1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Raid
Etelä-Suomen retkiluistelujäät 09/10

Otanpa vapauden avata aiheen.

Tänään tuli avattua kausi Hyvinkään Ridasjärvellä. Oli siellä muutakin porukkaa, ja ilmeisesti oltu jo aiemminkin. Jäätä oli sellasen 4-8 senttiä, keskellä järveä kuulemma vähemmän mutta ei tullut kokeiltua. Jää oli ihan täydellisen tasaista, mitä nyt muutamassa kohdassa vähän tahmeaa veden pehmitettyä sitä. Harmi vaan että ensi viikon jälkeen taitaa nuokin jäät olla mennyttä.

very heavy

cool tänne vois aina raportoida luistelukelpoisista järvistä varsinkin etelän miehille

puuha

Taitaa skrinnarit käydä www.skrinnari.fi sivustolla tutkaamassa tiedotteet. Turha sitä on monesta paikkaa selata ja tuolta löytyy ihan oikeaa tietoa.

very heavy

ei kiinosta skrinnareitten stasi toiminta.mä olen varma et tota joukkoa vetää joku vanha taistolainen :lol: vai vielä tulokaskoulutus :lol: :lol:

niilo

[quote author=puuha link=topic=28014.msg167447#msg167447 date=1259346484]
Taitaa skrinnarit käydä www.skrinnari.fi sivustolla tutkaamassa tiedotteet. Turha sitä on monesta paikkaa selata ja tuolta löytyy ihan oikeaa tietoa.

Skrinnareiden jäätietoihin pääsy vaatii seuran jäsenyyden, nykymaailmassa kun on tarkat sääseurannat, kelikamerat jne. pysyy aika hyvin kärryillä ihan näin diginä, lisäksi kun katsoo auton ikkunasta eri kokoisten vesistöjen tilannetta niin ei voi paljoa erehtyä. Skrinnareilla tosiaan ongelmana suuren jäsenmäärän hallinta hieman peräänkatsomista vaativan harrasteen puitteissa, helposti stasin suuntaan alkaa vetää. Vapaana harrastajana huomattavasti leppoisampaa, mitään reppuja raahata kamoon.

Raid

Toissa talvena olin Tuusulanjärven jäillä. Juttelin tutun kanssa joka oli skrinnari-porukassa. Skrinnareiden vetäjä, vanha latunatsi-henkinen häiskä, tuli siihen kähmimään mun reppua, että mitäs täällä on. Ei voi olla tarpeeksi varusteita kun on näin kevyt. Ei heidän retkelle mitään asiaa puutteellisilla varusteilla.

Huvittavaksi tilanteen teki se, että vierestä paineli perheitä hokkareilla farkut jalassa, vailla naskaleita. Mulla kuitenkin oli naskalit kaulassa, repussa köysi, vaihtovaatteet ja termospullo. Enpä jaksanut vääntää äijän kanssa, kun en ollut aikeissakaan liittyä siihen ryhmään. Ja tuon jälkeen en aio tulevaisuudessakaan.

Mikael

[quote author=Raid link=topic=28014.msg167460#msg167460 date=1259359660]
Toissa talvena olin Tuusulanjärven jäillä. Juttelin tutun kanssa joka oli skrinnari-porukassa. Skrinnareiden vetäjä, vanha latunatsi-henkinen häiskä, tuli siihen kähmimään mun reppua, että mitäs täällä on. Ei voi olla tarpeeksi varusteita kun on näin kevyt. Ei heidän retkelle mitään asiaa puutteellisilla varusteilla.

Eipä taida sillä seuralla ollakkaan tuolla mentaliteetillä hirveästi tulevaisuutta. Tuollaisiin tyyppeihin oon joskus aikoinaan törmännyt kiipeilykallioilla. Ovat niin vahtimassa ja neuvomassa vaikka mitä tekisi itse. Ihan kuin se turvallisuus tulisi välineiden määrästä ja porukan koosta.

niilo

[quote author=Mikael link=topic=28014.msg167706#msg167706 date=1259752822]
[quote author=Raid link=topic=28014.msg167460#msg167460 date=1259359660]

Eipä taida sillä seuralla ollakkaan tuolla mentaliteetillä hirveästi tulevaisuutta. Tuollaisiin tyyppeihin oon joskus aikoinaan törmännyt kiipeilykallioilla. Ovat niin vahtimassa ja neuvomassa vaikka mitä tekisi itse. Ihan kuin se turvallisuus tulisi välineiden määrästä ja porukan koosta.

