1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
ilipo
vaate asiaa lapin vaelukselle!!!???

haluasin vielä selolaista kysyä, että monetko vaihto vaate kerrat kannattaa ottaa viikon vaellukselle???????  :shock: :!: :!: :?: :?: :?: :?: :?: :roll:

Sarekretkeilijä

Eiköhän riitä, kun ottaa yhdet varavaatteet kutakin lajia. Paikasta riippuen raattaa olla paikallaan vielä villapaita ja villahousut. Jätesäkkiin tietysti, etteivät kastu.

Tura

Vaatteet päälle. Reppuun varasukat ja lisävaatteita: fleece, sadevaatteet, sandaalit ym. Et tarvitse viikon taipaleella useita vaatekertoja.

Glottis

Mulla on päällä yleensä urheilukerrasto, pikkukalsarit, t-paita, tuulenpitävät housut ja tuulenpitävä takki. Repussa sateenpitävää, fleece, pitkähihainen paita (kylmällä päälle ja hyttysten kiusatessa lämpimällä saatan pitää sitä pelkästään) ja toinen t-paita. Hyttysaikaan näppylähanskat, kylmemmällä jotkut muut hanskat. Kalsareita ja sukkia vielä tarpeen mukaan, vaihdan sukat 1-2 päivän välein sukista ja fiiliksistä riippuen. Pipo tai lippis. Noilla pärjää loistavasti viikon, joku pudottaisi varmaan tuostakin pois turhia.

Se mikä ei tapa, sattuu ihan h-vetisti.

Anonyymi

Näiden "uusien" kosteutta seuraavaan kuorikerrokseen siirtävien urheilukerrastojen (polypropeeni tms. materiaalien) kanssa kannattaa muistaa sellainen asia, että ne alkavat yleensä käytön jälkeen helposti haista. Se "siirtynyt" hikoilu jää - ainakin hajun osalta - helposti siihen siirtävään kerrokseen... :shock:

Viikon vaelluksella ko. ominaisuus saattaa kertoa itsestään, eli jos vain jossain välissä mahdollista, niin pelkkä vedellä huuhtelukin auttaa. Sitä helpottaa onneksi se, että ko. materiaalit kuivuvat tosi nopeasti.

Tura

Minulla on nykyään mukana:
Päällä: pikkukalsarit, urheilukerrasto, Core-Tex -puku... tietysti kengät ja sukat (nk. linerit ja ohuet villasukat). Taskussa valmiina tuulen- ja kosteudenkestävät hansikkaat.
Rinkassa: sandaalit, fleece, puhdas urheilukerrasto pyjamaksi, pipo. Vaihtovaatteina: pikkukalsarit ja sukat (kahdet linerit).
Näillä vermeillä olen pärjännyt mainiosti Suomen, Ruotsi ja Norjan tuntureilla kesäisin viikon ja kahden reissuilla.
Vanhoina hyvinä aikoina vaatetavaraa oli rinkassa mielettömät määrät, turhaan. Tunturien huiputukset reittien varrella kysyi oikein tosissaan voimia.

vphakki

2005 heinäkuun ensimmäinen viikko: reilu 100km kierros Saariselän korkeimmilla huipuilla. Haglöfsin powerstretch yläosa ja Haltin x-stretch Grade VII -housut yllättävän hyvät.Hyttysetkään eivät pystyneet syömään läpi.

huja

Vaihtovaatteina minulla on ollut yhdet sukat, yhdet alushousut ja yksi t-paita. Ylimääräisenä vaatteena kaiken varalta mukana on ollut yksi fleecepusero, yhdet pitkät urheilukalsarit, pipo ja yhdet sormikkaat. Lisäksi mukana kulkee goretextakki ja kevyet tossut joilla kahlataan puroja ja jokia yli, jos suoaluetta luvassa niin mukaan myös coverbootsit vaellusbootsien päälle. Yllä kulkiessa on vaellusbootsit, sukat, housut, alushousut, t-paita ja buff. Kannatta miettiä minne menee, mihin vuodenaikaan, mitä säätä on todennäköisesti luvassa ja pakata sen mukaan.

