1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Käytätkö vihreää energiaa vai tuhoatko maailmaa?

Vihreä energia on tulevaisuudessa yhä enemmän kasvava energian lähde. Suomessa suuren metsäteollisuuden oheistuotteena saamme paljon hyväksi käytettävää energiaa. Hakkuutähteet ja teollisuuden sivutuotteet kuten puru, ovat erittäin puhdasta ja ympäristö ystävällistä energiaa.

Vaikkakin CO2 eli hiilidioksipäästöjä tulee puupolttoaineistakin, niin se ei sinänsä kasvata ilmakehän CO2 määriä. Tämä johtuu siitä että käytämme maankuorren päällä olevia materioita emmekä nosta maankuoreen varastoitunutta hiiltä. Reaktio on luonnollinen siinä suhteessa että metsään lahotessaan CO2:ta vapautuu ilmakehään samoissa määrissä kuin puuta poltettaessa.

Linkistä löytyy lisää tietoa..

http://www.vaihdavirtaa.net/index.php?id=9

Laitetaanhan keskustelua myös pystyyn aiheesta.. Sitä luulisi riittävän.

Ja sit heti alkoi ihmetyttää kun 9 kävijää oli aiheen lukenut ja 2 vastausta tullu... Ei se o niin vaikeaa.

Anonyymi

Kyllä mä vihreää käytän vaikka kipinä näyttää kyllä edelleen siniseltä.  :lol:

Kierrätän myös ahkerasti, ja lajittelen jätteet. Kierrätys ja lajittelu tuntuu tosin vähän turhalta näpräämiseltä kokonaisuuteen nähden kun ikkunasta katsoen tiellä virtaa kaiken aikaa autokolonna päästöineen ja lentokoneet vetää pitkää viivaa taivaalle, mutta kun ei tässä muutakaan voi niin lajitellaan. Ei ole loppujen lopuksi iso vaiva.

Anonyymi

Joo.. Nuo autokolonnat ja lentokoneet nyt kuitenkin pitävät ihmiskuntaa pystyssä. ymmärrettäköön se.

Mutta luonnon säästäminen lähtee omista pienen pienistä jutuista. Tuntuu monesti turhalle joku kierättäminen tai television sammuttaminen virtakytkimestä mutta kun kaikista niistä pienistä koostuu paljon..

Minua ainakin huolestuttaa kovin maapallon tila, ei niinkään ihmisten vaan muiden elävien olentojen kannalta. Niin makaa kuin petaa kuuluu sanan lasku. Mutta jos pedissäsi makaa joku muu niin sillä on silloin väliä.

Anonyymi

[quote author=JKO78 link=topic=18474.msg121223#msg121223 date=1181813652]Joo.. Nuo autokolonnat ja lentokoneet nyt kuitenkin pitävät ihmiskuntaa pystyssä. ymmärrettäköön se.

Juu, tottakai. Ei pysyisi maailma tanassa jos naapurin laiska läski ei ajaisi useita kertoja päivässä 300 metrin päähän kauppaan, tai jos samainen metaanitankki ei pääsisi vuosittaiselle piereskelyreissulleen Rodokselle lentokoneella. Kyllä ovat tosiaan välttämättömiä nuo.  :lol:

Itse en ole muuten vielä koskaan autoa omistanut. Kortti on ollut 15 vuotta mutta ei autoa. Kävelen tai sotken munamankelilla lähes kaikki menot, ja jos matka on pitempi niin julkisilla pääsee. Tämä valinta oli alun perin rahapulan sanelema mutta nyt kun autoon olisi varaa on vaikuttimet hieman toiset. En mä tällä tosin maailmaa pelasta mutta siitä huolimatta en tarvitse autoa kun olen tottunut olemaan ilman. Olisi mielenkiintoista tietää montako kuutiota orgaanisia polttoaineita olen jättänyt polttamatta elämäni aikana.

Joskus tuntuu että nykyihminen on unohtanut että jaloillakin pääsee... tuntuu ettei mitään voi tehdä jos sitä ei voi tehdä istuen. Liike pysähtyy esim. lentokentilläkin heti jos lattia liikkuu... miksi kävellä kun sähkö kuljettaa, ja on se kipeä läskin litistämä lonkkakin...?

Anonyymi

Niin ja.. Pakko nyt vielä kertoa energia kaupasta jos se on jollekin jäänyt epäselväksi että miten helsinkiläinen voi ostaa sähköä esim. täältä Mikkelistä..

On olemassa valtion verkko minne kaikki voimalaitokset tuottavat sähköä. Ja yksittäinen lämpölaitos tuottaa verkkoon sähköä sen mitä se on myynyt. Helposti sanottuna näin ja sitten vielä asiaa sotkee tuo pörssi maailma josta minä en tiä hittojakaan..

Anonyymi

Totta tuo. Nyt kesä aikaan työmatkani ovat kohtuullistuneet ja taas fillarilla reissuni teen joten kyllä se ihmiset vaan on vitun siistii pistää nuo auton juoma rahat omaa napaa.. Kymppi lisää päivittäiseen elämiseen on jo melko huomattava. No joku metaanitankki siellä nyt nauraa 10 000 kuukausi tuloilla et kyl o köyhää porukka mut hyvin sitä nyt kuitenkin toimeen tulen.

niittäjä

Biosähköä on tilattu, eri asia tuleeko verkossa biovoimaloista vai
ydinvoimalasta. Kaikki jätteet oon pyrkinyt lajittelemaan.
Ihmettelen vain miten shamppoo pulloa ei voi kierrättää kun se
on kuitenkin uudelleen käytettävissä.