Yllättävän hyvin on tulevaisuutta, jäseniä jotain 2000, jäsenmaksuja keräävät n. 45 000e/v., puree hyvin turvallisuushakuisiin keski-ikäisiin, jotka haluavat tehdä jotain vähän jännää, Suomen ladun jäsenyhdistys ja jäsenprofiili sen mukainen.

Viikonloppuna onkin sitten tällä menolla luistelujäät etelän pikkujärvissä, hereillä siellä.

JariK

Luistelu (ja avantouinti) kausi avattu Kangasalla perjantaina 4.12.

Salaisella "vuoristojärvellä" tuli piirrettyä tän talven ensimmäiset naarmut jäähän, jossain vaiheessa vaan noi naarmut muuttu koko jään läpi ulottuviksi ja uintireissuhan siitä tuli. No vesi oli ikävän märkää, eli ei siellä kauaa viittinyt polskia (kaverit arveli että noin 5 sekuntia)

Kuivat kamat päälle repusta, ja homma jatkui.

Nyt vaan tuli ripaus lunta ja keli lämpeni...

JariK

PS: Jo edellisten pakkasten aikana kävi kaverit luistelemassa, että ei tää nyt ihan kauden avaus ollu....

jmsa

Jokohan tällä viikolla pääsisi jäille pääkaupunkiseudulla? Kellään tietoa esim. Tuusulanjärven tilanteesta?
edit: Laajalahdella ainakin on vielä aika paljon avovettä tuulen takia. Olisikohan jollain pikkujärvillä jo keliä?

edit 2: Viikonloppuna oli ollut kuulemma Espoon Pitkäjärvessä (ei Nuuksion eikä Velskolan vaan se kolmas) jäätä reunoilla pari senttiä.

akuusist

Tasan viikko sitten nuotiolla turisemassa Nuuksion Holma Saarijärvellä. Jäätä oli 1,5cm. Isot järvet sulat. Viime viikko tuskin vaikutti paljoa suuntaan tai toiseen. Nyt päivä pari tätä pakkasta niin lienee suurimmaksi osaksi pikkujärvillä jo kantavaa. Tämä siis puhdas ennuste koska havainnot viikon takaa.

niilo

Veikkaan myös että ke Nouxin pikkujärvillä ja esim. Matalajärvellä luistinkelit, jos näin jatkuu niin viikonloppuna N. Pitkäjärvellä/Bodomilla.

niilo

Kävin katsomassa Matalajärveä, kokonaan jäätynyt, osin lunta mutta ei näyttäisi estävän luistelua, rantajäätä koputtelin, osin vahvaa mutta osin vain vajaa 4cm eli huomenna varmasti pääsee kiertämään, lumikuurotkaan ei näytä ainakaan vielä yltävän aivan sinne asti. Kokemuksen mukaan Nuuksion pikkujärvet suunnilleen samassa vaiheessa.

JariK

Pirkanmaalla jäätä piisaa...

Kangasalla Vesijärvi ja Roine hyvässä kunnossa ( yli 8 cm jäätä)

Jäähän on vain kasvanut kiteitä... ei ole ihan kirkkaan syysjään fiilistä :lol:

Jari K

jmsa

Matalajärvellä vaihtelevasti jäätä, paikoitellen alle 5 senttiä, toisaalla taas yli 10 cm. Paksulumisimmat kohdat kaikista ohuimpia. Lunta tuli luistelun aikana koko ajan lisää, vielä se ei merkittävästi haitannut kun kiersi paksuimmat kohdat.

wft

Tuusulanjärvellä oli tänään ihan siedettävät olosuhteet, varsinkin keskiosassa. Lunta oli muutama sentti ja jäätä semmoiset 10 cm.

Mikael

Mikäs on tällä hetkellä kinostilanne noilla isommilla Epsoon järvillä/merenlahdilla?

Ainakin täälläpäin missä itse asun, kivenheiton päässä oleva järvi on tukossa lumesta nyt vähän aikaa...

niilo

[quote author=Mikael link=topic=28014.msg169126#msg169126 date=1261395404]
Mikäs on tällä hetkellä kinostilanne noilla isommilla Epsoon järvillä/merenlahdilla?

Ainakin täälläpäin missä itse asun, kivenheiton päässä oleva järvi on tukossa lumesta nyt vähän aikaa...

Näyttää siltä että pitää odotella meren ulompien osien jäätymistä, jo jäätyneillä alueilla hiihtolumet.