1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
ODS
Retkiluistelu ja matkaluistelu

Olen harrastanut luonnonjäillä luistelua noin 15 vuotta. Aloitin homman hokkareilla ja joskus vuosituhannen vaihteessa vaihdoin pitkäteräisiin (retki?)luistimiin. Olen sahannut sekä hoitamattomia luonnonjäitä että hoidettuja ratoja, ja vastannut kysyjille meneväni retkiluistelemaan.

Nyt olen hirmuisen dilemman edessä. Monelta taholta, etenkin Suomen Luisteluliitosta, toitotetaan kuinka matka- ja retkiluistelu ovat aivan eri asioita ja lajeja eikä niitä saa sotkea keskenään. Retkiluistelu on kuulemma elämyksellistä luistelua luonnonjäillä, yleensä isoissa ryhmissä turvallisuusseikkojen takia, ja turvallisuuskoulutusasiat kuuluvat oleellisesti lajiin. Matkaluistelu on luistelua hoidetuilla radoilla.

Pieni pää on ymmällään. Mikä rangaistus minua kohtaa, jos käytänkin väärää nimeä? Jos menen Saarikylien tai Nässyn hoidetulle radalle ja sopivissa jääoloissa poikkean kaidalta tieltä lavealle lakeudelle, olenko retkiluistelemassa vai matkaluistelemassa? Voinko heittää turvallisuusasiat mielestäni ollessani luonnonjäälle auratulla radalla? Ja miten se ISO ryhmä tuo lisää turvallisuutta retkiluisteluun?

Auttakaa viisaammat pientä luistelijaa, joka on luullut olevansa retkiluistelija mutta huomasikin olevansa väärässä ja pelkää nyt lajin Virallisten Tahojen reaktiota.

niilo

Eikös ihan saletti, hoidetulla reitillä matkaluistellaan ja hoitamattomalla luonnonjäällä retkiluistellaan.

very heavy

työnnä p...kele menemään vaan äläkä turhia mieti Biggrin

tolppa-apina

Heh heh, kohta liiton miehet pistää rikkurit kuriin jos et vedä liiton tyylillä. Pitää perustaa liitto jossa voi vetää elämyksellisesti hoidetuille luonnonjäillä hokkareilla, täh? Blum 3 Blum 3 Blum 3

huvinvuoksijaulkoilunkannalta.blogspot.com

puuha

Viime talvena tuli retkiluisteltua 100 km, onhan siinä vähän matkaa luisteltavana...
Harvoin vain on tasaisia jäitä, että saa kilometrejä kerättyä.  Usein suunnitelmissa on luistella esim 70 km, mutta vaihtelevissa jääoloissa toteutuukin vain esim 50 km joskus vähemmänkin; äkkiä muuttuu matkaluistelu vain tarpomiseksi. Tämä onkin luistelun suola hakea vaihtelevia jäitä ja olosuhteita. Tällä hetkellä onkin upeat olosuhteet nauttia upeista jäistä (ennen lumisateita). Taitaapa loppuviikosta olla taas luistelut luisteltu vähäksi aikaa. 

ODS

Taisivat lukijat huomata kirjoitukseni sarkastisen sävyn... Blum 3

Tolppa-apinapa antoi oikein perisuomalaisen ratkaisun eli kun muut alkavat olla väärässä ni ei muuta kun oma järjestö pystyyn! Mikäs siinä, ruvetaan puuhaamaan, nimeksihän voisi tulla vaikkapa Vanha Liitto ja jäseniksi kaikki vanhat (ja nuoret) jäärät jotka eivät suostu taipumaan mihinkään muotteihin. Voi vaan kuvitella millainen hurlumhei vuosikokous olisi kun Vanhan Liiton miehet (ja toki naisetkin) pitäytyisivät sitkeästi omassa kannassaan eikä kukaan antaisi tuumaakaan periksi... :lol:

tolppa-apina

Huomenna on tarkoitus luistella aurattua reittiä välillä Porosalmi- Oravi, onks se nyt matkaluistelua?
Mulla on kuitenkin retkiluistimet, reppu ja eväät eli ihan snadisti retkiluistelu-hengessä mennään. Jos kävis Oravissa oluella välillä niin ei menis ainakaan urheiluksi :roll:?

huvinvuoksijaulkoilunkannalta.blogspot.com