Sarekretkeilijä

oon kahlannut Taigoissa. Kyllähän ne kastuvat, mutta helteen sattuessa saattavat kuivata taas.

Sukkia tarvitsee kahdet tai ehkä kahden viikon reissulle kolmet. Mukaan  kahdet villasukat jos jalat alkaa vaatimaan ja taukolämmikkeeksi. Jos sataa lunta ja tuulee, tauko ilta vaatii villapaidan´ja villahousut sekä kuivat housut telttaan ja jonkun toisen takintapaisen, ettei tarvitse kyhjöttää makuupussissa koko ajan ja tarkenee kokata (yllä olleet ovat päivän aikana kastuneet). Ruotsissa ainakin tuntureilla joskus sataa (jopa lunta) ja on kylmä. Pipo mukaan siis myös ja kuivat hanskat.

Eräseikkailija

Vai pitkiä kalsareita tarjoillaan, itse en ole käyttänyt sitten lapsuusvuosien. Ns. tekniikkavaatteiden tulon myötä
rinkan paino varmasti putoaa koska ne ovat jo ennestään kevyempiä kuin puuvilla vaatteet ja varsinkin kun ne
ovat rinkan pohjalla litimärkinä. Itse - niinkuin sanonta kuuluu - en ole milloinkaan käyttänyt lapinreissuillani mitään
muuta kuin puuvillaisia vaatteita. Ehkä tulevaisuudessa kun vaellusreissut suunatautavat enemmän ylöspäin eli
reissuista tulee valloitusreissuja, tälläiset materiaalit tulevat kysymykseen. Ehdottomasti.
Kebnekaisella viimekesänä olisin sellaisia jo tarvinnut. 4h:n kiipeämisen jälken (Ja yhden laskun) saavuimme
toiselle rinnemajalle tai mikä sikolätti sitten lieneekään...vakavast isanottuna, siinävaiheessa alkoi läpimärässä
puuvillapaidassa tulla hypotermian esiasteet, koska Kebnellähän oli pakkasta... :o
Ok, mukava ja opettavainen reissu. Tätä ennen ole talssinut mm. Sarekissa ja Käsivarressakin viitisen kertaa jne.
En ole tarvinnut muuta materiaalia. Puuvillaisia (vihreitä !) T-paitoja on ollut messissä 2-3 kpl. Ei paina mitään ja
kiva vaihtaa välillä kuiva ja puhdas kun on toinen kuivumassa.
Mitä tulee muihin vaatekertoihin, on saivartelua sanoa, että pärjää yhdellä vaatekerralla. Jos ei sada, ei ole yö-
pakkasia ja hallailtoja ja jääkylmiä pohjoistuulia, niin ok. Shortisit jalkaan ja menoksi, but...onko niin ? :?

Ei ole. Kaikkeen on varauduttava. On oltava sadeasu, pipo, villahanskat, villasukkia, villapaita tai vastaava jne.
Vanha viidakon sanonta sanoo: Jos patikalla on mukavaa, leirissä ei ole...ja päinvastoin. Jos jaksaa kantaa edes
vähän lämpöisiä vaihtovaatteita ja huolehtii kerrospukeutumisesta, niin kiittää itseään vielä.

Nyt on kuitenkin muistettava, että ihmiset aineenvaihduntoineen ovat yksilöitä. Toiset palelee herkemmin, toiset
eivät. Ajankohta ratkaisee paljon. Elokuun lopussa esim. Käsivarressa on poikkeuksetta jo kylmiä öitä ja päiviäkin.
Heinäkuun puolessavälissä tilanne saattaa olla eri...

Kannas

[quote author=5480 link=topic=10629.msg76964#msg76964 date=1120909282]
Kysymys: Monetko vaihtovaate- kerrat kannattaa ottaa viikon vaellukselle?

Vastaus: Ei yhtaan.

Ylaruumis tarvitsee (1) T-paidan, (2) pitkahihaisen paidan korkealla kauluksella ja vetoketjulla, (3) fleecen ja (4) kuoritakin. Naita yhdistelemalla saat 16 eri kayttomuotoa riippuen keleista. T-paita ja pitkahihainen paita on tietenkin "muovia" joten sen voi virauttaa purossa ja se on kuiva aurinkoisessa kelissa muutamassa hetkessa ja paalla loput.

