä kohdassa kun polvea taivuttaa ns. skimba-asentoon niin lumpio on sen päällä. mikrofraktuura tehtiin nyt ja ekat kaksi viikkoa sujunut tosi hyvin. kinesio-teippaus jeesaa todella paljon, vähentää painetta lumpioon ja pieni turvotus hävisi heti. täytyy alkaa opettelee itse tuota teippausta. hyvä lanka tämä kyllä on, paljon tietoa varsinkin hiihtopuolelle.

[/quote]

Moro Lexa,

Oletko löytänyt hyvän polvituen tukemaan polvilumpiota? Ainakin Respectalta saa polvitukia -> http://respecta.fi . En osaa sanoa millaista palvelua sieltä saa nykyään.

[/quote]

Jep, eli polvi tähystettiin uudelleen viime viikolla. Aikaisempi rustovaurio reisiluun kantavalla pinnalla oli rauhallisen oloinen, oli alkanut arpeutua. Mutta uusin ongelma on polvilumpio, jonka takapinnassa on nyt. 10mm reikä luuhun asti. Hankala paikka kaikinpuolin. 50/60 mitä tulee. Onko porukalla tietoa polvituesta joka kohottaa polvilumpiota tai edes ottaa keventää lumpioon kohdistuvaa painetta? 

Aika iso urakka tuli pienestä kaatumisesta 4v sitten 

Juha_74
Käyttäjän Juha_74 kuva

[quote=Juha_74]

[/quote]

Moro Lexa,

[/quote]

Aika moni on kysellyt täällä Kneegurun puolella polvilumpiota keventävää polvitukea. Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä polvitukia myyviin yrityksiin. Polvilumpion keventäminen polvituella ei taida olla ihan helppo homma, koska alaraajan lihasten voima välittyy alaraajaa ojennettaessa polvilumpion kautta ja polvilumpioon tulee aika tanakka rasitus.

Mitä leikannut ortopedi totesi jatkohoidosta, aktiviteeteista ja muusta?

Sivut