Perheellisenä joudun käyttämään autoa mutta työmatkat ja omat lyhyet reissut
menen kävellen/pyörällä tai käytän julkisia. Espoossa asuvana toi julkinen liikenne ei ole paras mahdollinen mutta onneksi junarata on vieressä millä pääsee.

Eipä toi ympäristön tila näytä päättäjiä kiinnostavan kun saatavat tulot ratkaisee enemmän sama se mitenkä paljon saastuttaa.Muutenkin ympärillä asuvat porvarit
tuijottaa enemmän omaan napaan kuin ympärilleen.

Eniten huolestuttaa väkimäärän kasvu kun viedään taas muulta elämältä elintila, samoin kuin oman muksun tulevaisuus tässä maailmassa.

Itsehän sitä väkimäärää myös paisutin  Smile

Anonyymi

Meitsi ei ole vielä lisääntynyt vaikka laatugeenit täällä kieltämättä olis tyrkyllä!  :lol:

Väestönkasvu on tosiaan iso ongelma, ja vähintään yhtä iso on vallitseva epätasapaino. Jonkun arvion mukaan jos kaikki maailman ihmiset kuluttaisivat yhtä paljon kuin britit, tarvittaisiin 4,5 maapallon kokoista planeettaa lisää pelkästään ravinnon tuotantoon. Siitä voi päätellä miten on rikkaudet tässä "täydellisessä maailmassamme" jakaantuneet.

Tässä mielenkiintoinen laskuri, simuloi väestönkasvua tänä päivänä:

Laskuri <-click

Anonyymi

[quote author=niittäjä link=topic=18474.msg121230#msg121230 date=1181815988]
Biosähköä on tilattu, eri asia tuleeko verkossa biovoimaloista vai
ydinvoimalasta.

Siis eli sähkö sekoittuu verkkoon tulee se sit olkiluodosta, rauhanlahdesta tai Norjan vuonoilta... Kaikki voimalat tuottavat samaan verkkoon sähköä...

niilo

Mä rupeen myymään näille hörhöille töpseliin suodatinta, joka poistaa ydinsähkön. Saahan sitä askarrella, mutta ilman atomimiiluja tulisi äkkiä holotna. Sinänsä biomassan suora poltto energiaksi huomattavan järkevää verrattuna biopolttoainetislailuihin, kallista ja epäekologista.

niittäjä

Näinhän se on. Ei ole vielä erillisiä linjoja ekosähkölle rakennettu vaan kaikki virtaa
samoja linjoja pitkin.

Homma toimii kun ihmiset tilaa ekosähköä, tilattu energiamäärä pyritään
tuottamaa biovoimalaitoksissa samassa suhteessa.

Hurjaa määrää toi väkimäärä kasvaa.Pientä valoa on kuitenkin jo euroopan suunnalta
kun väkimäärä olisi kääntymässä laskuun. En tiedä onko toiveajattelua.  

Anonyymi

Mulla ei ole mitään ydinvoimaa vastaan, jos ydinjätteet hoidetaan asianmukaisesti. Ydinvoima ei saastuta ilmakehää.

niittäjä

[quote author=TRB link=topic=18474.msg121238#msg121238 date=1181818266]
Mulla ei ole mitään ydinvoimaa vastaan, jos ydinjätteet hoidetaan asianmukaisesti. Ydinvoima ei saastuta ilmakehää.

Ei itsellänikään olisi jos ne tosiaan hoidetaan asianmukaisesti. Mutta tällä hetkellähän ei kaikkea ydinjätettä pystytä tietääkseni hävittämään muuten kuin venäläiseen tyyliin kaatamalla ne maahan. Kovasti etsitään loppusijoituspaikkoja kun alkaa vain turvallisista sijoituspaikoista olemaan pula. Jos keksitään keino millä jäte saadaan hajoamaan ja hävitettyä saastuttamatta maaperää, saatan alkaa kannattamaan sitä.

niilo

[quote author=niittäjä link=topic=18474.msg121242#msg121242 date=1181819106]
[quote author=TRB link=topic=18474.msg121238#msg121238 date=1181818266]

Ei itsellänikään olisi jos ne tosiaan hoidetaan asianmukaisesti. Mutta tällä hetkellähän ei kaikkea ydinjätettä pystytä tietääkseni hävittämään muuten kuin venäläiseen tyyliin kaatamalla ne maahan. Kovasti etsitään loppusijoituspaikkoja kun alkaa vain turvallisista sijoituspaikoista olemaan pula. Jos keksitään keino millä jäte saadaan hajoamaan ja hävitettyä saastuttamatta maaperää, saatan alkaa kannattamaan sitä.

Keskustelu melko toivotonta kun perusasiatkin hakusessa. Ydinjätteen säteilyä ei voi mitenkään "hävittää/hajottaa", säteily heikkenee puoliintumisajan määräämässä tahdissa. Ainoa keino on kiinteyttää jäte ja varastoida se stabiiliin kallioperään, tämähän jo osataan, ei mikään ongelma. Eikä niitä jätteitä Venäjälläkään maahan kaadeta, siellä juuri toimii tämmöisiä kiinteyttämislaitoksia.