Alaruumis tarvitsee vain alushousut (jotka voi virauttaa purossa joka paiva), pitkat kalsarit ja vaellushousut.

Vaihtovaatteiden kanto ei ole perusteltua. Paitsi varasukat (se on ainoa varavaate mita kannan).

Samoilla linjoilla! Päällä olevien vaatteiden lisäksi repussa yhdet vaihtosukat + fleece taukotakiksi. Viikon pärjää hyvin.

Tura

Eräseikkailija:
Jos on helle, päällä pikkukalsarit. Loput kuteet repussa.
Jos on pakkasta, kaikki vaatteet päällä. Repussa vain vaihtosukat.

zime

Kyllähän noita "seikkailijoita" on taittu hakea tunturista pois ku ovat lähteneet liian vähin vaatetuksin tunturiin. Itse ainakin otan vaihto/vara vaatteita mukaan reppuun. ei ole kovin hauskaa talsia tai olla teltassa märissä vaatteissa kun vettä on tullut pari päivää putkeen. Ja on mukava kun on päivän kävellyt ja pistää illalla teltan pystyyn niin saa laittaan kuivaa vaatetta ylle ja märät/hikiset vaatteet kuivumaan jos ei sada vettä.

Kannas

Kolmetoista vuotta vaelluksia takana. Nolla hakua tunturista onnettomien varusteiden takia.

Remu

Ketään ei oo haettu tunturista pois varavaatteitten puuttumisen takia. Jos on, ni kerro tapaus ja mistä sait tietää siitä. Jos on oikeanlaiset vaatteet (ei siis puuvillaa ainakaan) niin sateenkin jälkeen ne kuivuvat illalla ruokaa keitellessä.

Mutta jos olisin lähössä ekalle vaellukselle eikä olis mitään tekokuitukamaa eikä yhtään rahaa ostaa sellasia, niin ottasin mukaan yhden vaihtoalusvaatekerran.

Tura

Keinokuituisen urheilukerrasto maksaa supermarketissa saman verran kuin puuvillakerrasto.
1998: viikon Kebnen reissulta takaisin Nikkaluoktaan. Repussa kolme märkää puuvilla-T-paitaa. Päällä vaimon kutoma villapaita.
2000: viikon Kebnen reissulta takaisin Nikkaluoktaan. Repussa fleece. Päällä sama keinokuitupaita kuin Nikkaluoktasta lähtiessä.

zime

No. taisin ilmaista asiani vähän huonosti.
en kylläkään muista vuotta mutta kyllä tunturista on haettu ainakin yhden kerran pois porukkaa, koska olivat heikosti varustautuneet huonoa säätä varten. Itse en ole tätä nähny mutta tuskin kaveri jolta kuulin asian on mitään syytä valehdella.
Noista vara vaatteista se että puuvillaiset t-paidat ynm.. ovat syvältä ainakin vaellustouhuissa. itselläni on vain keinokuituisia vetimiä mukana myös varavaatteina. Mieluummin mie pistän kuivat vara vaatteet ylle kuin olen alasti. Pois lukien villasukat.

Remu

[quote author=zime link=topic=10629.msg77034#msg77034 date=1121150003]
en kylläkään muista vuotta mutta kyllä tunturista on haettu ainakin yhden kerran pois porukkaa, koska olivat heikosti varustautuneet huonoa säätä varten. Itse en ole tätä nähny mutta tuskin kaveri jolta kuulin asian on mitään syytä valehdella

No. Niin. Että ihan luotettavalta kaverilta kuullut. Mäkin kuulin luotettavalta kaverilta urbaanilegendan toisen pitsan syömisestä, jonka sitte vähä myöhemmin luin lehdestä. Olihan seki sitte ihan totta ku ihan kahessa paikassa oli ja ei mun kaveri valehtele?

Edit: On mahdollista, että joku on joskus haettu kopterilla pois erämaasta väärien vaatteiden takia, mutta en oikein jaksa siihen uskoa. Jos kaikki muutkin kamppeet ovat olleet samaa tasoa, niin sitten asia on eri. Vallankin, jos kyse on talviretkeilystä, mutta tässä ketjussa ei liene siitä kyse.

Quote:
itselläni on vain keinokuituisia vetimiä mukana myös varavaatteina. Mieluummin mie pistän kuivat vara vaatteet ylle kuin olen alasti. Pois lukien villasukat.

Mäki ilmasin itteäni vähän huonosti, siis kunnon kamppeet kuivuvat päälle iltaruokaa keitellessä. Sukat ei oikein tahdo mun verenkierrolla kuivua jalkaan, siksi mukana on varasukkapari tai useampi.

zime

No joo,

syö sie vain sitä pitsaa.

Turha tuputtaa jos kaveri ei usko. en kehtaa rautalangastakaan alkaa vääntää... Toivottavasti sataa vettä tai lunta illalla ku kuivattelet vaatteita päälläsi.

Tura

Kyllä ohut urheilukerrasto kuivuu nopeasti päällä. Lisänä repusta fleece ja pipo, jalat makuupussiin, ei tule teltassa ruokaa tehdessä kylmä, vaikka taivaalta tulis alas vanhoja ämmiä.

Remu

[quote author=zime link=topic=10629.msg77041#msg77041 date=1121160946]
No joo,

syö sie vain sitä pitsaa.

Turha tuputtaa jos kaveri ei usko. en kehtaa rautalangastakaan alkaa vääntää... Toivottavasti sataa vettä tai lunta illalla ku kuivattelet vaatteita päälläsi.

Turha herneitä vetää nenään, jos en satu uskomaan kaverilta kuultuja huhuja.

Oon kuivatellu ylämäessä ja räntäsateessa kastuneita kamppeita liianki monta kertaa teltassa iltapalaa keitellessä. Hyvin kuivuvat. Paitsi ne sukat, mutta niistä taisinki jo sanoa.

M L

[quote author=Remu link=topic=10629.msg77032#msg77032 date=1121145920]
Ketään ei oo haettu tunturista pois varavaatteitten puuttumisen takia. Jos on, ni kerro tapaus ja mistä sait tietää siitä. Jos on oikeanlaiset vaatteet (ei siis puuvillaa ainakaan) niin sateenkin jälkeen ne kuivuvat illalla ruokaa keitellessä.

Jaa ei ole... Mitäköhän mieltä olisi se turisti, joka (olisko ollut syyskuu 2002/3) kutakuinkin kannettiin Saariselälle takaisin. Oli lähtenyt pikku reissulle ilman mitään varavaatteita. No, iskipä ihan helvetinmoinen vesisade ja sen jälkeen veti melkein pakkaselle. Äijä tärisi hypotermian partaalla löydettäessä. (Se on toinen juttu, olisiko pärjännyt oikeanlaisilla vetimillä ja toiminnalla. Paikallistuntemus ja oikea asenne kunniaan!)

Ai niin, mistä kuulin. No itse lainasin untuvatakkia äijälle tunturista talutettaessa...

Tämä sama "ilmiö" on jänkäperillä jokavuotinen juttu. Lähdetään liian heppoisilla vermeillä ja puutteellisilla taidoilla tunturiin = ongelmia. Viime vuosina nämä keikat on lisääntynyt, valitettavasti.

zime

[quote author=Remu link=topic=10629.msg77044#msg77044 date=1121172164]

Turha herneitä vetää nenään, jos en satu uskomaan kaverilta kuultuja huhuja.

Oon kuivatellu ylämäessä ja räntäsateessa kastuneita kamppeita liianki monta kertaa teltassa iltapalaa keitellessä. Hyvin kuivuvat. Paitsi ne sukat, mutta niistä taisinki jo sanoa.

Vejä sie vaan ne pakasteherneet nenään ku äijä ei sanaa usko. Mun puolesta voit mennä vaikka kalsareisillasi tunturiin.
No sain sentään M L:ltä tukea...Tunturiin kyllä riittää kaikenlaista tallaajaa enemmän ja vähemmän varustautuneina..